Kyse on siitä, että Kokoomus tuo esille faktan autojen väittämättömästä tarpeesta Suomessa muutaman suurkaupungin ulkopuolella.
Fakta, jonka kaikki puolueet tunnustavat - viimeisimpänä vihreät, joista mainitsin Hanna Halmeenpään.
Kyse ei ole substanssiasiasta, vaan tunteista; ihmiset äänestävät enimmäkseen tunteella, joten on viisasta pyrkiä selkeään viestintään, jossa stimuloidaan mahdollisimman suuren väkijoukon mielihyväkeskusta. Kaupungeissa siihen pyritään progressiivisella tulevaisuuspuheella ja maakunnissa status quon tukemisella.
Kuten totesin aiemmin, kampanja on luultavasti tehokas. Totesin myös, että kokoomus osaa parhaiten vaalikampanjoinnin. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö kokoomusta - kuten kaikkia muitakin puolueita - voisi arvostella kaksilla rattailla ajamisesta.
Viikko sitten Hesarin vaalipaneelissa Orpo puhui jälleen kauniita ilmastonmuutoksen torjunnasta. Kokoomus on sitoutunut 1,5 asteen päästövähennystavoitteeseen, joka de facto vaatii kovia toimia joko 1) teollisuuden tukiin ja hakkuumääriin tai 2) liikenteeseen. Orpo on selväsanaisesti korostanut, että kokoomuksen linjana on "saastuttaja maksaa", mikä heijastuu kulutus- ja haittaveroihin.
Nyt kokoomus onkin maakunnissa autoilijan puolella pyrkien ottamaan vihollisekseen "vihreät visiot", joita he itse ovat olleet myötämielisesti tukemassa. Enkä tällä nyt viittaa vihreisiin, vaan mm. demareihin ja valtiovarainministeriön virkamiehiin.