Hohhoijaa. Huomenna on edessä se päivä, jonka olen tiennyt koittavan jo jonkin aikaa, mutta silti sattuu todella paljon. Hieman alle 16v. Corgi-rouvalle on varattu viimeinen aika. Vaivoja alkaa jo olemaan, enkä tiedä onko mitään järkeä niitä lähteä enää hoitamaan.
- Hampaissa ongelmia, eli ei syö enää mitään kovaa. Nappulatkin vaan hotkii ilman puremista. Ja tämä koira on aina rakastunut puruluita yms. Eli nukutus ja hampaiden poisto olisi pakollinen.
- Kun mahaan koskee, niin selkeästi nostaa selkäänsä ja jännittää tilannetta ja pyrkii siitä pois. Eli jotain todennäköisesti siellä on. N. 6 vuotta kohdunpoistossa havaittiin nisissä pieniä "kasvaimia" ja nyt kun niitä kokeilee ovat kasvaneet.
- Ylösnouseminen makuulta on selvästi vaikeaa välillä ja takapää on jonkin aikaa heräämisestä aika levoton, jotenkin veltto.
- Lisäksi aivan höppänä ja dementikko jo ja virtsan karkailuakin on.
Tuon listan kun nyt lukee ja järjellä asiaa ajattelee, niin ainoa oikeahan tuo mun ratkaisu on. Koira on elänyt todella pitkän ja hyvän ja ennen kaikkea terveellisen elämän. Kohtutulehdus on ainoa, mikä tuolla on ollut, muuten ollut täysin terve. Pari viime vuotta nyt syönyt kipulääkettä, kun on ollut pientä vaivaa.
Silti karmeaa kamppailua tää on mun pään sisällä ja pohdin usein, että teenkö nyt varmasti oikean päätöksen, vaikka järjellä ajateltuna on ainoa oikea päätös päästää jo irti. Vaimoni sen hyvin sanoin, että rakkautta on myös päästää irti, kun koiralla alkaa selkeästi jo ikä painamaan ja vaivat näkymään.
Meille jää vielä 3,5 vuotias harjakoira ja 2 vuotias seropi-narttu, joten vauhtia kyllä riittää. Silti tuosta Corgista luopuminen sattuu aivan hemmetisti. Olen sen aikoinaan jo ennen nykyisen vaimoni tapaamista ottanut ja on mun koira. Aina sen tietää, kun koira ottaa, että se luopuminen on jossain vaiheessa edessä. Siitä huolimatta on aina yhtä vaikeaa.