Kirkko eroon valtiosta – nyt vai heti?

  • 628 608
  • 7 275

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
TosiFanin esiin nostama perustuslakivaliokunnan kanta koulujen uskonnollisille elementeille on kestämätön siinä mielessä, että se poikkeaa radikaalisti EIT:n tekemistä linjauksista.

Euroopan Ihmisoikeustuomioistuin on vuonna 2011 Lautsi-ratkaisussaan vetänyt rajan aktiivisten ja passiivisten symbolien välille. Tämä tarkoittaa käytännössä esimerkiksi sitä, että risti tai krusifiksi seinällä on ok, kunhan opetuksessa siihen ei kiinnitetä erityistä huomiota ja kouluympäristö suvaitsee myös muiden uskontojen symbolien esilläolon. Mutta vaikkapa monille suomalaisille niin rakas Suvivirsi ei ole mitenkään selitettävissä passiiviseksi symboliksi. Minusta tuo EIT:n linjaus tuntuu varsin perustellulta.

Mielenkiintoinen on myös EIT:n vuoden 2007 ratkaisu, jonka mukaan Norjan tunnustukseton, mutta kristinuskoa painottava opetusohjelma ei ollut riittävän kriittinen, objektiivinen ja pluralistinen. Jokainen nyt voi sitten miettiä, onko Suomessa asia tältä osin yhtään paremmassa jamassa. Myös vuoden 2011 ratkaisu siitä, että Puola loukkaa ihmisoikeussopimusta, koska siellä uskonnon opetukselle vaihtoehtoista etiikan opetusta ei ollut käytännössä tarjolla kaikissa kouluissa. Korjatkaa jos olen väärässä, mutta oman ymmärrykseni mukaan myöskään Suomessa ei järjestetä välttämättä kaikille vaihtoehtoista opetusta ja tätä kautta mekin ylläpidämme ihmisoikeuksia polkevaa uskonnonopetusjärjestelmää pystyssä.

Tietyllä tapaa ongelman muodostaa myös se, että henkilötietolain ja tietosuojadirektiivin nojalla uskonnollinen vakaumus on arkaluontoinen henkilötieto. Nykyiset käytännöt vääjäämättä ovat kyseenalaisia tämän kannalta ja yksilön tosiasiallinen mahdollisuus pitää vakaumuksensa muilta salassa on hyvin puutteellinen.

Kokonaisuudessaan olisi juridiikan kannalta aivan ilmiselvästi järkevin ratkaisu tehdä linjaus, että uskonnollisuuteen viittaava toiminta lopetetaan kokonaan Suomen koululaitoksessa.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Erku peräsi tarkempia ohjeita opettajille uskonnon opetuksen ja koulun uskonnollisten tilaisuuksien suhteen, vaikka asiasta on olemassa varsin selkeät ohjeet. Vuonna 2003 on luovuttu ilmaisusta "tunnustuksellinen uskonnon opetus" ja tämän jälkeen tämä on näkynyt myös opetussuunnitelmassa ja opetushallituksen ohjeissa.
Muistaakseni olet linkitellyt noita ohjeita aiemminkin, eikä ne liity mielestäni millään lailla ässämukiin. Ohjeiden pitäis kyllä olla selkeät, mutta joko opettajien koulutuksessa tai ymmärryksessä on pahoja puutteita, koska käytännöt oppilaitosten välillä ja niiden sisällä tuntuvat poikkeavan hyvinkin paljon. Liikutaan rajamailla ja selkeästi ohjeita vastaan.

