Arvasin, että sanot jotain tämän tyyppisiä typeryyksiä ja ymmärrät tahallasi väärin.
Et nyt tainnut lukea keskittyneesti.
Voisi. Viittasin yksinkertaisesti moraali-ilmaisujen näennäiseen yksinkertaisuuteen sinun määritelmiesi jälkeen.
Tarkoitat yleisellä tasolla väkivallan olevan paha asia ja auttamisen hyvä. Selvä, entä mitkä ovat perustelusi noihin? Tai jos ajatellaan että nuo ovat niin selviä ja yleisesti hyväksyttyjä, niin silloinhan niiden täytyy tulla jostakin, ne pohjautuvat myös johonkin jonka osaat ilmaista? Tämä minua kiinnostaa tässä.
Ja kyllä, moraalikäsitykseni on tosiaan subjektiivinen ja väitän, että niin se on käytännössä kaikilla maailman ihmisillä.
Jep, paitsi että joillakin se voi olla myös objektiivista. Ellei jopa kaikilla?
Toki moraalikäsitykseni on vahvasti ottanut vaikutteita ympäröivästä yhteiskunnastani, joten se on myös samankaltainen muiden kanssa.
Herd morality.
Eikä kyllä sinun tai kenenkään muunkaan tarvitse piitata moraalikäsityksestäni niin kauan, kun sen eriäväisyydet eivät vaikuta muihin ihmisiin.
Ei minun tai jonkun tarvitse piitata senkään jälkeen. Ajattelet ilmeisesti, että kaikki ihmiset ovat kaltaisiasi laumaihmisiä.
Käytännössä noin voi tosiaan pitkälti olla. Tässä on kuitenkin myös kyse moraalisi sisällöstä.
Toisin kuin sinun moraalikäsityksesi antaa luvan syrjiä ihmisiä heistä itsestään riippumattomien seikkojen takia, joten piittaan siitä sen verran, että halveksin sitä, kuten koko taikauskoasi, jos sen ohjeistaman moraalikoodin mukaan syrjiminen on ok.
Minun moraalini ei anna lupaa hypätä myrkytettyyn kaivoon. Lyhyesti, käsityksesi ihmisten syrjimisestä heistä itsestään riippumattomien seikkojen takia on truismi. Selviö, jota tapahtuu kaiken aikaa. Kuin sanoisi: "sinun moraalisi antaa luvan luonnon-onnettomuuksille". Lopettaisitko itse kaiken syrjinnän jos pystyisit sen tehdä?
Toisaalta voidaan todeta, ettei syrjintää ole
per se, on vain yleisesti hyväksyttyjä käytäntöjä. Kuten miehen ja naisen välinen avioliitto (tai kohta homoliitto versus moniavioiset), kuten miesten valtaosin muodostama armeija jne. Yhteisön määrittelykysymyksiä, jotka sinä ja moni muu ottaa pelottavan yksioikoisina, oikeastaan puhtaina oletuksina.
Minun moraali ei myöskään anna lupaa halveksua toisten mielipiteitä
sinänsä yhteisesti hyväksytyssä keskustelussa.
Sinulle on toki ok puhua minun "taikauskostani", hatusta vedettynä?
Alan kyllästyä jo pikkuhiljaa kanssasi jankkaamiseen, sillä sinä et selvästikään edes halua ymmärtää mitään mitä sinulle sanotaan. Tämän aiheen osalta päätän keskustelumme omalta osaltani tähän.
Eihän tässä päästy edes alkuun, kun jo olet luovuttamassa. Jankkaamista oli missä? Tunnereagoinnit ovat kyllä tylsää keskustelua.