Kokoomus

  • 1 508 100
  • 12 662

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Sinällään sähköautoilu voisi olla paljon nykyistä edempänä jos öljyjätit eivät olisi käyttäneet vuosikymmeniä ja satoja miljoonia dollareita siihen, että hidastavat sähköautojen kehitystä. Kun ottaa huomioon, että ensimmäiset sähköautot on kehitetty jo ennen puhelinta tai radiota eli ihan 1830-luvulla. Samoin joku herra keksi, että moottorin pauke vähenee jos lisää polttoaineeseen joko lyijyä tai etanolia niin noista valittiin lyijy. Miksi? Koska lyijyn kautta sai paremman tuoton kuin etanolin. Lopputuloksena ihmisiä ja ympäristöä myrkytettiin lyijyllä, vaikka tiedettiin että se on ihmiselle haitallista. Sama herra tajusi ryssineensä pahasti joten parantaakseen maailmaa hän meni keksimään CFC yhdisteet jotka aiheuttivat reiän otsonikerrokseen.

Molemmista asioista muuten päästiin eroon kun valtio tuli törkeästi ja kertoi että nyt loppuu tuo paska ja keksitte vaihtoehtoiset teknologiat.
Niin, ei siinä sinänsä ole ongelmaa, että sähköautoilu on yksi vähäpäästöisistä teknologioista. Oli vain idiotismia kuvitella, että se on ainoa. Miten se voisi toimia vaikka Aasian tiheästi asutuissa kaupungeissa, tai keski-Euroopan vanhoissa kaupungeissa. No eipä mitenkään. Afrikassa ei riitä sähkö edes vähän alusta jne. Tarvitaan siis muita teknologioita rinnalle, joista vety nyt ainakin tulee jollakin aikavälillä lyömään läpi. Komissiota vaivaa edelleen melkoinen Eurosentrismi ja muutenkin mennään eteenpäin putkinäöllä. Mutta eipä hätää. Kyllä tämä tästä saadaan vielä kuntoon.
 

Artturenos

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, NHL, Blackhawks. sympatiat Lightning.
Ongelma lienee se, että vihreäsiirtymä tarvitsee paljon tuulivoimaa. Silloin ei ole loogista vastustaa energiaa kerääviä ratkaisuja tai mitään muitakaan muotoja. Todellisuus kun tulee olemaan kun tuulivoimaa lisäämme, että niin sykliseen energian tuottanto tuottaa hetkittäin ylijäämää ja alijäämää.

Tästä syystä liian nopea siirtymä akkuun ja sähköön ei ole hyvä, kun sieltä on tulossa muitakin muototoja jo ihan sen takia että tuulimyllyt jauhaa muuten tyhjää. Idiotismiä olisi sulkea näitä muita pois jos niitä myllyjä halutaan pystyttää.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
MOT ei todennäköisesti ottanut huomioon sitä, että pikkukentältä lähtiessä paikalle voi saapua huomattavasti ohjeita myöhemmin, paljon lähempänä koneen lähtöaikaa. Turvatarkastuksiin ei ole jonoja. Tämä sitten kertautuu, bussimatka+ruuhkaisempi kenttä.
Jos lähden kotoa Pirkkalan kautta Riikaan, olen noin kahden tunnin kuluttua kotoa lähdöstä Riikan kentällä kävelemässä joko terminaalista ulos tai kohti jatkolennon porttia. Jos lähden kotoa Helsinki-Vantaan kautta, ja menen Tampereelta kentälle bussilla, olen kahden tunnin päästä bussissa jossain Nurmijärven paikkeilla.

Ei vaikea valinta.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Pitäisköhän sun lukea se tviitti uudestaan, kun siinä ei sanota mitään tuollaista edes rivien välissä?
Siinähän hän nimenomaan valittaa, kun matkat poistuvat. Oikein erikseen mainitsee, että "valtion tuella pyörivä Finnair".

Kommenteissa myös kokoomus-pormestari Arve komppaamassa, miten tämä on "todella näköalatonta ja surullista".

Kokoomuslaisia siis harmittaa, kun pörssiyhtiö ei tarjoa riittävää palvelua. Pro market -ihminen ajattelisi, että hyvä kun valtion omistama firma karsii palveluita, joille ei ole markkinaehtoista kysyntää.
 

Knutsen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Kings
Siinähän hän nimenomaan valittaa, kun matkat poistuvat. Oikein erikseen mainitsee, että "valtion tuella pyörivä Finnair".

Kommenteissa myös kokoomus-pormestari Arve komppaamassa, miten tämä on "todella näköalatonta ja surullista".

Kokoomuslaisia siis harmittaa, kun pörssiyhtiö ei tarjoa riittävää palvelua. Pro market -ihminen ajattelisi, että hyvä kun valtion omistama firma karsii palveluita, joille ei ole markkinaehtoista kysyntää.
Niin valittaa, olisi erikoista jos Turun nykyinen ja Tampereen tuleva pormestari ei tästä päätöksestä valittaisi. Esimerkiksi Meyer on vuosikymmenen valittanut miten huonosti Turkuun pääsee lentämällä. Nyt tilanne huononee jälleen, mutta Turun pormestarin pitäisi tviittailla vaan että ”hei pro market ja hyvä juttu tämä on”?

Sinä kuitenkin kerroit ennen tolppien siirtoa, että tähän tiivistyy Kokoomuksen pro business ajattelu ja kerroit, jotta Kale ja Minna ovat veronmaksajien taskulla vinkumassa tuettuja puolityhjiä maakuntalentoja, vaikka valittivatkin(Kale ihan suorastaan vittuili) lopulta vain päätöksestä. Veikkaan että seuraavan neljän vuoden aikana tullaan näkemään ihan oikealta haisevia pro business veivauksia kokoomukselta, ettei niitä tarvitse päästä keksiä. Palataan silloin ja jaetaan sinulle virtuaaliliberaalipisteitä kun näitä tänne meille jaat!
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Tuollaista tuo on, maakuntalennot ja kentät ovat haastavia ylläpitää. Tätä on jatkunut pitkään, Korona muutti yhtälöä niin paljon, että tapetille tuli isompia uhreja. Vähän aikaa huokaillaan ja Tampere sekä Turku kaivaa kuvetta, jonka veronmaksaja on generoinut, ja lennot taas jatkuu. Jos ei Finskin toimesta niin sitten joku Bambu Air tai Belarussian Wings of Freedom Airlines toimesta.

En koskaan ole päässyt perille siitä, että kuinka paljon näiden syöttöliikenteiden puute aidosti heikentää elinkeinoelämää, mutta sama keskustelu toistuu oli se Turku tai Kokkola.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
En koskaan ole päässyt perille siitä, että kuinka paljon näiden syöttöliikenteiden puute aidosti heikentää elinkeinoelämää, mutta sama keskustelu toistuu oli se Turku tai Kokkola.

Tuskin vähän vertaa. Kovasti niihin kyllä rahaa pumpataan. Esimerkiksi Satakunta pisti sen verran Porin liikenteeseen rahaa, että sillä ostaisi useamman junavuoron joka päivä ja voisi jakaa liput torilla ilmaiseksi.
 

Knutsen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Kings
En koskaan ole päässyt perille siitä, että kuinka paljon näiden syöttöliikenteiden puute aidosti heikentää elinkeinoelämää, mutta sama keskustelu toistuu oli se Turku tai Kokkola.

Tuskin vähän vertaa. Kovasti niihin kyllä rahaa pumpataan. Esimerkiksi Satakunta pisti sen verran Porin liikenteeseen rahaa, että sillä ostaisi useamman junavuoron joka päivä ja voisi jakaa liput torilla ilmaiseksi.
En tiedä, mutta vuosi takaperin oli aukeamassa lentoyhteys Turusta Groningeniin jonkun saksalaisen virtuaalifirman kautta. Joko siellä haisteltiin, että turkulaiset ovat kovia Pohjois-Hollannin vierailijoita tai Turun ja Papenburgin välissä on liikennettä. Ehkä kaikki nyt junailee sitten, kun firma ei saanut hankittua kalustoa toistaiseksi.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
En tiedä, mutta vuosi takaperin oli aukeamassa lentoyhteys Turusta Groningeniin jonkun saksalaisen virtuaalifirman kautta. Joko siellä haisteltiin, että turkulaiset ovat kovia Pohjois-Hollannin vierailijoita tai Turun ja Papenburgin välissä on liikennettä. Ehkä kaikki nyt junailee sitten, kun firma ei saanut hankittua kalustoa toistaiseksi.

Estonian Airilta voi kysellä, miten hyvin kannatti ne kaikenmoiset Joensuu-Tallinnat…
 
Suurin syy tuohon huonoon täyttöasteeseen ja kilpailijoille siirtyneeseen kysyntään lienee juuri se, että liian usein asiakas osti lentolipun, mutta pääsi silti bussin kyytiin. Minä olen tästä syystä oppinut välttämään Turusta lähtiessäni Finnairia jo 10v sitten. Tilanne on kuulemma ollut huomattavasti huonompi korona-ajan jälkeen.

Tukholman ja Riikan lentoa on aika yksinkertaisista maantieteellisistä syistä vähäsen vaikeampi korvata edes satunnaisesti bussilla ja mukavuudenhaluiset asiakkaat siirtyivät niihin jättäen Finnairin syöttöliikenteen tyhjäksi ja kannattamattomaksi.

Hintatasohan on sellainen, että bussilla tai autolla Vantaalle ja lentämällä sieltä pääsisi usein puolet halvemmalla, mutta silti SASille riittää kysyntää. Eikä Finnairin hinnoittelu tästä poikennut. Ei tämä Turusta lentävä asiakaskunta hinnan perässä siirry, vaan on isolta osin päivän-kahden keikkaa heittävää työmatkalaista. Kokonaismatka-ajan ja yöunien merkitys korostuu.

Tässä puhutaan nyt ei-niin-vähänkään omenoista ja päärynöistä.
Sama tilanne Tampereelta. Joka toinen jatkolento Tampereelle korvattu bussikyydillä ja sitten ihmetellään miksi reitillä ei ole käyttäjiä.

Itse lopetin työmatkat ja muutkin lennot Finnairilla ja siirryin muiden yhtiöiden käyttäjäksi.
Parempaa palvelua.
 
Kokoomukseen ei liity enää varsinaisesti pätkääkään, mutta olisiko tuon syöttöliikenteen ongelmana Finnairin kannalta ollut myös se että sen käyttäjät jatkoivat liian harvoin Seutulasta eteenpäin Finnairin siivin?
Ei todellakaan. Ei kukaan matkusta Tampereelta Helsinkiin lentämällä päiväreissulle vaan nimenomaan siitä jatketaan kohteeseen.

Jos käyn päivän Helsingissä, menen junalla. Eurooppaan tai muille mantereille oli kätevintä lentää Tampereelta kun turvatarkastukset ym. on jo hoidettu ja 25min lento vs vajaa kahden tunnin juna jonka jälkeen edellä mainitut ruljanssi on edessä.

Lisäksi Pori, Seinäjoki, Vaasa, Jyväskylä ja muut pienemmät kaupungit pystyivät hyödyntämään Tampereen liityntälentoja ja noista on paljon pitempi siirtymä kumipyörin Seutulaan.
 
Viimeksi muokattu:

Knutsen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Kings
Estonian Airilta voi kysellä, miten hyvin kannatti ne kaikenmoiset Joensuu-Tallinnat…
Estonian Airin aspa on varmaan kiinni, niin kyselen sinulta kun näyt tietävän, että oliko jotain ihan spesifiä elinkeinoelämää näiden kaupunkien välillä miksi sieltä sopii kysellä?
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Estonian Airin aspa on varmaan kiinni, niin kyselen sinulta kun näyt tietävän, että oliko jotain ihan spesifiä elinkeinoelämää näiden kaupunkien välillä miksi sieltä sopii kysellä?

Suurin piirtein yhtä kannattavalla lentovolyymilla kuin nyt lakkautetuilla väleillä.
 

Kimmo_Ahteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Finskin aamulennot tänä talvena Helsingistä Köpikseen ja Tukholmaan on ollut aika hyvin täynnä. Kerran lensin Norwegianilla ja lento ei ollut kovin täynnä. Voisiko siis olla että Kale joutuu turvautumaan muihin palveluntarjoajiin koska Finskillä ei ole kapasiteettia tarpeeksi Helsingistä lähtevillä lennoilla? Muilla taasen on ja tamperelaiset joutuvat siitä syystä valitsemaan jonkin muun toimijan kuin Finskin.

Lento Tampereelta Helsinkiin ei Finskille varmaan ikinä ole tuottanut mitään, ihan vaan siitä syystä että Helsingistä Eurooppaan suuntautuvat lennot ovat aika vähäkatteisia. Finski teki katteensa Aasian lennoilla ennen sotaa. Finskillä ei ole tarvetta lennättää vain Kummolalle illaksi Tampereelle, koska Kalesta ei saa markkinahintaa.

Onko Kale aikaisemmin valittanut Finskin lippujen hinnoista? Että on niin kalliit hinnat että kukaan ei osta lippuja. Kale on saattanut unohtaa sen että liiketoimintaa harjoittavat yrittävät tehdä voittoa omistajillensa eikä Finskin tarkoitus ole lennättää vain suomalaisia, vaan niitä joista saa parhaan tuoton.

Pro-markkina vs pro-business.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Vaikuttaa että siellä on väkevää faktaa aiheesta.

Väkevää faktaa on kyllä siitä, minkä verran maakunnat ja kunnat tukevat lentoja eri yhtiöille. Siitä saa suoratkin numerot halutessaan. Ei millään noista väleistä ole minkäänlaista liiketaloudellista perustaa. Ei ollut Estonianilla, muttei ole Finnairillakaan.

Tampereen seudun kannattaisi laittaa paukut muualle, mutta eiköhän niin tapahdukin. Kale jäänee kuvioineen aika yksin, vaikka pormestariksi nousseekin.
 

KooMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, San Jose Sharks
Tuskin vähän vertaa. Kovasti niihin kyllä rahaa pumpataan. Esimerkiksi Satakunta pisti sen verran Porin liikenteeseen rahaa, että sillä ostaisi useamman junavuoron joka päivä ja voisi jakaa liput torilla ilmaiseksi.

Mutta kun se ei lain edessä mahdollista kun junavuoroja ei saa ostaa kuin HSL ja LVM. :)
 

12961

Jäsen
Väkevää faktaa on kyllä siitä, minkä verran maakunnat ja kunnat tukevat lentoja eri yhtiöille. Siitä saa suoratkin numerot halutessaan. Ei millään noista väleistä ole minkäänlaista liiketaloudellista perustaa. Ei ollut Estonianilla, muttei ole Finnairillakaan.

Tampereen seudun kannattaisi laittaa paukut muualle, mutta eiköhän niin tapahdukin. Kale jäänee kuvioineen aika yksin, vaikka pormestariksi nousseekin.

Niinhän se taitaa nytkin laittaa. Air Baltic vie Riikan kautta ja suoraankin Eurooppaan. Pikkulinnut myös laulaa, että SAS olisi reaktiona Finnairin lopettamiseen palaamassa Turun tapaan Tampereelle. Ainoa, mikä Finnairin poistuessa hankaloituu, on lentäminen vaihdolla Lappiin ja muualle Pohjois-Suomeen.

Kuten sanottu, SASilla ei ole esimerkiksi Turusta kapasiteetin kanssa ongelmia, kun lisäävät jo neljännen päivittäisen syöttövuoron Arlandaan (josta 85% matkustajista jatkaa eteenpäin). Finnairin matkustajakatoon ja vajaaseen kapasiteettiin löydät syyn kun luet viestini edellisiltä sivuilta.

Se on kyllä jännä, miten samanlaiseen markkinaan (käytännössä vaihdollinen Tku/Tre-Eurooppa) ei riittänyt matkustajia tuetulle Finnairille, mutta muilla yhtiöillä homma toimii ja kasvaakin.

Markkina siis toimii ja kysyntää riittää, kunhan talousalue on riittävän suuri. Eiköhän Varsinais-Suomesta ja Pirkanmaalta riitä kummastakin kysyntää, vaikka se ei Finnairille valukaan.
 
Viimeksi muokattu:

Erkka Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK - FC Liverpool
Kokoomuksen, THLn ja Kelan ehdotukset terveysverosta eivät lämmitä asiantuntijoita. Myös elintarviketeollisuus, jota vielä hetki sitten syytettiin ylisuurista voitoista, vastustaa ajatusta. Näin ollen voidaan odotella koska tupakka- ja alkoholiverot pudotetaan alas. Millä niitä perustellaan jollei korkeammilla hinnoilla olekkaan käyttöä pienentävää vaikutusta?
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tupakkaveroa perusteltaneen ihan sillä, että savuton ja nikotiiniton Suomi on otettu ihan viralliseksi tavoitteeksi ja oletettavaa on, että röyhyttelijät saavat varautua veronkorotuksiin vastedeskin.

Ei verotus yhdessä yössä tupakointia lopeta, mutta veikkaisin aika monen harkitsevan lopettamista, mikäli aski maksaisi sen 20, tai 30 euroa.
 

Animal

Jäsen
Ei verotus yhdessä yössä tupakointia lopeta, mutta veikkaisin aika monen harkitsevan lopettamista, mikäli aski maksaisi sen 20, tai 30 euroa.
Nuuskan myynti on kielletty Suomessa kokonaan ja sitä käytetään varmaan enemmän kuin 90-luvulla, jolloin sen myynti oli vielä laillista ja rinnalle on tämän lisäksi kehitetty vielä kaikenlaisia nuuskan kaltaisia tuotteita, joita työnnetään ylähuuleen.

Tupakka-askin hinnan nostaminen 20 tai 30 euroon ei tekisi mitään muuta kuin räjäyttäisi mustan pörssin markkinat. Tämä juttu on parin vuoden takaa, mutta edelleen Virossa aski ja samalla kartonki on noin puolet halvempi kuin Suomessa ja Ruotsissa, jonka rajan voit ylittää ilman mitään muodollisuuksia ajamalla autolla yli, kolmanneksen halvempi. Ihan perstuntumalla väitän, että nyt ollaan jo rajoilla, kun aski Suomessa maksaa sen n. kymmenen euroa, että joku laskee jo riski/tuotto -suhdetta sille, että kannattaako muun rahdin seassa tuoda Virosta kuormalavallisen tupakkaa tai vastaavasti viinanhakureissulla "puoli takakontillista" tupakkaa myytäväksi pimeillä markkinoilla. Nikotiinituotteet ovat riippuvuutta aiheuttavia ja niiden kysyntää ja tarjontaa markkinoilla viime kädessä määrittävät samat lainalaisuudet kuin huumausaineissakin.

Maltilliset naapurimaihin verrattavissa olevat veronkorotukset, säännöstely ja rajoitukset missä ja milloin saa polttaa, valistus tupakoinnin vaaroista sekä syntymävuoteen perustuva täyskielto nykyisten lasten tullessa täysikäisiksi tekisi Suomesta liki savuttoman 25-30 vuodessa. Isoa kuvaa kun katsoo, niin tupakoinnin osalta on tehty paljon oikeita ratkaisuja viime vuosikymmeninä oikeastaa enää tuo tietystä ikäluokasta alkava täyskielto puuttuu.
 
Viimeksi muokattu:

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Vähemmän yllättäen kokoomus pakittelee ennen vaaleja esittämiään "juhlapuheita" liittyen haittaveroihin:

Verot | Kokoomus peruuttelee aiemmin esittämästään terveysverosta

Ei tarvinnut kuin Elintarviketeollisuusliiton vähän älähtää iltauutisissa, niin jo on Heinonen kilttinä puudelina vetämässä aiempia ehdotuksia takaisin.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Mielenkiintoista seurata, miten Kokoomus ko. veron kanssa toimii. Heinosen puheista päätellen mikään ei ole varmaa:

En sanonut vastustavani terveysveroa, vaan toin esille sen, että sen säätämisessä on vaikeuksia. Jos sopiva malli löytyy, niin mikäs siinä. Eli jos löydetään vaikeuksiin ratkaisu, niin kokoomus kannattaa. Kyllä se meidän vaihtoehtobudjetissamme on."

Terveyden osalta Heinosen mukaan voisi katsoa, mitä voimme liikunnan arvonlisäverojen kanssa tehdä.

Heinonen tässä ja mediassa siksi, että hän johti 2023 vaihtoehtobudjetin valmistelua.
 

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Mielenkiintoista seurata, miten Kokoomus ko. veron kanssa toimii. Heinosen puheista päätellen mikään ei ole varmaa:

En sanonut vastustavani terveysveroa, vaan toin esille sen, että sen säätämisessä on vaikeuksia. Jos sopiva malli löytyy, niin mikäs siinä. Eli jos löydetään vaikeuksiin ratkaisu, niin kokoomus kannattaa. Kyllä se meidän vaihtoehtobudjetissamme on."

Terveyden osalta Heinosen mukaan voisi katsoa, mitä voimme liikunnan arvonlisäverojen kanssa tehdä.

Heinonen tässä ja mediassa siksi, että hän johti 2023 vaihtoehtobudjetin valmistelua.
Tuleva hallitus voisi ottaa päätehtäväkseen huolehtia siitä, että nuoret pääsevät harrastamaan liikuntaa / urheilua urheiluseuroissa ja muutenkin edullisesti. Nykyisin urheiluvälineet, salivuokrat ja muut urheiluharrastuksen kustannukset ovat liian kallista osalle väestöstä. Tämä ei koske pelkästään kilpaurheilua vaan kaikkea liikuntaa. Tietenkin voidaan sanoa, että liikkukaa luonnossa tavalla tai toisella, mutta osa porukasta haluaa pelata eri joukkuelajeja yhteistoiminnassa muiden samanikäisten henkilöiden kanssa.

Itse muistan kouluajoilta sen, että pääsimme pelaamaan koulussa eri joukkuelajeja koulun jälkeen koulun voimistelusalissa " ilmaiseksi ".
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös