Mainos

Keskustelua Pride-kulkueesta yms.

• 182 337
  • 1 458

msg

Jäsen
Marin lupasi Ylen haastattelussa, että translaki etenee eduskuntaan ensi syksynä. Sanoi myös ettei laki ole aikaisemmin edennyt, koska koronapandemian aikana sosiaali- ja terveysministeriössä on ollut suuri työtaakka. Eli eiköhän se kuitenkin toteudu.

Ellei Kepu sitten ryhdy hiekottamaan tätä(kin) asiaa.

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Näihin liittyen voidaan myös kysyä, miksi Pride-yhteisö ei hyväksynyt Miesten tasa-arvo ry:tä mukaan kulkueeseen?

Itse tuossa olin vähän samalla asialla, mutta eri yhteydessä. Eli voiko pride-keskustelun yhteydessä nostaa muita epäkohtia esiin.

Oli itseltäni täysin väärään ketjuun tullut vuodatus ja @hooceebruins ille pahoittelut lainauksesta.

Sinulta @Glove kysyisin että ajatko miesten tasa-arvo ry:n asioita vuoden 11 muun kuukauden aikana? Oletko aktiivinen asiassa? Vai ratsastatko jostain muusta syystä juuri priden ajankohtana päällystämään seksuaalivähemmistöjen asioita muilla ongelmilla?

Joskus ei ole pahasta nostaa kättä virheen merkiksi. Niin tein itsekin kun tajusin nyt että ei ihan oikeaan ketjuun asiani mennyt.

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Marin lupasi Ylen haastattelussa, että translaki etenee eduskuntaan ensi syksynä. Sanoi myös ettei laki ole aikaisemmin edennyt, koska koronapandemian aikana sosiaali- ja terveysministeriössä on ollut suuri työtaakka. Eli eiköhän se kuitenkin toteudu.
Hyvä että laki saadaan syksyllä eduskunnan käsiteltäväksi. Mielenkiintoista on myös nähdä lain sisältö.

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Miksi Helsingin juhlaviikot eivät järjestä tapahtumia Tampereella?
Miksi Taiteiden yön ohjelmistoon ei kuulu urheilua?
Miksi Puolustusvoimain lippujuhlassa ei marssi sivarit, totaalikieltäytyjät ja palveluksesta vapautuksen saaneet?

Kyllä on maailma pahasti keskeneräinen, kun kaikki tapahtumat ovat epäkohtia täynnä.

4

444

Tässä reilun vuorokauden sisään olemme siis oppineet useamman viestin voimin, kuinka upeaa on, että pride on taas tältä vuodelta ohitse, vaikka:
- Ei kuulemma vaikuta ko. kirjoittajan elämään millään tavalla
- Ei näy ko. kirjoittajan kotipaikkakunnalla millään tavalla
- Ko. kirjoittajan ei tarvitse pitää asioistaan minkäänlaista meteliä.

Jännäksi menisi, jos edes yksi tai herraties kaikki kohdat eivät pitäisikään paikkaansa. Minkälainen älämölö olisi syntynyt, jos häntä vaikka kiinnostaisi asia tai se koskettaisi häntä henkilökohtaisesti. Tai tapahtuma näkyisi hänen kotipaikkakunnallaan jotenkin. Tai, ehkä pahimpana kaikista, hänen pitäisi jollain tavalla korostaa sitä, miten ei vaikuta hänen elämäänsä mitenkään. Olisi varmaan upeinta ja ihaninta ikinä, että tämä ”pakkohomotus” sun muut on taas tältä vuodelta ohi.

Välillä vetää sanattomaksi.

Kaikesta kommentoinnista päätellen tälle tapahtumalle on enemmän kysyntää nyt kuin koskaan ennen.

Steril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kivikovat liiganousijat
Lainaan tuolta poppariketjusta lyhyesti. Nää on jänniä. Pastori puhuu järkeviä, vakuuttavasti. Olen samaa mieltä, avoin keskustelu on hyvä ja fyysisesti ei saa käydä käsiksi. Surrealistisen asiasta tekee kumminkin se, että itse asia järjetön.

Tällasta viihdettähän Volasen Janikin tekee eli luodaan absurdi lähtötilanne ja kommentoidaan sitä naama peruslukemilla kuin mitäkin järkevää asiaa puoliyhdeksän uutisissa. (Putouksen viikkokatsaussketsit ym julmahuvi-ihmebantutuotanto.) Harmi, ettei tätä ole (kai) käsikirjoitettu eikä ole viihdettä, ainakaan tarkoitettu sellaiseksi.
Tätä kanavaahan "profeetta" Jouko Pihokin käyttää lähteenä. Ihmettelinkin että kumman hiljaa Jokke on tällä kertaa Pridesta, mutta eilen illalla tärähti:

Ja toinen sankari Ano komppaa:

Viimeksi muokattu:

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Tätä kanavaahan "profeetta" Jouko Pihokin käyttää lähteenä. Ihmettelinkin että kumman hiljaa Jokke on tällä kertaa Pridesta, mutta eilen illalla tärähti:
Pride eli ylpeys on Saatanasta, joka haluaa tuhota luomisjärjestyksen.

Nyt on kyllä teoriat kohdillaan. Mä en kyllä suostu samoja sieniä syömään.

Suosikkijoukkue
Pelicans
28-vuotias transmies Noel ei kuitenkaan halunnut osallistua kulkueeseen.

– Se edustaa sellaisia arvoja, jotka eivät minuun iske, Noel kertoo.

Turussa asuva, humanistisia tieteitä opiskeleva Noel kokee, ettei nykyinen Pride aidosti aja kaikkien seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvien oikeuksia.

– Se edustaa lähinnä niitä ihmisiä, jotka ovat vihervasemmistoon tai intersektionaaliseen feminismiin kallellaan.

Noelin mukaan nykyinen Pride keskittyy myös turhan paljon transasioihin, eikä enää yhtä paljon seksuaalivähemmistöihin.
Tässä osutaan naulankantaan. Pride ei aidosti aja kaikkien seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen oikeuksia.

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings

Tässä osutaan naulankantaan. Pride ei aidosti aja kaikkien seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen oikeuksia.
"Noelin mukaan nykyinen Pride keskittyy myös turhan paljon transasioihin, eikä enää yhtä paljon seksuaalivähemmistöihin "

Tämä voi itsessään olla validi näkökulma asioihin (en tiedä en ole ikinä ollut kulkueessa). On paljon erilaisten vähemmistöjen edustajia, jotka eivät pidä siitä että heidän oikeuksistaan tai ongelmistaan puhutaan erittäin paljon.

Sinällään on aiheellista varmaan puhua Priden suunnasta Suomessa tai muissa maissa. Tämäkin on lähtenyt Yhdysvalloista Suomeen ja siellä on erilainen perinne trans ja seksuaalivähemmistöjen asioissa kuin Suomessa. Suomessa kun ei ole ikinä ollut rotuerottelua tai rotuun perustuvaa orjuutta. Täten en ole varma siitä pitäisikö täällä olla samanlaisia painotuksia kuin siellä Yhdysvalloissa tai jossain muissa maissa joissa on vastaavaa historiaa.

(1)
  • Tykkää
Reactions: npc

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Sydän syrjällään ja pettyneenä on tätä ketjua saanut viime aikoina lukea, koska odotin että olisimme jo ainakin tällä palstalla päässeet näistä ”entäs miesten tasa-arvo?!” -hassutteluista. Aivan käsittämättömän koville ottaa Pride ja sen oheistapahtumat joillain, eritoten siihen nähden miten hyvällä ja tärkeällä asialla siinä ollaan.

Paljon on vielä työtä edessä, siksi näitä pitää jatkossakin järjestää.

No jos kaikki saa olla mitä ovat Pride-kulkueessa niin miksi kielletään jonkun osallistuminen? Sanomattakin selvää että parilla porukalla sinne on porttikielto hyvästä syystä mutta kaksilla rattailla se on ajamista silti.

Tsiigasin ite Tampereen version k.o tapahtumasta ja ihan kiva päivä puistossa oli. Mulle sieltä ei miestä löytyis vaikka laskisin tasoa rajusti. Ei ehkä mun juttu kuitenkaan tuonkaltainen tapahtuma ihan isossa mittakaavassa.

Siellä näki paljon sellaisia jotka poikkeavat massasta. Hyvä heille tällainen tapahtuma.

mutina

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Chicago Blackhawks, Fife Flyers
No jos kaikki saa olla mitä ovat Pride-kulkueessa niin miksi kielletään jonkun osallistuminen? Sanomattakin selvää että parilla porukalla sinne on porttikielto hyvästä syystä mutta kaksilla rattailla se on ajamista silti.
Nettitrollien* suosikkiargumentti: suvaitsevaisten pitäisi suvaita myös niitä, jotka haluavat oman maailmankatsomuksensa perusteella syrjiä muita ja rikkoa toisten ihmisoikeuksia.

“Tolerance of intolerance is cowardice.”

*En siis väitä sinua trolliksi, totean vain, että tämä argumentti on siitä pelikirjasta, mitä trolliluolassa luetaan.

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Perus klisee että suvaitsen kaiken paitsi suvaitsemattomat.

Argumenttisi on hyvä ja voih jos kaikki vain osaisivat sitä noudattaa. Minä ymmärrän että jossain tuolla oman elinpiirini takana kaukana saattaa olla myös pahoinvoivaa populaa. Ylimielinen suhtautuminen toisten ahdinkoon on ei luontaista ainakin minulle.

Katselemassa juuri Kahdeksan surmanluotia Niskasen Mikolta Yle-Areenasta. Samaistun tuohonkin junttiin todella paljon. Sitä mies yrittää tehdä kaikkensa perheensä eteen samalla kun yleinen ilmapiiri vaan vittuilee ja lyö. Mulla menossa se neljäs osa tuosta filmistä. Voisin kuvitella mitä aattelisi meijän Pasi kun pellon poikki torvet tötteröllä marsittaisiin sateenkaarilippujen kanssa kun on Liisa-heppa just viety verottajan toimesta.

Mutta onneksi emme enää elä 60-70-luvulla. Pitkä ja kivulias matka se on ollut sieltä tähän päivään. Eikä sellaista päivää varmaan tulekaan kun kaik ois vain jees.

Onneksi tuntuu, että mitä nuorempaa on popula niin sitä valveutuneempaa se on. Minun pitäisi vanhana partana sanoa että ennen oli paremmin mutta kun en sano koska nykyisin on paremmin ja minun jälkeeni vielä paremmin.

Kirjastoon mielenilmaisua toteuttamaan menneet tyypit jos olisivat älykkäitä, tajuaisivat, että jos 60 vuotta sitten olisi ollut jotain tuollaista - hekin saattaisivat olla nykyään sellaisia joiden mielestä on ihan ookoo järjestää erilaisia tapahtumia eikä siitä tartte mieltänsä pahoittaa.
Kyllä Pasin kohtalo koskettaa, mutta ei se silti poista vastuuta siitä, että hän surmasi neljä ihmistä ja se oikea ”Pasi” tappoi 1990-luvulla myös entisen vaimonsa.

Ei toisen pahoinvointi poista tarvetta nostaa esille joidenkin muiden pahoinvointia. Tämän kun ihmiset ymmärtäisivät.

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Kyllä minä ymmärrän tuolla ylempänä mainitun Noelin pointin - tai siis sen miksei koe tapahtumaa itsensä näköiseksi.

Nimittäin en minäkään. Nykyinen Pride on vähemmistön vähemmistöjen tilkkutäkki. Niitä alaryhmiä on niin paljon, etten minä pysy enää kartalla. Se ei tietenkään ole mikään syy miten Pride ei ole enää tarpeellinen. Se todellakin on tarpeellinen. Se, että minulla - valkoisella cis homomiehellä - on elämässä pääosin kaikki oikein hyvin, ei todellakaan tarkoita, että muilla vähemmistöillä olisi. Tai edes muilla kaltaisillani olisi. Tietenkin olen muutamaan kertaan käynyt marssimassa ja onhan noissa puistojuhlissa aivan fantsu (hih) fiilis.

Ja kun muistetaan mistä Pride on saanut alkunsa, eli Stonewallin homoista ja varsinkin heidän dragqueeneistaan - niin mikä minä "normikaduntallaajana" olen sanomaan, että nyt on kaikki hyvin. Ei varmasti ole. Edelleen valtavirrasta erottuvia katsotaan vähän vinoon.

En ollenkaan ihmettele, että nyt Pridessa korostuu enemmän epäkohdista kärsivät pienryhmät. Heidän on aikakin saada äänensä kuuluville. Se, etten minä oikein "kuulu" porukkaan, ei tietenkään tarkoita etteikö heidän asiansa olisi yhtä tärkeä kuin minun.

Kuten sanoin, mulla on pääsääntöisesti kaikki ok enkä minua katsota kieroon. OK, joudun mä vähän varomaan sanojani ja varsinkaan uudessa yhteisössä (on sitten työ- tai harrastus/muu) en nyt ihan avoin homoudestani ole. Tosin olen siinä "onnekkaassa" asemassa: olen faija ja faari. Kuitenkin mun ikäiseltä jossain välissä kysellään jälkikasvusta tai parisuhteesta voin rehellisesti sanoa olevani eronnut yhden lapsen isä. Nykyisessä duunipaikassa ja sitä edellisessäkin (pomoni kuolemattomat sanat taisi olla jotain että täällä saa olla vaikka kääpiöhomoneekeri, kunhan hommat hoituu) saanut olla ihan oma itseni. Joskus täytyy vaan edelleen olla varovainen.

En minäkään ihan kaikkia Prideen olisi hyväksymässä; jotenkin on vastenmielinen ajatus AnoMarcon olevan kulkueessa. Miesten tasa-arvo ry ei nyt samaan kastiin kuulu, mutta olisin senkin kohdalla ollut hyvin kriitiinen.

Ja kuulutaanhan me kaikki kuitenkin vähemmistöön. Jotkut on lappeenrantalaisia tai kouvolalaisia. Ja jotkut - luoja paratkoon - vantaalaisia.

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Kyllä Pasin kohtalo koskettaa, mutta ei se silti poista vastuuta siitä, että hän surmasi neljä ihmistä ja se oikea ”Pasi” tappoi 1990-luvulla myös entisen vaimonsa.

Ei toisen pahoinvointi poista tarvetta nostaa esille joidenkin muiden pahoinvointia. Tämän kun ihmiset ymmärtäisivät.
Oikea Pasi eli Tauno Pasanen oli elokuvasta poiketen mahdollisesti myös toistuvasti väkivaltainen perhettään kohtaan ennen surmia. Heitä ei kuunneltu elokuvaa tehdessä.

Tämän esilletuonti elokuvassa muuttaisi todennäköisesti ymmärrystä viittä henkirikosta kohtaan. Aihe venyy ja paukkuu kohta OT:n puolelle, mutta Pride-aggressiota purkava voi aiheuttaa sitä lähipiirissään muillekin. Ylitsevuotavan aggressioon syyllisestä huolehtimisen ohella voi olla vielä monta tekijää haavoittuvaisemmassa/heikommassa asemassa olevaa uhria. Se lienee keskeinen peruste sille, miksi pitäisi keskittyä tuohon käytökseen puuttumiseen.

Syyllisen ymmärtäminen, enemmistön ymmärtäminen, suvaitsemattomien suvaitseminen ja heteromiesten tasa-arvo: sille voisi varmaan olla oma ketjunsa, kun välillä kaikki ketjut muuttuvat sellaiseksi. Veikkaan vaan, että juuri se ketju olisi sitten hiljainen ja kaikki muut jatkaisivat hetken kulutta ennallaan, heh. Mutta ehkä joku perustaa, ellei jo ole.

Oikea Pasi eli Tauno Pasanen oli elokuvasta poiketen mahdollisesti myös toistuvasti väkivaltainen perhettään kohtaan ennen surmia. Heitä ei kuunneltu elokuvaa tehdessä.
Mielestäni ei olisi ehkä pitänytkään kuunnella, koska elokuva ei kerro Tauno Pasasesta vaikka pieniä yhtymäkohtia on. Toki mielikuva monille jäi, että Pasi-hahmo perustuu täysin Tauno Pasaseen myös muuten kuin ampumistapaukesn myötä ja näin Tauno sai elokuvan jälkeen sympatiapisteitä ihan valtiojohtoa myöten. Ehkä se unohtui katsojilta että kyseessä on fiktioelokuva (alun introteksteissä jo mainitaan), kun Mikko Niskanen veti elämänsä roolin ja kuvaus oli varsin realistinen.

Ettei mene ihan offtopickiksi, niin mitä Prideen tulee, niin paljon on saanut kuulla taas juttuja muiden suusta kuinka ihmisille tuputetaan tätä tapahtumaa väkisin. Itse en ole kyllä kokenut, että tapahtumaa olisi tuputettu millään lailla väkisin, vaikka uutisia seuraan joka päivä. Sinänsä muutenkin Pride-vastaisuus on mielenkiintoinen ilmiö, että mistä se tulee. Oma tulkintani on tähän asti ollut, että Priden vastustajia ärsyttää ihmiset Priden taustalla, eikä tavallaan itse sanoma.

(1)
  • Tykkää
Reactions: npc

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC
Tynkkyselle pisteet tästä.

Liitteet

• 2AB0CDA1-1951-46A7-A30A-DED63706C3E2.jpeg
    2AB0CDA1-1951-46A7-A30A-DED63706C3E2.jpeg
    187 KB · kertaa luettu: 340

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
jumankauta, enpä olisi uskonut että kirjaston satuhetkeen liittyvään keskusteluun tervepäisimmän ja parhaiten koostetun yhteenvedon meille tarjoaa Sebastian Tynkkynen.
Ei kai se mikään suuri yllätys pitäisi olla tietäen hänen taustansa.

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Nettitrollien* suosikkiargumentti: suvaitsevaisten pitäisi suvaita myös niitä, jotka haluavat oman maailmankatsomuksensa perusteella syrjiä muita ja rikkoa toisten ihmisoikeuksia.

“Tolerance of intolerance is cowardice.”

*En siis väitä sinua trolliksi, totean vain, että tämä argumentti on siitä pelikirjasta, mitä trolliluolassa luetaan.

Siis joo, olen itse seksuaalivähemmistön edustaja.

Mutta mitä tulee näihin juttuihin niin yhtälailla pridesakki dissaa Räsästä ym. vaikka heilläkin on oikeus sanoa mielipiteensä.

En trollaa mutta osa pridesakista on aika lailla tekopyhää porukkaa, ei toki kaikki.

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy