Kuolema, kirkastus ja kiinalaisia kuvia
pe 12.12.2014 klo 19
Tampere-talon iso sali
Tampere Filharmonia
Osmo Vänskä, kapellimestari
Johann Sebastian Bach
Toccata ja fuuga d-molli
sov. Stanislav Skrowaczewski
Richard Strauss
Kuolema ja kirkastus op.24
väliaika
Kalevi Aho
Gejia-kiinalaisia kuvia orkesterille
Ludvig Van Beethoven
Sinfonia nro 8 F-duuri op. 93
Tällainen oli kattaus tänään ja oli mahtavaa kuulla pitkästä aikaa ison orkesterin pauhua elävänä. Illan aloitti Bach ja komeasti aloittikin. Vänskä sai orkesterin hyvin lentoon ja mahtipontisen teoksen loputtua kuultiin harvinainen bravo jostain etualalta. Aplodit olivat sen mukaiset. Seuraavat kaksi teosta olivat illan ehdottomasti mielenkiintoisimmat eli toisena kuultu Straussin Kuolema ja Kirkastus sekä väliajan jälkeen soitettu Ahon Gejia-kiinalaisia kuvia orkesterille.
Laitetaan vähän otteita käsiohjelmasta:" Kuolema ja Kirkastus kuvaa nimensä mukaisesti kuolemaa, jota säveltäjämestari ei ollut lähelläkään kirjoittaessaan orkesterirunoa alle 30-vuotiaana 1800-luvun lopulla. Tästä huolimatta teos kätkee sisäänsä väkevää tunteenpaloa ja autuasta muistelua, sävyiltään hyvin moninaista ja koskettavaa musiikkia." Se on mielestäni yksi Straussin parhaista teoksista. Tavallaan se on konsertto orkesterille, erittäin haastava," Vänskä luonnehtii. Väliajan jälkeen kuultiin Ahon Gejia
Teos sai alkunsa, kun Kiinan kansallinen esittävän taiteen keskus kutsui viisi säveltäjää ympäri maailmaa tutustumaan kiinalaiseen kulttuuriin ja kansanperinteeseen. Projektin tavoitteena oli viisi sävellystä: kukin säveltäjä kirjoitti matkan jälkeen oman näkemyksensä kiinalaisesta kulttuurista. Ahon näkemykseen vaikuttivat vahvasti muun muassa hänen kuulemansa lyömäsoitinmusiikki ja toisaalta vierailu Guizhoun maakunnassa eteläisessä Kiinassa. Teos alkaakin juuri lyömäsoitinryhmän soololla, jossa kuullaan kongeja, kiinalaista bassorumpua, tom-tomeja ja ulisevaa flexatonea. Teoksen nimi puolestaan viittaa kansansävelistöön, jota Aho kuuli vieraillessaan Guizhoun maakunnan kylässä, jota Gejian alkuperäiskansa asuttaa. Nämä kiinalaisen kulttuurin kuvat Aho kirjoittaa auki inhimillisellä, kuulijan kannalta helposti lähestyttävällä tavalla.
"Se on todella kiinalaisen tuntuinen. Usein ajatellaan, että jos joku on kiinalaisen tuntuinen, niin emme käsitä sitä. Tässä ei ole kuitenkaan kysymys siitä. Olen aivan varma, että jokainen soittaja ja kuulija tulee yhdistämään tämän kuulokuvan kiinalaiseen kulttuuriin," vakuuttaa Osmo Vänskä. Hän on johtanut hyvin paljon Ahon musiikkia. "Kalevihan on Lahden orkesterin kotisäveltäjä. Olen esittänyt ja levyttänyt hänen teoksiaan paljon, paitsi Lahdessa, niin myös ympäri maailmaa. Juuri johdin lyömäsoitinkonserton Melbournessa. Kyllä hän on minulle todella tärkeä ja läheinen säveltäjä." Viime vuonna valmistuneen Gejian Vänskä johtaa kuitenkin tänään ensimmäistä kertaa. Se sopii hänen mielestään illan ohjelmaan mainiosti.
Viimeinen teos, Beethovenin 8. sinfonia on valittu ohjelmakokonaisuuteen juuri muiden teosten väkevyyden vuoksi:" Tässä on monta todella isoa teosta. Ollaan puhuttu kuolemasta, kiinalaisesta kulttuurista ja Bachin urkumusiikista. Näiden perään ei sovi ottaa liian raskasta teosta, ja Beethovenin kahdeksas ei ole sitä."
Näin siis käsiohjelmassa ja olen kyllä tuosta lopetuksesta Vänskän kanssa syvästi eri mieltä. Kolmen voimakkaan ja vaikuttavan teoksen jälkeen Beethovenin kahdeksas latisti tunnelman eikä loppuhuipennusta koettu. Sävelkieli oli ennalta-arvattavaa ja paikoin jopa puuduttavan tylsää. Kuitenkin, johtuen juuri kolmesta ensimmäisestä teoksesta, illasta jäi hyvin positiivinen ja nostattava tunnelma.
@Pisin Kääpiö 186cm ,luulen että Zappa olisi pitänyt tuosta Ahon Gejiasta. Olihan hän kuitenkin alunperin lyömäsoittaja ja piti kovasti Varesen ja Stravinskyn neoklassisesta musiikista. Myönnettäköön että piti vähän virkistää muistia Wikin avulla. Kaikkinensa ilta oli kuitenkin varsin onnistunut ja säveltäjä Aho kävi myös lauteilla kumartamassa ja ottamassa aplodit teoksensa esityksen jälkeen.