Kuten totesin aiemmin, kampanja on luultavasti tehokas. Totesin myös, että kokoomus osaa parhaiten vaalikampanjoinnin. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö kokoomusta - kuten kaikkia muitakin puolueita - voisi arvostella kaksilla rattailla ajamisesta.
Viikko sitten Hesarin vaalipaneelissa Orpo puhui jälleen kauniita ilmastonmuutoksen torjunnasta. Kokoomus on sitoutunut 1,5 asteen päästövähennystavoitteeseen, joka de facto vaatii kovia toimia joko 1) teollisuuden tukiin ja hakkuumääriin tai 2) liikenteeseen. Orpo on selväsanaisesti korostanut, että kokoomuksen linjana on "saastuttaja maksaa", mikä heijastuu kulutus- ja haittaveroihin.
Nyt kokoomus onkin maakunnissa autoilijan puolella pyrkien ottamaan vihollisekseen "vihreät visiot", joita he itse ovat olleet myötämielisesti tukemassa. Enkä tällä nyt viittaa vihreisiin, vaan mm. demareihin ja valtiovarainministeriön virkamiehiin.
Nythän vasta ymmärsin pointtisi. Siinä missä joku voisi ajatella puolueen pitävän linjansa johdonmukaisesti, sinä ajattelet tuon olevan jotain asiaa vastaan. Ei siis lähtökohtaisesti sitä mitä ajatellaan sanottavan. Tuolla ajatelmalla se voi tosiaan tuntua tuolta, mutta minusta olet väärässä. Olet väärässä siinä, etteikö puolue saisi kannattaa Suomessa autoilua ja samalla pyrkiä tekemään edistävää ympäristöpolitiikkaa. Ne eivät todellakaan sulje pois toisiaan. Täytyy jopa sanoa, että erikoinen ajattelumalli etenkin, kun tosiaan haluaisivat toteuttaa päästövähennykset esim. verotuksella. Jos olet kokoomusta seurannut pitempään, niin siellä ei monessakaan asiassa uskota kieltoihin tai sääntöihin, vaan juurikin ohjaukseen. Samaa Orpokin on toitottanut niin kauan kuin muistan. En tosiaankaan voi mieltää tätä jotenkin "luvataan toista, sanotaan toista"-jutuksi. Varmasti vielä selität kuitenkin, että jopa minkäkin ymmärrän tämän.
Mitä tulee
@Fremont in murheeseen kaksinaamaisuudesta, kun halutaan toriparkkeja yms. niin näin monessa kaupungissa asuneena autoilun vähentävä pointti on juurikin päästä helposti jonnekin, minne saa sen auton jätettyä. Ei tarvitse ajella ympäriinsä vaan jättää se auto sinne ja päivän päätteeksi vasta viedä se pois. Vanha ajattelu toki on, että joka paikasta etsitään erikseen parkkipaikka, jossa on kohtuuttoman hintaista ensinnään pitää autoa. Ellei keskeisellä paikalla ole mahdollisuutta parkkeerata, ei kukaan kävele ns. kulkuneuvostaan kauemmaksi. Tämäkään ei sulje pois sitä, etteikö haluttaisi jättää keskustaa autottomaksi. Monessa kaupungissa on havahduttu siihen, ettei kaupungissa kannata kannustaa ajeluun.. tämä tarkoittaa yleensä parkkeerauksen keskittämistä. Oli meillä höyrypannuilla toimivat autot, tai sähköautot jokaisella, niin ihminen on mukavuudenhaluinen. Tämä tarkoittaa siis joko kaupunkiajamista tai hyviä parkkeerausmahdollisuuksia.