Kirkko eroon valtiosta – nyt vai heti?

  • 614 756
  • 7 275

floikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ah, suvivirsi, tuo puskailkkujien lempiaihe.

Juttuhan meni niin, että ensin apulaisoikeuskansleri otti kannan, jonka mukaan nämä kouluissa tapahtuvat uskonnolliset systeemit ovat ongelmallisia, että ne pitäisi lopettaa ja että opetushallituksen tulisi tarkastella ohjeistuksiaan.

Tähän puolestaan sitten peruspylleistä kansanedustajista koostuva perustuslakivaliokunta vingahti omenapossuna vastaan, että seisomaanpomppaamisrituaalein varusteltu jumalan ylistäminen ei todellakaan ole mitään uskontoa vaan kulttuuriperinnettä.

"Perustuslakivaliokunta ei katso perustuslaista tai Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen ratkaisuista johtuvan tarvetta muuttaa aiempaa kantaansa koulun perinteisten juhlien osalta. Tällaisia juhlia ei siten esimerkiksi niihin mahdollisesti sisältyvän yksittäisen virren laulamisen johdosta voida pitää uskonnon harjoittamiseksi katsottavina tilaisuuksina."

- Suvaitsevaisuutta on myös enemmistön harjoittaman uskonnon suvaitseminen, sanoi valiokunnan puheenjohtaja Johannes Koskinen (sd).

Mutta siis perinnettä, ei uskontoa / uskonnon harjoittamista. Eikö olekin selkeää?

Kuukausien päästä sitten opetushallitus muutti ohjeistustaan siten että... no... jumalan ylistys saa jatkua virsien, ruokarukousten ym. voimalla ja viattomia lapsia voidaan edelleen pakottaa jopa kirkkoon, moskeijaan ym. vastoin näiden omaa tahtoa ja osallistumaan kaikkivoipeliinin ylistystilaisuuksiin.

Minä olen satavarma, että jos koulujen yhteisissä tilaisuuksissa joku rehtori saisi päähänsä johdatella oppilaita Allahin (pyllistysasennossa) tai vaikkapa sosiaalidemokraattisen puolueen (salaista käsimerkkiä tehden) puolueohjelman ylistykseen, olisi seurauksena suoraa huutoa ja räjähteleviä päitä niin perustuslakivaliokunnassa kuin opetushallituksessakin. Kaksoistandardi näkyy kilometrien päähän, vaikka perustuslakivaliokunnan pelle oikein vittuili "myös" -kommenteillaan.

Opetushallituksen kannan allekirjoittaja Pekka Iivonen, joka on käsittääkseni itsekin jonkinlainen hihhuli, pääsi otsikoihin viime vuonna puolustellessaan kouluissa järjestettävää "Virsivisaa". Virsivisan ohjeistus kehottaa mm. liikuntatuntien ohjelmaan otettavaksi virren tahtiin tehtävää pyhiinvaeltaja-askellus -harjoitusta. Iivonen ei nähnyt tämmöistä ongelmallisena.

Itselleni on päivän selvää, että

1. Lähtökohtaisesti käsittääkseni ihan vaan yhteisöllisyyden vahvistamiseen tähtääviin tilaisuuksiin ei tietenkään pidä ottaa tietoisesti mukaan sellaista ohjelmaa johon kaikki eivät voi osallistua.
2. Kouluissa ei tietenkään pidä ylistellä minkäänlaisia jumalia muutenkaan.

Suurimmat epäkohdat ovat kuitenkin tämä kouluissa tapahtuva jopa oppilaiden oman tahdon vastainen "uskonnollisen identiteetin vahvistaminen" sekä pappien, imaamien ym. johtamiin palvontatilaisuuksiin pakottaminen. Sekä yleinen oppilaiden segregaatio heidän joko todellisen tai oletetun katsonnan perusteella. On aivan uskomatonta, että tätä vieläkin tapahtuu.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
No joo totta. Lähinnä ite ihmettelen tätä porukkaa joka tulee huutelemaan tällä, miksi se nyt sinua haittaa kun ei se haittaa minuakaan asenteella. Joku näkee uskonnon tuputtamisen tärkeänä, joku toinen taas jonkun toisen asian. Maailmassa on kyllä aika monta isompaakin asiaa pielessä mutta jos me aletaan tässä vaan Afrikan nälänhätää ratkomaan niin annetaan sitten olla.

Aivan, porukka huutelee, että mitä väliä Suvivirren parilla sanalla on? Toiset taas kokevat kyseisen viisun uskonnon tuputtamiseksi, vaikka maailmassa on kyllä aika monta isompaakin asiaa pielessä mutta jos me aletaan tässä vaan Afrikan nälänhätää ratkomaan niin annetaan sitten olla.
 

Vinyl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aravirran kovuus
Aivan, porukka huutelee, että mitä väliä Suvivirren parilla sanalla on. Toiset taas kokevat kyseisen viisun uskonnon tuputtamiseksi, vaikka maailmassa on kyllä aika monta isompaakin asiaa pielessä mutta jos me aletaan tässä vaan Afrikan nälänhätää ratkomaan niin annetaan sitten olla.

Varmasti joku mielipide näinkin nokkelan kommentin takana on mutten ihan saa sitä. Herra taitaa olla sukua Heikki Hietaniemelle?
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Tämä suhtautumistapa on hyvä esimerkki fanatismista, yksi perinteinen osa koulujen kevätjuhlaa tuhlaa Euroopan Ihmisoikeustuomioistuimen aikaa. En vaan ymmärrä miten joku viitsii tuhlata energiaansa niin paljon, mitä tässa ketjussa on kerrottu. Soittoja rehtorille, valituksia eri viranomaisille jne. ja kaikki yhden perinteisen laulun takia, jossa puhutaan jumalasta.

No siis ei se Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen päätös Suvivirttä tainnut suoranaisesti koskea, vaan joku muu käytäntö siinä oli valituksen aiheena. Joka tapauksessa linjaus oli selkeä eli eurooppalaiseen uskonnonvapauteen kuuluu myös vapaus olla tuomatta julki omaa vakaumustaan ja julkisissa tilaisuuksissa asiat pitäisi hoitaa niin, ettei yksilö joudu moista tekemään..

Ymmärrän ettei sinua ihmisoiekudet kiinnosta, jos ne ovat ristiriidassa omien tärkeinä pitämiesi perinteiden kanssa, mutta en tajua miksi ihmisoikeuksien puolustaminen on jotenkin fanaattista. Joku toinen voisi ihmetellä Suvivirsi-puolustajien fanaattisuutta, kun jaksavat puolustaa moisen laulun laulamista, vaikka käytäntö nykyisellään polkee ihmisten uskonnonvapautta. Toisekseen voi sitäkin ihmetellä, että miten joku jaksaa kirjoittaa satoja viestejä palstalle tähän ketjuun ja keskittyä niissä pääasiassa ihmettelemään ja moralisoimaan uskonnottomien toimintaa ja useissa näissä viesteissä vielä leimaamaan ihmisiä äärivapaa-ajattelijoiksi kovin heppoisin perustein.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Varmasti joku mielipide näinkin nokkelan kommentin takana on mutten ihan saa sitä. Herra taitaa olla sukua Heikki Hietaniemelle?

On, minulle on aivan sama, mitä tuossa viisussa sanotaa. Sen laulaminen kerran vuodessa ei tee minusta, eikä varmasti jälkikasvustakaan uskovaisia. Minä en käsitä kuinka joku voi tuon laulun lurautuksen tulkita uskonnon tuputtamiseksi, ja vielä vähemmän ymmärrän sitä kuinka se voi jotain suorastaan vituttaa. Eikö maailmassa todellakaan ole suurempia murheita tai ankarammin mielenterveyttä rasittavaa kuin tuo hihhuleiden harrastama satukirjauskonnon tuputtaminen?
 

Vinyl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aravirran kovuus
On, minulle on aivan sama, mitä tuossa viisussa sanotaa. Sen laulaminen kerran vuodessa ei tee minusta, eikä varmasti jälkikasvustakaan uskovaisia. Minä en käsitä kuinka joku voi tuon laulun lurautuksen tulkita uskonnon tuputtamiseksi, ja vielä vähemmän ymmärrän sitä kuinka se voi jotain suorastaan vituttaa. Eikö maailmassa todellakaan ole suurempia murheita tai ankarammin mielenterveyttä rasittavaa kuin tuo hihhuleiden harrastama satukirjauskonnon tuputtaminen?

En minä tiedä, mutta jos se on jonkun mielestä maailman suurin ongelma niin mitä sinä sillä päätäsi vaivaat? Luulisi aikuisella järkevällä ihmisellä olevan parempaakin tekemistä kuin miettiä mikä on jonkun mielestä maailman suurin ongelma ja miksi. Aivan sama.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
On, minulle on aivan sama, mitä tuossa viisussa sanotaa. Sen laulaminen kerran vuodessa ei tee minusta, eikä varmasti jälkikasvustakaan uskovaisia. Minä en käsitä kuinka joku voi tuon laulun lurautuksen tulkita uskonnon tuputtamiseksi, ja vielä vähemmän ymmärrän sitä kuinka se voi jotain suorastaan vituttaa. Eikö maailmassa todellakaan ole suurempia murheita tai ankarammin mielenterveyttä rasittavaa kuin tuo hihhuleiden harrastama satukirjauskonnon tuputtaminen?

Kyse on ensisijaisesti periaatteista. Uskonnonvapaudesta, ihmisoikeuksista. Asiaa voi toki vähätellä ja sanoa, että on maailmassa suurempiakin ongelmia, mutta miksi pienen ongelman korjaamiseksi ei saa uhrata paukkuja vain siksi, että on isompiakin ongelmia? Mihin se raja sitten vedetään, että mikä on riittävän suuri ongelma, jotta sen korjaamiseksi saa ryhtyä ilman leimautumista fanaatikoksi?
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
En minä tiedä, mutta jos se on jonkun mielestä maailman suurin ongelma niin mitä sinä sillä päätäsi vaivaat? Luulisi aikuisella järkevällä ihmisellä olevan parempaakin tekemistä kuin miettiä mikä on jonkun mielestä maailman suurin ongelma ja miksi. Aivan sama.

Aivan. Kuitenkin sinä juuri kirjoitit näin:

Maailmassa on kyllä aika monta isompaakin asiaa pielessä mutta jos me aletaan tässä vaan Afrikan nälänhätää ratkomaan niin annetaan sitten olla.

Tosiaan, turhaan minä tässä tosiaan välikätenä olen. Sinähän voit aivan hyvin keskustella ihan itsesi kanssa,
 

Vinyl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aravirran kovuus

Ei voi kyllä muuta sanoa kun hattua nostaa. Sinua ei kiinosta, sinä et tajua, mutta kirjoitit kuitenkin monta viestiä asiasta. Toivotaan että joskus löytyy joku ihan oikea asia mistä olet kiinostunut niin pääset oikein kunnolla purkautumaan. Aivan sama siis.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Mihin se raja sitten vedetään, että mikä on riittävän suuri ongelma, jotta sen korjaamiseksi saa ryhtyä ilman leimautumista fanaatikoksi?

Minun mielestäni rajaa ei vedetä ongelman koon mukaan, vaan vaikka millaisin sanankääntein sitä kuuluisaa keskustelua käydään. Sitä mukaa, kun vittu, hihhuli, satukirja ja spaghettihirviö yleistyvät tekstissä, sitä vankemmin itseään uskovaisia älyllisesti ylemmäksi nostava ihmisoikeuksien puolustaja profiloituu minun silmissäni fanaatikoksi ja vain toisen laidan äärimieliseksi. Kuten olen aiemminkin sanonut, niin minun silmissäsi kiihkeimmät Dawkinsin evankeliumin julistajat ovat aivan samanlaista sakkia kuin tärisevä partaiset maallikkosaarnaajat. Nämä jälkimmäiset loistavat toisin poissaolollaan - ainakin tällä palstalla.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Ei voi kyllä muuta sanoa kun hattua nostaa. Sinua ei kiinosta, sinä et tajua, mutta kirjoitit kuitenkin monta viestiä asiasta. Toivotaan että joskus löytyy joku ihan oikea asia mistä olet kiinostunut niin pääset oikein kunnolla purkautumaan. Aivan sama siis.

Minua kiinnostaa aidosti, mikä saa jonkun menettämään hermonsa jonkun kevätjuhlassa luikautetun laulun vuoksi. Kohtaatko esimerkiksi sinä arjessasi joihinkin muihin asioihin, jotka vituttaisivat yhtä paljon, tai kenties jopa enemmän kuin Suvivirsi touko- kesäkuun vaihteessa?
 

Vinyl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aravirran kovuus
Minua kiinnostaa aidosti, mikä saa jonkun menettämään hermonsa jonkun kevätjuhlassa luikautetun laulun vuoksi. Kohtaatko esimerkiksi sinä arjessasi joihinkin muihin asioihin, jotka vituttaisivat yhtä paljon, tai kenties jopa enemmän kuin Suvivirsi touko- kesäkuun vaihteessa?

Miksi luulet että minua kiinostaa suvivirsi yhtään enempää kuin sinua?
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Miksi luulet että minua kiinostaa suvivirsi yhtään enempää kuin sinua?

Koska tässä viime viestien yhteydessä puhut myös uskonnon tuputtamisesta. Täytyykö nyt kuitenkin tulkita niin, ettei kyseisen kipaleen pitäminen kevätjuhlien ohjelmassa ole sinun mielestäsi uskonnon tuputtamista ja sitä voidaan sinun mielestäsi lauleskella jatkossakin. Jos kyllä, niin mihin tuputtamiseen oikein viittasit?

Edit: Eikä tuo mielenkiintoni ole henkilöitynyt sinuun, vaan ylipäänsä kehen tahansa uskonnottomaan, joka kokee ihmisoikeuksiensa tulevan loukatuksi tuon kipaleen esittämisen myötä. Se, että johonkin muuhun uskontoon kuuluva hihhuli vetää sieraimet täyteen herneitä sitä vaston ei yllätä, eikä siksi vaivaa mieltäni.
 
Viimeksi muokattu:

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kyse on ensisijaisesti periaatteista. Uskonnonvapaudesta, ihmisoikeuksista. Asiaa voi toki vähätellä ja sanoa, että on maailmassa suurempiakin ongelmia, mutta miksi pienen ongelman korjaamiseksi ei saa uhrata paukkuja vain siksi, että on isompiakin ongelmia? Mihin se raja sitten vedetään, että mikä on riittävän suuri ongelma, jotta sen korjaamiseksi saa ryhtyä ilman leimautumista fanaatikoksi?

Ei, ei, ei, ei...

Suvivirreen laulamisella koulujen kevätjuhlassa ja ihmisoikeuksilla Suomessa ei ole mitään yhtymäkohtaa, vaikka niin haluaisitkin. Kyse on fanaattisuudesta, halusta olla oikessa, minä, minä, minä....

Näiden viestien jälkeen tulee aina mieleen sotakamreeri Matti Rantasilan sanat hänen palatessa linja-autolle eräällä retkellä, kun hän ei ollut saanut olutta voileipänsä kanssa ennen aamuyhdeksää: "Tulisi sota ja normaalit ajat!".

Matti Rantasila - Muistokirjoitus - Muistot - Helsingin Sanomat
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ymmärrän nykyisellään suvivirrestä herneiden vedon, vaikkei sanoitus nyt kovin uskonnollinen olekaan. Sen sijaan olen alkanut vittuuntua Lippulauluun. Ihan käsittämätöntä paatosta, vaikka isänmaallinen jannu olenkin ja sotahistoria on sydäntä lähellä. Tai ehkä juuri siksi ne sanat niin pahasti kalahtavatkin, kun satapäinen nuorisolauma tuota veisua hoilottaa.
 

Ahar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Pelicans, Suomi, Ruotsi, Columbus
Miksi se on kärpäsestä härkäsen tekemistä, jos joku ei halua millään tavalla edistää maan virallisena uskontona olevaa satuolentojen palvontaa

Niin no, mikä tässä on ongelmana? Mikäli joskus käyt todistamassa oikeudessa, niin tuomari kysyy sinulta annatko valan vai vakuutuksen. Itse olen antanut molempia, eikä kumpainenkaan ole aiheuttanut psyykkisiä ongelmia. Jos joku haluaa oikeudessa ehdoin tahdoin antaa valan, niin miten se on sinulta pois, kun itse voit siellä valita vakuutuksen?
 

RexHex

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Itse olen kyllä suht jyrkästi kaikkea uskonnollista toimintaa vastaan kouluissa ja ns. virallisissa puuhissa. Mutta kun tuota suvivirttä tässä itse pohdiskelin, niin ei se kyllä kovin paha veto ole. Ehkä tähän vaikuttaa se, etten itse miellä sitä uskonnolliseksi lauluksi.
Mutta rupesin miettimään mistä kaikesta oikeasti mieli voidaan pahoittaa, niin onhan ne peikot ja menninkäiset ja enkelit ja kerubit ja yksisarviset ja keijut ja ja ja ja jonkun uskonnon hahmoja. Pitäisikö sitten samaan syssyyn kieltää laulamasta "Päivänsäde ja menninkäinen" tai "Mörkö se lähti piiriin"?
Ompa kyllä oikeasti aika vaikea kysymys mihin vetää raja.
 

Vinyl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aravirran kovuus
Koska tässä viime viestien yhteydessä puhut myös uskonnon tuputtamisesta. Täytyykö nyt kuitenkin tulkita niin, ettei kyseisen kipaleen pitäminen kevätjuhlien ohjelmassa ole sinun mielestäsi uskonnon tuputtamista ja sitä voidaan sinun mielestäsi lauleskella jatkossakin. Jos kyllä, niin mihin tuputtamiseen oikein viittasit?

Luepa vielä se kohta missä mainitsen uskonnon tuputtamisen. Minähän vain totean siinä että joku kokee sen tärkeänä (tai tärkänä vastustaa). En minä siinä kyllä mitenkään viittaa itseeni. Kaikki ihmiset kun eivät tietenkään nää kaikkia asioita yhtä tärkeinä.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Luepa vielä se kohta missä mainitsen uskonnon tuputtamisen. Minähän vain totean siinä että joku kokee sen tärkeänä (tai tärkänä vastustaa). En minä siinä kyllä mitenkään viittaa itseeni. Kaikki ihmiset kun eivät tietenkään nää kaikkia asioita yhtä tärkeinä.

Miksi ylipäänsä puhut uskonnon tuputtamisesta? Onko Suvivirren laulaminen sinusta sellaista ja mitä mieltä olet sen laulamisesta koulujen kevätjuhlissa?

Minusta kyse on vain perinteisestä laulusta, jonka parin uskonnollisen riimin luulisi olevan merkityksettömiä tai vähänkään täyspäisen henkilön sietokyvyn rajoissa.
 

Vinyl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aravirran kovuus
Miksi ylipäänsä puhut uskonnon tuputtamisesta? Onko Suvivirren laulaminen sinusta sellaista ja mitä mieltä olet sen laulamisesta koulujen kevätjuhlissa?

Minusta kyse on vain perinteisestä laulusta, jonka parin uskonnollisen riimin luulisi olevan merkityksettömiä tai vähänkään täyspäisen henkilön sietokyvyn rajoissa.

Jos joku kokee sen tuputtamiseksi niin sitten se on. Jollekin. Edelleenkin kuka sinä tai mitä olen sanomaan kellekään miten asioita saa kokea? Minulle koko suvivirsi on edelleenkin täysin yhdentekevä asia. Jotenkin tässäkin asiassa tulee mieleen se että osa porukasta ei varsinaisesti vastusta asiaa (kirkon eroa valtiosta) mutta vastustaa sitä porukkaa joka sitä asiaa ajaa. Sinäkin änkytät jostain muutamasta hassusta sanasta jotka joku on kirjoittanut internettiin.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Jos joku kokee sen tuputtamiseksi niin sitten se on. Jollekin. Edelleenkin kuka sinä tai mitä olen sanomaan kellekään miten asioita saa kokea?...

Tällä perusteella kaikki juhlat ja yhteiset tilaisuudet voidaan lopettaa. Juhlapuheet ja vitsit täytyy tarkastaa etukäteen ja yleisön välihuudot pitää estää suukapuloilla.
 

Vinyl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aravirran kovuus
Tällä perusteella kaikki juhlat ja yhteiset tilaisuudet voidaan lopettaa. Juhlapuheet ja vitsit täytyy tarkastaa etukäteen ja yleisön välihuudot pitää estää suukapuloilla.

Voi vittu. Ja Ässien pelit. Missäs vitussa tossa sanotaan että ne pitää lopettaa vaikka joku porilainen tapajankkaaja niistä herneen nenään vetääkin. Kai niistä sentään voidaan keskustella ja pohtia että onko niissä jotain vikaa jos ne jotain loukkaavat.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Jos joku kokee sen tuputtamiseksi niin sitten se on. Jollekin. Edelleenkin kuka sinä tai mitä olen sanomaan kellekään miten asioita saa kokea? Minulle koko suvivirsi on edelleenkin täysin yhdentekevä asia. Jotenkin tässäkin asiassa tulee mieleen se että osa porukasta ei varsinaisesti vastusta asiaa (kirkon eroa valtiosta) mutta vastustaa sitä porukkaa joka sitä asiaa ajaa. Sinäkin änkytät jostain muutamasta hassusta sanasta jotka joku on kirjoittanut internettiin.

Kylläpä sinä hermostut yhdentekevistä asioista ja välttelet vastaamasta yksinkertaisiin kysymyksiin, vaikka koko aihe on sinulle muka niin merkityksetön. Aivan sama - vai miten se meni?
 

Vinyl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aravirran kovuus
Kylläpä sinä hermostut yhdentekevistä asioista ja välttelet vastaamasta yksinkertaisiin kysymyksiin, vaikka koko aihe on sinulle muka niin merkityksetön. Aivan sama - vai miten se meni?

Niin kai sitten. Suvivirttä saa mun puolesta laulaa kevätjuhlassa jos se porukalla niin päätetään. Sinä saat jatkaa internetissä hermostusmistasi jos joku kokee sinun mielestäsi jonkun vähäpätöisen asian tärkeäksi. Saat myös takertua jokaiseen pikkuasiaan ja sanaan niin halutessasi. Aivan sama, niin se meni.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ymmärrän nykyisellään suvivirrestä herneiden vedon, vaikkei sanoitus nyt kovin uskonnollinen olekaan. Sen sijaan olen alkanut vittuuntua Lippulauluun. Ihan käsittämätöntä paatosta, vaikka isänmaallinen jannu olenkin ja sotahistoria on sydäntä lähellä. Tai ehkä juuri siksi ne sanat niin pahasti kalahtavatkin, kun satapäinen nuorisolauma tuota veisua hoilottaa.

Ihan totta. Onneksi eduskunnan apulaisoikeusasiamiehen päätös 30.12.2013 puuttuu myös kristillissotaisiin palvomisperinteisiin yhtä jämäkästi kuin mustapaitaisten luokanopettajien hinkuun pitää kiinni peruskoulujen vääräuskoisten ja uskonnottomien kyykyttämisestä: ”Myös sotilaalla on oikeus vapautua uskonnon harjoittamisesta riippumatta siitä, kuuluuko hän kirkkoon vai ei.” Kenenkään ei enää tarvitse osallistua hartauksiin eikä jumalanpalveluksiin kasarmilla, kentällä, maastossa tai paraateissa: ”Eri vaihtoehtojen tulisi olla vapaasti valittavissa niin, että kirkkoon kuuluva voi osallistua tai olla osallistumatta uskonnon harjoittamiseen ja vastaavasti kirkkoon kuulumaton voi valita jommankumman vaihtoehdon.”

– Eduskunnan oikeusasiamiehen päätöksen tulee näkyä jo nyt heinäkuun (2014) saapumiserän valinnanvapaudessa, sanoo Vapaa-ajattelijain liiton pääsihteeri Esa Ylikoski. Toisaalta pidämme perusteltuna, että monivuotisen kanteluprosessin jälkeen viralliset ohjeet valmistellaan Puolustusministeriön johdolla Puolustusvoimissa huolellisesti.
.....
– Uudistuksen tulee näkyä myös julkisissa sotilasparaateissa, joiden televisiointi ei anna perustetta pitäytyä monisatavuotisissa perinteissä. Uuden monimuotoisuuden tulee näkyä myös kaikelle kansalle.
.....
– Puolustusvoimissa nimenä voi olla joko vala tai vakuutus, sillä on myös uskonnottomia valoja. Pääasia on, että joukkoa ei jaeta kahteen ryhmän uskonnon tai vakaumuksen perusteella. Jos ”kunnian ja omantunnon kautta” annettava vakuutus riittää Puolustusvoimain ylipäällikölle eli Tasavallan presidentille, kyllä se riittää myös sotilaille, huomauttaa pääsihteeri Esa Ylikoski.

Uskonnonvapaus armeijassa etenee – askel heinäkuussa, toinen tammikuussa: Tiedote 4.7.2014 | Vapaa-ajattelijain Liitto ry
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös