Yksittäistapaus, jolla ei ole mitään tekemistä rauhanateismin kanssa.
Minä en nyt ole ihan varma, mitä tässä yritetään viisastella, että kristillisten juhlapyhien täsmentäminen vanhojen juhlapyhien kohdalle olisi jonkin sortin huono asia? Tätähän se ei ole, eikä positiivinenkaan asia.
Kristinusko on ollut keskeinen asema ihmisten elämässä, juhlapyhiä sovitettiin sen mukaan, mitä juhlia oli ennenkin vietetty.
Odotan Suomen vapaa-ajattelijoiden pyytävän anteeksi ja irtisanoutuvan moisesta väkivallasta.
Minä en nyt ole ihan varma, että tajuaako kirjoittaja miten kristinuskoa levitettiin? Esim. vaikka Suomessa. Millä tavalla kristinuskolla oli keskeinen asema Suomessa ennen ristiretkiä?
Minä en ajattele asiaa kummaltakaan kantilta, vaan historiallisena kehityskulkuna. Oli kyse sitten kristinuskon tulemisesta osaksi Rooman keisarikuntaa ja myöhemmin sen valtiouskonnoksi tai vaikka ristiretkiä Suomeen. Suomeen kristinuskon rantautuminen osin länsi-, osin itäsuunnasta oli normaali ja odotettu kehityskulku, joku saa näihin ilmeisesti liitettyä negatiivista arvolatausta?
Minä en ajattele asiaa kummaltakaan kantilta, vaan historiallisena kehityskulkuna. Oli kyse sitten kristinuskon tulemisesta osaksi Rooman keisarikuntaa ja myöhemmin sen valtiouskonnoksi tai vaikka ristiretkiä Suomeen. Suomeen kristinuskon rantautuminen osin länsi-, osin itäsuunnasta oli normaali ja odotettu kehityskulku, joku saa näihin ilmeisesti liitettyä negatiivista arvolatausta?
Mites nuo ristiretket muuten? Löydätkö näistä "negatiivista arvolatausta"? Kai tiedät, että meillä oli oma, vahva kulttuurimme jo ennen kristinuskoa. Oliko sen tuhoaminen ja osaksi kristinuskoa väkisin sulauttaminen positiivista? Kyllä, voittajat kirjoittavat historian, näin se menee. Turha sitä on kuitenkaan hymistellä ja lässyttää Suomesta kristittynä kansana, jossa pakanalliset pyhät iloisesti sointuivat kristinuskoon.
Jos spekuloidaan lisää ja oletetaan, että vaikkapa seuraavalla vuosikymmenellä muslimikansat marssivat Suomeen ja tappavat meistä jokaisen joka ei käänny muslimiksi. Onko siis tässäkin tapauksessa Suomen Islamisoituminen neutraali ja normaali historiallinen kehityskulku vai liittyisikö jostain poikkeuksellisesta syystä tähän negatiivista arvolatausta?
No, ainakin minä nyt ajattelin tuon Deen linkin sarkastiseksi heitoksi, että osataan sitä uskis-rintaman ulkopuolellakin. Mutta enhän minä hänen puolestaan tietty voi miinoista puhua, joten selittäköön itse.
Kysy tuota tuhannen vuoden päästä. Mikäli islamisaatio maassamme johtaisi (ainakin vastoin omia odotuksiani) kulttuuriseen, taloudelliseen ja yhteiskunnalliseen kasvuun ja nousuun, niin uskoisin 3100-luvun historiankirjoittajien suhtautuvan meidän verilöylyymme varsin pragmaattisesti.
...
Entä jos muinaisten pakanauskontojen säilyminen olisikin johtanut vaurauden ja henkisen hyvinvoinnin utopiaan? Tässä tapauksessa väittäisin, että kehityskulku oli kyllä kaikkea muuta kuin neutraali. En usko utopioiden toimivuuteen, mutta entä jos? Ymmärrän ajatuskulun väistämättömästä loogisesta historiankulusta. On vain mielestäni todella hölmöä väittää ettei siinä ole mitään negatiivista käyttäen perusteena sitä että "katsokaa nyt, tässä me tuhat vuotta myöhemmin ollaan ja ite oon ainakin tottunut tähän nykyiseen."
Ei minulla tässä ole agendaa kirkon puolesta tai vastaan, tarkastelen tapahtumaketjua sivusta ja mielestäni aika objektiivisesti. Maailmanhistoria on täynnään merkityksellisiä verilöylyjä, jotka ovat muuttaneet historian suuntaa. Gettysburgissa käytiin 1.7-3.7.1863 yksi USA:n sisällissodan karmeimmista taisteluista ja verilöylyistä. Voimme kauhistella verilöylyä, mutta samalla todeta, että taistelu käänsi historian kulun (lopullisesti) etelävaltioiden asiaa vastaan.
Pystytkö linkittämään esimerkkejä? Itse en muista tältä palstalta sen enempää kuin muualtakaan...Samalla luodaan ateisteista kuvaa jonain ylihyvinä oikein eläjinä, jotka eivät voi ateisminsa takia syyllistyä pedofiliaan, murhiin, ym... Tuskin näistä tulee edes paskaa ulos, on niin hienoja ihmisiä, perkele.
Hyvä päätös, vaikka käytäntö "jo" vuonna 2012 oli omassa palveluspaikassani käytännössä samanlainen. Ei siellä kukaan tarkistanut, että jumalanpalveluksen aikaiseen vaihtoehtoiseen toimintaan osallistuvat varusmiehet eivät varmasti kuuluneet kirkkoon.Halleluja ateistit, itkekää poteroissa: http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015022819278581_uu.shtml
Linkki vie tiedonantoon varusmiespalveluksen vapauttamisesta uskonnollisuudesta.
Hyvä päätös, vaikka käytäntö "jo" vuonna 2012 oli omassa palveluspaikassani käytännössä samanlainen. Ei siellä kukaan tarkistanut, että jumalanpalveluksen aikaiseen vaihtoehtoiseen toimintaan osallistuvat varusmiehet eivät varmasti kuuluneet kirkkoon.
Kukaan ei tarkistanut näitä edes 10 vuotta sitten, ainakaan omassa palveluspaikassani Uudenmaan Prikaatissa.
En ymmärrä, mikä kirkolla (tai siis monilla sen päättäjistä) tässä on ongelma, epäilemättä suuri osa ihmisistä tulisi kuitenkin jatkossakin kirkkoon hakemaan sen siunauksen.
Vuosituhannen vaihteessa ~80% avioliitoista vihittiin ev. lut kirkon toimesta. 15 vuodessa osuus on tippunut alle 50 prosenttiin. Yhä useampia nuoria ihmisiä eivät jeesustelut kiinnosta edes perinteenä, vaikka paineita suvun puolelta vielä paljon niskassa onkin.
.
Itse olen viime aikoina käynyt aika monissa sellaisissa häissä, joissa paperiasiat on hoidettu maistraatissa kuntoon, sitten siunaus ja jälkijuhlat vietetään kirkon kautta tai papin läsnäollessa.
Kirkon tilastokirjan 2010 mukaan ko. vuonna ev. lut. kirkkovihkimisiä oli vielä 55,5%. Kyseisenä vuonna nopeasti laskien ~6% muista avioliitoista tultiin siunaamaan ev. lut. kirkkoon.
Sulla on käynyt hyvä lykky noiden kanssa tai sitten käyt tosi monissa häissä.