Red Machine
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- HIFK
Tuo Vihreiden taksimeemi osui. Muuten hiukan mukahassuttelua.
Kertokaa nyt, että mikä tässä Kokoomuksen tienvarsimainonnassa oli superhauskaa ja ivailtavaa?
Kampanja paljasti aika raadollisesti, että kokoomus hamuaa maakuntien konservatiivien ääniä keinolla millä hyvänsä. Kaupungeissahan kokoomus pyrkii esiintymään puolueena, joka ottaa vakavasti ilmastoasiat.Kertokaa nyt, että mikä tässä Kokoomuksen tienvarsimainonnassa oli superhauskaa ja ivailtavaa?
Kampanja paljasti aika raadollisesti, että kokoomus hamuaa maakuntien konservatiivien ääniä keinolla millä hyvänsä. Kaupungeissahan kokoomus pyrkii esiintymään puolueena, joka ottaa vakavasti ilmastoasiat.
Kokoomus on läpi kuluneen vuoden painottanut, että verotusta pitäisi siirtää tuloverotuksesta kulutus- ja haittaveroihin. Orpon puheissa on myös usein vilissyt "saastuttaja maksaa"-periaate, jolla hän on puolustanut puolueensa pragmaattista ilmastolinjaa. Hetemäen työryhmän tilannekuva tulevaisuuden haasteista ei myöskään herättänyt suurta vastustusta kokoomuksen riveissä.
Vihreiden taksimatkojen tiimoilta käytiin sivutolkulla keskustelua siitä, miten edustajien puheet ja teot eivät kohtaa. Olisiko nyt aiheellista hiillostaa myös Orpoa?
Vihreiden taksimatkojen tiimoilta käytiin sivutolkulla keskustelua siitä, miten edustajien puheet ja teot eivät kohtaa. Olisiko nyt aiheellista hiillostaa myös Orpoa?
Ei kyse ollut substanssiasiasta, vaan poliittisesta retoriikasta. Kokoomus on tässä kysymyksessä ihan samanlainen kaksilla rattailla ajava puolue kuin vihreät taksimatkojen suhteen tai demarit ay-maksujen vähennysoikeuden kohdalla. Autoilupuolue haluaa sekä maakuntien että kaupunkilaisten äänet, joten se esittää samanaikaisesti sekä olevansa progressiivinen ilmastoasioissa että pragmaattinen liikennepolitiikassa.mutta tässä autoasiassa ei ole mitään mieltä kohdella kaupunkia ja maaseutua samalla tavalla.
Kuten totesin edellä, kokoomuksen keskeinen linjaus on ollut haittaverojen lisääminen, mikä kaiken logiikan mukaan osuisi myös autoiluun. Kokoomus ei ole myöskään asettunut poikkiteloin, kun puoluejohtajilta on kysytty suhtautumista ilmastonmuutoksen ehkäisyyn.Päästöjäkin vähentäessä kannattaa miettiä missä niiden vähentäminen on kustannustehokasta, eikä Suomen autokannan radikaali uudistaminen maakunnissa tilanteessa jossa sähköautot ovat luokkaa "helvetin kallis" eikä infraa juuri ole, ole se paikka mistä kannattaa aloittaa.
Aivan kuten on täysin loogista esittää, että kansanedustajat saavat samanaikaisest kruisailla vapaasti taksilla ja esittää merkittäviä ilmastotoimia.Kerros nyt millä tavalla Orpon puheet ja teot ovat ristiriidassa? Nyt on ilmeisesti kaksi väitettä. 1: Autoilu on välttämättömyys. 2: Kulutuksesta pitää verottaa. Millä tavalla nämä kaksi ovat ristiriidassa keskenään?
Mielestäni molemmat ovat täysin mahdollisia jopa samanaikaisesti.
Kampanja paljasti aika raadollisesti, että kokoomus hamuaa maakuntien konservatiivien ääniä keinolla millä hyvänsä. Kaupungeissahan kokoomus pyrkii esiintymään puolueena, joka ottaa vakavasti ilmastoasiat.
Kokoomus on läpi kuluneen vuoden painottanut, että verotusta pitäisi siirtää tuloverotuksesta kulutus- ja haittaveroihin. Orpon puheissa on myös usein vilissyt "saastuttaja maksaa"-periaate, jolla hän on puolustanut puolueensa pragmaattista ilmastolinjaa. Hetemäen työryhmän tilannekuva tulevaisuuden haasteista ei myöskään herättänyt suurta vastustusta kokoomuksen riveissä.
Vihreiden taksimatkojen tiimoilta käytiin sivutolkulla keskustelua siitä, miten edustajien puheet ja teot eivät kohtaa. Olisiko nyt aiheellista hiillostaa myös Orpoa?
Kyllä mua niin vituttaa se, että kytätään maamme yksityisautoilua. Meidän vaan pitää kulkea pitkien välimatkojen vuoksi.
Niin, kukaanhan ei ole tuonut lentomatkailun vaikutusta ilmastoon esiin. Ainoastaan autoja syytetään ...Valitetaan henkilöautoilusta ja hyperventiloidaan. Siis täällä Suomessa, samalla vedetään edestakas Brysseliin ja Thaimaahan kerosiinilla.
Vanhaa on autokanta, kiitos paskaa kykyä näillä palkoilla ostaa uudehkoa autoa. Ja sitten, mitä väliä sillä on jos halvemmissa automaissa olisi kaikki autot uudehkoja, kun niitä autoja on keskimäärin paljon enemmän. Sama tai varmasti isompi saastemäärä. Meillä vaan pitää ostaa aina vaan kalliimpaa ja kalliimpaa. Millä rahalla?Suomen autokanta on eurooppalaisittain niin vanhaa, että on ihan perusteltua kytätä yksityisautoilua. Etenkin pitkien välimatkojen takia olisi hyvä, että meillä on liikenteessä turvallisia ja vähän kuluttavia autoja.
Pakko muuten kysyä, rakennetaanko Turun toriparkkia pitkien välimatkojen takia?
Enkös minä juuri siihen puuttunut?onhan se nyt kaikille muille paitsi vihreille selvää, että omillekin kannattajille pitäisi näyttäytyä "kuten saarnaa" esimerkillä.
Vanhaa on autokanta, kiitos paskaa kykyä näillä palkoilla ostaa uudehkoa autoa. Ja sitten, mitä väliä sillä on jos halvemmissa automaissa olisi kaikki autot uudehkoja, kun niitä autoja on keskimäärin paljon enemmän. Sama tai varmasti isompi saastemäärä. Meillä vaan pitää ostaa aina vaan kalliimpaa ja kalliimpaa. Millä rahalla?
Vaikka en ensimmäisen taulun sisältöä aivan onnistuneena pidäkään, silti osuva mainoskampanjan avaus Kokoomukselta. Näin helposti vietiin keskustelua Kokoomukselle vaikeasta asiasta (kuten vanhustenhoito) lähinnä yksityisautoiluun ja kaivettiin esille mm. yksityisautoilun vastustajiksi ilmoittautuneita. Kyse ei tietenkään ole siitä, että Kokoomus tavoittelisi maakuntien konservatiivien ääniä keinolla millä hyvänsä kuten @Walrus21 väittää. Kyse on siitä, että Kokoomus tuo esille faktan autojen väittämättömästä tarpeesta Suomessa muutaman suurkaupungin ulkopuolella. Reaktion Kokoomus varmasti tiesi ja se mikä tässä on mielenkiintoista, on perusfaktan esittämisen ja sen ymmärtämisen välinen ristiriita. Mikä ei sinänsä yllätä.
Eli olet sitä mieltä, että näin lähellä vaaleja mainostaululla halutaan viestiä enemmän faktoja kuin tavoitella ääniä?
Meillä vaan pitää ostaa aina vaan kalliimpaa ja kalliimpaa. Millä rahalla?
En ole. Onneksi en niin kirjoittanutkaan. Ajatus, jossa isoilla kampanjoilla ennen eduskuntavaaleja ei ole yhteyttä äänien tavoitteluun, ei ole tästä maailmasta. En tiedä, mistä sellaisen keksit.
Kyse ei tietenkään ole siitä, että Kokoomus tavoittelisi maakuntien konservatiivien ääniä keinolla millä hyvänsä kuten @Walrus21 väittää. Kyse on siitä, että Kokoomus tuo esille faktan autojen väittämättömästä tarpeesta Suomessa muutaman suurkaupungin ulkopuolella.
Tulkitsin seuraavan niin, että mielestäsi tässä on kysymys faktojen esittämisestä, ei konservatiivien äänten tavoittelusta.
Kysymys ei siis ole mistään faktoista, vaan kokoomus haluaa identifioitua autoilumyönteisenä puolueena satakuntalaisille konservatiiveille, jotka eivät syystä tai toisesta äänestä samaa ehdokasta kuin viime vaaleissa.
Onhan näitä puheita ollut, että vanhoja ja raskaspäästöisempiä autoja verotettaisiin kovemmin, jolloin uuden auton hankkiminen tulisi halvemmaksi. Korostan vielä, että keskustelu yksityisautoilusta ei pidä olla pelkästään ilmastoon keskittyvää, vaan myös liikenneturvallisuuteen. Typerää olisi olla kokonaan puhumatta.
Eli olet sitä mieltä, että näin lähellä vaaleja mainostaululla halutaan viestiä enemmän faktoja kuin tavoitella ääniä? Enpä ole hölmömpää kuullut. Kyse on nimenomaan mainoskampanjasta niin kuin mainitset, ja sellaisena sitä pitääkin tulkita. Mainoskampanja on suunnattu aivan eri kohderyhmälle kuin sille, joka muodostaa päätöksen äänestämisestä faktoihin. Ei ole sattumaa, että yksi taulu on sijoitettu vilkkaalle tieosuudelle Satakuntaan, jossa viime vaaleissa kokoomusta paremmin pärjäsivät keskusta, demarit ja perussuomalaiset. Näiden äänestäjissä on paljon yksityisautoilua puoltavia.
Vaikka esim. sähköautoista ei maksettaisi lainkaan autoveroa, niiden hintaero polttomoottori-ja hybridiautoihin olisi silti varsin merkittävä. Ei tuo toisi näitä vaihtoehtoja tavallista kansalaista yhtään sen lähemmäksi. Helposti tässä käy niin, että vanhempia ja isopäästöisiä ajoneuvoja verotetaan rankalla kädellä - mutta uudemmat autot eivät tule juurikaan edullisemmiksi.
Aina voi tulkita. Väärinkin. Autot kuuluvat teille on fakta Suomessa valtaosassa maata. Maaseudulla tuntemani harvat vihreät ovat tätä mieltä.
On aivan eri asia laittaa moinen mainostaulu pääkaupunkiseudun kehätielle kuin valtatielle Porin ja Rauman välille..
Sote-uudistus on saanut niin paljon ja niin pitkään kritiikkiä, että autoiluteemainen vaalimainos olisi paikallaan, vaikka mitään kohua vanhustenhuollossa ei olisi noussut esiin.