Tampere-talon iso sali 01.12.2016
Tampere Filharmonia
Santtu-Matias Rouvali, kapellimestari
Eriko Daimo, marimba
FRANZ JOSEPH HAYDN (1732-1809)
Sinfonia nro 103 Es-duuri "Rummunpäristys"
I Adagio - Allegro con spirito
II Andante piu tosto allegretto
III Menuet
IV Allegro con spirito
PIUS CHEUNG (s.1982)
Princess Chang Ping, marimbakonsertto
Väliaika
SERGEI RAHMANINOV (1873-1943)
Sinfonia nro 2 e-molli op. 27
I Largo- Allegro moderato
II Allegro molto
III Allegro
IV Allegro vivace
Pieniä poimintoja käsiohjelmasta:
Illan konsertin alkajaisiksi kuullaan klassista musiikkia sanaparin varsinaisessa merkityksessä. Avausteokseksi on nimittäin valikoitunut sinfoniatyypin henkilöitymän, itävaltalaispioneeri Joseph Haydnin sinfonia numero 103. Haydn oli teoksen sävellysaikoihin jo saavuttanut reippaasti mainetta ja kunniaa. Teos kantaa lisänimeä Rummunpäristys, mikä onkin helppo ymmärtää jo teoksen avaustahdeista. "Kato ku tässä on tää rumpuhomma. Tää eka sinfonia on niin ku rummunpäristys ja sitte tää toinen on kans lyömäsoittimella. Niin että ekaks on klassismia ja sitte onki ihan täysin contemporarya juttua, ja niitä yhdistää just se lyömäsoitinhomma", selostaa orkesterin ylikapellimestari Santtu-Matias Rouvali, joka on alkujaan itsekin lyömäsoittaja. Haydn-avauksen jälkeen on tosiaan vuorossa jotakin ihan muuta, nimittäin marimbakonsertto. Afrikkalaisperäinen, aikanaan orjien mukana Latinalaiseen Amerikkaan kulkeutunut lyömäsoitin ei ole kaikkein tyypillisin näky sinfoniaorkesterin edessä. Sille on kuitenkin sävelletty viime vuosina paljonkin, ja yksi marimbamusiikin uranuurtajista on illan konserton säveltäjä, kiinalaiskanadalainen marimbataiteilija Pius Cheung.
"Tämä teos on todella kiinalainen", toteaa illan soilisti Eriko Daimo ja jatkaa:" Tilanne on tosi erikoinen, kun minä olen japanilainen ja orkesteri suomalainen, niin että tästä tulee varmasti aivan omanlaisensa versio. Uskon, että tavoitamme teoksen tunnelman hyvin, sillä olen kuullut Tampere Filharmonian konsertteja ja tiedän, että he ovat todella intohimoisia ja todella musikaalisia kaikessa soittamisessaan." Illan konserttovalinnalla on pitkä historia:" Säveltäjä Jouni Kaipainen näki minun soittavan resitaalin Tampereella muutama vuosi sitten. Soitin silloin Pius Cheungin musiikkia, ja Jouni tykkäsi esityksestä todella paljon. Hän kertoi, ettei ollut tiennyt aiemmin, miten paljon mahdollisuuksia marimballe säveltämisessä on. Siksi hän päätti kirjoittaa minulle konserton", Daimo kertoo.
Tampere Filharmonian kotisäveltäjä Jouni Kaipainen menehtyi marraskuussa 2015, eikä konsertto tullut milloinkaan valmiiksi. "Lopulta oli valittava jokin muu marimbakonsertto soitettavaksi", toteaa Daimo. "Halusin soittaa jotakin sellaista, josta Jouni pitäisi, ja koska hän oli innostunut juuri Cheungin musiikista, valittiin tämä konsertto." Vuonna 2012 valmistunut konsertto saa tänään aivan uudenlaisen tulkinnan, eikä pelkästään monikansallisen soittajiston vuoksi:" Kun päädyimme tähän konserttoon, halusi Pius Cheung kirjoittaa minua varten ihan uuden kadenssin ja uuden lopun konsertolle. Niinpä tästä konsertosta kuullaan versio, jota ei ole aiemmin soitettu missään. Se on tosi jännittävää!" Daimo iloitsee.
Väliajan jälkeen siirrytään venäläisen musiikin pariin. Siinä missä Haydn oli rohkea uudistaja, tunnettiin Rahmaninov pikemminkin perinteiden jatkajana; jotkut tulkitsivat hänet lopulta vähän vanhanaikaiseksikin. Musiikimaailmassa tapahtui Rahmaninovin elinaikana valtavasti. Sillä välin kun venäläismestari kasvatti uraa huippupianistina, johti orkestereita ja syvensi omaa sävelkieltään, pähkäili esimerkiksi hänen ikätoverinsa, wieniläinen Arnold Schönberg jo kovasti atonaalisen, sävellajittoman, rajoja rikkovan musiikin parissa."
Illan ensimmäinen teos on sävelletty 1700-luvun lopulla, toinen 2010-luvulla ja kolmas 1900-luvun alussa. Voisi kuvitella että ohjelma ei toimi ollenkaan mutta se toimi yllättävänkin hyvin. Vaikka Rahmaninov onkin lempisäveltäjäni niin illan helmi oli Pius Cheungin marimbakonsertto. Sävelmaisema oli tosiaankin kiinalainen mutta hyvällä tavalla, teos kutkutteli mielikuvitusta ja maalasi eteen voimakkaita kuvia. Kun lopputahdit oli kuultu, äityi yleisö valtaviin aplodeihin joita säestivät vihellykset sekä muutamat "bravo"-huudot. Tuntui kuin Tampere-talon katto olisi noussut ilmaan. Aplodien saattelemana lavalle nousi myös itse säveltäjä, kanadankiinalainen Pius Cheung. Ylimääräisenä numerona kuultiin kuusikätisesti jotain joka kuulosti wieniläisvalssilta. Illan solisti Daimo, kapellimestari Rouvali ja säveltäjä Cheung soittivat kolmeen pekkaan marimbaa välillä toistensa käsien yli, numero oli varsin hauska.
Illan päätteeksi kuultu Rahmaninovin toinen sinfonia kruunasi kokonaisuuden. Varsinkin teoksen kolmas osa, Adagio on aivan uskomattoman kaunista kuunneltavaa. Uskallan väittää että aika moni 1900-luvun elokuvasäveltäjistä on käynyt tuolla Rahmaninovin korvakarkkipussilla.
Pius Cheung & Eriko Daimo - Piazzolla's Verano Porteno - YouTube
En onnistunut löytämään tuota Princess Chang Pingia YT:sta mutta yllä illan säveltäjä ja solisti soittavat Astor Piazzolaa marimballa. Marimbassa on miellyttävä, lämmin puinen sointi.
Ai niin, bändi soittaa Santun ohjauksessa aivan helvetin komeasti ja tarkasti. On hienoa että tässä kaupungissa on kaksi jengiä jotka voittavat paljon useammin kuin häviävät eli TF ja Tappara. Hieno ilta hienon musiikin parissa.