Kyllähän tuo uusiutuva lentopolttoaine on laskenut jo 80% elinkaari säästöjä. Sitä pitäisi käyttää muidenkin kuin Finnairin. Olen kylläkin sitä mieltä, että lentämisen päästöihin kiinnitetään suhteettoman paljon huomiota, kun tietää miten olemattoman osuuden muodostavat kokonaispäästöistä.
Ongelma liittyy siihen, että pieni ihmisjoukko aiheuttaa lentämällä suuret päästöt.
Jos jokainen ihmisjoukko tai vaikka maa armahdetaan samalla perusteella (pieni osuus kokonaisuudesta), mitään ei pystytä tekemään.
Oras Tynkkynen avaa asiaa twiittiketjussaan. Kannattaa lukea kokonaan, jotta kokonaisuus selviää. Hyvä huomio on mm. se, että vain pieni osa länsimaidenkin ihmisistä lentää, mutta silti kaikki autoilijat maksavat lentämisen verohelpotukset.
Vauraiden maiden asukkaat lentävät 70 x niin usein kuin ihmiset köyhissä maissa. Arviolta vain 1/5 maailman ihmisistä on lentänyt kertaakaan elämänsä aikana.
Suomalaiset lentävät asukasta kohti maailman 2. eniten, kun tilastoista siivotaan Suomen kautta matkustavat muiden maiden kansalaiset. Näin laskettuna suomalaisten lentämisen päästöt ovat n. 10 x niin paljon kuin maailmassa keskimäärin.
Vauraissa maissa arviolta n. 15 % ihmisistä tekee n. 70 % lentomatkoista. Esim. Saksassa liki 2/3 ihmisistä ei lennä kertaakaan vuoden aikana. UK:ssa vaurain 1/10 käyttää yksin lentämiseen yhtä paljon energiaa kuin pienituloisin 1/10 kaikkeen elämiseen yhteensä.