Kirkko eroon valtiosta – nyt vai heti?

  • 614 454
  • 7 275

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Hämmästyttävän suuria kulttuurieroja maamme eri kolkkien välillä. Minä en ole törmännyt tällaiseen, vaikka aloitin koulunkäynnin 70-luvun alkupuolella.
Senpä takia on tärkeää, että nämä asiat hoidetaan yksiselitteisesti lainsäädännön toimesta ettei suorittavan tason tulkinnalle asiassa jätetä tilaa. Kerran muistan jälki-istunnossa istuneeni kun heitin luokan järjestäjänä lattialle tippuneen porkkanen roskikseen. Näin ei olisi jumalan viljan kohdalla tullut toimia, vaan viedä se keittäjälle, että hän voi viedä sen lemmikkikoiralleen. My bad.

Ja tässä yhteydessä mainittakoon, että sama pätee mm. ruumilliseen kuritukseen (henkisestä väkivallasta ei viitsi edes aloittaa, koska siinä tulkinnallisuuden rooli on niin merkittävä)
 
Viimeksi muokattu:

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Senpä takia on tärkeää, että nämä asiat hoidetaan yksiselitteisesti lainsäädännön toimesta ettei suorittavan tason tulkinnalle asiassa jätetä tilaa. Kerran muistan jälki-istunnossa istuneeni kun heitin luokan järjestäjänä lattialle tippuneen porkkanen roskikseen. Näin ei olisi jumalan viljan kohdalla tullut toimia, vaan viedä se keittäjälle, että hän viedä sen lemmikkikoiralleen. My bad.

Ja tässä yhteydessä mainittakoon, että sama pätee mm. ruumilliseen kuritukseen (henkisestä väkivallasta ei viitsi edes aloittaa, koska siinä tulkinnallisuuden rooli on niin merkittävä)

Nyt alkaa avautumaan, miksi sinun ja muutaman muun suhtautuminen kevät- ja joulujuhlien kirkollisiin viisuihin on niin jyrkän kielteinen. Ehkä nämä viimeisimmät viestit auttavat ymmärtämään myös sitä, miksi minä laitan samat kipaleet kulttuurin ja kansanperinteen lokeroon.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Nyt alkaa avautumaan, miksi sinun ja muutaman muun suhtautuminen kevät- ja joulujuhlien kirkollisiin viisuihin on niin jyrkän kielteinen. Ehkä nämä viimeisimmät viestit auttavat ymmärtämään myös sitä, miksi minä laitan samat kipaleet kulttuurin ja kansanperinteen lokeroon.
Varmasti auttaa.
Tuollaisesta henkisestä väkivallasta ja ruumillisesta kurituksesta on maassamme varmasti pitkät perinteet (voitaisiin varmaan puhua kulttuurista), mutta koska asiaseikat eivät puolusta niiden säilyttämistä, niin on hienoa että niistä luovuttu vaikka niistäkin on kuultu näitä samoja "ei niistää ole haittaa" ja "ainahan näin on tehty" argumentteja.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Minusta hyvä kompromissi olisi että joulujuhlassa laulettaisiin John LennoViitasaarella Kaunis, sanomaltaan kannatettava laulu, jonka ei pitäisi loukata ketään.

Imaginehan on suvakkihipin tekemä suvakkikappale ja sinä uskot, ettei se loukkaisi ketään. Ehkä ei Punavuoressa mutta Viitasaaresta en olisi yhtä varma.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Imaginehan on suvakkihipin tekemä suvakkikappale ja sinä uskot, ettei se loukkaisi ketään. Ehkä ei Punavuoressa mutta Viitasaaresta en olisi yhtä varma.
Terävä havainto, mitä en ollut ollenkaan osannut huomioida.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Varmasti auttaa.
Tuollaisesta henkisestä väkivallasta ja ruumillisesta kurituksesta on maassamme varmasti pitkät perinteet (voitaisiin varmaan puhua kulttuurista), mutta koska asiaseikat eivät puolusta niiden säilyttämistä, niin on hienoa että niistä luovuttu vaikka niistäkin on kuultu näitä samoja "ei niistää ole haittaa" ja "ainahan näin on tehty" argumentteja.

