Tragedian innoittamat osa 2 (käsiohjelmasta osin Maija Leinon sanoin)
Flusherille,kyllähän se on tuo linkittämäsi teema mikä varmasti on kaikkein tunnetuin tuosta Prokofjevin tulkinnasta Romeo ja Julia.
Konsertin jälkipuoliskon avannut kohtaus antaa solistinroolin ensin fagoteille.Solistista roolia ottavat lisäksi viulut,oboet ja viimeisenä huilut.Heräävään aamuun johdattelee seuraavaksi kuultu kohtaus,jonka täyteen tanssilliseen vilskeeseen puhkeava kokonaisuus muistuttaa Shakespearen kielellisistä koukeroista,pokkuroivista eleistä ja paikoittaisesta komiikasta.
Orkesterisarjan kolmannessa osassa luonnehditaan nuorta Juliaa-vasta 14-vuotias tyttö halutaan naittaa Parisille,ylimykselle,joka on sukua itse prinssille.Julia kuitenkin rakastuu juhlissa tapaamaansa Romeoon silmittömästi.Rytmikkään leikkisässä neljännessä osassa lyömäsoittimilla on tärkeä rooli.Tanssillinen staccato-melodia kuullaan ensin klarinettisoolona,minkä jälkeen vuorottelu jatkuu viulujen sekä klarinetin ja muiden puhaltimien välillä.Osa sykkii arvoituksellisena alusta loppuun,aivan kuin naamiaiset.
Viides osa esittelee yhden maailman kuuluisimmista orkesterikuulokuvista.Romeon ja Julian sukujen väliseen riitaan keskittyvä kohtaus alkaa hurjilla crescendoilla,valtaviksi yltyvillä uhkasoinnuilla,joiden jälkeen jouset jäävät soimaan hiljaiseksi huminaksi.Äkkiä käynnistyvää huipputunnettua melodiaa säestävät matalalla vaappuvat vaskisoinnut.Osa kätkee sisäänsä myös jyrkän kontrastin tummasävyiseen tekstuuriin.Valoisan herkän suvannon jälkeen teema saa kuitenkin vielä otteen.Kuudentena kuullaan vilkkaana sykähtelevä tanssi,joka luovuttaa useita solistiosuuksia oboelle.
Seitsemäs osa kuvaa rakastavaiset vihkivää Veli Lorenzoa.Tyynen rauhallinen andante,painokas mutta maltillinen kuulokuva ilmentää Prokofjevin sävelkielen kehittymistä vähitellen laulavampaan suuntaan.Kahdeksas osa puolestaan kuvaa Julian serkun Tybaltin kuolemaa.Romeo tappaa Tybaltin,koska sotatahtoinen,raivomielinen Tybalt on ensin surmannut Romeon ylimmän ystävän Mercution.Osa alkaa saman tien sotaisissa tunnelmissa,nopeat staccatot ja vilisevät melodiat hallitsevat kuulokuvaa,kunnes lopulta yllytään dramaattisen hitaaseen ja maanisen toteavaan vaskien hallitsemaan jättiklangiin.
Seuraava osa kuvaa Romeon ja Julian eroamista edeltävää yötä.Kysymyksessä on lähestyvä ero ja hyvästely,eron lähestymisestä kauhistuminen.Balettikohtaus sijoittuu Julian makuuhuoneeseen ja sen tanssillinen liikekieli viestii rakkautta,epätoivoa ja ikävää.Kymmenentenä kuullaan aamusoitto,serenadi joka seuraa Julian myrkyn nauttimista.Osan päätteeksi järkyttyneet ystävät ja sukulaiset luulevat tytön kuolleen.Toiseksi viimeinen osa kiteyttää sen traagisen epäonnen,johon tarina Romeosta ja Juliasta ajautuu.Julian kuolemasta kuullut Romeo nauttii tappavaa myrkkyä.Hän rientää Capuletien sukuhautaan ja kuolee rakastettunsa vierelle.Dramaattinen ja julistavan voimakas osa päättyy pysäyttävän hiljaisiin tahteihin ja lopulta rauhoittavaan C-duurisointuun,jossa piccolohuilu kuuluu ylitse muiden.Tragedian väistämättömän päätöksen tuo Julian kuolema,viimeinen osa,joka on myös koko baletin viimeinen kohtaus.Herätessään Julia huomaa Romeon kuolleen ja näkee oman kuolemansa ainoana tienä jakaa elämänsä rakastettunsa kanssa.Konsertin päätöksen sävelkieli ilmentää ehdotonta rakkauttta,jolle molemmat nuoret antavat henkensä.
Istuimme konsertissa oikealla permannolla toiseksi viimeisellä rivillä ja äänenpaine noissa forte fortissimo-kohdissa oli lähes henkeäsalpaava joten voi vain kuvitella miltä tuntui istua etummaisissa riveissä.Kaikenkaikkiaan Prokofjevin musiikissa on mielestäni valtava dynamiikka ,välillä musiikki etenee aivan kuin kuiskaten,välillä taas tuutataan niin että heikompaa hirvittää.Ei tarvitse ihmetellä miksi lyömäsoittajien edessä istuvilla puhaltajilla on istuimien selkänojiin integroidut kuulosuojaimet.Tulee meinaan melko kovaa.