- - - pelien siirtämisen kynnystä pitää mielestäni nostaa merkittävästi nykyisestä. Nyt pelien siirtäminen on sinänsä ilmaista, kun Liiga ei lukitse selviä pelisääntöjä. Runkosarjan osalta olisi mahdollista siirtojen sijaan todeta, että jos joukkue x ei pysty pelaamaan niin siitä kirjataan tappio.
- - -
Liigaseurat kilpailevat kuitenkin keskenään ja se tarkoittaa, että siirtojen ollessa ilmaisia niitä myös hyödynnetään. Siirroille pitää saada hintaa.
Mä en ymmärrä mikä sua risoo näin paljon näissä ottelusiirroissa. Onhan ottelusiirtoja tapahtunut "
normaalikausillakin". Ei nyt tietysti siinä määrin kuin kahdella tuoreimmalla (2020-21, 2021-22) kaudella. Mun mielestäni ottelusiirrot - syystä tai toisesta - ovat yksi luonnollinen osa sarjamuotoista kilpailua.
Ottelusiirrothan tehdään aina molempien joukkueiden suostumuksella. Ei niitä yksipuolisesti ja mielivaltaisesti tehdä. Sitä pidetään epäreiluna, että jotkut joukkueet ovat joutuneet pelaamaan vajaalla kokoonpanolla jne. Kyllä mä tosta kymmenen viime kauden ajalta muistan lukuisia sellaisia otteluita, kun esim. TPS on joutunut pelaamaan huomattavankin vajaalla kokoonpanolla. Syinä ovat olleet esim. nuorten MM-kisat, flunssa-aalto, vatsatautiepidemiat, tyhjennysmyynnit jne. Olisihan niitäkin otteluita varmasti voitu siirtää, jos ottelusiirtoa olisi pyydetty vastustajalta.
Ainakin mä ajattelen asiaa sillä tavalla, että mikäli nyt ottelusiirtoja vaikeutetaan tai niille asetetaan joku "
hinta", saman pitäisi päteä myös tulevina kausina. Olisi aika raakaa peliä, jos ottelusiirtoa pyytävälle joukkueelle kirjattaisiin automaattinen tappio. Sarjaohjelmat tehdään jo ennen juhannusta. Tuntuisi todella oudolta, jos tämä olisi kiveen hakattu virallinen totuus eikä mitään muutoksia sallittaisi seuraavien yhdeksän-kymmenen kuukauden aikana.
Jos tuo systeemi (=pistekeskiarvo) olisi mittavissa määrin hyödyksi tässä suhteessa niin sitä olisi varmasti käytetty(kin) nähtyä enemmän. Jos pistekeskiarvon käyttö olisi tiedossa kauden alusta asti niin tilanne olisi aivan toisenlainen, mutta silloin, kun siihen liutaan kesken kauden niin se ehdottomasti on huono.
Nyt on melkoinen väite, joka vaatii vähän lisää perusteluja.
Paremmuuden ratkaisemiseksi käytetään pistekeskiarvoa. Millä tavalla tilanne olisi aivan toisenlainen, jos se olisi ilmoitettu vaikkapa elokuussa tai vasta helmikuussa? Nyt viiden kuukauden ajan - syys-loka-marras-joulu-tammikuu - joukkueet ovat yrittäneet kerätä mahdollisimman paljon pisteitä pelaamistaan otteluista. Miten tilanne olisi aivan toisenlainen, jos joukkueet olisivatkin yrittäneet samoista peleistä kerätä mahdollisimman korkeaa pistekeskiarvoa? Eikö se nyt ole aivan sama asia?
Mä olen vuosikausia paasannut TPS-osion kvartaaliketjuissa - esim.
TPS 2021-2022 - 1. kvartaalin seurantaa - tietyistä lainalaisuuksista 15 joukkueen ja 60 ottelun runkosarjasta. Yhtenä peruskivenä olen aina pitänyt termiä "
kuudes sija on meidän mestaruutemme" - TPS:n minimitavoite pitäisi joka kaudelle olla sijoittuminen kuuden parhaan joukkoon eli pudotuspeleihin. Olen havainnut selkeitä pisterajoja kriittisimpiin sijoituksiin...
120 pistettä - 2,00ppo - runkosarjan voitto
108 pistettä - 1,80ppo - TOP4, puolivälierien kotietu, CHL-paikka
~99 pistettä - 1,65ppo - kuutossija, pudotuspelit
~81 pistettä - 1,35ppo - kymppisija, säälipleijarit
Nämä pitävät paikkaansa lähes poikkeuksetta kaudesta toiseen. Totta kai poikkeamia voi tulla ja on tullutkin - kysehän on urheilusta. Pääsääntöisesti pisterajat kuitenkin pätevät.
Vain yksi joukkue saavuttaa >120 pistettä eli painaa läpi koko runkosarjan >2,00ppo keskiarvolla. 108 pistettä - 1,80ppo keskiarvo - riittää runkosarjan kolmos-nelossijoihin. TPS:n kohdalla pidän tärkeimpänä "
rajapyykkinä" sitä noin sataa pistettä. Joskin laskennallisista syistä kvartaaliketjuissa käytän helpompaa 99 pistettä - 1,65ppo keskiarvoa. 99 pisteellä jäädään erittäin harvoin pudotuspelien ulkopuolelle. Jos joku joukkue haluaa varmistaa säälipleijaripaikkansa, tulee tähtäin olla jopa 84 pisteessä - 1,40ppo keskiarvossa. Yleensä vähempikin on riittänyt, mutta tällä pistemäärällä kymppisija lohkeaa käytännössä satavarmasti.
Eikö se nyt ole aivan se ja sama kumman joukkue ottaa tavoitteeksi jo elokuussa - absoluuttisen pistemäärän tai pistekeskiarvon?