Sinä se olet brassaillut väittelykyvyilläsi, katsotaan.
En kai minä käsittääkseni brassaillut ole väittelykyvyilläni? Sen olen kyllä sanonut, että pidän hyvästä argumentoinnista ja nautin hyvistä väittelyistä.
Avaisitko tuota aikaisempaa kommenttiasi sitten, kun tuntuu, että niin minulla kuin muutamalla muullakin on mennyt sen pointti ohi syystä tai toisesta.
Uskonnollista kasvatusta en lähtökohtaisesti kasvatuksen osalta pidä huonona, mutta sen seurauksena yleensä ihmisestä tuppaa tulemaan uskovainen. Uskovien määrän taas toivoisin laskevan, sillä monet uskovaiset pitävät omia uskomuksiaan oikeutuksena mm. syrjinnälle esimerkiksi homojen kohdalla.
Miksi elämänkatsomukseni olisi a-moraalinen? Ei moraalikäsityksen syntymiseen tarvita uskontoa, vaan hyvä kasvatus ja ympäristö. Molempiin meillä on Suomessa mahdollisuus. Vai näetkö, että Brasilian favelat tai monet Afrikan maat omaavat selvästi vähemmän uskovaa Suomea paremman moraalikäsityksen? Jos näin, niin näkyykö se jollain tapaa käytännössä? Se on totta, että suomalainen kulttuurillinen moraalikäsitys on tottakai ottanut vaikutteita kristinuskosta, mutta yksilön kohdalla uskonnon ja moraalin niputtaminen on pelkkä vitsi. Maailma on täynnä kristittyjä ja ateisteja tappajia, raiskaajia ja varkaita. Lukumäärällisesti kristityt pitävät tässä erityistä keulaa, koska heitä on enemmän, mutta uskon, että myös prosentuaalisesti, sillä ateismi pelaa enemmän länsimaissa, joissa rikoksia muutenkin tapahtuu vähemmän kuin köyhissä maissa.
En ole myöskään individualistinen hedonisti. Pidän yhteiskunnasta ja ihmisistä ympärilläni, sekä pyrin monella eri tapaa auttamaan toisia ihmisiä, niin pienemmillä kuin suuremmilla teoilla. Hedonisti en ole sen enempää kuin kukaan muukaan tavallinen tallaaja. Koitan tehdä kuitenkin niitä asioita, mistä nautin, kuten moni muukin. Muun muassa yritän löytää itselleni töitä, auttaa toisia, koska siitä tulee itselle hyvä mieli ja niin edelleen. Kaikki mielihyvää tuottava ei kuitenkaan ole mielestäni hyvästä, kuten laiskottelu ja niin edelleen, joten hedonistiksi en voi itseäni kuvailla.
Eli lyhyestä virsi kaunis, kärjistämäsi arvio minun ajatusmaailmastani eli ateismista on lähtökohtaisesti väärä. Uskon myös, että moni muu ateisti voi jakaa oman maailmankatsomukseni.
Ja kyllä, henkistä riippuvuutta kusetustarinoihin pidän huonona. Yksilöiltä muun muassa huijataan rahaa sen verukkeella. Olisi viihdyttävämpää, jos nigerialaiset kirjehuijarit perustaisivat valtion tukeman instituution ja keräisivät valtaväestöltä kymmenyksiä, jotta saavat kotiutettua jonkun varakkaan prinssin mittaamatttoman arvokkaan kultavarannon. Ainut ero on siinä, että kristinuskossa myydään taivaspaikkoja, joiden olemassaolosta kukaan ei jää kertomaan. Kultavarainnon olemattomuuden voi sentään todentaa ja siksi tällainen liike ei tule saavuttamaan valtaväestön suosiota. Pitäisi nigerialaisten keksiä joku abstraktimpi kusetus, jota ei pysty todistamaan, mutta sen olemattomuuttakaan ei pysty. Sitten vain tuhlailemaan.