Nimetään se lukukauden päätösjuhlaksi, niin asia on kunnossa.Kieltämättä joulujuhlan järjestäminen moskeijassa olisi hiukan erikoista.
Nimetään se lukukauden päätösjuhlaksi, niin asia on kunnossa.Kieltämättä joulujuhlan järjestäminen moskeijassa olisi hiukan erikoista.
Siinä taidetaan usein kuitenkin juhlistaa joulua ei vain lukukauden päätöstä, ja onhan tuon koulujen lomakin nimetty joululomaksi. Toki itselle ihan sama vaikka viettäisivätkin esim moskeijassa nuo juhlat jos suurin osa oppilaista olisi muslimeita ja tilaisuus vapaaehtoinen.Nimetään se lukukauden päätösjuhlaksi, niin asia on kunnossa.
Moskeijat ei kuulu suomalaiseen kulttuuriperintöön, ainakaan vielä, vaikka te kulttuurimarxilaiset sitä haluaisittekin.Olisi mielenkiintoista nähdä niiden pers-kristittyjen reaktiot jotka puolustavat koulun juhlien pitämistä uskonnollisissa paikoissa ”kun ei siitä ole haittaakaan” tilanteessa jossa juhlat ilmoitettaisiin pidettäväksi moskeijassa.
Siinä taidetaan usein kuitenkin juhlistaa joulua ei vain lukukauden päätöstä, ja onhan tuon koulujen lomakin nimetty joululomaksi. Toki itselle ihan sama vaikka viettäisivätkin esim moskeijassa nuo juhlat jos suurin osa oppilaista olisi muslimeita ja tilaisuus vapaaehtoinen.
Moskeijat ei kuulu suomalaiseen kulttuuriperintöön, ainakaan vielä, vaikka te kulttuurimarxilaiset sitä haluaisittekin.
Teillä persuilla on hassuja nimiä toisille ihmisille.Moskeijat ei kuulu suomalaiseen kulttuuriperintöön, ainakaan vielä, vaikka te kulttuurimarxilaiset sitä haluaisittekin.
Tuo nyt on älyllistä epärehellisyyttä. Kristinusko tuli suomeen tämän maa-alueen ollessa osa Ruotsia. Se on osa kulttuuriperintöämme ihan yhtä paljon kuin ruotsin kieli. Eikä sitä väkivalloin tänne tuotu. Väkivalloin se levisi länsinaapuriin ja sieltä valui tänne.Eikä kristinuskokaan mitään meidän perinnettämme ole, vaan tällainen matu-uskonto, joka on väkivalloin maahan tuotu kun odinit eivät olleet valppaita.
Tämäkin on kieltämättä hassua, että juuri sama porukka joka kannattaa ”pakkouskontoa” usein sitten puolestaan vastustaa ”pakkoruotsia”.Tuo nyt on älyllistä epärehellisyyttä. Kristinusko tuli suomeen tämän maa-alueen ollessa osa Ruotsia. Se on osa kulttuuriperintöämme ihan yhtä paljon kuin ruotsin kieli.
Ero on silti siinä että Kristinusko tuli osana valloitusta, ei erillisenä, pelkästään uskonnollisena invaasiona.Tämäkin on kieltämättä hassua, että juuri sama porukka joka kannattaa ”pakkouskontoa” usein sitten puolestaan vastustaa ”pakkoruotsia”.
Ei se Ruotsikaan tänne hyvää hyvyyttään tullut tuomaan kansankotiaan meille pakanoille eikä ihmisuhreiltakaan voitu välttyä, joten hyväksyn vertauksen uskontuonnin kanssa älyllisesti rehellisenä.
Wikipedia muotoilee asian puolestaan niin, että ”Ruotsi valloitti Suomen maahan tehtyjen ristiretkien myötä”Ero on silti siinä että Kristinusko tuli osana valloitusta, ei erillisenä, pelkästään uskonnollisena invaasiona.
Pieni mutta relevantti nyanssiero.
Voin vain kuvitella sitä mielipahaa ja moraalista häpeää, jota kirkollisten vapaapäivien viettäminen teissä muutamissa aiheuttaa.
Paitsi kun ottaa huomioon sen etteivät ristiretket olleet millään tavalla hengellisesti motivoituneita. Uskontoa käytettiin tekosyynä vallan, vaurauden ja valloitusten haalimiseen.Wikipedia muotoilee asian puolestaan niin, että ”Ruotsi valloitti Suomen maahan tehtyjen ristiretkien myötä”
Ruotsin vallan aika Suomessa – Wikipedia
fi.m.wikipedia.org
Ei-niin-pieni nyanssiero
Jos te vihervasemmistoliberaalit alkaisittekin vaatia pakkoruotsin poistamista, tuttuun tapaan epäisänmaallisin perustein, voisi jopa osa persuistakin siirtyä pakkoruotsin kannalle.Tämäkin on kieltämättä hassua, että juuri sama porukka joka kannattaa ”pakkouskontoa” usein sitten puolestaan vastustaa ”pakkoruotsia”.
Potatoe, potato. Minä tietyllä tavalla olen koulukuntaa, että jos tälle linjalle lähdetään, niin sitten mitään oikeaa rehellistä järjestäytynyttä uskontoa ei ole olemassa ollenkaan. Koko kirkko on koko historiansa ajan ollut juuri tuollainen tekosyy vallan ja omaisuuden haalimiseen. En kuinkaan tällä varjolla esim katolisen kirkon pedofiilipaopien toimintaa anna valkopestä ettei se ole uskonnolista perua. True scottsman.Uskontoa käytettiin tekosyynä vallan, vaurauden ja valloitusten haalimiseen.
Minä täällä oikeistossa olen sitä mieltä, että minun puolesta sekä ruotsintunneilla että kirkossa, synagogassa tai moskeijassa saa käydä jos haluaa riippumatta sitä tapaileeko kaveria, koittaako päästä humalaan viinistä tai rukoilemassa Chtulua. Jälkimmäisiä tosin vapaa-ajallaan. Näitä ei tarvitse kuitenkaan muille pakottaa.Jos te vihervasemmistoliberaalit alkaisittekin vaatia pakkoruotsin poistamista, tuttuun tapaan epäisänmaallisin perustein, voisi jopa osa persuistakin siirtyä pakkoruotsin kannalle.
Ja kyllä siellä kirkollisissa juhlissa ja tilaisuuksissa käydään pitkälti perinteiden ja tapojen ohjaamina - harva siellä käy siksi että se on kivaa.
Maailma tuntuu näyttävän niin kovin erilaiselta sieltä norsunluutorni-kuplasta katsottuna.
Seuraavaa vastakkainasettelua luodaan tästä:
Koulun joulujuhla kirkossa kiellettiin – kansanedustajilta vyöryy kommentteja: ”Nyt jotain rotia tähän tahalleen väärinymmärtämiseen!”
Apulaisoikeusasiamies Pasi Pölösen linjaus puhuttaa.www.is.fi
Aika tiukkapipoista ja uskomatonta, ja typerää toimintaa kieltää koulun joulujuhla kirkossa. Näin ateistin silmin siis. Perustuslakivaliokunta linjasi vuonna 2014 yksimielisesti, ettei se "pidä uskonnon ja omantunnon vapauden kannalta ongelmallisina vuotuisia, esimerkiksi juhlapyhien viettoon liittyviä jumalanpalveluksia tai muita vastaavia uskonnon harjoittamiseksi katsottavia tilaisuuksia, joista tiedotetaan etukäteen ja joihin osallistuminen on kaikille vapaaehtoista".
Ongelman voisi helposti ratkaista. Itse ratkaisisin sen niin, että koulun joulujuhla olisi kirkossa vain osana lukuvuosia. Ja aina silloin järjestämällä kaksi joulujuhlaa: meille ateisteille ja muille halukkaille yksi ja kristityille ja muille halukkaille toinen. Jos koulussa olisi 70 % muslimeita tai juutalaisia, en pitäisi minään ongelmana järjestää joulujuhla moskeijassa tai synagookassa ja niille jotka eivät sinne lähde, sitten oma koululla. Tarvitaan ihan oikeaa suvaitsevaisuutta, ei vastakkainasettelua.
Vähän näyttää siltä, että Suomessa rakennettaan tarpeetonta vastakkainasettelua ja sitä pidä erittäin typeränä aikana, jolloin voidaan olla Suomessa ylpeitä suhteellisen pienestä vastakkainasettelusta vrt moniin Euroopan maihin. Ehkä tämä tilanne ei kaikille sovi, ja nyt sitten on lähdetty pariakin kautta mittailemaan.
Kun kirkkoon kuuluvien prosenttuaalinen osuus laskee jatkuvasti, niin jossain vaiheessa olisi syytä miettiä, mitä virkaa kirkollisilla vapaapäivillä on. Ehkä ne olisi syytä ottaa pois kalentereista, jotta työnantajat saisivat teetettyä työt normaalien päivien hinnalla. Tai sitten siirretään joulu aina viikonlopuksi, kun kerran pääsiäistäkin voidaan siirellä kuun vaiheen mukaan jopa kuukaudella. Siitä tulisi Suomelle melkoinen kilpailuvaltti, kun parhaimmillaan vuodesta poistuisi viikon verran palkallisia kirkollisia vapaapäiviä.
Muutenkin sunnuntain pitäminen jonain ihmepäivänä, josta joutuu maksamaan 2x tai jopa 3x palkkaa on mielestäni aika helkkarin outoa, kun kirkossa käyviä ja hartaita kristittyjä on Suomessa todella pieni vähemmistö. Eikö sunnuntain pitäminen jotenkin pyhänä ole ateisteille myös samanlaista hömppää kuin joulu vai eikö se haittaa, kun saa enemmän palkkaa?
Tämä kun tuntuu olevan jonkinlainen konservatiivien vakioargumentti, niin vastataan nyt sitten:Muutenkin sunnuntain pitäminen jonain ihme päivänä, josta joutuu maksamaan 2x tai jopa 3x palkkaa on mielestäni aika helkkarin outoa, kun kirkossa käyviä ja hartaita kristittyjä on Suomessa todella pieni vähemmistö. Eikö sunnuntain pitäminen jotenkin pyhänä ole ateisteille myös samanlaista hömppää kuin joulu vai eikö se haittaa, kun saa enemmän palkkaa?
Tämäkin on kieltämättä hassua, että juuri sama porukka joka kannattaa ”pakkouskontoa” usein sitten puolestaan vastustaa ”pakkoruotsia”.
Tässä yhteydessä hipsuissa oleva ”pakkouskonto” viittasi siihen, että jotkut haluaisivat pakottaa yhteiset tilaisuudet kirkkoon.En ole ihan varma miten uskonnon opetus nykyään menee, mutta omalla peruskouluajallani 80-90 lukujen taitteessa uskonto ei ollut pakollista. Niille muutamalle kirkkoon kuulumattomalle oli uskontotuntien sijasta jotain elämänkatsomusta tms.. En muista joutuivatko kirkkoon kuulumattomat osallistumaan koulun retkille kirkkoon.
Tässäkin asiassa tämä nykyinen meininki pistää toivomaan että tulisi nyt se sota ja normaalit ajat.