Pakko kai se on ihan erikseen myöntää, että on tullut kasvettua ja elettyä sellaisessa oikeistoliberaalissa tynnyrissä, jossa on välttynyt kaikkein karmeimmilta ahdasmielisen uskonnollisuuden rasitteilta.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pakko kai se on ihan erikseen myöntää, että on tullut kasvettua ja elettyä sellaisessa oikeistoliberaalissa tynnyrissä..
Sääli että omaksuit ainoastaan sen oikeistolaisuuden sieltä tynnyristä.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Sääli että omaksuit ainoastaan sen oikeistolaisuuden sieltä tynnyristä.

Höpsis, minä olen liberaalimpi kuin palstan valikoivasti suvaitsevaiset. Jos minulla jotain kohtaan on antipatioita, niin ne ovat kaksilla tai useammilla rattailla ajelevat vihervassareissariloiset. Se lienee käynyt jo aiemmin selville.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Eli jos minä ja isäni olemme joutuneet koulussa lausumaan ruokarukouksen ennen ruokailua, niin se on ihan ok, että minunkin lapseni velvoitetaan näin tekemään?

En voi olla muuta kuin eri mieltä.

Asioita voidaan katsoa monella tavalla, ketään ei käsittääkseni ole velvoitettu mihinkään.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Asioita voidaan katsoa monella tavalla, ketään ei käsittääkseni ole velvoitettu mihinkään.
Valitettavasti olet väärässä. Omalta ala-asteajaltani 70-luvulta on hyvin muistissa luokassa pidetty aamunavaus, joka oli käytännössä tunnustuksellinen hartaushetki, ruokailuun kuului ruokarukous. Joulujuhlaan kuului jouluevankeliumit sun muut ja viimeisenä veisattiin kunniaa jumalalle. Adventin viettoon kuului pakollinen hoosianna. Kouluni kävin katajaisessa Kajaanissa, jossa kirkosta eronneita kommareita riitti pilvin pimein, mutta niidenkin lapset joutuivat menoihin osallistumaan. Sama meininki tuntuu jatkuvan tänäkin päivänä punaisella Pirkanmaalla. Tunnustuksellinen joulujuhla ja adventin hoosianna ovat pakollista lukujärjestykseen merkittyä koulutyötä.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
... Sama meininki tuntuu jatkuvan tänäkin päivänä punaisella Pirkanmaalla. Tunnustuksellinen joulujuhla ja adventin hoosianna ovat pakollista lukujärjestykseen merkittyä koulutyötä.

Tietyt tässä ketjussa esiintyvät nimimerkit ovat joutuneet käsittämättömän usein tämän tyylisiin tilanteisiin, koulun juhlat ovat toistuvasti tunnustuksellisia, ikävä tilanne. Minusta yksittäinen virsi, esim. suvivirsi, ei tee tilaisuudesta tunnustuksellista, eikä vahingoita lasta mitenkään.

Lasta ei voi pakottaa kirkkoon tai juhlaan, joka on tunnustuksellinen, sanoi rehtori tai opettaja mitä tahansa.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Tietyt tässä ketjussa esiintyvät nimimerkit ovat joutuneet käsittämättömän usein tämän tyylisiin tilanteisiin, koulun juhlat ovat toistuvasti tunnustuksellisia, ikävä tilanne.
Minä jouduin tällaisiin tilanteisiin toiselle, kolmannella, neljännellä ja viidennellä luokalla sekä keväällä että jouluna, mutta minusta tässä ei mitään erityisen käsittämätöntä ollut. Kuudennesta luokalla näinä ei käynyt, jumalan kiitos eräästä sydänkohtauksesta.

Jotkut naiset joutuvat käsittämättön usein perheväkivallan uhreiksi (vaikka minä en ole joutunut koskaan). Ikävä tilanne.
Jotkut lapset kohtaavat elämässään käsittämättömän usein alkoholin haittoja, ikävä tilanne.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Höpsis, minä olen liberaalimpi kuin
Tästäkin ketjusta löytynee runsaasti esimerkkejä kuinka uskonnonvapauden puolustajat haukut ateistihihhuleiksi. Se ei ole liberaalia vaan ainoastaan lapsellista huutelua.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Tästäkin ketjusta löytynee runsaasti esimerkkejä kuinka uskonnonvapauden puolustajat haukut ateistihihhuleiksi. Se ei ole liberaalia vaan ainoastaan lapsellista huutelua.

No, mitataanpa nokkeluuttasi. Keiden retoriikassa, letkautuksissa ja öyhötyksessä tuo huhhuli-sana tyypillisesti elää?

Vinkki: Sama elämäm koulua käymätön älykkökööri, joka sutkauttelee aika ajoin spaghettihirviöstä, satukirjoista ja mielikuvitusolennoista.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Keiden retoriikassa, letkautuksissa ja öyhötyksessä tuo huhhuli-sana tyypillisesti elää?
Ihan normaalien evankelisluterilaisten,jotka haluavat osoittaa olevansa järkevämpiä uskovaisia kuin erilaisiin lahkoihin kuuluvat uskovaiset.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tietyt tässä ketjussa esiintyvät nimimerkit ovat joutuneet käsittämättömän usein tämän tyylisiin tilanteisiin, koulun juhlat ovat toistuvasti tunnustuksellisia, ikävä tilanne. Minusta yksittäinen virsi, esim. suvivirsi, ei tee tilaisuudesta tunnustuksellista, eikä vahingoita lasta mitenkään.

Lasta ei voi pakottaa kirkkoon tai juhlaan, joka on tunnustuksellinen, sanoi rehtori tai opettaja mitä tahansa.
miksi näin kuitenkin toimitaan? Miksi on niin ylivoimaisen hankalaa järjestää palvontamenot kouluajan ulkopuolella?
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Minä jouduin tällaisiin tilanteisiin toiselle, kolmannella, neljännellä ja viidennellä luokalla sekä keväällä että jouluna, mutta minusta tässä ei mitään erityisen käsittämätöntä ollut. Kuudennesta luokalla näinä ei käynyt, jumalan kiitos eräästä sydänkohtauksesta.

Jotkut naiset joutuvat käsittämättön usein perheväkivallan uhreiksi (vaikka minä en ole joutunut koskaan). Ikävä tilanne.
Jotkut lapset kohtaavat elämässään käsittämättömän usein alkoholin haittoja, ikävä tilanne.

Kommenttini oli sarkasmia, en usko kaikkiin tarinoihin. Nyt käsittääkseni keskustellaan yksittäisestä virrestä kevät- tai joulujuhlassa, ei joulukuvaelmasta tai ruokarukouksista yms. Koulumaailma on muuttunut, ainakin täällä länsirannikolla. Useimpien koulujen juhlat ovat täysin tunnustuksettomia, kirkossakaan ei joka paikassa käydä, jotkut ehkä haluavat säilyttää yksittäisiä virsiä perinteiden takia.

Ymmärrän änkyrä vapaa-ajattelijaa, joita virsi oikeasti häiritsee, mutta heitä on onneksi varsin vähän. Suurimmalle osalle yksittäinen virsi on ihan sama. Vanhemmat kasvattavat lapsiaan, yksikään lapsi ei juhlien yksittäisten virsien takia uskoon tule.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Jotenkin musta tuntuu, että aika moni nykyistä Suvivirsi-käytäntöä puolustava tapakristitty kääntäisi välittömästi takkinsa, jos yhteisessä juhlassa biisinä olisikin kristillisen virren sijaan vaikkapa islamilainen Allah on suuri -kappale tai joku vapaa-ajattelijoiden kibale, jossa korostetaan jumalien ei-olemassaoloa.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Kuuluvatko mainitsemasi kappaleet jollakin tavalla suomalaisuuteen perinteenä tai muuna?

Eivät kuulu. Ei kyllä suvivirsikään ruotsalaisena tuontitavarana mielestäni kuulu sen kummemmin suomalaisuuteen.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Onko evlut kirkossa yleensäkään mitään suomalaista?
 

matti&teppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Missä taka-pajulassa ja millä vuosikymmenellä rukoukset ovat kuuluneet kouluruokailuun?
Helsingissä 70-luvulla meillä oli joka aamu aamunavaus jolloin luokassa laulettiin virsi, opettaja soitti ja lauloi, oppilaat lauloivat mukana. Kouluruokailussa oli ennen syömistä hetki, missä opettaja rukoili ja oppilaat joko rukoilivat mukana tai sitten vaan seisoivat rukouksen ajan. Istua sai vasta kun rukous loppui. Tämä opettajamme oli kaupunginosakirkomme kanttori-urkurin vaimo ja vahvasti hengessä mukana. Se myös näkyi ja oppilaat saivat osansa, rukoukset ujutettiin joka väliin mihin vain voi kuvitella. Joku voisi puhua jopa käännyttämisestä. Tuota kesti 4 vuotta ja lopussa oltiinkin jo 12 vuotiaita jolloin siirryttiin toiseen kouluun. Samaan aikaan rinnakkaisluokkalaisilla ei vastaavia palvontamenoja ollut, kyse ei ollut koulun vaan tämän opettajamme omasta missiosta. Minulle kävi paska tuuri että osui kohdalle.

Tuo on siis omakohtainen kokemus. Ja siksi olen sitä mieltä että säännöt vakaumuksettomasta opetuksesta tulee olla niin selkeät, ettei koulu tai yksittäinen opettaja pysty ujuttamaan mitään vakaumuksellista mukaan. Ei opetukseen eikä mihinkään muuhunkaan tapahtumaan mikä tapahtuu kouluaikana. Siksi minulta ehdoton kielto virsille koulun tapahtumissa. Jos haluaa laulaa virsiä niin sitä varten on kirkko, ja käsittääkseni koulut käyvät kirkossa ennen joulu- ja kesälomaa.

Ongelmaa ei tule jos opettaja on ns. tapakristitty joka ymmärtää olla paasaamatta koulussa. Mutta jos opettaja on kiihkomielinen tapaus kuten itselle osui eteen niin kaikenlainen siimananto tulee lopettaa. Ja sanotaan nyt että sama pätee myös kaikkiin muihinkin kiihkoilijoihin, myös siihen kiihkoateistihörhöön.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Ihan normaalien evankelisluterilaisten,jotka haluavat osoittaa olevansa järkevämpiä uskovaisia kuin erilaisiin lahkoihin kuuluvat uskovaiset.

Pahoittelut kaikille normaaleille spaghettihirviöstä, satukirjoista ja mielikuvitusolennoista horiseville normaaleille ev.luteille, joita olen nimittänyt ateistihihhuleiksi.

(lainauksen boldaus luonnollisesti minun)
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Jotenkin musta tuntuu, että aika moni nykyistä Suvivirsi-käytäntöä puolustava tapakristitty kääntäisi välittömästi takkinsa, jos yhteisessä juhlassa biisinä olisikin kristillisen virren sijaan vaikkapa islamilainen Allah on suuri -kappale tai joku vapaa-ajattelijoiden kibale, jossa korostetaan jumalien ei-olemassaoloa.

Jos kyseinen "kibale" edustaisi useamman sukupolven juhlia, takin kääntöjä ei nähtäisi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös