mutta tässä autoasiassa ei ole mitään mieltä kohdella kaupunkia ja maaseutua samalla tavalla.
Ei kyse ollut substanssiasiasta, vaan poliittisesta retoriikasta. Kokoomus on tässä kysymyksessä ihan samanlainen kaksilla rattailla ajava puolue kuin vihreät taksimatkojen suhteen tai demarit ay-maksujen vähennysoikeuden kohdalla. Autoilupuolue haluaa sekä maakuntien että kaupunkilaisten äänet, joten se esittää samanaikaisesti sekä olevansa progressiivinen ilmastoasioissa että pragmaattinen liikennepolitiikassa.
Jopa vihreät tunnistavat maaseudun ja kaupunkien väliset erot autoilussa. Senpä vuoksi esim. Hanna Halmeenpää on esiintynyt Ylen ohjelmissa korostamassa, että vihreät eivät pyri kaikenlaisen autoilun estämiseen.
On ylioptimistista olettaa, että mainosten kohdeyleisö alkaisi pohtimaan kokoomuksen kantoja biodieseleihin tai sähköautojen verotukseen. Kyllä se kampanjalla välitettävä viesti on ihan yksinkertaisuudessaan se, että puolue haluaa tehdä pesäeroa kaupunkilaisiin viherpiipertäjiin.
Päästöjäkin vähentäessä kannattaa miettiä missä niiden vähentäminen on kustannustehokasta, eikä Suomen autokannan radikaali uudistaminen maakunnissa tilanteessa jossa sähköautot ovat luokkaa "helvetin kallis" eikä infraa juuri ole, ole se paikka mistä kannattaa aloittaa.
Kuten totesin edellä, kokoomuksen keskeinen linjaus on ollut haittaverojen lisääminen, mikä kaiken logiikan mukaan osuisi myös autoiluun. Kokoomus ei ole myöskään asettunut poikkiteloin, kun puoluejohtajilta on kysytty suhtautumista ilmastonmuutoksen ehkäisyyn.
Samat säännöt pätevät niin maaseudulla kuin kaupungeissakin. Alueellisia eroavaisuuksia voidaan sitten ottaa erityishuomioon, kun suunnitellaan vaikkapa kaupunkien ruuhkamaksuja, latausverkkoja ja raideliikenteen investointeja.