24.10.2014
Venäläisen tunneilmaisun kiteytymiä
Konsertista on jälleen kotiuduttu.Laitetaan vanhan tavan mukaan ensin illan ohjelma:
Mikhail Glinka (1804-1857)
Alkusoitto oopperasta Ruslan ja Ljudmila
Dmitri Kabalevski (1904-1987)
Sellokonsertto nro 2 c-molli op.77
1. Molto sostenuto-Allegro molto e energico
2. Presto marcato
3. Andante con moto-Allegro agitato-Molto tranquillo
väliaika 20 min.
Dmitri Sostakovits (1906-1975)
Sinfonia nro 15 a-duuri op. 141
1. Allegretto
2.Adagio
3.Allegretto
4.Adagio-Allegretto
Konsertti alkoi siis Tampere-talossa kello 19 ja lähdimme hyvissä ajoin. Ajattelimme että ollaan perillä vähän kuuden jälkeen ja nautiskellaan kaikessa rauhassa drinkit ennen konsertin alkua.Paasikiventietä ajellessani avokas kiljaisee: Apua, liput jäi kotiin. No mikäs siinä auttoi, auto ympäri ensimmäisessä mahdollisessa ja lippuja hakemaan.Onneksi lähdettiin hyvissä ajoin niin ehdittin hakea liput.
Konsertin jälkeen täytyi käydä tarkastamassa uuden Torni-hotellin yläbaari joka on 25:a kerroksessa.Otettiin yhdet ja ihmeteltiin korkeuksista kaupungin valoja.Pitihän siellä terassillakin piipahtaa tupakilla ja jäädyttää päänsä, kävi meinaan semmoinen puhuri ettei hetkeen.Mutta maisemat olivat komeat ja hotelli Ilves näytti aneemisen pieneltä niinkuin ilvekset pruukaavat näyttää.
Muutama sananen illan vierailijoista.Kapellimestari Andrew Litton toimii Bergenin Filharmonisen orkesterin musiikillisena johtajana Norjassa.Orkesteri kuuluu maailman vanhimpiin ja se viettää 250-vuotisjuhlaansa 2015.
Leonard Elsenbroich on ihastuttanut jo lukuisia yleisöjä runollisilla ja voimakkailla tulkinnoillaan.Hänen ilmaisuvoimansa tulee esille erityisen hyvin juuri venäläisen musiikin yhteydessä.Nuoren sellistin ura sai varsinaisen lähtölaukauksen vuonna 2009 kun hänelle myönnettiin arvostettu Leonard Bernstein-palkinto.Lontoossa asuva sellisti on saanut esiintyä lukuisien orkesterien solistina ympäri maailmaa.
Konsertin avasi alkusoitto Mikhail Glinkan Ruslan ja Ljudmila-oopperasta.Viisinäytöksinen ooppera perustuu Aleksandr Pushkinin vuonna 1820 ilmestyneeseen runoelmaan, venäläisen kirjallisuuden inhimillisen romanttiseen aarteeseen.Ooppera kantaesitettiin vuonna 1842 Pietarin Bolshoi-teatterissa, missä sitä on esitetty vuosikymmenten ja -satojen kuluessa lukuisia kertoja uudelleen.
Ruslan ja Ljudmila ovat rakastavaisia ja heidän on määrä viettää häitä.Hääpäivän aamuna pahat henget kuitenkin sieppaavat morsiamen ja häntä lähtee pelastamaan kolme miestä: Ruslan sekä kaksi torjuttua kosijaa.Koettelemusten jälkeen Ruslan on kuitenkin se, joka saa pelastettua morsiamensa ja hyvän haltijan avulla myös herätettyä hänet pitkästä unesta.Niin pariskunta saa lopulta toisensa ja päästään viettämään kauan odotettuja häitä.
Alkusoitto on venäläisromanttisen oopperan rakkaudentäyteistä tarinaa juhlistava riemusoitto, ryhdikäs avaus venäläistä tunneilmaisua väkevästi kiteyttävään konsertti-iltaan (käsiohjelmasta).Jatkan kahdesta muusta teoksesta myöhemmin päivän ja illan aikana.
