Pula-ajan Tretjak
Jäsen
Kuka noin on sanonut? Hallitusyhteistyön mahdollisuudestahan aina puhutaan, mutta se ei tarkoita ihan muotoilemaasi virkettä kuitenkaan.
En valitettavasti muista, mutta kahdessa eri otteessa näin sanottiin ja ei puhuttu hallitusyhteistyöstä. Puhuttiin linjojen vedosta ja ihan avoimesti pari naiskansanedustajaa (kok. ja vihr.) on televisiossa näin sanonut. Eikä siinä mitään, eihän tuo aiemmin ollut mitenkään erikoista ja ruotsissahan on sama laulu tällä hetkellä ruotsidemokraattien kanssa. Mitä tuota ihmettelemään?
En nyt tiedä mitä silmien ummistamista tuossa lainaamassasi virkkeessä harjoitin. Ainakin täällä Oulussa seuratuimmat perussuomalaiset harjoittavat ihan avointa lokerointia ja heidän suosionsakin perustuu siihen (esim. Sebastian "kaikki muslimit pois Suomesta" Tynkkynen).
Se, että kirjoitit persujen tekevän ainoana lokerointia. Minä en kiistä persujen omituisuuksia, mutta kehotan avaamaan silmiä myös muiden osalta. Persutkin ovat minusta yksilöitä ja ihmiset vielä äänestävät niitä. Itse en ihmettele sitä äänestämistä noin yleisesti, mutta äänestävät melkoisia sekopäitä (pakko olla protestiäänestämistä), että luulisi muiden pikku hiljaa olevan tarve ottaa noita, tai niiden vaaliasioita edes vähän alusta todesta. Muuttaisi vain niitä reaalipolitiikaksi eli mikä on mahdollista ja mikä ei, niin persuja ei kohta enää olisi kuin sivujuonteena suomipolitiikan historiassa. Kuitenkin halutaan lokeroida sanoin persu=rasisti, niin se saa jotkut äänestämään kiusallaan heitä. Väitän, että valtaosa persuista onkin persu=demari/kokkari, joka on tyytymätön taivaanrannan maalailuun omien osalta maahanmuuttopolitiikassa.
On totta, että maahanmuutto aiheena on ollut vaikea varsinkin suomalaiselle medialle ja poliittisille järjestöille, jotka vaalimenestystä tavoitellessaan eivät halua loukata ketään. Rasistin leimankin on saanut liian helposti, joka näyttää toteen tuon tuumaukseni siitä, että vaikka olisi sitoutunut johonkin arvoon, ei sen käytännön toteuttaminen aina ole helppoa. Perussuomalaisten jytky ei kuitenkaan perustunut ensisijaisesti maahanmuuttopolitiikkaan vaan EU-vastaisuuteen ja ennen kaikkea taitavaan vaalikampanjaan (äänestät joko meitä tai EU:n vakausmekanismin ja Portugalin tukipaketin puolesta). Sittemmin maahanmuuttopolitiikka on noussut puolueen keihäänkärjeksi ja hajoittanutkin sen kertaalleen.
Tästä olen osin samaa mieltä, mutta maahanmuuttopolitiikka vaikutti aivan varmasti. Se oli iso syy (en osaa sanoa oliko eu-vastaisuus isompi vai vähän pienempi) jytkyyn ja ennen kaikkea protestiääniin, jotka satoivat isolla kädellä persujen laariin. Mikäli nuo eivät olisi protestiääniä, niin kannatuksen pitäisi jollain tapaa jatkua. Mutta muutoin on helppo yhtyä tuohon lauseeseen.
Jotenkin minulla on myös sellainen kutina, että puolueen hajotti valtataistelu, eikä maahanmuuttopolitiikka. Soini on minusta vaihtanut takkia niin monesti, että on vaikea pitää häntä tietyllä tapaa periaatteen miehenä. Hän pääsi salonkikelpoiseksi ja halusi pysyä siinä, vaikka ennen ministeriyttään ollut yhtään eri mieltä hörhösiipensä kanssa. Kaippa jokainen meistä vain haluaa hyväksyntää ja Soini ei eroa muista sitten sen suhteen :)