Kirkolliset juhlapyhät ovat yhtä paljon traditioita kuin suvivirsi kevätjuhlassa.
Kyllä, vaikkakin kirkolliset pyhät ovat huomattavasti vanhempaa perua ja samojen ajankohtien juhlat yhä vanhempaa. Perinteitä on hyvä vaalia, mutta niitä pitää myös uskaltaa muuttaa. Ennen oli perinnettä kurittaa lapsia fyysisesti. Sitten ruvettiin ajattelemaan lasten oikeuksia ja kurituksesta luovuttiin. Samaten uskonnonvapauden ja tasa-arvon saavuttamiseksi tulisi luopua valtion uskonnollisista toimista, kuten suvivirrestä. Joulua voi kukin viettää haluamallaan tavalla, eikä sen olemassaolo esim. uskonnonvapautta rajoita, joten saa jatkua kuin ennenkin.
Työmaailma on muuttunut paljon sen jälkeen kun pyhäpäivistä määrättiin tuplakorvaus, yhteiskunta pyörii entistä enemmän 24/7. Aikaisemmin tietyt tehtaat pyörivät 24/7, koska alas- ja ylösajo maksoi niin paljon. Nykyään lähes koko yhteiskunta on auki aina.
Tämä on totta, mutta kuitenkin hyvin suuri osa kaikista töistä tehdään ns. toimistoaikojen mukaan. Yhteiskunta toimii paremmin, kun nämä toimistoaikalaiset ovat yhtä aikaa töissä. Siinä vaiheessa, kun kaikki virastot, toimistot, kaupat ja muut liikkeet ovat auki 24/7, voi sunnuntain vapauden tukemisen yhteiskunnan taholta poistaa.
Tässä mun mielestä nyt halutaan tahallisesti unohtaa, mistä se lippu kertoo. Ok, se on pelkkä geometrinen kuvio, mutta sillä on viestinsä. Vedetäänpä natsikortti hihasta vertailun vuoksi. Hakaristilippukin on vain geometrinen kuvio, eikö? Mutta silti sillä on oma sanomansa, eikä sitä voi täten pitää vain geometrisena kuviona. Sama pätee suomen lippuun.
Hauskaa, että otit esimerkiksi hakaristin. Totta, sillä on nykyään viestinsä. Mutta onkohan sillä ollut jotain muita viestejä ennen natseja? Vaikka täällä Suomessa?
Wikipediasta: "Itsenäisessä Suomessa hakaristiä on tunnuksenaan käyttänyt esimerkiksi Lotta Svärd,[6] puolustusvoimat, Suomen sairaanhoitajaliitto, Ilmari Kianto (tursaansydämessä) ja Ruusu-Risti. Lisäksi hakaristi on ollut Suomen Valkoisen Ruusun suurristin ketjussa ja on edelleen Vapaudenristin kunniamerkeissä."
Hakaristi on siis ollut aikanaan hyvinkin positiivinen symboli suomalaisille, mutta ei ole enää. Jos symbolien merkitys voi muuttua, miksi ei Suomen lipun ristin symbolisuus voi siirtyä uskonnosta suomalaisuuteen? Kun katson Suomen lippua, ei mun mieleen tule ev.lut. kirkko tai jumala, vaan Suomi.
Olen kanssasi täysin samaa mieltä siitä, että uskonnottomankin jouluun ja pääsiäiseen kuuluu iloa, yhdessäoloa, hyvää ruokaa, lepäämistä jne. Itsellänikään ei tulisi mieleenkään lähteä jouluna tai pääsiäisenä kirkkoon: se ei ole minua varten. Olen kuitenkin sitä mieltä, että nämä vapaapäivät voisi antaa lomapäivinä. Tuota 95% lomailua ei tule, koska työnantaja ei voi sitä sallia. Eihän 95% henkilöstöstä ole kesälomallakaan samaan aikaan. Tällöin ei tarvitsisi juhlia Suomessa perinteisesti uskonnollisina pidettyjä juhlia epäuskonnollisesti.
Eli tällöin iso osa suomalaisista ei pystyisi viettämään joulua ajallaan, koska työnantajat pitäisivät väkisin osan porukasta töissä yhteiskunnan pyöriä pyörittämässä? Tämä olisikin varmasti hyvin suosittu ratkaisu.
Minulle ja varmasti monille muillekin joulu ja pääsiäinen ovat perinteisesti epäuskonnollisia juhlia. Ei minun jouluuni ole ikinä kuulunut uskontoa joulukuusen tähteä enempää, lukuunottamatta koulun pakolliset jumalanpalvelukset. Ja perheeni ei todellakaan ollut mikään kiihkoateistivasemmistoperhe, jossa jumalan päälle sylettiin, vaan ihan perus kokkari/keskusta-perhe, jonka kaikki jäsenet kuuluivat kirkkoon.