Venäläisen tunneilmaisun kiteytymiä
Konsertista on jälleen kotiuduttu.Laitetaan vanhan tavan mukaan ensin illan ohjelma:
Mikhail Glinka (1804-1857)
Alkusoitto oopperasta Ruslan ja Ljudmila
Dmitri Kabalevski (1904-1987)
Sellokonsertto nro 2 c-molli op.77
1. Molto sostenuto-Allegro molto e energico
2. Presto marcato
3. Andante con moto-Allegro agitato-Molto tranquillo
väliaika 20 min.
Dmitri Sostakovits (1906-1975)
Sinfonia nro 15 a-duuri op. 141
1. Allegretto
2.Adagio
3.Allegretto
4.Adagio-Allegretto
Konsertti alkoi siis Tampere-talossa kello 19 ja lähdimme hyvissä ajoin. Ajattelimme että ollaan perillä vähän kuuden jälkeen ja nautiskellaan kaikessa rauhassa drinkit ennen konsertin alkua.Paasikiventietä ajellessani avokas kiljaisee: Apua, liput jäi kotiin. No mikäs siinä auttoi, auto ympäri ensimmäisessä mahdollisessa ja lippuja hakemaan.Onneksi lähdettiin hyvissä ajoin niin ehdittin hakea liput.
Konsertin jälkeen täytyi käydä tarkastamassa uuden Torni-hotellin yläbaari joka on 25:a kerroksessa.Otettiin yhdet ja ihmeteltiin korkeuksista kaupungin valoja.Pitihän siellä terassillakin piipahtaa tupakilla ja jäädyttää päänsä, kävi meinaan semmoinen puhuri ettei hetkeen.Mutta maisemat olivat komeat ja hotelli Ilves näytti aneemisen pieneltä niinkuin ilvekset pruukaavat näyttää.
Muutama sananen illan vierailijoista.Kapellimestari Andrew Litton toimii Bergenin Filharmonisen orkesterin musiikillisena johtajana Norjassa.Orkesteri kuuluu maailman vanhimpiin ja se viettää 250-vuotisjuhlaansa 2015.
Leonard Elsenbroich on ihastuttanut jo lukuisia yleisöjä runollisilla ja voimakkailla tulkinnoillaan.Hänen ilmaisuvoimansa tulee esille erityisen hyvin juuri venäläisen musiikin yhteydessä.Nuoren sellistin ura sai varsinaisen lähtölaukauksen vuonna 2009 kun hänelle myönnettiin arvostettu Leonard Bernstein-palkinto.Lontoossa asuva sellisti on saanut esiintyä lukuisien orkesterien solistina ympäri maailmaa.
Konsertin avasi alkusoitto Mikhail Glinkan Ruslan ja Ljudmila-oopperasta.Viisinäytöksinen ooppera perustuu Aleksandr Pushkinin vuonna 1820 ilmestyneeseen runoelmaan, venäläisen kirjallisuuden inhimillisen romanttiseen aarteeseen.Ooppera kantaesitettiin vuonna 1842 Pietarin Bolshoi-teatterissa, missä sitä on esitetty vuosikymmenten ja -satojen kuluessa lukuisia kertoja uudelleen.
Ruslan ja Ljudmila ovat rakastavaisia ja heidän on määrä viettää häitä.Hääpäivän aamuna pahat henget kuitenkin sieppaavat morsiamen ja häntä lähtee pelastamaan kolme miestä: Ruslan sekä kaksi torjuttua kosijaa.Koettelemusten jälkeen Ruslan on kuitenkin se, joka saa pelastettua morsiamensa ja hyvän haltijan avulla myös herätettyä hänet pitkästä unesta.Niin pariskunta saa lopulta toisensa ja päästään viettämään kauan odotettuja häitä.
Alkusoitto on venäläisromanttisen oopperan rakkaudentäyteistä tarinaa juhlistava riemusoitto, ryhdikäs avaus venäläistä tunneilmaisua väkevästi kiteyttävään konsertti-iltaan (käsiohjelmasta).Jatkan kahdesta muusta teoksesta myöhemmin päivän ja illan aikana.
Viimeksi muokattu: