On jo nähty. Kaudella 2017-2018 Klaus Mäkelä on johtanut/tulee johtamaan useita merkittäviä orkestereita ympäri Eurooppaa, Yhdysvaltoja, Kanadaa ja Japania. Hän on Ruotsin radion sinfoniaorkesterin päävierailija ja Tapiola sinfoniettan taiteellinen partneri. Mäkelä nimettiin viime kuussa myös Turun musiikkijuhlien uudeksi taiteelliseksi johtajaksi.
Monipuolinen Mäkelä voitti vuonna 2014 Turun XII sellokilpailussa toisen palkinnon ja yleisön suosikkipalkinnon. Itse olen seurannut Mäkelän orkesterin johtamista Tapiola Sinfoniettan konserteissa ja sellon soittamista monissa Kuhmon kamarimusiikin konserteissa. Uskomattoman lahjakas kaveri.
Kapellimestarilupaus Klaus Mäkelä | Klassinen | yle.fi
Tuo Ylen juttu on parin vuoden takaa, miten minä olen onnistunut olemaan kuulematta Mäkelästä. Lainataan hieman Aamulehden musiikkikriitikko Harri Hautalaa: "Kapellimestarin olemassaolon tärkeimpiä syitä on kyky innostaa orkesteri soittamaan sielu vereslihalla, sormenpäät hellinä ja henki kurkussa. Juuri tällaisen oivallisen johtamisen mallia näytti varhaiskypsä Klaus Mäkelä, 22, Tampere Filharmonian kanssa Shostakovitshin viidennessä sinfoniassa. "
" Tampere Filharmonian pirteän konsertin avasi suomalaisen Sauli Zinovjevin pari vuotta sitten valmistunut Batteria. Se on kiilamaisilla sointikentillä ja rytmeillä operoiva raju teos, jossa maistuu annos Magnus Lindbergiä ja ehkä Jukka Tiensuutakin. "
"Berliinissä asuva Sergey Malov oli täsmävalinta Stravinskyn viulukonserton solistiksi. Kun etenkin ensiosaa vaivannut epätasapaino päällekäyvien puhaltimien ja solistin väliltä poistui myöhemmissä osissa, Malovia ei pidätellyt mikään, soitto oli lumoavan leikittelevää leimahtelevan taiturillista. Maaginen ylimääräinen numero, Eugene Ysayen kolmas sooloviulusonaatti, toimi kuin viidentenä osana Straviskylle."
Maxim Vengerov - Eugene Ysaye - Sonata No 3 in D minor, Ballade Op. 27 - YouTube
Tuossa tuo perjantaina encorena kuultu Ysayen sonaatti Vengerovin tulkitsemana, komeaa kuultavaa.