MustatKortit
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Jaa, kun mun mielestäni yhteiskunnan tehtävä ei ole opettaa verovaroilla mitään uskontoa. Jos haluat uskonnonopetusta niin mene kirkkoon, moskeijaan tai johonkin muuhun vastaavaan paikkaan. Eri uskonnoista voidaan toki kertoa mistä ne juontavat, kuka ne on keksinyt jne, mutta ei missään nimessä mitään suoranaista uskonnollista opetusta. Ja kaikista pitäisi kyllä kertoa yhtä paljon, aivan kuten siitä etteivät uskonnot sitten välttämättä edes ole totta. Siksi se sopisi yhtenä osiona suoraan historian tunneille.
Noin yleisesti ottaen näyttää siltä, että uskonnonopetuksen siirtäminen erilaisille instituutioille tyyliin jenkkilä aiheuttaa erilaisia ongelmia. Puhumattakaan moskeijoissa opetettavasta islamista, suljettujen ovien takana saatetaan huonolla tuurilla saarnata terrori-iskuja ja jihadia. Mielestäni on varsin hyvä juttu, että uskonnonopetus tapahtuu jollain lailla "valvotusti" tässä maassa.
...
B) Taidamme(?) olla eri mieltä siitä, että uskonnonopetus pitäisi lakkauttaa. Itse kannatan sitä, että pois vaan ja hieman enemmän historian tunteja, joissa käsitellään eri uskontoja ja niihin liittyviä asioita...
Minulle on jokseenkin samantekevää, millä nimellä noita tunteja kutsutaan. Olkoon sitten uskontoa tai vaikka kirkkohistoriaa, niin en hirveästi vähentäisi tuntimäärää, mutta muuttaisin sisältöä ja asioiden opetusjärjestystä. Yllä jo kertoilin omaa kantaani tähän uskonnonopetuksen pitämiseen koululaitoksella, joka on mielestäni aika fiksua.
... Kristinuskon ei pitäisi olla mikään julkisesti rahoitetun koulun oma virallinen uskonto.
Kuunnellessani luokanopettaja-vaimoni selitystä, kuinka monimutkaisesti helsinkiläisessä peruskoulussa nykyään jaetaan luokka eri ryhmiin ja kaikki pyritään ottamaan huomioon, ei jää epäselväksi se, ettei kristinuskolla mitään kovin kummoista erikoisasemaa enää ole.
That said, olen todennut aiemminkin, että voihan olla, jotta Suomen muissa osissa homma menee vielä eri tavalla. Helsingissä itsekin kouluni käyneenä, en koe uskontoja koskaan tuputetun, saati että opetus olisi ollut millään lailla hengellistä.