Koira – ihmisen paras ystävä

  • 436 126
  • 2 214

Tuen Vety

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lätkä Lentää Oy
Kylläpä taas vituttaa.
...
Ja toisekseen, oon siinä käsityksessä, että laumanjohtaja puolustaa alempiaan tuollaisessa tilanteessa, niin enkös koiran silmissä toiminut oikein?

Kyllä, itsekin olisin varmaan toiminut samoin. Omaa pitää puolustaa, jos huuto/muu pelotus ei tepsi.

Olen varsin uunituore koiruuden omistaja, mutta sen verran on periaatteet tulleet selville, että ei tulisi edes mieleen lähteä pennun kanssa pihasta pois ilman hihnaa ja paskapussia. Näillä kahdella pärjää hyvin.

En olisi voinut vielä puoli vuotta sitten kuvitella, miten kovasti pieneen luontokappaleeseen voi kiintyä.
 

Knower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit+Petteri Nummelin
Ja toisekseen, oon siinä käsityksessä, että laumanjohtaja puolustaa alempiaan tuollaisessa tilanteessa, niin enkös koiran silmissä toiminut oikein?

Ehkä ensimmäinen vaihtoehto on karjua täysin palkein seis sille kohti tulevalle koiralle (muutaman kerran tehty, yleensä toimii), mutta viime kädessä toimit ihan oikein. Jos koira olisi päässyt sun koiraan kiinni, sun uskottavuus lauman johtajana oman koirasi silmissä olisi ollut siinä.

Irtokoiran omistajalla ei ole koskaan yhtään mitään vikisemistä noissa tilanteissa.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Ehkä ensimmäinen vaihtoehto on karjua täysin palkein seis sille kohti tulevalle koiralle (muutaman kerran tehty, yleensä toimii), mutta viime kädessä toimit ihan oikein. Jos koira olisi päässyt sun koiraan kiinni, sun uskottavuus lauman johtajana oman koirasi silmissä olisi ollut siinä.

Irtokoiran omistajalla ei ole koskaan yhtään mitään vikisemistä noissa tilanteissa.

Yleensä en tosiaan potki irrallaan juoksevia koiria, vaan annan aina omistajalle mahdollisuuden tulla hakemaan koiransa pois. Mutta tässä tapauksessa tiesin koiran olevan agressiivinen ennestään, enkä ole koskaan nähnyt koiran juoksevan tuollaisella raivolla kohti. Tuli reagoitua ehkä turhan vahvasti, mutta siinä ois äkkiä ollut päällä tilanne, jossa mulla ois yksin pitänyt pidellä omaa 40-kiloista koiraa, ja arviolta 30-kiloista hyökkääjää. Ja tuohon väliin joutuessa voi käydä itellekkin huonosti. Tuota huutamista oon näin jälkikäteen miettinyt, ja tavallaan vähän harmittaakin kun toimin noin suorasti.

Ja oman koiran kanssa oon tehnyt helkkaristi töitä sen eteen, että mitään kiistoja johtajuudesta ei tule, niin ei kauheasti innosta että kaikki koulutukset vedetään pöntöstä alas sen takia, että narkkarit eivät osaa pitää koiraansa kurissa.

Tuossa tilanteessa oma koira oli kyllä itse rauhallisuus. On se ehkä jotain oppinut.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Tuosta koirasta pitäisi ilmoittaa eläinsuojeluviranomaisille, jotta se haettaisi noin huonoista oloista pois. Se olisi parempi sille itselleen ja myös ympäristölle. Joku pikkutyttö ulkoiluttamassa pikkukoiraa ja tämä aggressiivinen iso koira = murheellinen lopputulos.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Tuosta koirasta pitäisi ilmoittaa eläinsuojeluviranomaisille, jotta se haettaisi noin huonoista oloista pois. Se olisi parempi sille itselleen ja myös ympäristölle. Joku pikkutyttö ulkoiluttamassa pikkukoiraa ja tämä aggressiivinen iso koira = murheellinen lopputulos.

Erään koiranomistajan mukaan näin on jo tehty, mutta ilmeisesti olot ei olleet niin huonot että koira olisi otettu pois. En tiedä onko sitten totta vai ei. Minä en edes tarkalleen tiedä missä asuvat, jossain tässä lähellä kuitenkin, kun koiraan aina epäsäännöllisen säännöllisesti törmää. Pitääpä yrittää ottaa tuo osoite selville, ja tehdä uutta ilmoitusta.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Kyllähän jotkut koirat ovat ihan kivoja.

Oho. Äitini hankki 2,5 vuotta sitten elämänsä ensimmäisen koiran, semmoisen cottonin, puuvillakoiran. Se koira on ihan fanina, kun sen näen. Se on kyllä minusta vähän tyhmä koira, isottelee isommilleen, joten ihmekö tuo, että tykkää, kun on tyhmä. Se tulee loikoilemaan minun viereeni. Pyyteetöntä tykkäämistäkö. Noh, tulee silti. Viime kesänä minun piti käyttää sitä kerran läheisen metsätien varrella kusella, niin joku lapinporokoira (luulisin) lähti omistajansa viereltä ja yritti tappaa tuon koiran. Kerkesin vasta ihan viime hetkellä huomata, että koira juoksee kohti ja tein taluttamastani koirasta vähäksi aikaa moukarinheittopallon, koska mitään muuta en ehtinyt tehdä. Siinä sitten muutama kierros ennen kuin tappajakoiran omistaja, noin 28-vuotias humanistinainen ihan selvästi, tuli pelastamaan tilanteen. Siinä se minua vähän sätti, minä lähin meneen sanomalla vain, että pidä koirasi kiinni. Ei olisi ollut hirveän mukavaa näyttää äidille, että tässä se sinun koirasi, ihan sama koira se on mutta ei enää hengitä.

Olen ajatellut, että pitäisi ryhtyä kantamaan Sveitsin armeijan linkkuveistä lenkeillä mukana, sen verran usein joku koira meinaa hyökätä kimppuun ja joskus vielä voi käydä huonosti.

Veljeni - tai oikeastaan hänen avopuolisonsa - 3-vuotias rottweiler-narttu on myös ihan innoissaan, kun sen näen. Sanovat, että se on eniten innoissaan, kun juuri minä siellä käyn. Vähän liiankin innoissaan se kyllä on. On se kyllä jotenkin nössö koira. Paitsi tietenkin oudoille ihmisille aikamoinen voimakas peto, joka suojelee reviiriään. Viime kesänä se oli valeraskaana, kun talon nainen oli oikeasti raskaana, niin se rotikka kantoi sellaista kumilelua pitkin kämppää eikä antanut muiden koskea siihen, paitsi minulle se sitä toi! Voin kyllä tässä kohtaa rehdisti tunnustaa, en ole pannut tuotakaan koiraa. Olemme vain ystäviä.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Erään koiranomistajan mukaan näin on jo tehty, mutta ilmeisesti olot ei olleet niin huonot että koira olisi otettu pois. En tiedä onko sitten totta vai ei. Minä en edes tarkalleen tiedä missä asuvat, jossain tässä lähellä kuitenkin, kun koiraan aina epäsäännöllisen säännöllisesti törmää. Pitääpä yrittää ottaa tuo osoite selville, ja tehdä uutta ilmoitusta.

Olen antanut itselleni ymmärtää että tuo ei johda kovinkaan usein mihinkään. Vaikka olen ex-uroskoiranomistajana sitä mieltä että huostaanotettavia koiria on reilusti pk-seudullakin missä itse lenkkeilin, lähinnä länsi-helsingissä.

Pitäisi olla konkreettisia vahingontekonäyttöjä jotka ovat johtaneet ilmoituksiin poliisille, toistuvia sellaisia. Harvoin näiden koirien kotiolot ovat kurjia, pk-seutu missä itse lenkkeilin hurtan kanssa oli tulvillaan koiria jotka tulevat vapaana vastaan ja monet urokset ovat heti valmiina ottamaan matsia jos en ole itse välissä, oma koira oli säyseä isohko uros.
On olemassa ihmistyyppi tai koiranomistajatyyppi joka kokee oikeudekseen pitää koiraa vapaana, kaiken huippu oli kun törmäsin lenkkipolulla tälläiseen noin 30-40v siistiin naiseen joka julisti että hänellä on "hihnaton koira". En ollut ennen vastaavaa kuullut, jep. Itse otin tiukan linjan ettei yhdenkään vapaana olevan koiran kanssa kaveerata muuta kuin koirapuistoissa.

Tämä on ikuinen riesa ainakin uroskoirien omistajille kun samalla reviirillä/ lenkkipoluilla uloilutetaan vapaana koiria. Ja kaiken lisäksi silmiinpistävän paljon on lisääntynyt viimeisen 15 vuoden aikana kaikenmaailman taistelukoirat ja vahvat rodut, hienoja koiria, mutta valitettavan paljon näitä päätyy ihmisille jotka eivät niitä kouluta ja siten aiheuttaa harmia tuolla ulkona. Mitä vahvempi koira niin sitä hankalampi tilanne siitä vapaan tuntemattoman koiran aisoissa pitämisestä tulee. Koira-ajokortti voisi olla hyvä asia.

_
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
IL: Lapsiperhe elää pelossa - naapurin koira purrut jo kolmesti

Jotenkin jäi tuosta jutusta sellainen kuva, että vikaa on molemmissa osapuolissa.

Käräjäoikeus katsoi näytetyksi toteen myös vuonna 2010 sattuneen tapauksen, jolloin koira oli karannut 5-vuotiaan pojan kimppuun kaataen tämän ja näykkäisten lasta selkään.

Tapaus sattui tilanteessa jossa pikkupoika oli kirmannut sisälle naapurin ulko-ovesta.

Ylipäätään ja ko. tapaukseen liittymättä välillä hirvittää miten vanhemmat antavat lastensa syöksyä kohti ihan tuntemattomia koiria tietämättä yhtään miten koira reagoi.
 

Seppochu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jeff Foss
IL: Lapsiperhe elää pelossa - naapurin koira purrut jo kolmesti

Jotenkin jäi tuosta jutusta sellainen kuva, että vikaa on molemmissa osapuolissa.



Ylipäätään ja ko. tapaukseen liittymättä välillä hirvittää miten vanhemmat antavat lastensa syöksyä kohti ihan tuntemattomia koiria tietämättä yhtään miten koira reagoi.

Pakko kommentoida tähän, koska aihe koskee meitä hyvin läheisesti.

Olen aiemminkin täällä kertonut koiranpennustani, joka on sekarotuinen ja ikää löytyy nyt 8kk. Sisäsiistiksi on oppinut, huonekalujen jyrsiminen loppunut, mutta lasten pelkääminen mennyt huonompaan suuntaan.

Täällä on pari sellaista ehkä ekaluokkalaista tyttöä, joilla ei ole mitään tieto-taitoa koirien kanssa olemisesta, VAIKKA heillä itsellään on kaksi saksanpaimenkoiraa. Nämä penskat ovat mm. ryntäilleet meidän pentua päin, ottanut naamakarvoista kiinni, heitellyt koripallolla, sekä repinyt väkisin valjaista luokse. Tilanteesta toki huomautettu ja lähdetty pois, mutta nämä perkeleen vapaan kasvatuksen hedelmät lähtevät perään ja kerjäävät verta nenästä.

Tässä viime viikonloppuna istuttiin bussipysäkillä koiramme kanssa ja luokse tuli taas toinen näistä tyhjäpäistä, tällä kertaa isänsä kanssa. Huusin jo kauempaa, että älä silittä, mutta tämäpä päättääkin rynnätä koiramme päin. Koira sitten repi itsensä valjaista irti ja lähti juoksemaan autotielle, jossa autoja vilisee jatkuvasti. Eihän siinä, yksi auto joutui jarrut huutaen pysähtymään, samalla kun tämä tyttö ja hänen isänsä nauravat vieressä, että 'heh nyt se sitten lähti, miten se nyt noin pelkää' Siis perkele mikä isä! On niin saatanan koiranomistajaa, mutta käyttäytyy näin.

Täytyy vaan olla onnellinen, ettei mitään ole tapahtunut (vielä)
 
Koiranpentu sai surmansa järkyttävällä tavalla - | Kotimaan uutiset | Iltalehti.fi

Tämä oli minulle järkyttävä yllätys, että Suomessa koira saa hihnassa kävellessään täysin laillisesti tappaa toisen koiran. Ruotsissa koiranomistaja on aina vastuussa. Artikkelissa esiintynyt tapettu pentu oli tuttavapariskunnan, en halua edes kuvitella millaiset fiilikset on pitkin viikkoa olleet...

Itselläkin oli vastaava tilanne aika lähellä muutama vuosi sitten, kun kultainen noutaja riuhtaisi itsensä paskaa poimineen emäntänsä otteesta ja säntäsi kohti meidän muutaman kuukauden ikäistä ja reilu kilon painoista toyterrieriä. Onneksi molempien koirien omistajat ehtivät reagoimaan ennen kuin mitään tapahtui. Siinähän tosin noutajan emäntä olisi ollut korvausvelvollinen, kun koira pääsi hihnoineen päivineen irti. Mutta eipä se muutama satalappunen olisi millään kompensoinut sitä vaivaa mitä koiran hankkimiseen ulkomailta asti oli nähty puhumattakaan tunnesiteestä mikä jo muutaman ensimmäisen kuukauden aikana koiraan oli syntynyt.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Täällä on pari sellaista ehkä ekaluokkalaista tyttöä, joilla ei ole mitään tieto-taitoa koirien kanssa olemisesta, VAIKKA heillä itsellään on kaksi saksanpaimenkoiraa. Nämä penskat ovat mm. ryntäilleet meidän pentua päin, ottanut naamakarvoista kiinni, heitellyt koripallolla, sekä repinyt väkisin valjaista luokse. Tilanteesta toki huomautettu ja lähdetty pois, mutta nämä perkeleen vapaan kasvatuksen hedelmät lähtevät perään ja kerjäävät verta nenästä.

Ehkä tuossa vaiheessa kannattaa siirtyä huomauttelusta ihan suoraan käskemiseen. Jämäkällä äänenpainolla käsket pentujen pysyä kauempana. Ja jos seuraavat niin ohjaat kevyesti toiseen suuntaan. Lapset ovat keskimäärin aika kiinnostuneita koirista, joten tuttu tilanne, joskin olen aina selvinnyt pelkästään kieltämällä jos on ollut tarvetta. Huuda vaikka jos eivät muuten usko.

Pahin skenaariohan on että sun koiras puolustaa itseään näykkäämällä ja siitähän se sotku lähtee.

Tässä viime viikonloppuna istuttiin bussipysäkillä koiramme kanssa ja luokse tuli taas toinen näistä tyhjäpäistä, tällä kertaa isänsä kanssa. Huusin jo kauempaa, että älä silittä, mutta tämäpä päättääkin rynnätä koiramme päin. Koira sitten repi itsensä valjaista irti ja lähti juoksemaan autotielle, jossa autoja vilisee jatkuvasti. Eihän siinä, yksi auto joutui jarrut huutaen pysähtymään, samalla kun tämä tyttö ja hänen isänsä nauravat vieressä, että 'heh nyt se sitten lähti, miten se nyt noin pelkää' Siis perkele mikä isä! On niin saatanan koiranomistajaa, mutta käyttäytyy näin.

Sun kannattaa nyt hommata joku tuttu ja rauhallinen lapsi, jonka kanssa koirasi voi tehdä tuttavuutta. Sitä kautta koira hiljalleen oppii ettei kaikkia lapsia tarvitse pelätä. Teidän elämästä tulee muuten kohtuu vaikeaa.

Ja mitä tuohon juttuun tulee, niin runkkari mikä runkkari. Minä oisin varmaan käynyt äijän päälle. Tai vähintään huutanut äänen käheäksi.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Ehkä tuossa vaiheessa kannattaa siirtyä huomauttelusta ihan suoraan käskemiseen. Jämäkällä äänenpainolla käsket pentujen pysyä kauempana. Ja jos seuraavat niin ohjaat kevyesti toiseen suuntaan. Lapset ovat keskimäärin aika kiinnostuneita koirista, joten tuttu tilanne, joskin olen aina selvinnyt pelkästään kieltämällä jos on ollut tarvetta. Huuda vaikka jos eivät muuten usko.

Tosiaan seuraavalla kerralla todella kiukkuinen ärähdys lapsille. Kun selvästikin on hyvällä jo yritetty huonolla menestyksellä, niin kannattaa kokeilla pahalla. Kunnolla kun säikäyttää nuo lapset, turvallisella tavalla tottakai, niin luulisi niiden pysyvän kaukana. Mielummin pelottavan naapurin maineessa ja koira rauhassa kuin kiltin naapurin maineessa ja koiralla koko ajan stressi ja pelko päällä kun näkyvissä on lapsia.

Tuokin on hyvä neuvo, että koira tutustumaan ensin jonkun rauhallisen lapsen kanssa. Ja se tutustuminen tehdään sitten sen koiran ehdoilla.
 

Seppochu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jeff Foss
Joo halua löytyisi tutustuttaa mukavaan lapseen, mutta sellaista ei satu olemaan kohtalaisen pienen ikäni vuoksi, mikä on kyllä tosi ikävää. Tämäkin, joka sai tuon autotiellä juoksentelukohtauksen aikaan oli ennen erittäin mukava ja rauhallinen meidän koiran kanssa, mutta näköjään hänestäkin löytyy toinen puoli.

Minulla puolestaan kävi mielessä, että ostetaan koiralle kuonokoppa. Sen luulisi karkoittavan lapset aika hyvin ja lapsen tullessa lähelle, ei ole pelkoa siitä, että koiramme purisi lasta. Näiden tapahtumien summana koiramme on jo alkanut murisemaaan lapsen tullessa lähelle, joten ei ole kovin kaukaa haettua, että kohta purisi jotakuta ja ostaisi menolipun piikille.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Tässä viime viikonloppuna istuttiin bussipysäkillä koiramme kanssa ja luokse tuli taas toinen näistä tyhjäpäistä ...

Joo halua löytyisi tutustuttaa mukavaan lapseen, mutta sellaista ei satu olemaan kohtalaisen pienen ikäni vuoksi, mikä on kyllä tosi ikävää. Tämäkin, joka sai tuon autotiellä juoksentelukohtauksen aikaan oli ennen erittäin mukava ja rauhallinen meidän koiran kanssa, mutta näköjään hänestäkin löytyy toinen puoli.

Mää oon sekaisin. Ensin kirjoitat että nämä kaks penskaa kiusaa sun koiraa, ja nyt yhtäkkiä toinen onkin yleensä ihan rauhallinen.

Minulla puolestaan kävi mielessä, että ostetaan koiralle kuonokoppa. Sen luulisi karkoittavan lapset aika hyvin ja lapsen tullessa lähelle, ei ole pelkoa siitä, että koiramme purisi lasta. Näiden tapahtumien summana koiramme on jo alkanut murisemaaan lapsen tullessa lähelle, joten ei ole kovin kaukaa haettua, että kohta purisi jotakuta ja ostaisi menolipun piikille.

No ei helvetissä mitään kuonokoppaa. Sun pitää nyt nähdä aikaa ja vaivaa tuon asian eteen. Kyllä sun pitää kyetä pitämään ei toivotut silittäjät kaukana koirasta.

Sun pitäis olla lähtökohtaisesti se herra och hidalgo hieararkiassa. Omistajana sinä "suojelet" koiraasi, ja koiralla on helppo olla. Kannattaa nyt pohtia miten sinä käyttäydyt/reagoit kun lapsi lähestyy? Jos menet itse paniikkiin ja lukkoon, voit olla varma että koirasi reagoi samalla tavalla. Eli koira käsittää että kohti juokseva lapsi on asia jota pitää pelätä. Jos koirasi pitää itseään ylempi arvoisena, saattaa se kokea omaksi tehtäväkseen puolustaa sinua (eli laumaa). Ja tästä voi johtua murina ja agressiivisuus. Sun pitää pystyä olemaan rauhallinen ja tyyni, näin koiras ymmärtää että tässä ei ole mitään syytä paniikkiin. Mutta nämä asiat ei tosiaan tapahdu sormia napsauttamalla, vaatii aikaa ja kärsivällisyyttä.

Kuonokoppa on vähän sama kuin kuristuspanta vetämiseen. Kyllähän se koira on vetämättä koska ei se siihen kuristuspannalla pysty. Pitäis pyrkiä siihen, että koira ei vedä koska se osaa kulkea hihnassa. Sama kuonokopassa, eihän se koira pure koska ei siihen pysty.

Mulla kesti vajaa vuosi saada alaskan husky tajuamaan ettei hihnassa vedetä. Nyt se ymmärtää selkeästi että on erikseen vetovaljaat ja sitten erikseen normivaljaat. Ja tuolla koiralla on aika kova vietti vetämiseen. Mutta kun näkee aikaa ja vaivaa, niin kaikki on mahdollista.

Sinuna menisin ehkä ongelmakouluttajan puheille. Siellä saatte hyviä vinkkejä (jopa mahdollisesti kontakteja lapsiin jne). 8kk ikäinen koira on vielä helppo saada oikeille raiteille. Ei muutakuin tsemppiä ja onnea!
 

Kayaker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Die Mannschaft
Tosiaan seuraavalla kerralla todella kiukkuinen ärähdys lapsille. Kun selvästikin on hyvällä jo yritetty huonolla menestyksellä, niin kannattaa kokeilla pahalla. Kunnolla kun säikäyttää nuo lapset, turvallisella tavalla tottakai, niin luulisi niiden pysyvän kaukana. Mielummin pelottavan naapurin maineessa ja koira rauhassa kuin kiltin naapurin maineessa ja koiralla koko ajan stressi ja pelko päällä kun näkyvissä on lapsia.

Tuokin on hyvä neuvo, että koira tutustumaan ensin jonkun rauhallisen lapsen kanssa. Ja se tutustuminen tehdään sitten sen koiran ehdoilla.

Juuri noin minäkin tekisin jos tuollainen tilanne tulee eteen. Ja tuollaista tyyppiä kuin tuo mainittu perheenisä pitäisi melkein lyödä pataan, ei sellainen tyyppi varmaan muuten opi. Olenkin kerran karkoittanut yhden penskan hoidokkini läheisyydestä kehottamalla lapsen äitiä vetämään penskansa helvettiin koirani läheltä. Ja kyllä se sen tekikin, kun paha setä ei kerran anna silittää ;) Siinä oli se väärä lähestymistapa, ja halusin muutenkin juoda kahvini rauhassa.

Pitäähän koirien tietysti tavata lapsiakin joskus, mutta varmaan just niin
että kyseessä on joku tuttu, ja peli vihelletään välittömästi poikki jos vähänkin tökkii.

Mitä tuohon Vantaan tapaukseen tulee, niin eiköhän se lapsiperhekin ole aika lailla syyllinen tilanteeseen, ja ei se ole ihmekään jos joku huonosti kasvatettu kakara ryntäilee kutsumatta sisään. Ja sitten mennään vielä itkemään iltapäivälehdille, ja vaaditaan lopettamista. Onneksi sitä ei tehty.
Mutta kyllähän tuollaisia häirikköperheitä on valitettavan paljon. Mun myötätunto on 100 % koiran omistajan puolella. Kyllä koira varmaan vaistoaakin tuollaisen idioottiperheen vihaavan sitä, eivät koirat ole tyhmiä.

Mutta positiivisempaan asiaan, odotan tässä pentuni syntyvän päivänä minä hyvänsä. Sain äsken kuvan pennun äidistä, ja kyllä siinä tuli hyvä mieli kun tietää että siellä vatsassa on omakin tuleva hauva ;)
 
Viimeksi muokattu:

Seppochu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jeff Foss
No arvon palstaveljet voisivat kertoa miten 6v lapselle sanoo, että ei tule lähemmäksi, kun "älä tule lähelle, ei anna silittää ja puree" ei tehoa. :)Tuommoista kersaakaan kun ei voi fyysisesti ruveta kurittamaan, eikä vanhemmille puhumisestakaan hyötyä ole ollut sitä kokeiltaessa. "ei meidän pirjo-petteri" jne.

Minun asenne on ollut lapsia kohtaan rauhallinen ja olen yrittänyt kannustaa koiraa ja tehdä tilanteesta hänelle mahdollisimman miellyttävän (kehut, makupalat), mutta kun lapsen näkee, niin heti ruvetaan repimään valjaita pois. Tilanne on siis eskaloitunut jo pahaksi.

Ja lisättäköön vielä Knoxille, että olen tavannut tuon lapsen ja silloin hän on ollut rauhassa, antanut koiran tulla hänen luokseen, mutta nyt hän ryntäsi suoraan koiraa päin, tätä siis tarkoitin tuolla "toinen puoli" sanonnalla.
 
Kannattaisi ehkä keskustella lasten vanhempien kanssa. Kertoa juurta jaksain miten lapset ovat käyttäytyneet ja miten koira on reagoinut. Ehkä vanhemmatkin ymmärtävät että se on molempien osapuolten parhaaksi jos tilanne saadaan normalisoitua ja lupautuvat harjoittelemaan koirasi kanssa jotta turha pelko saadaan loppumaan ja lapset voivat jatkossa silitellä koiraasi ihan vapaasti. Jos eivät järkipuhetta ymmärrä niin olet ainakin yrittänyt, sen jälkeen voi korottaa lapsille ääntä ihan rauhassa jos ei muu tehoa. Kyllä 6v likka ilkeää huutavaa naapurinsetää pelkää.
 

Kayaker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Die Mannschaft
No arvon palstaveljet voisivat kertoa miten 6v lapselle sanoo, että ei tule lähemmäksi, kun "älä tule lähelle, ei anna silittää ja puree" ei tehoa. :)Tuommoista kersaakaan kun ei voi fyysisesti ruveta kurittamaan, eikä vanhemmille puhumisestakaan hyötyä ole ollut sitä kokeiltaessa. "ei meidän pirjo-petteri" jne.

Minun asenne on ollut lapsia kohtaan rauhallinen ja olen yrittänyt kannustaa koiraa ja tehdä tilanteesta hänelle mahdollisimman miellyttävän (kehut, makupalat), mutta kun lapsen näkee, niin heti ruvetaan repimään valjaita pois. Tilanne on siis eskaloitunut jo pahaksi.

Ja lisättäköön vielä Knoxille, että olen tavannut tuon lapsen ja silloin hän on ollut rauhassa, antanut koiran tulla hänen luokseen, mutta nyt hän ryntäsi suoraan koiraa päin, tätä siis tarkoitin tuolla "toinen puoli" sanonnalla.

Tässä pätee kyllä melkein sanonta "niin metsä vastaa kun sinne huudetaan". Tyly linja vaan kehiin, ei tuollaista tarvitse sietää hetkeäkään.
 

MikV

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, NHL
Mulla kesti vajaa vuosi saada alaskan husky tajuamaan ettei hihnassa vedetä. Nyt se ymmärtää selkeästi että on erikseen vetovaljaat ja sitten erikseen normivaljaat. Ja tuolla koiralla on aika kova vietti vetämiseen. Mutta kun näkee aikaa ja vaivaa, niin kaikki on mahdollista.

Ihan mielenkiinnosta, koska samaa ongelmaa koitan kitkeä, miten olet saanut vetämisen kokonaan pois? Itsellä on siis vajaan vuoden ikäinen siperianhusky, joka vetää erittäin kovaa aamuisin ensimmäisellä lenkillä (paljon energiaa jne.). Muuten ulkoilluttaessa ennen kuin tarpeet tulee tehtyä vetää myös melkoisella tahdilla. Toisaalta, osaa kävellä hihnassa noiden tilanteiden ulkopuolella.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
No arvon palstaveljet voisivat kertoa miten 6v lapselle sanoo, että ei tule lähemmäksi, kun "älä tule lähelle, ei anna silittää ja puree" ei tehoa. :)Tuommoista kersaakaan kun ei voi fyysisesti ruveta kurittamaan, eikä vanhemmille puhumisestakaan hyötyä ole ollut sitä kokeiltaessa. "ei meidän pirjo-petteri" jne.

No jos aikuinen mies ei pysty halutessaan käskemään 6v pikkulasta, niin kyllä siinä saa ihan itseensä mennä. Varsinkin, jos jotain fyysistä kurittamista ollaan ensimmäisenä miettimässä. Huh huh mitä juttuja.

En ole kyllä vielä eläessäni tavannut tuollaista pikkulasta, joka olisi jokseenkin ylivertaisessa asemassa minuun nähden ja pompottelisi minua miten sattuu.

Ja jos fyysinen kuritus on estynyt vain lapsen iän takia, niin olisit hakannut tuon isän paskaksi siinä bussipysäkillä. Kyllä olisi lapsikin ruvennut sinua varomaan eikä enää olisi tullut koiriesi lähelle.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
No jos aikuinen mies ei pysty halutessaan käskemään 6v pikkulasta, niin kyllä siinä saa ihan itseensä mennä. Varsinkin, jos jotain fyysistä kurittamista ollaan ensimmäisenä miettimässä. Huh huh mitä juttuja.
...

Olipa asiallista tekstiä!

Ehkä tässä Soppochun pointtina on se, ettei halua alkaa huutamaan pää punaisena. Tai pidä siis sitä sopivana tapana toimia ja viittasi fyysiseen kurittamiseen lähinnä sarkastisesti. Vaatii jo aika paljon taitoa, että tuosta viestistä saa löydettyä jotain kyvyttömyyttä tai halua käyttää fyysistä väkivaltaa. No jatkossa tiedetään kenen puoleen kääntyä jos haluaa tulla täysin väärinymmärretyksi.

Seppochulle:
Valitettavasti näitä ihmisiä tosiaan löytyy. Etupäässä lähtisin kyllä näissä tilanteissa tosiaan sillä, että hiukan volyymiä lisää, käännyt itse koiran ja lapsen väliin ja selkeästi kättä seis-asentoon. Sitten jos tilanne vaatii oikeasti huutamista, niin sitten huudetaan.

Ja näille vanhemmille sitten voi tosiaan sanoa vaikka kuinka lujasti ja tylysti, näillähän lähtökohtaisesti pitäisi olla kykyjä ottaa vastaan tylympääkin palautetta. Ehkä kuitenkin kannattaa lähestyä jotenkin diplomaattisesti "ehkä teidän koirat on oppinut olemaan lasten kanssa niin, että ei ole mitään hätää, mutta meidän pentu ei" ja sitä rataa.

Se voi olla, että näillä lapsilla tosiaan on himassa sen verran heikkoa osaamista pöydän päässä, että ei normaali puhe toimi. Muutenkin lapsilta innostuessa kyllä helposti katoaa vähätkin opitut tavat.

Mutta vaikka maailma olisi täynnä mitä urpoja tahansa, niin ainoa mistä todellisuudessa voi pitää täysin huolen on oma toiminta. Oli sitten kyse koiran kasvatuksesta tai mistä vaan.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Sun pitäis olla lähtökohtaisesti se herra och hidalgo hieararkiassa. Omistajana sinä "suojelet" koiraasi, ja koiralla on helppo olla. Kannattaa nyt pohtia miten sinä käyttäydyt/reagoit kun lapsi lähestyy? Jos menet itse paniikkiin ja lukkoon, voit olla varma että koirasi reagoi samalla tavalla. Eli koira käsittää että kohti juokseva lapsi on asia jota pitää pelätä. Jos koirasi pitää itseään ylempi arvoisena, saattaa se kokea omaksi tehtäväkseen puolustaa sinua (eli laumaa). Ja tästä voi johtua murina ja agressiivisuus. Sun pitää pystyä olemaan rauhallinen ja tyyni, näin koiras ymmärtää että tässä ei ole mitään syytä paniikkiin. Mutta nämä asiat ei tosiaan tapahdu sormia napsauttamalla, vaatii aikaa ja kärsivällisyyttä.

Kuonokoppa on vähän sama kuin kuristuspanta vetämiseen. Kyllähän se koira on vetämättä koska ei se siihen kuristuspannalla pysty. Pitäis pyrkiä siihen, että koira ei vedä koska se osaa kulkea hihnassa. Sama kuonokopassa, eihän se koira pure koska ei siihen pysty.

Mulla kesti vajaa vuosi saada alaskan husky tajuamaan ettei hihnassa vedetä. Nyt se ymmärtää selkeästi että on erikseen vetovaljaat ja sitten erikseen normivaljaat. Ja tuolla koiralla on aika kova vietti vetämiseen. Mutta kun näkee aikaa ja vaivaa, niin kaikki on mahdollista.

Sinuna menisin ehkä ongelmakouluttajan puheille. Siellä saatte hyviä vinkkejä (jopa mahdollisesti kontakteja lapsiin jne). 8kk ikäinen koira on vielä helppo saada oikeille raiteille. Ei muutakuin tsemppiä ja onnea!
Tässä kommentissa on kaikki oleellinen. Koiran on tiedettävä, että voi luottaa sinuun, jolloin sen ei tarvitse itse pitää huolta laumansa (eli sinun ja itsensä) puolustamisesta. Kuonokoppa on vihoviimeinen ratkaisu.

Meillä on kaksi koiraa, joita lapset toisinaan haluavat silittää. Toinen on arka ja pelkää vieraita ja sitä en anna silittää. Toista saa silittää, jos sitä itseään huvittaa. Jos se menee pois, sanon lapsille että se pitää jättää rauhaan. Todella harvoin tulee vastaan lapsia, jotka eivät usko ensimmäiseen sanomiseen. Lapsille pitää pystyä sanomaan niin tiukasti, että uskovat. Huutaa ei kannata, koska se ei tee koirallekaan hyvää. Tyly voi olla tarvittaessa, ei se lasta vahingoita. Mene lapsen ja koiran väliin ja sano kersalle napakasti, että koiraan ei kosketa.

Koirakouluttajaan kannattaa olla yhteydessä, hän pystyy ulkopuolisena ja koirien käytökseen perehtyneenä kertomaan, miten koiran ja ennen kaikkea omistajan saa raiteilleen. Lähes aina koiraongelmissa omistajan käyttäytymisen oikaisu korjaa koiran käyttäytymisen.

Minäkin toivotan tsemppiä!
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
No arvon palstaveljet voisivat kertoa miten 6v lapselle sanoo, että ei tule lähemmäksi, kun "älä tule lähelle, ei anna silittää ja puree" ei tehoa. :)Tuommoista kersaakaan kun ei voi fyysisesti ruveta kurittamaan, eikä vanhemmille puhumisestakaan hyötyä ole ollut sitä kokeiltaessa. "ei meidän pirjo-petteri" jne.

Ei sun tarvi syytä selvittää. Pelkkä "ei nyt" riittää. Varsinkin jos sen sanoo tarpeeksi painavasti. Aivan pommin varmasti 6-vuotias lapsi säikähtää kun vähän ääntä korottaa ja kieltää. Jos penskat lähtee seuraamaan, käännyt ympäri ja toteat vielä äkäisemmin. Sulla on 6-vuotias kiusaaja :)

Minun asenne on ollut lapsia kohtaan rauhallinen ja olen yrittänyt kannustaa koiraa ja tehdä tilanteesta hänelle mahdollisimman miellyttävän (kehut, makupalat), mutta kun lapsen näkee, niin heti ruvetaan repimään valjaita pois. Tilanne on siis eskaloitunut jo pahaksi.

Lähinnä tarkoitin sitä, että kun huomaat lapsen, reagoitko tahtomattasikin vähän jännittyneesti -> koira aistii tämän nanosekunnissa -> paniikki.

Parasta ois todellakin ottaa yhteyttä ongelmakouluttajaan. Lapsia tässä maailmassa riittää ja on huomattavasti helpompaa kun koira ei saa paskahalvausta sellaisen nähdessään.

Ihan mielenkiinnosta, koska samaa ongelmaa koitan kitkeä, miten olet saanut vetämisen kokonaan pois? Itsellä on siis vajaan vuoden ikäinen siperianhusky, joka vetää erittäin kovaa aamuisin ensimmäisellä lenkillä (paljon energiaa jne.). Muuten ulkoilluttaessa ennen kuin tarpeet tulee tehtyä vetää myös melkoisella tahdilla. Toisaalta, osaa kävellä hihnassa noiden tilanteiden ulkopuolella.

Noh, ehkä kokonaan pois on vähän liioittelua, mutta sanotaanko että melko hyvin menee. Välillä tulee spurttikohtauksia mutta muuten mennään yhteisymmärryksessä.

Ei siinä mitään taikatemppuja ole, aina kun hihna on tiukalla, pysähdyn. Sitten kun hihna löystyy niin jatketaan matkaa. Ja tätä toistetaan arvoilta sen 365 kertaa lenkin aikana. Koira on nyt vajaa 2-vuotias, ja tuntuu että aikuistuminenkin on tehnyt osansa. Pahimmat höntyilyt on jäänyt muutenkin vähemmälle.
 
Ei siinä mitään taikatemppuja ole, aina kun hihna on tiukalla, pysähdyn. Sitten kun hihna löystyy niin jatketaan matkaa. Ja tätä toistetaan arvoilta sen 365 kertaa lenkin aikana. Koira on nyt vajaa 2-vuotias, ja tuntuu että aikuistuminenkin on tehnyt osansa. Pahimmat höntyilyt on jäänyt muutenkin vähemmälle.
Meillä ei auttanut tuo pysähtyminen. Vasta kun tajusin pysähtymisen sijaan hiljentää naurettavan ja ärsyttävän hiljaiseen vauhtiin hihnan kiristyessä, niin koira ymmärsi yskän melko nopeasti.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös