Kokoomus

  • 1 505 485
  • 12 657

Tuamas

Jäsen
Suomen järjestelmä on jo nyt kansainvälisesti katsottuna kilpailukykyinen sekä hinnan että laadun osalta.
SOTE-uudistus tulisi siksi tehdä varovaisesti, ettei järjestelmän toimivia osia viedä kuten lasta pesuveden mukana.

Järjestelmässä on kaksi isoa ongelmaa, joilla on molemmilla sama juurisyy ja nämä asiat korjaamalla saamme järjestelmän joka on kansainvälisesti katsottuna maailman terävintä kärkeä sekä kustannusten että laadun osalta.

Ensimmäinen ongelma on perusterveydenhuollon (terveyskeskukset, kaupunginsairaalat) kehittämisen laiminlyönti, joka johtuu pääasiassa siitä että erikoissairaanhoidon kustannukset ovat räjähtäneet käsiin sekä siitä että tästä ovat vastuussa kunnat joilla ei ole resursseja eikä osaamista laittaa asioita kuntoon. Tämä on johtanut haitalliseen osaoptimointiin, jossa kunnat säästävät omalta momentiltaan, ongelmat/sairaudet eskaloituvat ja sitten maksetaan sairaanhoitopiireille mansikoita erikoissairaanhoidosta ja sadatellaan kun kustannukset räjähtävät käsiin.
Perusterveydenhuoltoon tarvittaisiin yhtenäisesti toimivat prosessit (lähtien sähköisestä ajanvarauksesta aina sinne lääkäri/sairaanhoitaja-työnjaon määrityksiin) sekä ~1000 lääkäriä maanlaajuisesti lisää.

Toinen ongelma on kaksiportainen järjestelmä, jossa kunnat hoitavat perusterveydenhuollon ja sairaanhoitopiirit erikoissairaanhoidon. Tämä on johtanut siihen, että hoitopolut eivät ole optimaalisia, tieto ei kulje (eri potilastietojärjestelmät ja haitalliset osaoptimoinnit) ja koko prosessi on tarpeettoman kankea.
Lisäksi tämä on johtanut kansalaisten eriarvoiseen asemaan eri puolilla maata, koska kuntien osto-osaaminen ja prosessiosaaminen on kuntien kokoeroista johtuen erittäin vaihtelevaa. Suomessa on edelleen suurin osa kunnista alle 10 000 asukkaan yksiköitä, jolloin osaaminen on luonnollisesti erittäin kirjavaa kuntien välillä ja resurssit ovat äärimmäisen niukkoja monessa kunnassa.

Molempien ongelmien juurisyy on siinä, että SOTE on kuntien hallinnassa, vaikkei niillä ole suuressa osassa kuntia läheskään riittävää kompetenssia hoitaa näin kriittisiä palveluita. Ratkaisu siis on luonnollisesti nypätä nämä palvelut pois kunnilta ensisijaisesti sairaanhoitopiirien hoidettavaksi. Toki maakuntamallikin on parannus nykytilanteeseen, mutta siinä on vaarana 18 maakunnalla, että maakuntatasollakaan ei ole riittävää määrää resursseja ja osaamista hoitaa näitä kunnolla.
 

The Nikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, BJR, Keijo Kaarisade
Mielestäni paras argumentti nykyistä perusterveydenhoidon järjestelmää vastaan on tämä:
Normaalisti hoitojonot ovat, sanotaan viisi päivää. Flunssakaudella jono venyy 15:a päivään. Tämä kiritään takaisin tekemällä ylitöitä ja hankkimalla keikka-apua. Flunssakauden jälkeen jono palautuu takaisin viiteen päivään. Tämän jälkeen on aivan sama kuinka paljon tehdään ylitöitä tai hankitaan keikka-apua, mutta jono ei lyhene tuosta viidestä päivästä.

Järjestelmä luo tuon "vakiojonon" omalla toiminnallaan. Järjestelmä on siis viallinen. Siihen, miten tällainen ongelma ratkotaan, en osaa ehdottaa ratkaisua, mutta töitä on selvästi.

Vähän sama asia, kun puhutaan rakenteellisesta työttömyydestä. Se ei katoa ilman, että muutetaan rakenteita, koska juuri rakenteet luovat sen.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mitähän vittua Kokoomuksen johdossa on viimeisten parin viikon aikana tapahtunut? Hirveää sekoilua tuo sotekommentointi.

Jos sdp:llä ei olisi se spagettihirviö pääministeriehdokkaana, niin pohtisin jonkun muun kuin Kokkareiden äänestämistä kevään vaaleissa. Nyt eläkeläispuolueen vastustaminen vaatii äänen Kokoomukselle.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Suomen järjestelmä on jo nyt kansainvälisesti katsottuna kilpailukykyinen sekä hinnan että laadun osalta.
SOTE-uudistus tulisi siksi tehdä varovaisesti, ettei järjestelmän toimivia osia viedä kuten lasta pesuveden mukana.

Järjestelmässä on kaksi isoa ongelmaa, joilla on molemmilla sama juurisyy ja nämä asiat korjaamalla saamme järjestelmän joka on kansainvälisesti katsottuna maailman terävintä kärkeä sekä kustannusten että laadun osalta.

Ensimmäinen ongelma on perusterveydenhuollon (terveyskeskukset, kaupunginsairaalat) kehittämisen laiminlyönti, joka johtuu pääasiassa siitä että erikoissairaanhoidon kustannukset ovat räjähtäneet käsiin sekä siitä että tästä ovat vastuussa kunnat joilla ei ole resursseja eikä osaamista laittaa asioita kuntoon. Tämä on johtanut haitalliseen osaoptimointiin, jossa kunnat säästävät omalta momentiltaan, ongelmat/sairaudet eskaloituvat ja sitten maksetaan sairaanhoitopiireille mansikoita erikoissairaanhoidosta ja sadatellaan kun kustannukset räjähtävät käsiin.
Perusterveydenhuoltoon tarvittaisiin yhtenäisesti toimivat prosessit (lähtien sähköisestä ajanvarauksesta aina sinne lääkäri/sairaanhoitaja-työnjaon määrityksiin) sekä ~1000 lääkäriä maanlaajuisesti lisää.

Toinen ongelma on kaksiportainen järjestelmä, jossa kunnat hoitavat perusterveydenhuollon ja sairaanhoitopiirit erikoissairaanhoidon. Tämä on johtanut siihen, että hoitopolut eivät ole optimaalisia, tieto ei kulje (eri potilastietojärjestelmät ja haitalliset osaoptimoinnit) ja koko prosessi on tarpeettoman kankea.
Lisäksi tämä on johtanut kansalaisten eriarvoiseen asemaan eri puolilla maata, koska kuntien osto-osaaminen ja prosessiosaaminen on kuntien kokoeroista johtuen erittäin vaihtelevaa. Suomessa on edelleen suurin osa kunnista alle 10 000 asukkaan yksiköitä, jolloin osaaminen on luonnollisesti erittäin kirjavaa kuntien välillä ja resurssit ovat äärimmäisen niukkoja monessa kunnassa.

Molempien ongelmien juurisyy on siinä, että SOTE on kuntien hallinnassa, vaikkei niillä ole suuressa osassa kuntia läheskään riittävää kompetenssia hoitaa näin kriittisiä palveluita. Ratkaisu siis on luonnollisesti nypätä nämä palvelut pois kunnilta ensisijaisesti sairaanhoitopiirien hoidettavaksi. Toki maakuntamallikin on parannus nykytilanteeseen, mutta siinä on vaarana 18 maakunnalla, että maakuntatasollakaan ei ole riittävää määrää resursseja ja osaamista hoitaa näitä kunnolla.

Mainio postaus. Tuon lopun osalta sen verran puolustaisin kokoomusta, että hehän halusivat alunperin vähemmän maakuntia, mutta kepu vaati tuon 18, oliko alunperin enemmänkin.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Mitä merkitystä tällä on, he silti haluavat veronmaksajien rahat jakaa kavereidensa kanssa, etkä sinäkään kuulu niihin, jotka potin jakavat. Mutta puolustele ihmeessä.

Heh, ei minun tarvitse potin osakas olla myöntääkseni erilaisten mallien toimivuuden, tai miettimään kuka mitäkin tavoitteli. Ja toki veronmaksajana sillä on lompakon kannalta merkitystä miten kokonaisuus toimii. Tavoitellun mallin toimivuuden kannalta on merkitystä. Keskitetympi malli olisi asiantuntevuuden ja hallinnon hinnan kannalta toimivampi. Maakuntien ylisuuri määrä joka tapauksessa lässäyttää tuota tavoitetta. Tämän ovat minua viisaammat todenneet puolueisiin katsomatta.

Sote-uudistus repii hallitusta: Sipilä painosti rajusti kokoomusta – kova ratkaisu rutistettiin kasaan - Suomenkuvalehti.fi

7 faktaa Sipilän hallituksen maakuntauudistuksesta – kuntien budjeteista puolet pois - Suomenkuvalehti.fi

Hallitus myllää kunnat: Ensin viedään sote-palvelut – sitten ehkä koulutus - Suomenkuvalehti.fi

Riippumaton asiantuntijatyöryhmä esitti kesällä 9– 12 sote- ja itsehallintoaluetta, jotka olisivat riittävän suuria ja selkeitä toimijoita. Syksyn kuluessa ehti syntyä vahva usko siihen, että alueita olisi noin 12.
 
Viimeksi muokattu:

Tuamas

Jäsen
Mielestäni tuo 18 olisi mainio ajatus jos palvelut vielä rahoitettaisiin maakunnan asukkaiden verorahoilla.

Niin, nykymalli 18 maakunnasta tulee johtamaan muutaman vuoden sisään isoihin tulonsiirtoihin elinkelvottomiin maakuntiin, varsinkin koska maakunnilla ei ole verotusoikeutta eikä täten ultimaattista tulosvastuuta. Aina voi mennä valtion kirstulle.

Sanottiin nyt asiasta mitä hyvänsä.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Menee hieman ohi aiheen, mutta viime viikolla tuli radiossa mainio ohjelma lääkäripulasta. Siinä esitetty idea lääkäreistä, jotka ovat puoliksi kunnallisella ja sen päälle voivat tehdä haluamansa määrän yksityisellä keikkaa päälle lisäisi maaseutupestien houkuttelevuutta, potilaskattavuutta eli hoidettavien potilaiden määriä per lääkäri, sekä samalla luontevasti hieman lääkärien kokonaisansiota. Tätä kautta olisi mahdollista palkata tuo Tuamaksenkin mainitsema 1000 lääkäriä lisää kokonaan ilman sotea.

Sari Valto | Kuka pitää yllä Suomen lääkäripulaa?
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Mitähän vittua Kokoomuksen johdossa on viimeisten parin viikon aikana tapahtunut? Hirveää sekoilua tuo sotekommentointi.

Tuohan on aika looginen seuraus sen jälkeen, kun puolue on ulkoistanut sosiaali- ja terveyspolittisen ajattelun Mehiläisen ja Terveystalon kokoomustaustaisille johtajille. Onhan siinä puolueen puheenjohtajan vaikeaa vastata loogisesti ja johdonmukaisesti, kun kaikkiin kysymyksiin ei pörriäiset pysty antamaan etukäteen riittävää ohjeistusta.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Kokoomusnuorilta myös hieman mauton veto tuo Lähetä pala saippuaa Sanna Marinille -tapahtuma FB:ssa.

Ei sillä, että itse puolustaisin juuri Marinia, mutta onhan tuo nyt hölmö taktiikka. Lapsellinen tapa vain hyökätä toista vastaan kertomatta omia keinoja.

Mahdanko tehdäkään mitään vaalikoneita. Seuraan, kenellä mauttomimmat vedot toisia vastaan.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Mielestäni on hyvä, että Marinin ja ehkä sitä kautta myös SDP:n ja opposition yleensäkin politikointia asian tiimoilta pidetään esillä. Koska melkoista politikointia se on. No se on ehkä eri ketjun asiaa.

Tämä kokoomusnuorten tempaus on taas yksi esimerkki juuri siitä, miksi politiikka menettää kiinnostavuutta ja uskottavuutta normaalien ihmisten osalta. Täysin lapsellista henkilöön menevää arvostelua ja samalla ihan samanlaista politikointia kuin mitä tempauksella halutaan arvostella.

Toki sinänsä on aivan ok kiinnittää huomiota siihen, mitä Marin tekee kuntapäättäjänä - mutta toisaalta on myöskin hyvin epärehellistä tehdä se siinä kontekstissa, etteikö kuntatalous joutuisi toimimaan valtionosuuksien raameissa. Ylipäänsä meillä on omalaatuinen tilanne siinä, että kunnat toimivat lakisääteisesti tilanteessa, johon eduskunta ja hallitus ne velvoittavat ilman että nämä samalla antaisivat niihin velvoitteisiin tarvittavia resursseja. Suomalaiseen tyyliin tämä ongelma on ratkaistu sillä, ettei viranomaisia tässä maassa juuri vakavasti sanktioida mitenkään. Lakia voi rikkoa, jos olet kunta, notta sikäli tämä epäyhtälö toimii.
 
Viimeksi muokattu:

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Toki sinänsä on aivan ok kiinnittää huomiota siihen, mitä Marin tekee kuntapäättäjänä - mutta toisaalta on myöskin hyvin epärehellistä tehdä se siinä kontekstissa, etteikö kuntatalous joutuisi toimimaan valtionosuuksien raameissa. Ylipäänsä meillä on omalaatuinen tilanne siinä, että kunnat toimivat lakisääteisesti tilanteessa, johon eduskunta ja hallitus ne velvoittavat ilman että nämä samalla antaisivat niihin velvoitteisiin tarvittavia resursseja. Suomalaiseen tyyliin tämä ongelma on ratkaistu sillä, etttei viranomaisia tässä maassa juuri vakavasti sanktioida mitenkään. Lakia voi rikkoa, jos olet kunta, notta sikäli tämä epäyhtälö toimii.

Ja päättäjät ovat samoja valtiolla ja kunnassa.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Siinä mielessä Marinia voi kritisoida, ettei hän ole kritisoinut hallitusta siitä ettei valtionosuuksia ole maksettu enemmän vaan nimenomaan siitä että hoitajamitoitusta ei ole säädetty laissa. Halpahintaista poliittista pleiä. Hallitushan voisi tehdä lakisääteisen mitoituksen ja olla silti nostamatta valtionosuuksia.

Toki vielä Marin on Tampereella edustajana ja kyseessä ei ole ihan pienin ja köyhin kaupunki, vaan suomen suurin sisävesikaupunki (trademark), jolla pitäisi olla resursseja hoitaa homma kuntoon jos jollain.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mielestäni Marinia pitää kritisoida poliittisesta pelistä, mutta toki ei pidä unohtaa, että samaan poliittiseen peliin osallistuvat kaikki poliitikot oikealta vasemmalle. Sote-asioissa Kokoomusta sietääkin kritisoida. Hävettää ja vituttaa, että siellä on päättäjät 100-prosenttisesti lobattuja.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Siinä mielessä Marinia voi kritisoida, ettei hän ole kritisoinut hallitusta siitä ettei valtionosuuksia ole maksettu enemmän vaan nimenomaan siitä että hoitajamitoitusta ei ole säädetty laissa. Halpahintaista poliittista pleiä. Hallitushan voisi tehdä lakisääteisen mitoituksen ja olla silti nostamatta valtionosuuksia.

Toki vielä Marin on Tampereella edustajana ja kyseessä ei ole ihan pienin ja köyhin kaupunki, vaan suomen suurin sisävesikaupunki (trademark), jolla pitäisi olla resursseja hoitaa homma kuntoon jos jollain.

No jaa, minusta noilla ei ole mitään suoraa yhteyttä. Ideaali tietysti on, ja ihan pitkään noudatettukin, että valtion säätämät velvoitteet kunnille ovat myös samalla jotakuinkin kattavasti resursoitukin. Nyt lainsäädäntö monesti laukkaa jossain hurskaissa korkeuksissa, mutta kuntien valtionosuudet selkeästi matalammalla. Itse tunnen vammaispalveluiden tilannetta sangen hyvin, eikä kunnilla aika suoraan vain ole resursseja noudattaa lakia. Mutta onneksi ollaan Suomessa niin oikeuslaitos ei tähän noudattamiseen pysty/halua niitä sanktioimaankaan. Tässä suhteessa anglosaksisten maiden systeemi on tehokkaampi - jos on peruste oikeusjuttuun niin sieltä voi pestä todella kovallakin kädellä.
 
Viimeksi muokattu:

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Itse tunnen vammaispalveluiden tilannetta sangen hyvin, eikä kunnilla aika suoraan vain ole resursseja noudattaa lakia.
En sinänsä kiistä etteikö näin varmasti olisi mutta kunnilla on tietojeni mukaan veronkanto-oikeus. Jos ihmiset oikeasti haluaisivat, niin he voisivat äänestään kuntaan valtaan tahot jotka lupaavat nostaa veroja reilusti ja rahoittaa siten paremmat palvelut. Tämä itseasiassa olisi minun mielestäni sitä oikeaa demokratiaa. Nyt sitä ei haluta, vaan halutaan populistisesti että rahat tulee valtion seinästä tai mistä vaan kunhan joku muu maksaa (tai kohu laantuu ja asia unohtuu). Enkä tässä tietenkään viittaa Sinuun.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Kokoomusnuorilta myös hieman mauton veto tuo Lähetä pala saippuaa Sanna Marinille -tapahtuma FB:ssa.

Ei sillä, että itse puolustaisin juuri Marinia, mutta onhan tuo nyt hölmö taktiikka. Lapsellinen tapa vain hyökätä toista vastaan kertomatta omia keinoja.

Mahdanko tehdäkään mitään vaalikoneita. Seuraan, kenellä mauttomimmat vedot toisia vastaan.

Alan kai ikääntyä, mutta milloinkahan viimeksi miltään nuoriso-osastolta on tullut joku toteutuskelpoinen ja loppuun asti viety hyvä idea? Olen mielelläni väärässä, mutta tuntuvat yleensä aika todellisuudesta vieraantuneelta höpöltä, tai sitten sinne todellisuuteen ei ole koskaan päästy. Useammalla puolueella.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
En sinänsä kiistä etteikö näin varmasti olisi mutta kunnilla on tietojeni mukaan veronkanto-oikeus. Jos ihmiset oikeasti haluaisivat, niin he voisivat äänestään kuntaan valtaan tahot jotka lupaavat nostaa veroja reilusti ja rahoittaa siten paremmat palvelut. Tämä itseasiassa olisi minun mielestäni sitä oikeaa demokratiaa. Nyt sitä ei haluta, vaan halutaan populistisesti että rahat tulee valtion seinästä tai mistä vaan kunhan joku muu maksaa (tai kohu laantuu ja asia unohtuu). Enkä tässä tietenkään viittaa Sinuun.

No jaa, kunnallisvero vaan on todella kaksiteräinen miekka - ja minusta hyvä että on - sitä ei vain voi venyttää loputtomiin. Toki jos tehdään kuntakohtaisia kalliita omia ratkaisuja niin sitten on ihan omista ratkaisuista kiinni rahoittaa se tai olla sitten tekemättä niitä kalliita ratkaisuja, mutta se että valtio lisää yksipuolisesti vastuita, mutta ei annakaan saman verran lisäresursseja, ei vain ole kuntien vastuulla.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Toki jos tehdään kuntakohtaisia kalliita omia ratkaisuja niin sitten on ihan omista ratkaisuista kiinni rahoittaa se tai olla sitten tekemättä niitä kalliita ratkaisuja, mutta se että valtio lisää yksipuolisesti vastuita, mutta ei annakaan saman verran lisäresursseja, ei vain ole kuntien vastuulla.
Siltä osin samaa mieltä etten minäkään kannata valtion taholta yksipuolisia kalliita vastuita (kuten tämä hoitajien minimimitoitus).

Minun puolestani voisi vaikka alentaa tuloveroja, vähentää valtionosuuksia ja jättää kuntien verotukselle enemmän pelivaraa.

Minä itseasiassa muutama vuosi taaksepäin samaan aikaan vastustin lakisääteistä päiväkotilapsien ryhmäkokojen rajausta, mutta kannatin kaupungilta samanlaista rajaa.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
No jaa, minusta noilla ei ole mitään suoraa yhteyttä. Ideaali tietysti on, ja ihan pitkään noudatettukin, että valtion säätämät velvoitteet kunnille ovat myös samalla jotakuinkin kattavasti resursoitukin. Nyt lainsäädäntö monesti laukkaa jossain hurskaissa korkeuksissa, mutta kuntien valtionosuudet selkeästi matalammalla. Itse tunnen vammaispalveluiden tilannetta sangen hyvin, eikä kunnilla aika suoraan vain ole resursseja noudattaa lakia. Mutta onneksi ollaan Suomessa niin oikeuslaitos ei tähän noudattamiseen pysty/halua niitä sanktioimaankaan. Tässä suhteessa anglosaksisten maiden systeemi on tehokkaampi - jos on peruste oikeusjuttuun niin sieltä voi pestä todella kovallakin kädellä.

Minusta on aika erikoista, että valtionavuista päättävät kansanedustajat säätävät lisää lakisääteisiä tehtäviä kunnille ja leikkaavat valtionapuja. Samaan aikaan nämä samat päättäjät kitisevät kuntavaltuustossa budjetin kohdalla sen riittämättömyyttä. Missä kohtaa kotimatkaa kansanedustajan tietoisuus lakkaa ja kuntapäättäjän tietoisuus syttyy?
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
Kertokaa nyt, että mikä tässä Kokoomuksen tienvarsimainonnassa oli superhauskaa ja ivailtavaa? Mulle ei ole vieläkään avautunut, vaikka lehtitoimittajat ovat monta otsikkoa jo tehneet aiheesta, mutta lähinnä keskittyvät Kokoomuksen muuhun piikittelyyn. Ja somessa kuulemma kuohunut näitä ivallisia meemejä. Itse en vielä ole nähnyt yhtään. Olisi oikeesti kiva vaikka yksi sellainen nähdäkin :)
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kertokaa nyt, että mikä tässä Kokoomuksen tienvarsimainonnassa oli superhauskaa ja ivailtavaa? Mulle ei ole vieläkään avautunut, vaikka lehtitoimittajat ovat monta otsikkoa jo tehneet aiheesta, mutta lähinnä keskittyvät Kokoomuksen muuhun piikittelyyn. Ja somessa kuulemma kuohunut näitä ivallisia meemejä. Itse en vielä ole nähnyt yhtään. Olisi oikeesti kiva vaikka yksi sellainen nähdäkin :)
Ilmeisesti poliitikot sanovat yhtä, sanovat toista toisaalla ja tekevät kolmatta. Se on uutinen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös