Eli jokainen suomalainen tukee myös siitä, kun Arska asfalttityöntekijä Pielavedeltä lähtee Bangkokiin nauttimaan paikallisesta kulttuurista. Tosi toimiva analogia.
Niin, kyse on edelleen siitä, tuottaako jokin reitti tarvittavine palveluineen Finnairille voittoa vai tappiota. Yhtiön saama voitto mm. joiltakin kaukoreiteiltä ei välttämättä riitä kompensoimaan tappiollisia reittejä mm. kotimaassa.
Kokoomuksen kanta on ollut myönteinen Finnairin tukemiseen kunhan tuki tehdään EU:n valtiotukisääntöjen mukaan. Marinin hallituskaudella ko. tukea osoitettiin Finnairille luokkaa 500 miljoonaa. Instrumenttina on ollut ainakin Suomen valtion Finnairille antama vakuudeton hybridilainalimiitti.
Kokoomuksessa pidetään huoltovarmuudenkin osalta tärkeänä sitä, että Finnair lentää ja Vikingin ja Siljan (Tallink) laivat liikennöivät.
Olen melko varma, että Kokoomus vaatii Finnairilta seuraavassa hallituksessa (jos on pm-puolue) lentoreittien palauttamista, koska suurimmista maakunnista matkailun, kansainvälisten osaajien houkuttelun, elämysteollisuuden ja vientiyritysten kannalta sujuvat lentoyhteydet tarvitaan.
Vaatimus tuli jo esille Arven ja Ikosen kirjeessä. Pisti kyllä naurattamaan perusteet... Finnair tuo reiteille 4-5 kertaa päivässä bussiyhteydet, jotka ovat matka-ajassa ns. ovelta ovelle käytännössä lähelle samaa luokkaa kuin lennot.
Kuten totesin, tässä asiassa kantani on erilainen ja nuo reitit kymmeniä kertoja lentäneenä en näe mitään sellaista, miksi ne pitäisi tappiollisina säilyttää Finnairin lentotarjottimilla. Tukea Finnair tarvitsee jatkossakin ja siksi on hyvä pohtia, voiko osana yhtiön panosta Suomi hiilineutraaliksi pudottaa joitakin turhia reittejä pois ja liikennöidä ne bussilla tai ohjata kysyntä junaan.