Koulu voi järjestää uskonnollisia tilaisuuksia, kuten jumalanpalveluksia ja uskonnollisia päivänavauksia, tai sisällyttää koulun toimintaan uskonnollisia toimituksia, kuten ruokarukouksia. Tällaiset tilaisuudet ja toimitukset ovat uskonnon harjoittamista. Perustuslain 11 §:n 2 momentin mukaan kukaan ei ole velvollinen osallistumaan omantuntonsa vastaisesti uskonnon harjoittamiseen. Tämän perusteella oppilasta ei voida velvoittaa osallistumaan jumalanpalvelukseen, uskonnolliseen päivänavaukseen tai muuhun uskonnolliseen tilaisuuteen tai toimitukseen. Vapaus olla osallistumatta uskonnolliseen tilaisuuteen ja toimitukseen on riippumaton yhdyskunnan jäsenyydestä. Näin ollen myöskään tiettyyn uskonnolliseen yhdyskuntaan kuuluvia ei voida velvoittaa osallistumaan asianomaisen uskonnollisen yhdyskunnan uskonnollisiin tilaisuuksiin ja toimituksiin.
Tuossahan heti alkuunsa selviää ainakin yksi asia, mitä sinäkin olet täällä vängännyt. Tilaisuudet, joissa on uskonnollisia elementtejä, ovat uskonnon harjoittamista. Sinähän toki vetoat, ettei virsi ketään vahingoita, mikä varmaankin pitää paikkansa. Joka tapauksessa niiden kuuluminen pakolliseen koulutyöhön on vastoin linkkaamaasi ohjeistusta ja rikkoo perustuslakia.

Koulujen on tilaisuuksien aikana mahdollisuuksien mukaan järjestettävä vaihtoehtoista ja mielekästä toimintaa
(perustuslakivaliokunta 2/2014 vp). Vaihtoehtoisen toiminnan tulee olla, uskonnollista sisältöä lukuun ottamatta, luonteeltaan ja tavoitteiltaan mahdollisimman samankaltaista kuin siinä tilaisuudessa, jonka tilalla muuta toimintaa järjestetään. Koulun tulee huolehtia myös siitä, ettei uskonnollisiin tilaisuuksiin osallistumisesta tai osallistumatta jättämisestä aiheudu oppilaalle leimautumista tai muita haitallisia seuraamuksia.

Ainakaan tyttären joulujuhlan ajaksi ei ollut järjestetty mitään vaihtoehtoista toimintaa. Ei myöskään adventtina veisatun hoosiannan ajaksi. Molemmat kuulivat pakolliseen koulutyöhön, eikä ollut tarjottu mahdollisuutta olla pois eikä vaihtoehtoista toimintaa.

Viimeinen lause onkin sitten sellainen, jota koulujen on käytännössä täysin mahdollista toteuttaa. Eskarilaisen ja ykkösluokkalaisen isänä on saanut huomata, että tuon ikäiset lapset osaavat olla aivan helvetin raakoja toisilleen. Valtavirrasta poikkeavia syrjitään pienemmistäkin asioista ja joutuvat todella helposti kiusatuksi. Koulu ei sitä pysty estämään millään, kuten ei muutakaan kiusaamista. Voit tietenkin linkittää jonkun kiusaamisen ehkäisyä koskevan lainsäädännön tai ohjeistuksen ja sen perustella väittää, ettei kiusaamista esiinny, koska se on kiellettyä. Jokainen kuitenkin tietää kiusaamista esiintyy kaikilla ikäluokilla ja se on monissa kouluissa todella suuri ongelma. On aivan turhaa altistaa lapsia kiusaukselle järjestämällä sellaisia tilaisuuksia, mihin kaikki eivät voi osallistua.

Koululla on vastuu oppilaan turvallisuudesta myös silloin, kun oppilas ei osallistu koulun järjestämään uskonnolliseen tilaisuuteen tai toimitukseen. Opetuksen järjestäjällä ja koululla on velvollisuus tiedottaa huoltajille koulun toiminnasta. Koska oppilaalla on huoltajan ilmoituksesta perustuslain 11 §:n 2 momentin nojalla mahdollisuus olla osallistumatta uskonnon harjoittamiseen, tiedotteista on käytävä ilmi koulun järjestämät uskonnolliset tilaisuudet ja toimitukset. Koulun on myös huolehdittava siitä, että tieto koulun uskonnollisista tilaisuuksista ja toimituksista sekä niille vaihtoehtoisesta toiminnasta sekä niiden sisällöstä saavuttaa huoltajat ja oppilaat riittävän ajoissa.
Eipä ole kuulunut ilmoituksia toiminnasta niiltä osin. Joulujuhlaan tuli toki kutsu, mutta ei ollut mitään ilmoitusta, että tilaisuus sisältää uskonnollisia elementtejä. Ei myöskään ilmoitusta lain vaatimasta vaihtoehtoisesta mielekkäästä toiminnasta. Sen mukaan mitä olen asiaa seurannut tuollainen on hyvinkin yleinen käytäntö. Suurissa kaupungeissa kouluissa, joissa on oppilaita paljon laajemmalla uskonnollisella kirjolla, asia ilmeisesti ymmärretään huomattavasti paremmin. Monissa kouluissa asenne ja käytäntäntö lain vastainen ja vähättelevä. Ei kai yksi virsi tai rukous ketään vahingoita. Sillä vaan ei ole mitään merkitystä vahingoittaako vai ei, koska ne ovat selkeästi vastoin opetushallituksen ohjeistusta ja rikkovat perustuslakia.

Jos opettaja aloittaa päivän virren veisuulla tai luetuttaa ruokarukouksen, eikä ilmoita tästä kotiin, hän tekee virkavirheen. Tähän pitää hänen pomonsa puuttua tai hän syyllistyy tehtäviensä laiminlyöntiin. Tiedän, että opettajissa on monenlaisia persoonia, mutta ihmettelen suuresti, jos jossain päin Suomea vielä tänä päivänä pakotetaan lukemaan ruokarukous tai kopistellaan juhlayleisöä seisomaan virren ajaksi. Näin ei voi toimia, se vastoin lakia.

Edit:

Minusta päivänavaukset ovat menneisyyttä, ne saisi poistaa opetussuunnitelmista kokonaan.
Monet tilaisuudet ovat jo itsessään vastoin lakia. Samoin toiminta muun koulutyön ohessa. Tulee olemaankin niin kauan kun asenne lakia ja ohjeita kohtaan on vähättelevä. Esimerkiksi sinun asenteesi on varsin vastenmielinen. Linkittelet ohjeita ja lakeja kuinka tulisi toimia, mutta sitten kun niitä rikotaan, toteat ettei ne varmaankaan ketään vahingoita.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Mitä sä taas sekoilet. Kokeile ihan oikeasti lukea viestejä valoisan aikaan ja mielellään valoisalla mielin, kun ei näytä yöaikaan onnistuvan. Ei minua ole kukaan estänyt poistumasta yhtään mistään. Miksi ihmeessä olisikaan? En kai minä lapseni joulujuhlasta poistuisi mihinkään.

Voi jösses sentään mitä saivartelua. Kyllä, olet oikeassa että puhuit muista kuin itsestäsi, varmaan kuitenkin tajusit että viestini koskee kaikkia vanhempia eli se että lauseestani puuttui "...tai ketään muutakaan" ei varmaan ole peruste heittäytyä totaalisen tyhmäksi.

Tässä vielä sinun alkuperäinen väite:

Muutamat vanhemmat olisivat halunneet poistua, mutta heidät käännytettiin takaisin. Kesken tilaisuuden ei tarjottu mahdollisuutta poistua. Huonojalkaisia kopisteltiin ylös viimeiselle säkeistölle tekemään kunniaa laulun päähenkilönä olleelle satuolennolle

Eli vanhemmat olisivat halunneet poistua mutta heidän käännytettiin takaisin? Kerrotko vielä ihan yksityiskohtaisesti, vasten tahtoaan pakotettiin takaisin, uhattiinko kenties voimakeinoilla? Mites nuo istujat, millä heitä koputeltiin ylös, vesurilla?

Jos jotain oikeasti estettiin lähtemästä tai pakotettiin ylös niin silloin täyttyy kyllä aika suurella varmuudella rikoksen tuntomerkit.

Surkea vertaus sinun mielestäsi, koska ei sovi agendaasi ja kommarien laulut olisivat mielestäsi vastenmielisiä. Niin olisi minunkin mielestäni, mutta aivan yhtä soveliaita koulutyöhön kuuluviin juhliin kuin virretkin.

Ei, se oli surkea vertaus ihan oikeasti. Suomen väestöstä vajaat 95% on kuulunut luterilaiseen kirkkoon vielä 1980-luvulle asti ja lopuistakin suuri osa on ortodokseja/helluntalaisia/lestadiolaisia eli kristittyjä myöskin. Vasemmisto ei ole ollut koskaan enemmistönä Suomessa (yksissä vaaleissa sai enemmistön eduskuntaan tosin). Vertauksena punalippujen ja kommarilaulujen tuonti kouluihin on yhtä perusteltua kuin Espoo Bluesin lippujen ja Who Let Dogs Outin hoilaus Suomen kouluissa.

Johan tässä on useampia esimerkkejä siitä, että ruokarukouksia on vaadittu.

Mutta ketään ei ole pakotettu rukoilemaan kuten sanoin.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
..Tuossahan heti alkuunsa selviää ainakin yksi asia, mitä sinäkin olet täällä vängännyt. Tilaisuudet, joissa on uskonnollisia elementtejä, ovat uskonnon harjoittamista. Sinähän toki vetoat, ettei virsi ketään vahingoita, mikä varmaankin pitää paikkansa. Joka tapauksessa niiden kuuluminen pakolliseen koulutyöhön on vastoin linkkaamaasi ohjeistusta ja rikkoo perustuslakia...

...Monet tilaisuudet ovat jo itsessään vastoin lakia. Samoin toiminta muun koulutyön ohessa. Tulee olemaankin niin kauan kun asenne lakia ja ohjeita kohtaan on vähättelevä. Esimerkiksi sinun asenteesi on varsin vastenmielinen. Linkittelet ohjeita ja lakeja kuinka tulisi toimia, mutta sitten kun niitä rikotaan, toteat ettei ne varmaankaan ketään vahingoita.

Perustuslakivaliokunta toteaa mietinnössään 2/2014 vp seuraavaa:

Edellä esitetyn valossa perustuslakivaliokunta ei näe tarvetta muuttaa kantaansa koulun perinteisten juhlien osalta. Tällaisia juhlia ei siten esimerkiksi niihin mahdollisesti sisältyvän yksittäisen virren laulamisen johdosta voida pitää uskonnon harjoittamiseksi katsottavina tilaisuuksina. Perustuslakivaliokunta katsoo, että muitakin vastaavia sinänsä uskonnollista alkuperää olevia traditioita voi sisältyä koulun perinteisiin juhliin.

Olen puolustanut täällä suvivirren ja enkeli taivaan lausui virsien laulamista joulu- ja kevätjuhlassa.

Älä laita sanoja suuhuni. Olen todennut moneen kertaan, että lakeja ja ohjeita rikkovista opettajista tulee ilmoittaa heidän esimiehilleen.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Olisi mielenkiintoista tietää miten tällaisesta huolehtiminen ylipäänsä olisi muka mahdollista.

Täysin mahdotonta. Suvivirren säilyttämistä kannattavat ja muut suomalaista kansanperinnettä kannnattvat leimataan armotta kretsuiksi ja hihhuleiksi. Parempi poistaa kaikki sellaiset höpötykset ja säästää kansan enemmistö suvaitsemattomalta öyhötykseltä.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Suvivirren säilyttämistä kannattavat ja muut suomalaista kansanperinnettä kannnattvat leimataan armotta kretsuiksi ja hihhuleiksi.
Unohdit mainita että liberaalit uskonnonvapauden kannattajat leimataan ateistihihhuleiksi.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Mielenkiintoinen kysymys, jota on tullut pohdittua. Mielestäni jouluevankeliumi menee joulujuhlassa näytelmänä, kunhan se esitellään lapsille fiktiivisenä näytelmänä niin kuin se onkin. Joku radikaalimpi on varmaan eri mieltä.
Ei kai jouluevankeliumia esitetä joulujuhlissa todellisena tapahtumana? Omina kouluaikoinani se oli samanlainen näytelmä kuin muutkin joulujuhlissa esitetyt näytelmät eli fiktiota.

Kokonaisuudessaan olisi juridiikan kannalta aivan ilmiselvästi järkevin ratkaisu tehdä linjaus, että uskonnollisuuteen viittaava toiminta lopetetaan kokonaan Suomen koululaitoksessa.
Mihin vedettäisiin raja? Eikö musiikin tunneilla saisi enää kuunnella joululaulua Sydämeeni joulun teen Vesa-Matti Loirin laulamana, kun ko. laulu on kuitenkin uskonnollinen?

Kouluista löytyy ihan varmasti karsittavaa uskontotuputusta(päivänavaukset, ruokarukoukset, jotkut uskonnonopetuksen asiat jne.), mutta hyperkorrektiutta tulisi välttää.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Unohdit mainita että liberaalit uskonnonvapauden kannattajat leimataan ateistihihhuleiksi.

Sinulla menevät sitkeästi sekaisin suvaitsevat uskonnonvapauden kannattajat ja öyhöttävät uskontojen vastustajat.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
TosiFanin esiin nostama perustuslakivaliokunnan kanta koulujen uskonnollisille elementeille on kestämätön siinä mielessä, että se poikkeaa radikaalisti EIT:n tekemistä linjauksista....


Euroopan ihmisoikeustuomioistuin on yleisesti uskonnonvapautta ja erityisesti ensimmäisen lisäpöytäkirjan 2 artiklaa koskevassa ratkaisukäytännössään korostanut sopimusvaltioiden laajaa harkintamarginaalia, joka johtuu siitä, että Euroopan maiden kesken on suuria eroja kulttuurisen ja historiallisen kehityksen osalta (ks. esim. Lautsi ym. v. Italia, tuomion kohdat 61—62 ja 68—69). Sopimusvaltiot voivat laajan harkintamarginaalin vuoksi periaatteessa pitkälti itse määritellä sen, miten ne opetuksen ja koulutuksen alalla ottavat huomioon vanhempien oikeuden varmistaa lapsilleen heidän vakaumustensa mukainen kasvatus ja opetus. Tuomioistuin on ratkaisukäytännössään myös antanut painoarvoa kyseessä olevan sopimusvaltion kulttuurisille ja historiallisille erityispiirteille kulloisenkin menettelyn sopimuksenmukaisuutta arvioidessaan. Näiden seikkojen vuoksi tuomioistuimen oikeuskäytännön yksityiskohdista ei voida valiokunnan mielestä tehdä kovin pitkälle meneviä yleistyksiä tai johtopäätöksiä.

Lainaus https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/mietinto/Documents/pevm_2+2014.pdf

Oletko lukenut tuon mietinnön vai oletko huhupuheiden varassa?
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Oletko lukenut tuon mietinnön vai oletko huhupuheiden varassa?

Olen lukenut. Suosittelisin sinuakin kuitenkin perehtymään muihinkin kuin poliittisesti motivoituneisiin kannaottoihin. Vaikkapa seuraava perustuslakiblogikirjoitus avaa paremmin asiaa: Martin Scheinin: Euroopan ihmisoikeustuomioistuin veti koulujen uskonnonopetukselta maton alta – Perustuslakiblogi

Yhtäältä suuren jaoston Lautsi-ratkaisussa EIT vuonna 2011 veti rajan aktiivisten ja passiivisten uskonnollisten symbolien välille, siten että jälkimmäisten salliminen kulttuuriperinteen nimissä kuului sopimusvaltion harkintamarginaalin piiriin. Seinällä oleva krusifiksi oli passiivinen symboli, kun opettajat eivät kiinnittäneet siihen oppilaiden huomiota ja kun kouluympäristö suvaitsi myös muiden uskontojen symbolien läsnäolon. Pidimmepä asiasta tai emme, suvivirren aktiivinen laulattaminen opettajan johdolla ei ole uskottavasti selitettävissä passiiviseksi symboliksi
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Suosittelisin sinuakin kuitenkin perehtymään muihinkin kuin poliittisesti motivoituneisiin kannaottoihin.

Tämä on niin kova heitto, että nyt kyllä vaihtuu allekirjoitus.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Olen lukenut. Suosittelisin sinuakin kuitenkin perehtymään muihinkin kuin poliittisesti motivoituneisiin kannaottoihin. Vaikkapa seuraava perustuslakiblogikirjoitus avaa paremmin asiaa: Martin Scheinin: Euroopan ihmisoikeustuomioistuin veti koulujen uskonnonopetukselta maton alta – Perustuslakiblogi

Yhtäältä suuren jaoston Lautsi-ratkaisussa EIT vuonna 2011 veti rajan aktiivisten ja passiivisten uskonnollisten symbolien välille, siten että jälkimmäisten salliminen kulttuuriperinteen nimissä kuului sopimusvaltion harkintamarginaalin piiriin. Seinällä oleva krusifiksi oli passiivinen symboli, kun opettajat eivät kiinnittäneet siihen oppilaiden huomiota ja kun kouluympäristö suvaitsi myös muiden uskontojen symbolien läsnäolon. Pidimmepä asiasta tai emme, suvivirren aktiivinen laulattaminen opettajan johdolla ei ole uskottavasti selitettävissä passiiviseksi symboliksi

Lainaus tuosta blogista:

Suvivirren* kaksi ensimmäistä säkeistöä voisivat varmaan soida koulujen kevätjuhlassa näkymättömän käden painettua play-nappia, mutta vain osana pluralistista musiikkiohjelmaa, jossa myös muut uskonnolliset ja ei-uskonnolliset perinteet saisivat oman vuoronsa.

TosiFanin esiin nostama perustuslakivaliokunnan kanta koulujen uskonnollisille elementeille on kestämätön siinä mielessä, että se poikkeaa radikaalisti EIT:n tekemistä linjauksista...

Kuten huomaamme, peruslakivaliokunnan tulkinta ei siis poikkea EIT:n tulkinnasta radikaalisti, vaikka näin väitätkin.

Perustuslakivaliokunta kuuli asiantuntijoina seuraavia henkilöitä:

- valtioneuvoston oikeuskansleri Jaakko Jonkka,
- apulaisoikeuskansleri Mikko Puumalainen
- kansliapäällikkö Kimmo Hakonen, Oikeuskanslerinvirasto
- lainsäädäntöneuvos Tuula Majuri, oikeusministeriö
- hallitusneuvos Janne Öberg, opetus- ja kulttuuriministeriö
- pääjohtaja Aulis Pitkälä
- kouluneuvos Ulla Vanttaja, Opetushallitus
- professori Mikael Hidén
- professori Olli Mäenpää
- professori Tuomas Ojanen
- hallintotieteiden tohtori, dosentti Jukka Viljanen
- professori Veli-Pekka Viljanen

Näiden asiantuntijoiden kuulemisen jälkeen valiokunta oli sitä mieltä, että yksittäinen virsi ei tee tilaisuudesta uskonnollista. Valiokunta oli asiantuntijoiden kuulemisen jälkeen myös sitä mieltä, että EIT on jättänyt jäsenvaltioilleen harkintavaltaa näissä asioissa.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Olen lukenut. Suosittelisin sinuakin kuitenkin perehtymään muihinkin kuin poliittisesti motivoituneisiin kannaottoihin. Vaikkapa seuraava perustuslakiblogikirjoitus avaa paremmin asiaa: Martin Scheinin: Euroopan ihmisoikeustuomioistuin veti koulujen uskonnonopetukselta maton alta – Perustuslakiblogi

Huutonaurua taas jälleen kerran sinun satuilulle. Martin Scheinin, entinen SKDL-aktiivi on läpipoliittinen punatrukki jonka "asiantuntijalausunnot" ovat juuri sitä itseään eli poliittisesti latautuneita lässytyksiä.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Näiden asiantuntijoiden kuulemisen jälkeen valiokunta oli sitä mieltä, että yksittäinen virsi ei tee tilaisuudesta uskonnollista.
Onko kukaan selvittänyt näiden henkilöiden sidoksia kirkkoihin?
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Huutonaurua taas jälleen kerran sinun satuilulle. Martin Scheinin, entinen SKDL-aktiivi on läpipoliittinen punatrukki jonka "asiantuntijalausunnot" ovat juuri sitä itseään eli poliittisesti latautuneita lässytyksiä.

Älä jaksa. Se, että Scheinin on ollut 1970- ja 1980-luvulla mukana poliittisessa toiminnassa, ei todellakaan tarkoita sitä, että sittemmin oikeustieteen tohtoriksi väitelleen, YK:n ihmisoikeuskomiteassa työskennellen ja nykyään kansainvälisen oikeuden professorina toimivan henkilön juridiset lausunnot 2010-luvulla olisivat jotenkin politrukkimaisia lässytyksiä.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ei kai jouluevankeliumia esitetä joulujuhlissa todellisena tapahtumana? Omina kouluaikoinani se oli samanlainen näytelmä kuin muutkin joulujuhlissa esitetyt näytelmät eli fiktiota.

Toisaalta siinä missä joulupukin seikkailuista voidaan keksiä aina uusia ja erilaisia tarinoita, Jeesuksen kohdalla näin ei taideta tehdä, vaan pitäydytään perinteisissä kristillisissä opeissa. Eli aivan samalla viivalla ei taideta olla. Olisi muuten hauskaa nähdä, mitä sanoisivat kristilliset tahot, jos vaikkapa oppilaat äidinkielen tunneilla kirjoittaisivat Jeesukselle ym. Raamatun porukalle uusia tarinoita, jotka sitten päättäjäisissä esitettäisiin. Mitään ongelmaahan ei pitäisi olla, kunhan ei esitettäisi näitä missään tapauksessa todellisina.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Siitä vaan tonkimaan ja paljastamaan hihhuleiden salaliittoa.
On kiva huomata päässeensä trollin ihon alle. Mutta muuten jään odottelemaan josko joku antaisi asiallisen vastauksen.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Älä jaksa. Se, että Scheinin on ollut 1970- ja 1980-luvulla mukana poliittisessa toiminnassa, ei todellakaan tarkoita sitä, että sittemmin oikeustieteen tohtoriksi väitelleen, YK:n ihmisoikeuskomiteassa työskennellen ja nykyään kansainvälisen oikeuden professorina toimivan henkilön juridiset lausunnot 2010-luvulla olisivat jotenkin politrukkimaisia lässytyksiä.

Jaksan. Schenin kuuluu siihen kirkuvanpunaiseen asiantuntija/professori-jengiin jota nykyään marssitetaan mielellään mikrofonin eteen kertomaan näkemyksiään about joka aiheesta. Toinen loistava esimerkki Vesa Puuronen, "äärioikeiston asiantuntija", tulenpunainen kommari.

Scheinin uskottavuus on täysin nolla, oli CV minkä näköinen tahansa. Demlan puheenjohtajuus kertoo jo kaiken objektiivisuuden puutteesta.

Onko kukaan selvittänyt näiden henkilöiden sidoksia kirkkoihin?

Mitäs jos sinä selvittäisit tämän?
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Scheinin uskottavuus on täysin nolla, oli CV minkä näköinen tahansa. Demlan puheenjohtajuus kertoo jo kaiken objektiivisuuden puutteesta.

Mielenkiintoinen näkemys. Demlan puheenjohtajista esimerkiksi Jacob Söderman on sittemmin toiminut eduskunnan oikeusasiamiehenä, Paavo Nikula oikeuskanslerina, Anneli Jäätteenmäki pääministerinä, Johanna Suurpää vähemmistövaltuutettuna jne. Kaikilla näillä vissiin ollut uskottavuus ihan nollassa, koska Demla.
 
Viimeksi muokattu:

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Mielenkiintoinen näkemys. Demlan puheenjohtajista esimerkiksi Jacob Söderman on sittemmin toiminut eduskunnan oikeusasiamiehenä, Paavo Nikula oikeuskanslerina, Anneli Jäätteenmäki pääministerinä, Johanna Suurmäki vähemmistövaltuutettuna jne. Kaikilla näillä vissiin ollut uskottavuus ihan nollassa, koska Demla.

Ihan kiva nimilista, josta erottuu edukseen yksi joka on joskus puhunut, niin totta kuin osaa.

Kuka on Johanna Suurmäki????
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Mielenkiintoinen näkemys. Demlan puheenjohtajista esimerkiksi Jacob Söderman on sittemmin toiminut eduskunnan oikeusasiamiehenä, Paavo Nikula oikeuskanslerina, Anneli Jäätteenmäki pääministerinä, Johanna Suurmäki vähemmistövaltuutettuna jne. Kaikilla näillä vissiin ollut uskottavuus ihan nollassa, koska Demla.

Kyllä. Demlan tausta on väitetyn oikeistolaisen oikeuspolitiikan vastustaminen. Se kertoo että kyseessä on poliittinen järjestö, sen säännöissä sanottiin että hallitukseen ei valita kokoomuslaisia.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
...
Perustuslakivaliokunta kuuli asiantuntijoina seuraavia henkilöitä:
....
Nämä asiantuntijat eivät kuitenkaan tehneet päätöstä ja saattaahan heistä osa olla jäävejä edes sanomaan mitään kirkosta. Päätöksen tekivät poliitikot ja onkin kirkon erityisaseman lisäksi toinen perustavaa laatua oleva asia mikä suomessa on perseellään. Aidosti sitoutumaton perustuslakituomioistuin olisi varmasti jo lopettanut kirkon aseman valtion virallisena leikkikaverina.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mitäs jos sinä selvittäisit tämän?
No sinulle kun tunnetusti faktoilla ei ole väliä, niin voin heittää lonkalta että 100% kirkonmiehiä ovat.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös