Keskustelua Pride-kulkueesta yms.

  • 169 369
  • 1 406

Hauptmann

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tänään kulkue lähtee liikkeelle kello 12. Viime vuonna oli melkein 100 000 osallistujaa ja tänä vuonna odotetaan vielä enemmän. Ehkä menee 100 000 rikki. Saattaa olla Helsingin keskusta tukossa.

Henkilökohtaisesti mietin, että on hieno juttu, kun järjestetään tällaisia kulkueita ja toivon mukaan edistetään seksuaalista tasa-arvoa. Viime vuonna en ollut tietoinen kulkueesta, kun asioin Forumin McDonald'sissa. Tilasin pirtelön ja kahvin. Kun sain ne, niin kahvi oli jäähtynyt ja pirtelö oli sulanut. Paljon porukkaa oli siellä jonossa. Tänäänkin yritän jotenkin sumplia itseni Helsingin keskustaan täältä Porvoosta.
 

redpecka

Jäsen
Onpas tuolla nyt paljon sotkettu Palestiinaa tähän Prideen. Onkohan hyvä juttu vai aiheuttaako vain enemmän kahtiajakautumista? Sinänsä kulkevat saman teeman alla: sorrettu, vähemmistö... Mutta mutta. Kertokaa viisaammat kääntyykö tämä Priden eduksi vai taakaksi?
 

Mauri-Antero

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Onpas tuolla nyt paljon sotkettu Palestiinaa tähän Prideen. Onkohan hyvä juttu vai aiheuttaako vain enemmän kahtiajakautumista? Sinänsä kulkevat saman teeman alla: sorrettu, vähemmistö... Mutta mutta. Kertokaa viisaammat kääntyykö tämä Priden eduksi vai taakaksi?
Ei mene enää montakaan vuotta, kun pridestä leivotaan eräänlainen juhannuksen jatko, täysin kaupallinen juhla. Ja mikäs siinä, hyvä vaan kun ihmiset kerääntyy kuluttamaan rahaa.
 
Etelä-Savossa keskustellaan siitä, onko seksuaalinen suuntautuminen ideologia. Pridella on perusteltu paikkansa vielä pitkään. Hyvinvointialueet | Sateenkaarivärit somelogossa nostattivat kiistan Etelä-Savossa
Täytyy kyllä nostaa hattua päästä ja kumartaa syvään näille pride- ja järjestö-aktiiveille, jotka tekevät töitä seksuaalivähemmistöjen, yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon eteen omalla naamallaan näillä konservatiivisen nihkeillä paikkakunnilla. Kovaa hommaa.
 

aalto

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, änärin suomalaiset
Täytyy kyllä nostaa hattua päästä ja kumartaa syvään näille pride- ja järjestö-aktiiveille, jotka tekevät töitä seksuaalivähemmistöjen, yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon eteen omalla naamallaan näillä konservatiivisen nihkeillä paikkakunnilla. Kovaa hommaa.
Kovvoo hommoo!

Tuli niin nätti syöttö lapaan, että eihän tätä voinut missata.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk
Ei mene enää montakaan vuotta, kun pridestä leivotaan eräänlainen juhannuksen jatko, täysin kaupallinen juhla. Ja mikäs siinä, hyvä vaan kun ihmiset kerääntyy kuluttamaan rahaa.
Maanantai-tiistaina muuttuu katukuva taas, kun jokainen ihmisoikeuksien puolesta taisteleva yritys laittaa sateenkaariliput takaisin kaappiin ja vähemmistöt samaa reittiä. Sinänsä tervehdin ilolla jokaista myyntipursketta suomalaiselle liike-elämälle. Nuokin 100 000+ ihmistä varmaan keskiostona jättää seutukunnalle vähintään sen 20-30 euroa. Näillä tuotteiden ja palveluiden hinnoilla todennäköisesti enemmänkin, ainakin sen parin sidun ja vesipullon verran.
 

Mauri-Antero

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Maanantai-tiistaina muuttuu katukuva taas, kun jokainen ihmisoikeuksien puolesta taisteleva yritys laittaa sateenkaariliput takaisin kaappiin ja vähemmistöt samaa reittiä. Sinänsä tervehdin ilolla jokaista myyntipursketta suomalaiselle liike-elämälle. Nuokin 100 000+ ihmistä varmaan keskiostona jättää seutukunnalle vähintään sen 20-30 euroa. Näillä tuotteiden ja palveluiden hinnoilla todennäköisesti enemmänkin, ainakin sen parin sidun ja vesipullon verran.
Onkos näiden juhlien ajankohta ollut aina tässä? Mielestäni olisi ehkä viisaampi siirtää heinäkuun puolen välin tienoille, kun juhannuksen turbo- juhlinnasta on vain viikko aikaa. Saisi ihmisten päät ja lompakot hieman palautumis- aikaa.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk
Onkos näiden juhlien ajankohta ollut aina tässä? Mielestäni olisi ehkä viisaampi siirtää heinäkuun puolen välin tienoille, kun juhannuksen turbo- juhlinnasta on vain viikko aikaa. Saisi ihmisten päät ja lompakot hieman palautumis- aikaa.
Nyt on kieltämättä hieman jännä kulma rinnastaa Priden ajankohta ja juhannusjuhlinta, tai olla aidosti huolissaan ilmaistapahtuman aiheuttamasta lovesta lompakkoon. Tuon saman argumentin voisi sanoa vaikka Tuskasta, että miksi se on viikko jussista. Tai Provinssista, tai Iskelmäfestareista, tai monista kymmenistä muista kesätapahtumista. Pride-liike on saanut alkunsa Stonewallin mellakoista, jotka tapahtuivat 28. kesäkuuta 1969 ja siten myös Helsinki Pride haluaa ajoittaa puistojuhlansa kesäkuun loppuun/ heinäkuun alkuun. Varmasti puistojuhlijoiden joukossa on vielä juhannuksesta topuvia, mutta ihan kamalan suurta korrelaatiota en nyt näe näiden asioiden välillä sitä paitsi, eilenhän oli jengillä palkkapäivä ja ekat lomarahat maksussa.

 

Mauri-Antero

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Nyt on kieltämättä hieman jännä kulma rinnastaa Priden ajankohta ja juhannusjuhlinta, tai olla aidosti huolissaan ilmaistapahtuman aiheuttamasta lovesta lompakkoon. Tuon saman argumentin voisi sanoa vaikka Tuskasta, että miksi se on viikko jussista. Tai Provinssista, tai Iskelmäfestareista, tai monista kymmenistä muista kesätapahtumista. Pride-liike on saanut alkunsa Stonewallin mellakoista, jotka tapahtuivat 28. kesäkuuta 1969 ja siten myös Helsinki Pride haluaa ajoittaa puistojuhlansa kesäkuun loppuun/ heinäkuun alkuun. Varmasti puistojuhlijoiden joukossa on vielä juhannuksesta topuvia, mutta ihan kamalan suurta korrelaatiota en nyt näe näiden asioiden välillä sitä paitsi, eilenhän oli jengillä palkkapäivä ja ekat lomarahat maksussa.

No joo, kesän kalenteri on tungettu niin täyteen kaikenlaista kekkeriä, että väljää ajankohtaa ei löydy enää kuin elokuun lopusta. Mutta hyvin se näemmä tähänkin ajankohtaan istuu, jos kerran tapahtuma kasvaa joka vuosi.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Onpas tuolla nyt paljon sotkettu Palestiinaa tähän Prideen.

Tämä on kyllä asia, jota ei vaan pysty käsittämään. Kun vastakkain on yksi maailman avoimimpia ja hyväksyvimpiä yhteiskuntia ja paikka, jossa homous suunnitellaan kiellettäväksi rikoslaissa niin nämä pellet liehuttavat Palestiinan lippuja. Muuten voisin jotenkin ymmärtää, mutta maailman kaikista paikoista pride-kulkue on huonoin tuolle performanssille.
 

Nahkasohva

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ronnie O'Sullivan, Sunderland
Tämä on kyllä asia, jota ei vaan pysty käsittämään. Kun vastakkain on yksi maailman avoimimpia ja hyväksyvimpiä yhteiskuntia ja paikka, jossa homous suunnitellaan kiellettäväksi rikoslaissa niin nämä pellet liehuttavat Palestiinan lippuja. Muuten voisin jotenkin ymmärtää, mutta maailman kaikista paikoista pride-kulkue on huonoin tuolle performanssille.
Ei tähän oikein ole mitään muuta vastausta kuin maailman ja ihmismielen nurinkurisuus. Toiselta puolen aivan yhtä käsittämätöntä on vaikkapa monien kristillisdemokraattien putkiaivoinen Israel-fanitus. Kaikista maailman maista fanituksen kohteeksi valikoituu maa, jossa iso osa kansasta – valtiojohdon suosiollisella avustuksella – elää synnissä ja häpeässä minkä kerkeää.
 
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Onpas tuolla nyt paljon sotkettu Palestiinaa tähän Prideen. Onkohan hyvä juttu vai aiheuttaako vain enemmän kahtiajakautumista? Sinänsä kulkevat saman teeman alla: sorrettu, vähemmistö... Mutta mutta. Kertokaa viisaammat kääntyykö tämä Priden eduksi vai taakaksi?
Palestiinan ensimmäistä Pridea odotellessa.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Suvaitsevaisuutta ja ihmisarvon kunnioitusta, mutta ei toki kaikille.
"Kokoomus vittuun prideilta".

Mä kyllä kannatan tasa-arvoa kaikin puolin, mutta ainakin osa tästä Pride-porukasta kannattaa jotain ihan muuta.
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo

Varis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KiVa, EK65
Mä kyllä kannatan tasa-arvoa kaikin puolin, mutta ainakin osa tästä Pride-porukasta kannattaa jotain ihan muuta.
Minä luulin että tämä suvaitsemattomuuden suvaitsemisen ongelma olisi täällä käsitelty jo riittävän monta kertaa.

Pride kannattaa erityisesti seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen tasa-arvoa ja vastustaa sellaisia instansseja, jotka toimivat näitä arvoja vastaan. Aika yksinkertaista. Lisäksi kannattaa huomioida että pelkästään Helsingissä Prideä juhlii noin 100 000 ihmistä, joten ihan jokaista mielipidettä ja lakanaa ei välttämättä ole mahdollista yleistää koko liikkeen viralliseksi kannaksi.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
"Kokoomus vittuun prideilta".

Mä kyllä kannatan tasa-arvoa kaikin puolin, mutta ainakin osa tästä Pride-porukasta kannattaa jotain ihan muuta.
Tästä Jade Nyström puhui viime vuoden Priden yhteydessä:

 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Minä luulin että tämä suvaitsemattomuuden suvaitsemisen ongelma olisi täällä käsitelty jo riittävän monta kertaa.

Pride kannattaa erityisesti seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen tasa-arvoa ja vastustaa sellaisia instansseja, jotka toimivat näitä arvoja vastaan. Aika yksinkertaista. Lisäksi kannattaa huomioida että pelkästään Helsingissä Prideä juhlii noin 100 000 ihmistä, joten ihan jokaista mielipidettä ja lakanaa ei välttämättä ole mahdollista yleistää koko liikkeen viralliseksi kannaksi.
Missä minä olen yleistänyt jokaista mielipidettä tai lakanaa koko liikkeen viralliseksi kannaksi? Noin muuten, kovasti tälläkin palstalla kyllä tykätään yleistää yksittäisten henkilöiden ulostuloja koskemaan isompaakin joukkoa, kunhan se sopii omaan agendaan.
 

Varis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KiVa, EK65
Missä minä olen yleistänyt jokaista mielipidettä tai lakanaa koko liikkeen viralliseksi kannaksi? Noin muuten, kovasti tälläkin palstalla kyllä tykätään yleistää yksittäisten henkilöiden ulostuloja koskemaan isompaakin joukkoa, kunhan se sopii omaan agendaan.
Tämä on hauska peli. Missä minä olen väittänyt sinun yleistäneen mitään liikkeen viralliseksi kannaksi?
Tässä keskustelussa on useampi linkki kuviin lakanoista ja uutisjuttuihin priden juhlijoiden mielipiteistä. Otin kantaa yleisesti niihin kaikkiin.

Mukava olisi nähdä kyllä ne esimerkit yksittäisten henkilöiden ulostulojen yleistämisestä koskemaan isompaa joukkoa. Poliitikkoja ei lasketa, koska hehän nimenomaan ja ihan kirjaimellisesti edustavat isompia porukoita. Yksittäisen Pride-juhlijan mielipide on kutakuinkin yhtä merkityksellinen osana kokonaisuutta kuin vaikka yhden äänestäjän tai yhden jääkiekkojoukkueen kannattajan. Kollektiivisesti sieltä varmasti löytyy paljon yhteistä, mutta varsinkin noista tiukemmista kannanotoista on takuulla useampia mielipiteitä.

Minun henkilökohtainen mielipiteeni on kuitenkin se, että vaikka Räsäsen ja Kokoomuksen saama kritiikki on tässä kontekstissa erittäin ymmärrettävää. Päivi taistelee väsymättä seksuaalivähemmistöjen oikeuksia vastaan, eli omasta mielestään kristillisten arvojen puolesta. Kokoomus taas on viimeistään tällä hallituskaudella osoittanut, että sen arvopohja taipuu mihin tahansa, kunhan on mieluinen hallitusohjelma. Vähän falskilta tuntuisi jos kumpikaan näistä yrittäisi kerätä irtopisteitä marssimalla kulkueessa. Sallittua se toki on.
 
Viimeksi muokattu:

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Minun henkilökohtainen mielipiteeni on kuitenkin se, että vaikka Räsäsen ja Kokoomuksen saama kritiikki on tässä kontekstissa erittäin ymmärrettävää.
Ymmärrettävää ihmisen toimintaa, mutta minusta silti tyhmää sen suhteen, mitä sanotaan tavoitteeksi. Siis jos tavoitteena on se, että seksuaalivähemmistöt ovat hyväksytty osa valtaväestöä - jonka siis oletan olevan tavoitteena.

Mutta kuten monissa muissakin asioissa, niin eihän tämä asia näin mene, kun on kyse ihmisistä. Se on surkeaa, koska aika monessa jutussa juuri aktivismi itse on se tekijä, joka hidastaa aktivismin kohteena olevan asian etenemistä yhteisössä. Se on nurinkurista, kyllä, mutta olen esimerkiksi Vihreistä, Elokapinasta ja luonnonsuojelujärjestöistä sanonut varmaan jo 30 vuotta jos en kauemmin, että ne tekevät asioiden muuttamisesta pelkästään vaikeampia. Aktivismi tahtoo vieraannuttaa ajamansa asian tekemällä siitä vastakkainasettelun.

Olen useammassakin ketjussa esittänyt tälle omasta mielestäni parempia vaihtoehtoja. Ihmisten yhteisöjen liima on luottamus. Sitä kasvattamalla yhteisöt hyväksyvät asioita. Tästä on olemassa paljon esimerkkejä, ja linkkaan aiheesta yhden melko tuoreen uutisen:


HLBT-jäsenten roolin armeijassa on nähty muuttavan asenteita yleisesti myös konservatiivisessa Ukrainassa. Suuri kiitos kuuluu Viktor Pylypenkolle, joka ilmoitti ensimmäisenä ukrainalaisena sotilaana vuonna 2018 olevansa homoseksuaali.

Tämä asia tullee muuttamaan lähtökohdiltaan aika konservatiivisten ukrainalaisten suhtautumisen seksuaalivähemmistöihin melko rajusti ajan kanssa.

Linkkasin tuohon jo Jade Nyströmin mielipiteen. Linkkasin sen siksi, kun henkilökohtaisessa elämässä tiedän seksuaalivähemmistöön kuuluvia, joiden mielestä esimerkiksi vaikkapa homouden karnevalisointi ei aja asiaa millään tavalla. On useampikin taho, jonka mielestä ainakin yksityisissä keskusteluissa Pekka Haavisto on tehnyt homojen asemalle Suomessa enemmän kuin mikään SETA:n kampanja.

Tämä ei koske pelkästään seksuaalivähemmistöjä, vaan monia muitakin ilmiöitä. Yhdysvalloissa puhutaan paljon mustiin kohdistuvasta rasismista. Kun sitä puretaan, niin huomataan esimerkiksi se, että mustan väestönosan koulutustaso on alhaisempi kuin valkoisilla tai aasialaislähtöisillä ihmisillä. Miksi? Luottamuspulan takia. Musta väestönosa ei luota esimerkiksi koulutukseen, josta syystä he jäävät alikoulutetuiksi. Heillä on olemassa koulutetulle tummaihoiselle oma terminsäkin, "oreo" eli päältä tumma, sisältä valkoinen. Moni varmaan sanoo, että epäluottamus on ansaittua, mutta minä sanon, että eikö tästä epäluottamuksesta pitäisi päästä eroon?

Mutta koska ihmisten asenne on kuitenkin sen kaltainen, että toista ryhmää edustavan mielipiteet "ei kiinnosta vittuakaan", niin minä sanon, että olkoot. Tällainen "me vs ne" on sen verran tyypillistä ihmiselle, ettei siitä varmaan koskaan päästä eroon, vaikka tosiaan noin yleisesti se helpottaisi montaa juttua.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös