Kokoomus

  • 1 511 876
  • 12 664
Suosikkijoukkue
IFK
Jumalauta just tulin tähän ketjuun sillä ajatuksella että alan kehumaan Pursiaista!

Äänestäkääpä stadilaiset nyt se Heikki sinne eduskuntaan! Näin fiksuja ja empaattisia tyyppejä ei toisten tule tarjolle.

Kannattaa ehkä ennen äänestyspäätöstään lukaista vaalikoneisiin antamansa vastaukset:





Verotusta haluaisi varmaankin suurin osa ehdokkaista keventää. Se vaatii rahoituksen, johon aniharva ehdokas esittää uskottavaa mallia. Ruuhkamaksut ja työttömyysturvan porrastaminen eivät merkitykselliseen veroaleen riitä. Haittaveroilla taas kerätään se sama pois, mitä veroalella annetaan. Lopputulos?

En myöskään pitäisi sähköautoilua päästöttömänä vaihtoehtona, tai autoilun korvaamista polkupyöräilyllä suoraviivaisena ekotekona. Siinä pyöräilijän ruokavalio on isossa roolissa, ja jos kasvanut energiankulutus otetaan lihansyönnistä, niin lopputulos heittää häränpyllyt. Kokonaisuutena kaipaisin konkretiaa keinoista velkaantumisen hidastamiseen. Sellaisia todella vaikuttavia toimia, joilla velkaantumista vähennetään, en löytänyt lainkaan.

Posia antaisin uskonnon vaikutuksen häätämisestä politiikasta, suhtautumisesta suomalaisten edun ajamisen riippuvuudesta ympäröivään maailmaan, ja yksilön vastuusta valinnoissaan.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
En myöskään pitäisi sähköautoilua päästöttömänä vaihtoehtona, tai autoilun korvaamista polkupyöräilyllä suoraviivaisena ekotekona. Siinä pyöräilijän ruokavalio on isossa roolissa, ja jos kasvanut energiankulutus otetaan lihansyönnistä, niin lopputulos heittää häränpyllyt.
Kieltämättä aika taidokasta pyörittelyä tehdä pyöräilystä jotenkin huono asia. Keskimäärin se pyöräilijä kuluttaa energiansa, pysyy paremmassa fyysisessä kunnossa ja rasittaa terveydenhuoltoa vähemmän kuin se 150 kiloinen läski.

Jotenkin vaikea uskoa, että paljon pyöräilevät syövät enemmän lihaa kuin autoilijat, mutta saahan sitä uskoa tuollaiseen jos haluaa.

Mutta trollaustahan tämä varmaan oli. Jättkää pyörät kotiin ja kulkekaa bensa-autolla, se on ekoteko.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Kieltämättä aika taidokasta pyörittelyä tehdä pyöräilystä jotenkin huono asia. Keskimäärin se pyöräilijä kuluttaa energiansa, pysyy paremmassa fyysisessä kunnossa ja rasittaa terveydenhuoltoa vähemmän kuin se 150 kiloinen läski.

Jotenkin vaikea uskoa, että paljon pyöräilevät syövät enemmän lihaa kuin autoilijat, mutta saahan sitä uskoa tuollaiseen jos haluaa.

Mutta trollaustahan tämä varmaan oli. Jättkää pyörät kotiin ja kulkekaa bensa-autolla, se on ekoteko.

Noinhan se menee. Pyöräily on terveydelle pääsääntöisesti hyödyllistä, mistä taas seuraa paljon hyvää.
Mutta pyöräilijä voi olla myös 150 kiloinen läski, mites silloin hänen terveydenhuollossa käymisensä kirjataan? Läskinä vai pyöräilijänä? Tosiasia on, että suomalaisista yli puolet on ylipainoisia, mikä näkyy myös pyöräilijöissä.

Lähtökohtani oli Pursiaisen vaalikone-väittämään "Autoilun verotusta tulisi uudistaa siten, että se kannustaa vähäpäästöisen auton hankintaan auton käyttövoimasta riippumatta" - antama vastaus: "Päästöjen verottaminen on paras tapa ohjata siirtymää päästöttömään liikenteeseen. Tämä suosii luonnollisesti kaikkea päästötöntä liikennettä yhtä lailla. Sen sijaan suorat verotuet ovat helposti kalliita ja tehottomia."

Itseäni närästi vastauksessa puhe päästöttömästä liikenteestä, ja polkupyörän valikoitumiseen autoilun verrokiksi vaikutti ehdokkaan maininta omistamistaan kiinteävälityksisistä polkupyöristä.* Otin kantaa pyöräilyyn ekotekona, ja nostin siihen vaadittavan energian lähteen ongelmallisuuden puhuttaessa päästöttömästä liikkumisesta, mikä on taas yhteydessä ilmastonmuutokseen. Yli 80% kotitalouksista syö lihaa useamman kerran viikossa, ja jos pyöräilyn vaatimaa energiavajetta täytetään normaalin kotiruuan suurempana kulutuksena, niin kasvaa myöskin lihan kulutus. Mutta se ei ollut pointtini, vaan päästöttömyys, ekologisuus ja vaikutus ilmastoon eri liikuntatavoilla.

Päästötöntä liikennettä ei ole olemassakaan. Tain no, virran mukana kelluinen?
Ilmastonmuutoksen torjunnan näkökulmasta sähkövempaimet ovat ok, mutta eivät läheskään päästöttömiä valmistusprosessiensa, ja aiheuttamiensa ympäristöhaittojen näkökulmasta. Tässä kohden pyöräily nostaa päätään. Ekologisuuden näkökulmasta ydinsähköllä ladatut vempeleet ovat kaikkein kyseenalaisin vaihtoehto. Ydinjäte on ongelmallista, mutta voidaanko sen haitallisuus jättää huomiotta jätteen huolellisella käsittelyllä? Lakaistaan roskat maton alle, niin on siistiä? Mutta samalla ydinenergia on myös ilmastokuormituksen näkökulmasta yksi kaikkein puhtaimpia energian tuotannon tapoja. Tekeekö se siitä ekologista?
Ekologisuuden yksi tärkeimpiä lähtökohtia on kokonaiskuormittavuus, jolloin liikkumisessa käytetävän energian tuotantotapa nousee esille. Fossiilisia ei voi oikein perustella millään, ja ydinvoima on haasteellinen ekologisena nähtävä vaihtoehto jätteidensä vuoksi.
Kauramoottori voisi olla nyt vahvoilla, mutta sekään ei pyöri ilman energiaa. Jos pyöräilyn aiheuttama energian kulutus katetaan lihapullalla, niin silloin lienee reilua katsella lihantuotannon päästöttömyyttä, ekologisuutta ja osuutta ilmastonmuutoksessa? Eli pysyn väittämässäni. Pystytkö sinä todentamaan tämän trolliksi?


*Omat näkökulmiini vaikuttavat sidonnaisuudet
-vanha bensa-auto
-vanha diesel-moottorilla varustettu purjevene
-osittain ydinsähköllä ladattava sähkövaihteellinen polkupyörä
-4 vaihteellista polkupyörää
-2 vaihteetonta polkupyörää
 
Viimeksi muokattu:

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Pelkään etteivät kokkarit ole vaaleissa ensimmäinen. Mitä nyt tänäänkin parin perinteisen kokoomusäänestäjän kanssa juttelin, niin olivat molemmat äänestämässä liberaaleja. Viime vaaleissa liike nyt vei hallituksen muodostajan paikan ja nyt ehkä liberaalit? Tiukille menee.

Tätä on omassakin kaveripiirissä liikkeellä ja itse olen tekemässä samoin. Parikymmentä vuotta putkeen on Kokoomusta tullut äänestettyä. Samalla katkaisin jäsenyyden, pari vuotta tässä on kipuiltu ja nyt tuli lopulta mitta täyteen.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Todellisuudessa Liberaalien kannatus Kokoomuksen vahvoilla alueilla jää sen verran pieneksi, että puolueella ei ole merkittävää vaikutusta Kokoomuksen kannatukseen. Ehdokaslista Liberaaleilla on myös heikko, joskin useampi pätevä ehdokas löytyy.

Toki kaikenlaista voi toivoa, mutta tuorein gallup Suomen suurimmassa Uudenmaan vaalipiirissä antoi Liberaaleille 0.3 prosentin kannatuksen. Sillä ei saa mitään eikä se yksinään vaikuta mihinkään.


Marinia pidän luikurina hänen esittäessään äänten keskittämistä demareille. Kokoomuksen osalta näen positiivisena, että tällaisia ei ole puhuttu. On hyvä, että jokainen äänestää vapaasti ja oman arvomaailmansa mukaan.
 
Viimeksi muokattu:

Knutsen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Kings
Todellisuudessa Liberaalien kannatus Kokoomuksen vahvoilla alueilla jää sen verran pieneksi, että puolueella ei ole merkittävää vaikutusta Kokoomuksen kannatukseen. Ehdokaslista Liberaaleilla on myös heikko, joskin useampi pätevä ehdokas löytyy.

Toki kaikenlaista voi toivoa, mutta tuorein gallup Suomen suurimmassa Uudenmaan vaalipiirissä antoi Liberaaleille 0.3 prosentin kannatuksen. Sillä ei saa mitään eikä se yksinään vaikuta mihinkään.


Marinia pidän luikurina hänen esittäessään äänten keskittämistä demareille. Kokoomuksen osalta näen positiivisena, että tällaisia ei ole puhuttu. On hyvä, että jokainen äänestää vapaasti ja oman arvomaailmansa mukaan.
Antaa kyllä 1,7% kannatuksen.

Listasta olen täysin samaa mieltä. Esimerkiksi täällä Varsinais-Suomessa lähtökohtaisesti yhtä uskottava kuin millä tahansa muulla pienpuolueella.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Antaa kyllä 1,7% kannatuksen.

Listasta olen täysin samaa mieltä. Esimerkiksi täällä Varsinais-Suomessa lähtökohtaisesti yhtä uskottava kuin millä tahansa muulla pienpuolueella.

Totta vieköön, niinpä oli. Katsoin väärää saraketta eli Liberaalien aiempaa kannatusta. Tuolla luvulla saa jo ihan merkittävän äänimäärän, jos se toteutuu. Pahoittelut Liberaaleille ja tsemppiä vaaleihin.
 

Vili#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Orpo on kyllä kokoomuksen heikko lenkki. Jos PS voittaa nämä vaalit, niin pitkälti syyttävä sormi osoittaa Petterin suuntaan. Vaalitenteissä aivan tapettia, vaikkakin hillitty käytös on ihan hyvä juttu. Mutta pitäisi iskeä kun siihen annetaan paikka! Orpo jäätyy usein juuri silloin. Ulosantikin on aika takeltelevaa.

Valtonen tai Häkkänen pesisi Orpon 100-0 näissä tilanteissa.

Pahaa pelkään, että kakkoseksi kokoomus vaaliessä jää. Äänestäkää hyvät ihmiset!
 

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
Pahaa pelkään, että kakkoseksi kokoomus vaaliessä jää. Äänestäkää hyvät ihmiset!
Päätin eilen, että pysyn Kokoomuksen leirissä. On ollut vähän kipuilua osan heidän teesien kanssa, mutta toisaalta kun Liberaaleja ei tässä vaalipiirissä ole yhtään, niin Kokoomus on edelleen lähinnä omaa näkökantaa.

Löytyi nuori ja innokas ehdokas, joka ikänsä puolesta vasta löytää politiikan hienouksia.
 

Jeffrey

Jäsen
Päätin eilen, että pysyn Kokoomuksen leirissä. On ollut vähän kipuilua osan heidän teesien kanssa, mutta toisaalta kun Liberaaleja ei tässä vaalipiirissä ole yhtään, niin Kokoomus on edelleen lähinnä omaa näkökantaa.

Tämähän on jossain määrin liberaalipuolueiden ongelma - ei oikein tunnu löytyvän sellaista juuri oikeaa. Tästä Kokoomus hyötynee kun sinun tai minun kaltaiseni sitten kuitenkin päätyvät puoluetta äänestämään vaikka ensin tutkittu vaihtoehtoja. Omasta historiasta löytyy tosin ainakin kerran kokeilu RKP:n kelkassa, mutta se nyt oli kaikkineen vähän erikoinen kokeilu.

Kyllähän Suomessa olisi tilausta selkeästi liberaalien arvojen puolestapuhujalle. Toki konservatiivit ajavat osin samoja lopputuloksia, mutta eri arvojen pohjalta. Uskoisin, että liberaalimmat arvot menisivät paremmin läpi ja olisi muutoinkin enemmän tätä päivää.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Jos nyt käy miltä vahvasti näyttää niin aika erikoinen prosessi - Kokoomus tavallaan jatkoi peruskokoomuslaista linjaansa, jolla oli nostanut kannatuksensa selkeästi suurimmaksi, aina sinne lähes 25%:iin asti. Ehkä sitten kampanjassa ylikorostettiin leikkauksia eikä ihmisillä oikein ollut suurta intoa leimallisesti populistisiin veronalennuksiin tässä vaikeassa taloustilanteessa - ja, tietysti, Orpo...

Mutta silti, pidin itse Kokoomuksen selkeähköä vaalivoittoa käytännössä itsestäänselvyytenä ja muistan kun ihmettelin @Cobol :n varovaisuutta - mutta oikeaanpa siis osui.
 
Viimeksi muokattu:

RexHex

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Itseäni jaksaa vaaleista toiseen hämmästyttää se, miten paljon äänestäjistä on sellaisia, jotka vaihtelevat puoluekantaansa ehdokkaan perusteella hyvinkin nopeasti. Ehkä se vaan on vaikea käsittää kun on aina itse äänestänyt nimenomaan puoluetta ja sieltä sitten miellyttävintä ehdokasta.
Itse kyllä tunnistan tämän Suomen vaalitavan ja toivoisin, että hommassa mentäisiin oikeasti henkilövaaleihin. Tunnistan siis tyypin, joka äänestää nimenomaan henkilöä, eikä puoluetta.
 

vsmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, ManU
Häkkänen esiintyi jämäkästi Meren ja Lindtmanin seurassa. Saisi olla enemmän esillä.
Lindtmanin tyyli oli myös puolueensa puheenjohtajaa fiksumman oloista. Asiat voi sanoa niin monella tyylillä.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

12961

Jäsen
Kokoomus ja pro-business tiivistettynä yhteen twiittiin:




Kaikenlaisista köyhien tuista valitetaan, mutta itselle vaaditaan veronmaksajien kukkaroista täysin tarpeettomia maan sisäisiä lentoja.


Sellainen juttu taisi unohtua, että sekä Tampereelta että Turusta on aktiivista, markkinaehtoisesti toimivaa syöttöliikennettä muualle.

Näitä kun käyttää niin en ihmettele jos finnairin täyttöaste on huono. Turun osalta SASit tukholmaan ovat viime aikoina olleet varsin täysiä. Juuri lisäsivät kolmannen ja kesällä puheissa on neljäs päivittäinen syöttövuoro Arlandaan. Palattu pre-korona -aikaan ja paikoissa vähän ylikin.

Riikankin koneet ovat olleet suht täysiä.

Finnair on hätistänyt työmatkalaiset kilpailijoille kun alkoi peruuttaa syöttölentoa tarjoten aamuneljältä lähtevää ja kahden aikaan kotiin tulevaa bussia tilalle.

Noissa on todella iso osa (joskus oli yli 90%) matkustajista sellaisia, jotka käyttävät pikkukentän edut ja jatkavat toisella lennolla muualle. Finnair ei paskalla palvelullaan pärjää kilpailijoille vaikka saisivat lennoista tukiaisia. Onko näistä muuten edes maksettu mitään?

Tottakai sen pitää niin olla, että mahdollisuudesta lähteä kotoa 35min ja saapua kentälle jopa 20min ennen koneen lähtöä pitää asiakkaan olla myös valmis maksamaan. Eihän Air Balticille tai SASille makseta tukiaisia, lippujen hinnat ovat samaa tasoa Finnairin vantaan pomppujen kanssa ja silti kysyntä on siirtynyt Finnairilta muualle.

2,5 tunnin bussimatka ja sen päälle aikaisen saapumisen tarve isomman kentän aamuruuhkan turvaan johtuu tietysti suurilta osin huomattavan huonosti hoidetusta ja hitaasta joukkoliikenteestä Turusta Hevalle. Niin se SASin kysyntä luodaan.

Mansen balticit ovat Riikaa lukuun ottamatta huonosti syöttölentoina tarjolla oikein mihinkään jatkoihin ja aikataulut ovat enemmän turisteille suunnattuja. SAS ei myöskään aloittanut Tampere-Arlanda syöttöliikennettään Turun tapaan uudelleen, joten ymmärrän hyvin Kalen kritiikin. Kitisee paikallisen liike-elämän puolesta, mutta markkinaehtoista lentoyhtiötä kohtaan, tuskin valtiontukiaisia.
 
Viimeksi muokattu:

12961

Jäsen
Vaaditaan tukiaisia sen sijaan, että annettaisiin markkinoiden ratkaista ongelma.
Vaatiko Kale tuossa tukiaisia? Tilanteen tuntien luin tuon juurikin vittuiluna Finnairille.

Oli miten oli, markkinan nämä kuuluisi muuallakin hoitaa ja tukiaisten kanssa olla vähintään helvetin varoivainen.
 

Knutsen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Kings
Vaaditaan tukiaisia sen sijaan, että annettaisiin markkinoiden ratkaista ongelma.
Itse näen tuon niin, että Finnair kyllä lentää johonkin vitun Kajaaniin tyhjiä koneita valtion laskuun, mutta Turku ja Tampere tiputetaan pois sen jälkeen kun itse on sössinyt niiden toteutuksen ihan täysin. En näe missään vaatimusta, että finskin näitä pitäisi alkaa lentää tuettuna. Entä @Walrus21 ?
 
Viimeksi muokattu:

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tämä on kyllä Kokoomuksessa itselleni se vastenmielisin asia.

Itse taas pidän Kokoomusta fiksuna juuri sen takia, että veronmaksajien tukemaa joukkoliikennettä halutaan ulottaa myös lentoihin. Ilman sitä koneet eivät Suomessa lentäisi. Pointti on siinä, että paikallisjoukkoliikenne, rautateiden joukkoliikenne ja muutkin ovat vahvasti tuettuja.

Silti lakkauttaisin ainakin Helsingistä Turun ja Tampereen lennot. En tukien takia, vaan päästöjen suhteettoman määrän takia per matkustaja.

Osalta näyttää menevän ohi se, että joukkoliikenne on Suomessa vahvasti tuettua paikallisliikenteestä alkaen. Mahdollinen tuleva oikeistohallitus voisi tutkittaa liikenteen kaikki tuet ja pohtia, olisiko sieltä saatavissa järkevällä tavalla säästöjä. Suuret päästöjen joukkoliikenne tulisi saada vähemmälle ja ainakaan kovin paljon päällekkäisiä eri liikennemuotojen tukia ei saisi tulla lisää. Mielellään näkisin niiden supistuvan, jos selvitykset sen mahdollistaisivat.
 

Knutsen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Kings
Silti lakkauttaisin ainakin Helsingistä Turun ja Tampereen lennot. En tukien takia, vaan päästöjen suhteettoman määrän takia per matkustaja.
Niin Finnairhan nyt lakkautti ne jo? Eivätkä olleet eurollakaan tuettuja lentoja ymmärtääkseni. En tiedä miten tämä päästöihin vaikuttaa, jos joku vaikka haluaa Turusta Amsterdamiin, niin ennen saattoi lentää Turku-Helsinki-Amsterdam ja nyt Turku-Riika-Amsterdam. Voitettiinko kuinka monta grammaa päästöjä?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös