Mainos

Kokoomus

  • 1 600 394
  • 13 080

12961

Jäsen
Kokoomukseen ei liity enää varsinaisesti pätkääkään, mutta olisiko tuon syöttöliikenteen ongelmana Finnairin kannalta ollut myös se että sen käyttäjät jatkoivat liian harvoin Seutulasta eteenpäin Finnairin siivin?
Suurin syy tuohon huonoon täyttöasteeseen ja kilpailijoille siirtyneeseen kysyntään lienee juuri se, että liian usein asiakas osti lentolipun, mutta pääsi silti bussin kyytiin. Minä olen tästä syystä oppinut välttämään Turusta lähtiessäni Finnairia jo 10v sitten. Tilanne on kuulemma ollut huomattavasti huonompi korona-ajan jälkeen.

Tukholman ja Riikan lentoa on aika yksinkertaisista maantieteellisistä syistä vähäsen vaikeampi korvata edes satunnaisesti bussilla ja mukavuudenhaluiset asiakkaat siirtyivät niihin jättäen Finnairin syöttöliikenteen tyhjäksi ja kannattamattomaksi.

Hintatasohan on sellainen, että bussilla tai autolla Vantaalle ja lentämällä sieltä pääsisi usein puolet halvemmalla, mutta silti SASille riittää kysyntää. Eikä Finnairin hinnoittelu tästä poikennut. Ei tämä Turusta lentävä asiakaskunta hinnan perässä siirry, vaan on isolta osin päivän-kahden keikkaa heittävää työmatkalaista. Kokonaismatka-ajan ja yöunien merkitys korostuu.

Tässä puhutaan nyt ei-niin-vähänkään omenoista ja päärynöistä.
 
Viimeksi muokattu:

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Eli jokainen suomalainen tukee myös siitä, kun Arska asfalttityöntekijä Pielavedeltä lähtee Bangkokiin nauttimaan paikallisesta kulttuurista. Tosi toimiva analogia.

Niin, kyse on edelleen siitä, tuottaako jokin reitti tarvittavine palveluineen Finnairille voittoa vai tappiota. Yhtiön saama voitto mm. joiltakin kaukoreiteiltä ei välttämättä riitä kompensoimaan tappiollisia reittejä mm. kotimaassa.

Kokoomuksen kanta on ollut myönteinen Finnairin tukemiseen kunhan tuki tehdään EU:n valtiotukisääntöjen mukaan. Marinin hallituskaudella ko. tukea osoitettiin Finnairille luokkaa 500 miljoonaa. Instrumenttina on ollut ainakin Suomen valtion Finnairille antama vakuudeton hybridilainalimiitti.

Kokoomuksessa pidetään huoltovarmuudenkin osalta tärkeänä sitä, että Finnair lentää ja Vikingin ja Siljan (Tallink) laivat liikennöivät.

Olen melko varma, että Kokoomus vaatii Finnairilta seuraavassa hallituksessa (jos on pm-puolue) lentoreittien palauttamista, koska suurimmista maakunnista matkailun, kansainvälisten osaajien houkuttelun, elämysteollisuuden ja vientiyritysten kannalta sujuvat lentoyhteydet tarvitaan.

Vaatimus tuli jo esille Arven ja Ikosen kirjeessä. Pisti kyllä naurattamaan perusteet... Finnair tuo reiteille 4-5 kertaa päivässä bussiyhteydet, jotka ovat matka-ajassa ns. ovelta ovelle käytännössä lähelle samaa luokkaa kuin lennot.

Kuten totesin, tässä asiassa kantani on erilainen ja nuo reitit kymmeniä kertoja lentäneenä en näe mitään sellaista, miksi ne pitäisi tappiollisina säilyttää Finnairin lentotarjottimilla. Tukea Finnair tarvitsee jatkossakin ja siksi on hyvä pohtia, voiko osana yhtiön panosta Suomi hiilineutraaliksi pudottaa joitakin turhia reittejä pois ja liikennöidä ne bussilla tai ohjata kysyntä junaan.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Itse taas pidän Kokoomusta fiksuna juuri sen takia, että veronmaksajien tukemaa joukkoliikennettä halutaan ulottaa myös lentoihin. Ilman sitä koneet eivät Suomessa lentäisi. Pointti on siinä, että paikallisjoukkoliikenne, rautateiden joukkoliikenne ja muutkin ovat vahvasti tuettuja.
Lentoliikenteen vertaaminen juniin tai busseihin on vähän sama kuin että kannattaisi jotain golf-kenttää keskustaan, koska kyllähän kaupunki tukee myös uimahalleja.

Helsingistä kulkee julkisilla 2h Tampereelle tai Turkuun. Jos ei tuota aikaa pysty matkustamaan rahvaan seurassa, ehkä on parempi pysytellä kotona etäyhteyksien äärellä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Lentoliikenteen vertaaminen juniin tai busseihin on vähän sama kuin että kannattaisi jotain golf-kenttää keskustaan, koska kyllähän kaupunki tukee myös uimahalleja.

Helsingistä kulkee julkisilla 2h Tampereelle tai Turkuun. Jos ei tuota aikaa pysty matkustamaan rahvaan seurassa, ehkä on parempi pysytellä kotona etäyhteyksien äärellä.

Totta ja itse päädyin samaan. Kokoomuksen kannan kerroin kokonaisuutena (kannattaa joukkoliikenteen tukia myös lennoille aiempien hallitusten tapaan). Sen sijaan TKU-HEL ja TAM-HEL reitit tulisi lakkauttaa pysyvämmin ainakin siihen asti, että sähkökoneet tekisivät lentämisestä kannattavampaa ja vähemmän saastuttavampaa. Tässä siis ero itseni ja Kokoomuksen välillä:

Tukea Finnair tarvitsee jatkossakin ja siksi on hyvä pohtia, voiko osana yhtiön panosta Suomi hiilineutraaliksi pudottaa joitakin turhia reittejä pois ja liikennöidä ne bussilla tai ohjata kysyntä junaan.

.Mahdollinen tuleva oikeistohallitus voisi tutkittaa liikenteen kaikki tuet ja pohtia, olisiko sieltä saatavissa järkevällä tavalla säästöjä. Suuret päästöjen joukkoliikenne tulisi saada vähemmälle ja ainakaan kovin paljon päällekkäisiä eri liikennemuotojen tukia ei saisi tulla lisää. Mielellään näkisin niiden supistuvan, jos selvitykset sen mahdollistaisivat.
 

12961

Jäsen
Lentoliikenteen vertaaminen juniin tai busseihin on vähän sama kuin että kannattaisi jotain golf-kenttää keskustaan, koska kyllähän kaupunki tukee myös uimahalleja.

Helsingistä kulkee julkisilla 2h Tampereelle tai Turkuun. Jos ei tuota aikaa pysty matkustamaan rahvaan seurassa, ehkä on parempi pysytellä kotona etäyhteyksien äärellä.
Ei tässä mistään ylimielisyydestä tai rahvaan seurassa matkustamisesta ole kysymys. Ei näillä lennoilla kukaan Helsinkiin matkusta vaan Helsingin kautta kauemmas.

Tuollaisella päivän-kahden keikalla siinä on aika vissi ero työkyvyssä, onko herätty kolmelta vai puoli kuudelta aamulla. Vaihtoehtona on siis lisäpäiviä matkaan tai finnairin randomina heittämä ”hei, 06.15 aamulento lähteekin bussiasemalta klo 04:00”. Maksat siis bussilipusta tyypillisen lentolipun hinnan saamatta sitä bussilipun hinnalla. Samaten seuraavaa työpäivää ajatellen on palatessa aika eri, oletko kotona puoli yhdeltä vai puoli kolmelta yöllä.

Minulle on aika lailla ihan sama, koska olen tästä syystä boikotoinut Finnairia jo iät ajat. Arlandasta on suureen osaan Eurooppaa paremmat jatkoyhteydetkin ja sinne mihin Balticilla Riikan kautta pääsee, mennään myös halvalla. Näissähän kysyntä riittää markkinaehtoiseen toimintaan, eli valtiolta ei tarvita tukiaisia. Itse asiassa Finnairin lopettaminen Turussa todennäköisesti vain tukee SASin ja Air Balticin syöttövuoroja kaupallisessa mielessä kun kilpailu vähenee. Asiakaskuntaa ajatellen jää marginaaliin se, joka siirtyy käyttämään bussia kilpailijoiden lentoyhteyksien sijaan.

Joka on hakenut hintaa, on nytkin lentänyt Vantaalta.
 
Viimeksi muokattu:

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ei tässä mistään ylimielisyydestä tai rahvaan seurassa matkustamisesta ole kysymys. Ei näillä lennoilla kukaan Helsinkiin matkusta vaan Helsingin kautta kauemmas.

Tuollaisella päivän-kahden keikalla siinä on aika vissi ero työkyvyssä, onko herätty kolmelta vai puoli kuudelta aamulla. Vaihtoehtona on siis lisäpäiviä matkaan tai finnairin randomina heittämä ”hei, 06.15 aamulento lähteekin bussiasemalta klo 04:00”. Maksat siis bussilipusta tyypillisen lentolipun hinnan saamatta sitä bussilipun hinnalla. Samaten seuraavaa työpäivää ajatellen on palatessa aika eri, oletko kotona puoli yhdeltä vai puoli kolmelta yöllä.
Millähän laskutoimituksella olet päässyt näihin lukuihin? Ylen MOT testasi juna- ja lentomatkojen eroa välillä Tampere-Helsinki, ja siinä taisi olla sellainen puolen tunnin ero lentomatkustamisen eduksi.

Jos pieni lisäaika koetaan arvokkaaksi, silloinhan siitä maksetaan markkinaehtoista hintaa. Eikö?

Valtio tukee aivan tarpeettomasti Suomen sisäisiä lentoja. Tekosyitä kyllä keksitään, kuten keksitään kaikille muillekin tuille; milloin missäkin on jokin välttämätön turkistarha tai turvepelto, jota ei missään nimessä voi pyörittää markkinaehtoisesti.

Kokoomus on näissä tukihimmeleissä juuriaan myöden kiinni. Tässä ei sinällään ole mitään kovin kummallista tai yllättävää, koska äänestäjissä on paljon niitä, joille kelpaa subventoidut lentomatkat, energiatuet, koronatuet, maataloustuet jne.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi
Kyllähän tuo uusiutuva lentopolttoaine on laskenut jo 80% elinkaari säästöjä. Sitä pitäisi käyttää muidenkin kuin Finnairin. Olen kylläkin sitä mieltä, että lentämisen päästöihin kiinnitetään suhteettoman paljon huomiota, kun tietää miten olemattoman osuuden muodostavat kokonaispäästöistä. No ei sillä, ei se haittaa että päästöt vähenevät.

Tampere ja Turku ovat kyllä melko lähellä Helsinkiä, vähän outoa, että sieltä on lennetty. Jyväskylä alkaa olemaan niillä rajoilla, että ehkä kannattaa.

Lentämällähän kulkee myös paljon varaosia ym. Siinä mielessä joskus voi kannattaa lennättää tyhjempiäkin koneita, kun vain ruumassa on tavaraa.
 

12961

Jäsen
Millähän laskutoimituksella olet päässyt näihin lukuihin? Ylen MOT testasi juna- ja lentomatkojen eroa välillä Tampere-Helsinki, ja siinä taisi olla sellainen puolen tunnin ero lentomatkustamisen eduksi.

Jos pieni lisäaika koetaan arvokkaaksi, silloinhan siitä maksetaan markkinaehtoista hintaa. Eikö?

Valtio tukee aivan tarpeettomasti Suomen sisäisiä lentoja. Tekosyitä kyllä keksitään, kuten keksitään kaikille muillekin tuille; milloin missäkin on jokin välttämätön turkistarha tai turvepelto, jota ei missään nimessä voi pyörittää markkinaehtoisesti.

Kokoomus on näissä tukihimmeleissä juuriaan myöden kiinni. Tässä ei sinällään ole mitään kovin kummallista tai yllättävää, koska äänestäjissä on paljon niitä, joille kelpaa subventoidut lentomatkat, energiatuet, koronatuet, maataloustuet jne.

Satojen Turusta lähtevän lennon kokemusperäisellä testauksella parinkymmenen vuoden ajalta. Liki kaikkiin liittyy jatkolento.

Nyt on kysymys matka-ajasta kotiovelta esimerkiksi tällä hetkellä usein Amsterdamiin, Müncheniin, Köpikseen tai Osloon. Testasiko MOT näitä vai matka-aikoja Helsinkiin?

MOT ei todennäköisesti ottanut huomioon sitä, että pikkukentältä lähtiessä paikalle voi saapua huomattavasti ohjeita myöhemmin, paljon lähempänä koneen lähtöaikaa. Turvatarkastuksiin ei ole jonoja. Tämä sitten kertautuu, bussimatka+ruuhkaisempi kenttä.

Juurihan olen viesteissäni sanonut, että Turusta lennettäessä liput ovat selvästi kalliimpia kuin Vantaalta. Sama, korkeampi hinnoittelu on koskenut sekä täysin markkinaehtoisesti toimivaa SASia, Air Balticia että Finnairia. SAS lisää syöttövuorojaan (Tukholmastakin 85% matkustajista jatkaa eteenpäin) ja samaan aikaan Finnair lopettaa.

Jos olisit lukenut viestini, olisit myös huomannut, etten puolustanut lentojen tukemista, vaan ihmettelin, että Finnair jää jalkoihin puhtaasti markkinaehtoisille toimijoille.

Näissä lennoissa markkina on Tku/Tre-Eurooppa. Silloinhan se on ihan sama, onko vaihto Tukholmassa, Riikassa vai Helsingissä.
 
Viimeksi muokattu:

Byvajet

Jäsen
Kyllähän tuo uusiutuva lentopolttoaine on laskenut jo 80% elinkaari säästöjä. Sitä pitäisi käyttää muidenkin kuin Finnairin. Olen kylläkin sitä mieltä, että lentämisen päästöihin kiinnitetään suhteettoman paljon huomiota, kun tietää miten olemattoman osuuden muodostavat kokonaispäästöistä.

Ongelma liittyy siihen, että pieni ihmisjoukko aiheuttaa lentämällä suuret päästöt.

Jos jokainen ihmisjoukko tai vaikka maa armahdetaan samalla perusteella (pieni osuus kokonaisuudesta), mitään ei pystytä tekemään.

Oras Tynkkynen avaa asiaa twiittiketjussaan. Kannattaa lukea kokonaan, jotta kokonaisuus selviää. Hyvä huomio on mm. se, että vain pieni osa länsimaidenkin ihmisistä lentää, mutta silti kaikki autoilijat maksavat lentämisen verohelpotukset.

Vauraiden maiden asukkaat lentävät 70 x niin usein kuin ihmiset köyhissä maissa. Arviolta vain 1/5 maailman ihmisistä on lentänyt kertaakaan elämänsä aikana.

Suomalaiset lentävät asukasta kohti maailman 2. eniten, kun tilastoista siivotaan Suomen kautta matkustavat muiden maiden kansalaiset. Näin laskettuna suomalaisten lentämisen päästöt ovat n. 10 x niin paljon kuin maailmassa keskimäärin.

Vauraissa maissa arviolta n. 15 % ihmisistä tekee n. 70 % lentomatkoista. Esim. Saksassa liki 2/3 ihmisistä ei lennä kertaakaan vuoden aikana. UK:ssa vaurain 1/10 käyttää yksin lentämiseen yhtä paljon energiaa kuin pienituloisin 1/10 kaikkeen elämiseen yhteensä.


 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tuo 1/5-arvio kuulostaa kyllä ensilukemalta matalalta. Siis joskus 30 vuotta sitten, mutta vielä nyt. Tämä siis huomioiden, että lentäminen on nykyään väkirikkaissa Aasian maissa käytännössä jo "koko kansan huvi" ja lentoliikenne on ottanut valtavia harppauksia eteenpäin myös Afrikassa.

Sori offari.
 

Knutsen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Kings
Jos pieni lisäaika koetaan arvokkaaksi, silloinhan siitä maksetaan markkinaehtoista hintaa. Eikö?
Ja tätä markkinaehtoista hintaahan on näistä maksettukin ja maksetaan tulevaisuudessakin, vain muille kuin Finnairille. Itseäni edelleen ihmetyttää sinun keskustelunavaus miten Kalen tviittiin on tiivistetty kokoomus ja pro-business, voitko avata tätä?
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi
Ongelma liittyy siihen, että pieni ihmisjoukko aiheuttaa lentämällä suuret päästöt.

Jos jokainen ihmisjoukko tai vaikka maa armahdetaan samalla perusteella (pieni osuus kokonaisuudesta), mitään ei pystytä tekemään.

Oras Tynkkynen avaa asiaa twiittiketjussaan. Kannattaa lukea kokonaan, jotta kokonaisuus selviää. Hyvä huomio on mm. se, että vain pieni osa länsimaidenkin ihmisistä lentää, mutta silti kaikki autoilijat maksavat lentämisen verohelpotukset.





On se sinällään ok, että päästöjä pyritään vähentämään. Se taas ei sovi, että tehtäisiin jotakin yksipuolisia toimia, joka esim. johtaisi matkailuelinkeinon ongelmiin.
Mutta tässäkin itse ilmailuala on sitoutunut päästöjen alentamiseen, joten en olisi juurikaan huolissani.

Vuosi 2050 on melko hyvä tavoite hiilineutraalisuudelle, erilaisia teknologioita saadaan kehitettyä. Hyvää olisi myös, ettei asioita yritettäisi ohjata liikaa poliitikkojen toimesta. Tarkoitan, että esimerkiksi EUn on yrittänyt ohjata esim. autoja yksinomaan sähköautoiluun. Tämä on globaalisti kestämätöntä, ja onneksi Saksan autojätit saivat runtattua teknologianeutraalisuuden läpi. Ei voida elää kuin Neuvostoliitossa ja päättää etukäteen mikä teknologia sopii parhaiten, vaan pitää katsoa missä edistysaskeleita tulee. Vetytalous on kärsinyt suuresti EUn linjauksista, vaikka se olisi luonnollinen tapa hyödyntää mm.tuulivoimaloita.
Mutta kylläpä tämä tämä tästä. Nostaisin jo katsetta eteenpäin, ihmiskunnan seuraaviin haasteisiin avaruusajan alkaessa.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ja tätä markkinaehtoista hintaahan on näistä maksettukin ja maksetaan tulevaisuudessakin, vain muille kuin Finnairille. Itseäni edelleen ihmetyttää sinun keskustelunavaus miten Kalen tviittiin on tiivistetty kokoomus ja pro-business, voitko avata tätä?
Suomen valtio omistaa enemmistön Finnairista ja on kattanut sen tappioita avokätisesti vuosien varrella. Valtion kassasta on myös tuettu puolityhjien maakuntalentojen lennättämistä, vaikka kyydissä olisi alle 10 matkustajaa. Tämä ei ole mitään markkinaehtoista toimintaa.

Jos muut toimijat haluavat suhata Suomen sisäisesti puolityhjillä koneilla, siitä vaan. Twiitissä Kummola (kok.) kuitenkin kritisoi sitä, että valtio-omisteinen Finnair ei tarjoa matkoja X ja Y. Ilmeisesti käsi olisi siis matkalla veronmaksajan taskuun.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Vuosi 2050 on melko hyvä tavoite hiilineutraalisuudelle, erilaisia teknologioita saadaan kehitettyä. Hyvää olisi myös, ettei asioita yritettäisi ohjata liikaa poliitikkojen toimesta. Tarkoitan, että esimerkiksi EUn on yrittänyt ohjata esim. autoja yksinomaan sähköautoiluun. Tämä on globaalisti kestämätöntä, ja onneksi Saksan autojätit saivat runtattua teknologianeutraalisuuden läpi. Ei voida elää kuin Neuvostoliitossa ja päättää etukäteen mikä teknologia sopii parhaiten, vaan pitää katsoa missä edistysaskeleita tulee. Vetytalous on kärsinyt suuresti EUn linjauksista, vaikka se olisi luonnollinen tapa hyödyntää mm.tuulivoimaloita.
Mutta kylläpä tämä tämä tästä. Nostaisin jo katsetta eteenpäin, ihmiskunnan seuraaviin haasteisiin avaruusajan alkaessa.
Sinällään sähköautoilu voisi olla paljon nykyistä edempänä jos öljyjätit eivät olisi käyttäneet vuosikymmeniä ja satoja miljoonia dollareita siihen, että hidastavat sähköautojen kehitystä. Kun ottaa huomioon, että ensimmäiset sähköautot on kehitetty jo ennen puhelinta tai radiota eli ihan 1830-luvulla. Samoin joku herra keksi, että moottorin pauke vähenee jos lisää polttoaineeseen joko lyijyä tai etanolia niin noista valittiin lyijy. Miksi? Koska lyijyn kautta sai paremman tuoton kuin etanolin. Lopputuloksena ihmisiä ja ympäristöä myrkytettiin lyijyllä, vaikka tiedettiin että se on ihmiselle haitallista. Sama herra tajusi ryssineensä pahasti joten parantaakseen maailmaa hän meni keksimään CFC yhdisteet jotka aiheuttivat reiän otsonikerrokseen.

Molemmista asioista muuten päästiin eroon kun valtio tuli törkeästi ja kertoi että nyt loppuu tuo paska ja keksitte vaihtoehtoiset teknologiat.
 

Knutsen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Kings
Twiitissä Kummola (kok.) kuitenkin kritisoi sitä, että valtio-omisteinen Finnair ei tarjoa matkoja X ja Y. Ilmeisesti käsi olisi siis matkalla veronmaksajan taskuun.
Pitäisköhän sun lukea se tviitti uudestaan, kun siinä ei sanota mitään tuollaista edes rivien välissä?

Finnairin tappioiden takana taitaa olla jotain muuta kuin nämä maakuntalennot, mutta sikäli ymmärrettävä perustelu, kun taisit aluksi luulla että nämä ovat valtion tukemia välejä. Olen ihan samaa mieltä kanssasi, ettei mitään tyhjiä Kajaanin lentoja pitäisi tukea eurollakaan.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi
Sinällään sähköautoilu voisi olla paljon nykyistä edempänä jos öljyjätit eivät olisi käyttäneet vuosikymmeniä ja satoja miljoonia dollareita siihen, että hidastavat sähköautojen kehitystä. Kun ottaa huomioon, että ensimmäiset sähköautot on kehitetty jo ennen puhelinta tai radiota eli ihan 1830-luvulla. Samoin joku herra keksi, että moottorin pauke vähenee jos lisää polttoaineeseen joko lyijyä tai etanolia niin noista valittiin lyijy. Miksi? Koska lyijyn kautta sai paremman tuoton kuin etanolin. Lopputuloksena ihmisiä ja ympäristöä myrkytettiin lyijyllä, vaikka tiedettiin että se on ihmiselle haitallista. Sama herra tajusi ryssineensä pahasti joten parantaakseen maailmaa hän meni keksimään CFC yhdisteet jotka aiheuttivat reiän otsonikerrokseen.

Molemmista asioista muuten päästiin eroon kun valtio tuli törkeästi ja kertoi että nyt loppuu tuo paska ja keksitte vaihtoehtoiset teknologiat.
Niin, ei siinä sinänsä ole ongelmaa, että sähköautoilu on yksi vähäpäästöisistä teknologioista. Oli vain idiotismia kuvitella, että se on ainoa. Miten se voisi toimia vaikka Aasian tiheästi asutuissa kaupungeissa, tai keski-Euroopan vanhoissa kaupungeissa. No eipä mitenkään. Afrikassa ei riitä sähkö edes vähän alusta jne. Tarvitaan siis muita teknologioita rinnalle, joista vety nyt ainakin tulee jollakin aikavälillä lyömään läpi. Komissiota vaivaa edelleen melkoinen Eurosentrismi ja muutenkin mennään eteenpäin putkinäöllä. Mutta eipä hätää. Kyllä tämä tästä saadaan vielä kuntoon.
 

Artturenos

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, NHL, Blackhawks. sympatiat Lightning.
Ongelma lienee se, että vihreäsiirtymä tarvitsee paljon tuulivoimaa. Silloin ei ole loogista vastustaa energiaa kerääviä ratkaisuja tai mitään muitakaan muotoja. Todellisuus kun tulee olemaan kun tuulivoimaa lisäämme, että niin sykliseen energian tuottanto tuottaa hetkittäin ylijäämää ja alijäämää.

Tästä syystä liian nopea siirtymä akkuun ja sähköön ei ole hyvä, kun sieltä on tulossa muitakin muototoja jo ihan sen takia että tuulimyllyt jauhaa muuten tyhjää. Idiotismiä olisi sulkea näitä muita pois jos niitä myllyjä halutaan pystyttää.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
MOT ei todennäköisesti ottanut huomioon sitä, että pikkukentältä lähtiessä paikalle voi saapua huomattavasti ohjeita myöhemmin, paljon lähempänä koneen lähtöaikaa. Turvatarkastuksiin ei ole jonoja. Tämä sitten kertautuu, bussimatka+ruuhkaisempi kenttä.
Jos lähden kotoa Pirkkalan kautta Riikaan, olen noin kahden tunnin kuluttua kotoa lähdöstä Riikan kentällä kävelemässä joko terminaalista ulos tai kohti jatkolennon porttia. Jos lähden kotoa Helsinki-Vantaan kautta, ja menen Tampereelta kentälle bussilla, olen kahden tunnin päästä bussissa jossain Nurmijärven paikkeilla.

Ei vaikea valinta.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Pitäisköhän sun lukea se tviitti uudestaan, kun siinä ei sanota mitään tuollaista edes rivien välissä?
Siinähän hän nimenomaan valittaa, kun matkat poistuvat. Oikein erikseen mainitsee, että "valtion tuella pyörivä Finnair".

Kommenteissa myös kokoomus-pormestari Arve komppaamassa, miten tämä on "todella näköalatonta ja surullista".

Kokoomuslaisia siis harmittaa, kun pörssiyhtiö ei tarjoa riittävää palvelua. Pro market -ihminen ajattelisi, että hyvä kun valtion omistama firma karsii palveluita, joille ei ole markkinaehtoista kysyntää.
 

Knutsen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Kings
Siinähän hän nimenomaan valittaa, kun matkat poistuvat. Oikein erikseen mainitsee, että "valtion tuella pyörivä Finnair".

Kommenteissa myös kokoomus-pormestari Arve komppaamassa, miten tämä on "todella näköalatonta ja surullista".

Kokoomuslaisia siis harmittaa, kun pörssiyhtiö ei tarjoa riittävää palvelua. Pro market -ihminen ajattelisi, että hyvä kun valtion omistama firma karsii palveluita, joille ei ole markkinaehtoista kysyntää.
Niin valittaa, olisi erikoista jos Turun nykyinen ja Tampereen tuleva pormestari ei tästä päätöksestä valittaisi. Esimerkiksi Meyer on vuosikymmenen valittanut miten huonosti Turkuun pääsee lentämällä. Nyt tilanne huononee jälleen, mutta Turun pormestarin pitäisi tviittailla vaan että ”hei pro market ja hyvä juttu tämä on”?

Sinä kuitenkin kerroit ennen tolppien siirtoa, että tähän tiivistyy Kokoomuksen pro business ajattelu ja kerroit, jotta Kale ja Minna ovat veronmaksajien taskulla vinkumassa tuettuja puolityhjiä maakuntalentoja, vaikka valittivatkin(Kale ihan suorastaan vittuili) lopulta vain päätöksestä. Veikkaan että seuraavan neljän vuoden aikana tullaan näkemään ihan oikealta haisevia pro business veivauksia kokoomukselta, ettei niitä tarvitse päästä keksiä. Palataan silloin ja jaetaan sinulle virtuaaliliberaalipisteitä kun näitä tänne meille jaat!
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Tuollaista tuo on, maakuntalennot ja kentät ovat haastavia ylläpitää. Tätä on jatkunut pitkään, Korona muutti yhtälöä niin paljon, että tapetille tuli isompia uhreja. Vähän aikaa huokaillaan ja Tampere sekä Turku kaivaa kuvetta, jonka veronmaksaja on generoinut, ja lennot taas jatkuu. Jos ei Finskin toimesta niin sitten joku Bambu Air tai Belarussian Wings of Freedom Airlines toimesta.

En koskaan ole päässyt perille siitä, että kuinka paljon näiden syöttöliikenteiden puute aidosti heikentää elinkeinoelämää, mutta sama keskustelu toistuu oli se Turku tai Kokkola.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
En koskaan ole päässyt perille siitä, että kuinka paljon näiden syöttöliikenteiden puute aidosti heikentää elinkeinoelämää, mutta sama keskustelu toistuu oli se Turku tai Kokkola.

Tuskin vähän vertaa. Kovasti niihin kyllä rahaa pumpataan. Esimerkiksi Satakunta pisti sen verran Porin liikenteeseen rahaa, että sillä ostaisi useamman junavuoron joka päivä ja voisi jakaa liput torilla ilmaiseksi.
 

Knutsen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Kings
En koskaan ole päässyt perille siitä, että kuinka paljon näiden syöttöliikenteiden puute aidosti heikentää elinkeinoelämää, mutta sama keskustelu toistuu oli se Turku tai Kokkola.

Tuskin vähän vertaa. Kovasti niihin kyllä rahaa pumpataan. Esimerkiksi Satakunta pisti sen verran Porin liikenteeseen rahaa, että sillä ostaisi useamman junavuoron joka päivä ja voisi jakaa liput torilla ilmaiseksi.
En tiedä, mutta vuosi takaperin oli aukeamassa lentoyhteys Turusta Groningeniin jonkun saksalaisen virtuaalifirman kautta. Joko siellä haisteltiin, että turkulaiset ovat kovia Pohjois-Hollannin vierailijoita tai Turun ja Papenburgin välissä on liikennettä. Ehkä kaikki nyt junailee sitten, kun firma ei saanut hankittua kalustoa toistaiseksi.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
En tiedä, mutta vuosi takaperin oli aukeamassa lentoyhteys Turusta Groningeniin jonkun saksalaisen virtuaalifirman kautta. Joko siellä haisteltiin, että turkulaiset ovat kovia Pohjois-Hollannin vierailijoita tai Turun ja Papenburgin välissä on liikennettä. Ehkä kaikki nyt junailee sitten, kun firma ei saanut hankittua kalustoa toistaiseksi.

Estonian Airilta voi kysellä, miten hyvin kannatti ne kaikenmoiset Joensuu-Tallinnat…
 
Suurin syy tuohon huonoon täyttöasteeseen ja kilpailijoille siirtyneeseen kysyntään lienee juuri se, että liian usein asiakas osti lentolipun, mutta pääsi silti bussin kyytiin. Minä olen tästä syystä oppinut välttämään Turusta lähtiessäni Finnairia jo 10v sitten. Tilanne on kuulemma ollut huomattavasti huonompi korona-ajan jälkeen.

Tukholman ja Riikan lentoa on aika yksinkertaisista maantieteellisistä syistä vähäsen vaikeampi korvata edes satunnaisesti bussilla ja mukavuudenhaluiset asiakkaat siirtyivät niihin jättäen Finnairin syöttöliikenteen tyhjäksi ja kannattamattomaksi.

Hintatasohan on sellainen, että bussilla tai autolla Vantaalle ja lentämällä sieltä pääsisi usein puolet halvemmalla, mutta silti SASille riittää kysyntää. Eikä Finnairin hinnoittelu tästä poikennut. Ei tämä Turusta lentävä asiakaskunta hinnan perässä siirry, vaan on isolta osin päivän-kahden keikkaa heittävää työmatkalaista. Kokonaismatka-ajan ja yöunien merkitys korostuu.

Tässä puhutaan nyt ei-niin-vähänkään omenoista ja päärynöistä.
Sama tilanne Tampereelta. Joka toinen jatkolento Tampereelle korvattu bussikyydillä ja sitten ihmetellään miksi reitillä ei ole käyttäjiä.

Itse lopetin työmatkat ja muutkin lennot Finnairilla ja siirryin muiden yhtiöiden käyttäjäksi.
Parempaa palvelua.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös