Kirkko eroon valtiosta – nyt vai heti?

  • 614 523
  • 7 275

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Öö, ai siis uskonnollisen virren veisaaminen ei ole uskonnon harjoittamista, vain kiva perinne? Ihan samalla logiikalla kai ruokarukoukset tai uskonnollista paatosta sisältävät aamunavaukset ovat myös pelkästään perinteitä ja uskonnollisuus on vain olennainen osa tuota perinnettä.

Tänä on juuri se missä minä näen kulttuurin ja uskonnon harjoittamisen tai julistamisen eron. Riippuu toki virrestä, mutta jälkimmäiset ovat yksiselitteisesti sellaisia, mitkä eivät kuulu esimerkiksi koululaitokseeme.

Se on oma kysymyksensä, missä määrin kukin henkilökohtaisesti pitää uskonnollisia elementtejä häiritsevinä tai epäsopivina, mutta suotavaa olisi, että julkisten organisaatioiden käytännöissä vallitsisi kutakuinkin nollatoleranssi.

Samaa mieltä, kutakuinkin. Jonkinlaista sietokykyä ja suvaitsevaisuutta soisi tässäkin asiassa.
 

Baldrick

Jäsen
Mites nuo joulunäytelmät kouluissa joulupukista ja tontuista ja lentävistä poroista? Pitäisikö ne kaikki mielestäsi kieltää ja jos ei pidä, niin miksi ei? Taruja kuitenkin kaikki tyynni. Ja olisiko ok, jos lastentarhanopettajat kertoisivat niille pikku pilteille ihan avoimesti, että joulupukki on fuulaa, lahjat ostaa isä ja äiti ja Petteri Punakuono teurastetaan joka vuosi makkaraksi? Totta kun kerran pitää puhua eikä saa kertoa tarinoita.

Käsittääkseni kukaan ei ole täällä vaatimassa opettajia kieltämään Jeesuksen tahi Jumalan olemassaoloa. Ei kyllä myöskään tarvitse sanoa, että on, vaan jätettäköön vanhempien purtavaksi kertoa lapsilleen, että onko Joulupukki tai Jeesus olemassa. Tällä hetkellä koulussa ei ihmetellä kahta tuntia viikossa Joulupukin kasvutarinaa, arvoja ja ihmetekoja, kuten miten kaveri voi pyyhältää kaikki maailman kodit läpi yhdessä illassa.

Edit. Ja mikäli tarpeeksi suuri vähemmistö olisi vaatimassa Joulupukin irroittamista joulujuhlasta (talvijuhlasta ehkä sitten), niin asiaa voitaisiinkin harkita. Tällä hetkellä kovin monella ei vain ole mitään Joulupukkia vastaan, jotta asiasta kannattaisi sen tarkemmin keskustella.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Mites nuo joulunäytelmät kouluissa joulupukista ja tontuista ja lentävistä poroista? Pitäisikö ne kaikki mielestäsi kieltää ja jos ei pidä, niin miksi ei? Taruja kuitenkin kaikki tyynni. Ja olisiko ok, jos lastentarhanopettajat kertoisivat niille pikku pilteille ihan avoimesti, että joulupukki on fuulaa, lahjat ostaa isä ja äiti ja Petteri Punakuono teurastetaan joka vuosi makkaraksi? Totta kun kerran pitää puhua eikä saa kertoa tarinoita.

No minusta tässä on se vissi ero, että tarinat joulupukista ja -tontuista ovat vain pienille lapsille suunnattuja eikä suinkaan ole tarkoituksena pyrkiä siihen, että lapset vielä 15-vuotiainakin uskoisivat niihin. Sitten taas uskontojen kohdalla näitä satuja yritetään pönkittää siten, että ihan aikuisenakin vielä uskotaan Jeesuksen syntyneen neitsyt-Mariasta.

Ei minusta fiktiivisten satujen lukeminen, katsominen tai kertominen sinällään ole mitenkään moitittavaa. Siinä kohtaa se muuttuu vastenmieliseksi ja potentiaalisesti vahingolliseksi, kun aikuiset satujen esittäjätkin saattavat uskoa kertomiensa satujen todenmukaisuuteen.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Tänä on juuri se missä minä näen kulttuurin ja uskonnon harjoittamisen tai julistamisen eron. Riippuu toki virrestä, mutta jälkimmäiset ovat yksiselitteisesti sellaisia, mitkä eivät kuulu esimerkiksi koululaitokseeme.

Siis ihan nyt varmistukseksi kysyn, että onko Suvivirren veisaaminen silmissäsi uskonnon harjoittamista vai ei?
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Ateismi ei ole uskonto, vaan vasta-argumentti käsittämättömälle harhaluuloisuudelle.

Vasta-argumentti, jota voidaan julistaa aatteenpalolla, joka muistuttaa läheisesti vääräuskoisiin ja harhaluuloisiin kohdistuvaa vihaa.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Siis ihan nyt varmistukseksi kysyn, että onko Suvivirren veisaaminen silmissäsi uskonnon harjoittamista vai ei?

Ei, enkä sen usko olevan sitä suurimmalle osalle suomalaisia, vaan ainoastaan uskoville ja uskomattomille hihhuleille.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Onneksi tämäkin ketju herää eloon, tulee joulun tunnelma, hyvää joulua kaikille kiihkoilijoille, tasapuolisesti. Yksi virsi ei tee kenestäkään uskovaista, ei mulla muuta.
 

sinikettu

Jäsen
Vasta-argumentti, jota voidaan julistaa aatteenpalolla, joka muistuttaa läheisesti vääräuskoisiin ja harhaluuloisiin kohdistuvaa vihaa.
Olet varsin oikeassa. Mitä tahansa ideologiaa voi käytää mihin tahansa tarkoitukseen. Myös kumikiekon tai nahkakuulan iskeytyminen väärän puolen verkkoon väärään aikaan ja väärän pelaajan toimesta voi aiheuttaa yhtä kovaa tunteenpaloa ihmisiä kohtaan, kuten varmaan olet huomannut.
 
Viimeksi muokattu:

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Ei, enkä sen usko olevan sitä suurimmalle osalle suomalaisia, vaan ainoastaan uskoville ja uskomattomille hihhuleille.

Ok. Mielestäni tulkinta on vähän samanlainen kuin tulkitsisi, ettei TPS:n maalilaulun soittaminen ole TPS:n kannatukseen liittyvää toimintaa, vaan ainoastaan kiekkoperinnettä ylläpitävä laulu.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Onneksi tämäkin ketju herää eloon, tulee joulun tunnelma, hyvää joulua kaikille kiihkoilijoille, tasapuolisesti. Yksi virsi ei tee kenestäkään uskovaista, ei mulla muuta.

Muslimijohtaja kuitenkin totesi että heitä se loukkaa eivätkä he voi olla samassa tilassa missä ylistetään Jeesusta jumalan poikana/kristuksena.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Olet varsin oikeassa. Mitä tahansa ideologiaa voi käytää mihin tahansa tarkoitukseen.

Sanoisin mielummin, että mihin tahansa ideologiaan riittävästi hurahtaneille tarkoitus pyhittää keinot tavalla, joka on aatteesta riippumaton.

Myös kumikiekon tai nahkakuulan iskeytyminen väärän puolen verkkoon väärään aikaan ja väärän pelaajan jalasta voi aiheuttaa yhtä kovaa tunteenpaloa ihmisiä kohtaan, kuten varmaan olet huomannut.

Sinne päin, mutta pitäisin parempana vertauksena nahkakuulan painumista verkkoon jumalan käden ohjaamana.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Ok. Mielestäni tulkinta on vähän samanlainen kuin tulkitsisi, ettei TPS:n maalilaulun soittaminen ole TPS:n kannatukseen liittyvää toimintaa, vaan ainoastaan kiekkoperinnettä ylläpitävä laulu.

Tähän voidaan palata, jos joku ehdottaa nykyisen maalilaulun poistamista tai korvaamista vaikka Uralin pihlajalla.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Käsittääkseni kukaan ei ole täällä vaatimassa opettajia kieltämään Jeesuksen tahi Jumalan olemassaoloa. Ei kyllä myöskään tarvitse sanoa, että on, vaan jätettäköön vanhempien purtavaksi kertoa lapsilleen, että onko Joulupukki tai Jeesus olemassa. Tällä hetkellä koulussa ei ihmetellä kahta tuntia viikossa Joulupukin kasvutarinaa, arvoja ja ihmetekoja, kuten miten kaveri voi pyyhältää kaikki maailman kodit läpi yhdessä illassa.

Kysymys oli siis siitä, että mitä kaikkea saa verovaroin kertoa ja mitä ei. Verovaroin Jeesuksesta kertominen joulunäytelmässä tai suvivirren laulaminen keväällä on ehdoton ei, mutta sitten taas joulupukista kertominen joulujuhlassa on ihan jees. Samojen ihmisten toimesta siis.

Edit. Ja mikäli tarpeeksi suuri vähemmistö olisi vaatimassa Joulupukin irroittamista joulujuhlasta (talvijuhlasta ehkä sitten), niin asiaa voitaisiinkin harkita. Tällä hetkellä kovin monella ei vain ole mitään Joulupukkia vastaan, jotta asiasta kannattaisi sen tarkemmin keskustella.

Aivan. Vähemmistö. Ja kukaan ei kuitenkaan ole kuolemassa sen enemmistön takia tai muuten menettämässä ihmisoikeuksiaan.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Muslimijohtaja kuitenkin totesi että heitä se loukkaa eivätkä he voi olla samassa tilassa missä ylistetään Jeesusta jumalan poikana/kristuksena.

Jumalasta hoilottaminen kuitenkin kelpaa, eli suvivirsi taitaa olla ihan ok. Sitähän taidetaan veivata kolmen säkeen verran kuten suvilauluakin.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Tähän voidaan palata, jos joku ehdottaa nykyisen maalilaulun poistamista tai korvaamista vaikka Uralin pihlajalla.
Korvaaminen olisi hyvinkin perusteltua, jos TPS:n maalilaulua täytyisi hoilata koulussa ja nousta seisaalleen kunnioittamaan TPS:n suuruutta. Onneksi lätkäväki kuitenkin ymmärtää kannustuslaulujen kuuluvan lätkämatseihin ja jäähalliin. Aivan samoin kuin virret kuuluvat uskonnollisiin tapahtumiin kirkkoon.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Korvaaminen olisi hyvinkin perusteltua, jos TPS:n maalilaulua täytyisi hoilata koulussa ja nousta seisaalleen kunnioittamaan TPS:n suuruutta. Onneksi lätkäväki kuitenkin ymmärtää kannustuslaulujen kuuluvan lätkämatseihin ja jäähalliin. Aivan samoin kuin virret kuuluvat uskonnollisiin tapahtumiin kirkkoon.

Eli muutoin perusteetonta ja perinteellä saattaa siis olla jollekin jotain arvoa.
 

Baldrick

Jäsen
Kysymys oli siis siitä, että mitä kaikkea saa verovaroin kertoa ja mitä ei. Verovaroin Jeesuksesta kertominen joulunäytelmässä tai suvivirren laulaminen keväällä on ehdoton ei, mutta sitten taas joulupukista kertominen joulujuhlassa on ihan jees. Samojen ihmisten toimesta siis.

Joulupukki on yleisesti hyväksytty osa joulutraditiota niin uskoville kuin uskonnottomillekin. Siksi siinä ei ole vikaa. Jeesuksesta kertomiseen käytetään verovaroja huomattavasti myös enemmän kuin Joulupukista, kun joka viikko muutamat uskonnontunnit, siihen liittyvät koulukirjat yms. Yleissivistävässä mielessä minulla ei ole ongelmaa siinä, että Jeesuksesta kerrotaan, mutta sen pitäisi tapahtua historiantunnilla liitettynä suomalaisen ja eurooppalaisen historian kulkuun. Uskontoon kasvattamista sen sijaan en hyväksy, eikä sitä pitäisi tapahtuakaan, mutta silti sitä tapahtuu ja osin nämä Jumalan kämmenellä-laulut sitä edistävätkin. Itselläni ei henkilökohtaisesti suvivirttä vastaan mitään ole tai ainakaan niitä ensimmäistä kahta(?) säkeistöä, jotka hyvin vähän Jumalaa ylistävät. Kakkossäkeistön lopussa taisi joku pikkupätkä olla, mutta siitä en jaksa pelihousujani repiä. Kuitenkin selkeä uskontoon kasvattaminen on mielestäni vastenmielistä aivopesua, jolla yritetään verovaroin saada kannattajia kirkolle ja tuo on mielestäni lasten hyväksikäyttöä.

Edit. Mauri Kunnaksen Joulupukki ja noitarumpu-kirjasta ei opetella myöskään kappaleita ulkoa ja hehkutella, kuinka Joulupukki on ylimaallinen olento, jonka arvojen mukaan ihmisen tulisi elää eli Joulupukilla koulumaailmassa ei myöskään yritetä vaikuttaa oppilaiden elämään. Koskaan ei opettaja ole joulun alla kysynyt, että olenko kiltti vai tuhma ollut, sen on tehnyt itse jurrinen retropukki (kerran oli) meidän kotonamme. Sen sijaan syntejäni olen koulussa joutunut uskonnontunneilla miettimään ja siinä yhteydessä on myös opetettu, että syntiset joutaa helvettiin ikuiseen kärsimykseen, jos ei rukoile Jumalalta syntejään anteeksi. Oikein vituttaa ajatella, että mitä kaikkea pajunköyttä sitä on pienelle pottatukkaiselle RäpyläRepelle on yritetty alakoulussa syöttää.

Aivan. Vähemmistö. Ja kukaan ei kuitenkaan ole kuolemassa sen enemmistön takia tai muuten menettämässä ihmisoikeuksiaan.

Vähemmistö on kuitenkin huomattava, jota on syytä kuunnella. Tunnustukseton koulumaailma ei sulkisi ketään pois ja jättäisi kaikille tilaa kasvattaa omat lapsensa mieleiseensä elämänkatsomukseen tai antaa vaihtoehdon myös lapselle itselleen valita ihan täysin puhtaalta pöydältä, kun kukaan ei ole kertomassa mitään totena jos vanhemmat eivät sitä tee. Koulun tehtävä on sivistää ja uskomaan opettaminen ei kuulu siihen kategoriaan. Tieto mihin kristitty uskoo on jees, lapsille tuputtaminen raamatun tapahtumista totena on luokkaa ei kiitos.
 
Viimeksi muokattu:

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Vähemmistö on kuitenkin huomattava, jota on syytä kuunnella. Tunnustukseton koulumaailma ei sulkisi ketään pois ja jättäisi kaikille tilaa kasvattaa omat lapsensa mieleiseensä elämänkatsomukseen. Koulun tehtävä on sivistää ja uskomaan opettaminen ei kuulu siihen kategoriaan. Tieto mihin kristitty uskoo on jees, lapsille tuputtaminen raamatun tapahtumista totena on luokkaa ei kiitos.

Hyvä viesti, samaa mieltä!

Minua kiinnostaa, missä menee uskomaan opettamisen raja? Onko perinteinen virsi joulu- tai kevätjuhlassa uskomaan opettamista?
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Eli muutoin perusteetonta ja perinteellä saattaa siis olla jollekin jotain arvoa.
Kyllä. Jäähalli on paikka, jonne ihmiset menevät vapaaehtoisesti ja maksavatkin siitä tänä päivänä aivan perkeleesti. Turun viljasiilossa on päätähtenä TPS, joka myös järjestää ottelut. On hyvin ymmärrettävää, että siellä soitetaan Tepsiä kannustavaa laulua. Samoin on täysin ymmärrettävää, että kirkossa veisataan virsiä ja ylistetään jumalaa. Se paikka on juuri sitä varten. Sen sijaan kouluissa ja päiväkodeissa ei ole tarkoituksenmukaista eikä opetussuunnitelman mukaista ylistää sen enempää Tepsiä kuin jumalaakaan.
 

Baldrick

Jäsen
Hyvä viesti, samaa mieltä!

Minua kiinnostaa, missä menee uskomaan opettamisen raja? Onko perinteinen virsi joulu- tai kevätjuhlassa uskomaan opettamista?

Tein pieniä edittejä tuohon viestiini missä ainakin vähän täydentelin ainakin rajanylitystapauksia, sekä lainauksesi sisäänkin on tullut pieni lisälause. Rajaa en tarkalleen osaa määrittää, kun en virsiä muista. Suvivirren kakkossäkeen setti nyt menee vielä sormien läpi, mutta jos iso osa lurituksista on Jumalan ylistämistä, niin en suhtaudu ainakaan itse kovinkaan positiivisesti. Se osa lauluista, jossa jumaluudet näyttelevät vain pientä sivuroolia menevät läpi, mutta jos koko laulu on pelkkää jeesustelua, niin jättäisin laulamatta tai itseasiassa korvaisin jollain muulla sesonkiin sopivalla, mutta tunnustuksettomalla laululla.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Se paikka on juuri sitä varten. Sen sijaan kouluissa ja päiväkodeissa ei ole tarkoituksenmukaista eikä opetussuunnitelman mukaista ylistää sen enempää Tepsiä kuin jumalaakaan.

Taas päästään siihen, mikä on uskonnollisuutta, mikä kulttuuria tai perinnettä ja mikä on aatteellisen henkilön sietokyky.

Edit: Tepsin kannattajien viisunsietokykyä ei voi kuin ihailla.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tein pieniä edittejä tuohon viestiini missä ainakin vähän täydentelin ainakin rajanylitystapauksia, sekä lainauksesi sisäänkin on tullut pieni lisälause. Rajaa en tarkalleen osaa määrittää, kun en virsiä muista. Suvivirren kakkossäkeen setti nyt menee vielä sormien läpi, mutta jos iso osa lurituksista on Jumalan ylistämistä, niin en suhtaudu ainakaan itse kovinkaan positiivisesti. Se osa lauluista, jossa jumaluudet näyttelevät vain pientä sivuroolia menevät läpi, mutta jos koko laulu on pelkkää jeesustelua, niin jättäisin laulamatta tai itseasiassa korvaisin jollain muulla sesonkiin sopivalla, mutta tunnustuksettomalla laululla.

Onko sillä mitään merkitystä, missä viitekehyksessä virret lauletaan? Isä ja isoisäkin ovat laulaneet nämä biisit ennen lomille lähtöä, ne kuuluu asiaa...
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Minua kiinnostaa, missä menee uskomaan opettamisen raja? Onko perinteinen virsi joulu- tai kevätjuhlassa uskomaan opettamista?
Ei taida sinänsä olla uskomaan opettamista, ennemminkin patistamista. Enkeli taivaan on niin uskonnollinen virsi sanomaltaan kuin virsi vain voi olla. Lisäksi paikalla olijat käytännössä pakotetaan osallistumaan siihen nousemalla seisomaan kunnioittaakseen jumalaa viimeisen säkeistön ajaksi. Suvivirren voi sentään kuunnella hiljaksiin osallistumatta mihinkään ja selailla sen aikaa vaikka pornoa tai jatkista.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ei taida sinänsä olla uskomaan opettamista, ennemminkin patistamista. Enkeli taivaan on niin uskonnollinen virsi sanomaltaan kuin virsi vain voi olla. Lisäksi paikalla olijat käytännössä pakotetaan osallistumaan siihen nousemalla seisomaan kunnioittaakseen jumalaa viimeisen säkeistön ajaksi. Suvivirren voi sentään kuunnella hiljaksiin osallistumatta mihinkään ja selailla sen aikaa vaikka pornoa tai jatkista.


Jos koulun joulujuhlissa laulatetaan enkeli taivaan viimeinen säkeistö, niin kyseessä on tyhmä valinta. En ole mielestäni kertaakaan törmännyt tällaiseen menettelyyn.
 

Baldrick

Jäsen
Onko sillä mitään merkitystä, missä viitekehyksessä virret lauletaan? Isä ja isoisäkin ovat laulaneet nämä biisit ennen lomille lähtöä, ne kuuluu asiaa...

Perinteet tulevat ainakin minun arvojärjestyksessäni periaatteiden jälkeen eli ensiksi tarkastetaan tunnustuksellisuus ja sitten voidaan harkita, että vaikuttaako perinteet. Suvivirrestä olisin kyllä valmis esimerkiksi leikkaamaan myös 2. säkeen pois, jossa Jumala mainitaan ja ensimmäinen vetäistään vaikka kahteen kertaan, niin ei ole yhdellä hengenvedolla lurautettu. Ensimmäinen säkeistö ei ole tunnustuksellinen, vaan jopa tarkoituksenmukainen kevätjuhlaan, sekä tällöin voidaan jättää tilaa myös perinteiden kunnioittamiselle eli jättämällä suvivirsi luritettavaksi. Ei tunnustuksellisuutta, sisällöltään sopiva laulu tilanteeseen, sekä perinteitä kunnioitettu ja no harm done.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös