Keskustelua Pride-kulkueesta yms.

  • 159 830
  • 1 345

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
En halua vaikuttaa töykeältä, mutta ei sinun minulle tätä tarvitse avata. Tajuan lukemani asian ja siksi kirjoitin jo alkuperäisen viestin loppuun setämies-kulttuurista ja turhasta kauhistelusta. Toistin vielä asian varmuuden vuoksi.

"Maailma on täynnä ongelmia", kyllä vain. Itse olen näistä tietyistä asioista muutamat kerrat puhunut ihan muissa kuin prideen tai seksuaalivähemmistöihin liittyvissä keskusteluissa. Eli usko pois, minulle nuo ongelmat eivät ole ajankohtaisia tässä mainitussa yhteydessä.

Perustelin tuossa mielestäni sen miksi otin asiasta kiinni enkä todellakaan ole päällystämässä tätä aihealuetta "mutta kun heteromiehet" -uhriutumisella. Olen tehnyt suhtautumiseni selväksi tämän ketjun pääasiaan liittyen eikä tarkoitukseni tosiaan ollut edustaa samaa linjaa kuin tuo puhumasi kirjoittaja.

Pahoittelut jos moinen vaikutelma jäi. Keskustelu on täällä aaltoillut henkilökohtaisiin miekkailuihin ja ajattelin että tuolla pointillani voisi olla asiallista elintilaa täällä. Siksi myös offista pahoittelin.
Se on henkilökohtaista miekkailua koska kuten kuten Tuomaksen kanssa eilen keskustelit, vastapuolella ei ole ensimmäistäkään oikeaa argumenttia joten sen takia trolleille saippuaa.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Se on henkilökohtaista miekkailua koska kuten kuten Tuomaksen kanssa eilen keskustelit, vastapuolella ei ole ensimmäistäkään oikeaa argumenttia joten sen takia trolleille saippuaa.

No en tainnut muuta väittääkään? Totesin vain että tuon henkilökohtaisen miekkailun ohessa ei varmasti haittaa tuoda muutakin näkökulmaa esiin. Minä kun en käsittääkseni ole mitätöinyt seksuaalivähemmistöjen kohtaamaa syrjintää sekä muuta paskaa mitä juuri priden aikaan viljellään. Ja jota naamioidaan milloin mitenkin.

En nyt oikein tiedä että haetko hakemalla jotain konfliktia kanssani kun tartuit yhteen ilmaisuun jota en pahalla tarkoittanut.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
No en tainnut muuta väittääkään? Totesin vain että tuon henkilökohtaisen miekkailun ohessa ei varmasti haittaa tuoda muutakin näkökulmaa esiin. Minä kun en käsittääkseni ole mitätöitynyt seksuaalivähemmistöjen kohtaamaa syrjintää sekä muuta paskaa mitä juuri priden aikaan viljellään.

En nyt oikein tiedä että haetko hakemalla jotain konfliktia kanssani kun tartuit yhteen ilmaisuun jota en pahalla tarkoittanut.

Mikä tässä on konfliktin hakua?
En minä tiedä mikä on sinulle selvää ja mikä ei.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Mikä tässä on konfliktin hakua?
En minä tiedä mikä on sinulle selvää ja mikä ei.

Luin nuo kirjoittamani viestit alkuperäistä myöten vielä kerran. Kyllä noista asiani käy selväksi jos haluaa ne lukea.

No minusta oli mielenkiintoista tarttua tuohon miekkailu-termiin kun siinä oli muun viestin verran juurikin selvennystä miten ajattelen.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Marin lupasi Ylen haastattelussa, että translaki etenee eduskuntaan ensi syksynä. Sanoi myös ettei laki ole aikaisemmin edennyt, koska koronapandemian aikana sosiaali- ja terveysministeriössä on ollut suuri työtaakka. Eli eiköhän se kuitenkin toteudu.

Ellei Kepu sitten ryhdy hiekottamaan tätä(kin) asiaa.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Näihin liittyen voidaan myös kysyä, miksi Pride-yhteisö ei hyväksynyt Miesten tasa-arvo ry:tä mukaan kulkueeseen?

Itse tuossa olin vähän samalla asialla, mutta eri yhteydessä. Eli voiko pride-keskustelun yhteydessä nostaa muita epäkohtia esiin.

Oli itseltäni täysin väärään ketjuun tullut vuodatus ja @hooceebruins ille pahoittelut lainauksesta.

Sinulta @Glove kysyisin että ajatko miesten tasa-arvo ry:n asioita vuoden 11 muun kuukauden aikana? Oletko aktiivinen asiassa? Vai ratsastatko jostain muusta syystä juuri priden ajankohtana päällystämään seksuaalivähemmistöjen asioita muilla ongelmilla?

Joskus ei ole pahasta nostaa kättä virheen merkiksi. Niin tein itsekin kun tajusin nyt että ei ihan oikeaan ketjuun asiani mennyt.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Marin lupasi Ylen haastattelussa, että translaki etenee eduskuntaan ensi syksynä. Sanoi myös ettei laki ole aikaisemmin edennyt, koska koronapandemian aikana sosiaali- ja terveysministeriössä on ollut suuri työtaakka. Eli eiköhän se kuitenkin toteudu.
Hyvä että laki saadaan syksyllä eduskunnan käsiteltäväksi. Mielenkiintoista on myös nähdä lain sisältö.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Miksi Helsingin juhlaviikot eivät järjestä tapahtumia Tampereella?
Miksi Taiteiden yön ohjelmistoon ei kuulu urheilua?
Miksi Puolustusvoimain lippujuhlassa ei marssi sivarit, totaalikieltäytyjät ja palveluksesta vapautuksen saaneet?

Kyllä on maailma pahasti keskeneräinen, kun kaikki tapahtumat ovat epäkohtia täynnä.
 

444

Jäsen
Tässä reilun vuorokauden sisään olemme siis oppineet useamman viestin voimin, kuinka upeaa on, että pride on taas tältä vuodelta ohitse, vaikka:
- Ei kuulemma vaikuta ko. kirjoittajan elämään millään tavalla
- Ei näy ko. kirjoittajan kotipaikkakunnalla millään tavalla
- Ko. kirjoittajan ei tarvitse pitää asioistaan minkäänlaista meteliä.

Jännäksi menisi, jos edes yksi tai herraties kaikki kohdat eivät pitäisikään paikkaansa. Minkälainen älämölö olisi syntynyt, jos häntä vaikka kiinnostaisi asia tai se koskettaisi häntä henkilökohtaisesti. Tai tapahtuma näkyisi hänen kotipaikkakunnallaan jotenkin. Tai, ehkä pahimpana kaikista, hänen pitäisi jollain tavalla korostaa sitä, miten ei vaikuta hänen elämäänsä mitenkään. Olisi varmaan upeinta ja ihaninta ikinä, että tämä ”pakkohomotus” sun muut on taas tältä vuodelta ohi.

Välillä vetää sanattomaksi.

Kaikesta kommentoinnista päätellen tälle tapahtumalle on enemmän kysyntää nyt kuin koskaan ennen.
 

redpecka

Jäsen
Pakko kysyä, että oliko juuri tämä pastori se tutun tuttu?



Lainaan tuolta poppariketjusta lyhyesti. Nää on jänniä. Pastori puhuu järkeviä, vakuuttavasti. Olen samaa mieltä, avoin keskustelu on hyvä ja fyysisesti ei saa käydä käsiksi. Surrealistisen asiasta tekee kumminkin se, että itse asia järjetön.

Tällasta viihdettähän Volasen Janikin tekee eli luodaan absurdi lähtötilanne ja kommentoidaan sitä naama peruslukemilla kuin mitäkin järkevää asiaa puoliyhdeksän uutisissa. (Putouksen viikkokatsaussketsit ym julmahuvi-ihmebantutuotanto.) Harmi, ettei tätä ole (kai) käsikirjoitettu eikä ole viihdettä, ainakaan tarkoitettu sellaiseksi.
 

Steril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kivikovat liiganousijat
Lainaan tuolta poppariketjusta lyhyesti. Nää on jänniä. Pastori puhuu järkeviä, vakuuttavasti. Olen samaa mieltä, avoin keskustelu on hyvä ja fyysisesti ei saa käydä käsiksi. Surrealistisen asiasta tekee kumminkin se, että itse asia järjetön.

Tällasta viihdettähän Volasen Janikin tekee eli luodaan absurdi lähtötilanne ja kommentoidaan sitä naama peruslukemilla kuin mitäkin järkevää asiaa puoliyhdeksän uutisissa. (Putouksen viikkokatsaussketsit ym julmahuvi-ihmebantutuotanto.) Harmi, ettei tätä ole (kai) käsikirjoitettu eikä ole viihdettä, ainakaan tarkoitettu sellaiseksi.
Tätä kanavaahan "profeetta" Jouko Pihokin käyttää lähteenä. Ihmettelinkin että kumman hiljaa Jokke on tällä kertaa Pridesta, mutta eilen illalla tärähti:




Ja toinen sankari Ano komppaa:



 
Viimeksi muokattu:

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Tätä kanavaahan "profeetta" Jouko Pihokin käyttää lähteenä. Ihmettelinkin että kumman hiljaa Jokke on tällä kertaa Pridesta, mutta eilen illalla tärähti:
Pride eli ylpeys on Saatanasta, joka haluaa tuhota luomisjärjestyksen.

Nyt on kyllä teoriat kohdillaan. Mä en kyllä suostu samoja sieniä syömään.
 
Suosikkijoukkue
Pelicans
28-vuotias transmies Noel ei kuitenkaan halunnut osallistua kulkueeseen.

– Se edustaa sellaisia arvoja, jotka eivät minuun iske, Noel kertoo.

Turussa asuva, humanistisia tieteitä opiskeleva Noel kokee, ettei nykyinen Pride aidosti aja kaikkien seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvien oikeuksia.

– Se edustaa lähinnä niitä ihmisiä, jotka ovat vihervasemmistoon tai intersektionaaliseen feminismiin kallellaan.

Noelin mukaan nykyinen Pride keskittyy myös turhan paljon transasioihin, eikä enää yhtä paljon seksuaalivähemmistöihin.
Tässä osutaan naulankantaan. Pride ei aidosti aja kaikkien seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen oikeuksia.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings

Tässä osutaan naulankantaan. Pride ei aidosti aja kaikkien seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen oikeuksia.
"Noelin mukaan nykyinen Pride keskittyy myös turhan paljon transasioihin, eikä enää yhtä paljon seksuaalivähemmistöihin "

Tämä voi itsessään olla validi näkökulma asioihin (en tiedä en ole ikinä ollut kulkueessa). On paljon erilaisten vähemmistöjen edustajia, jotka eivät pidä siitä että heidän oikeuksistaan tai ongelmistaan puhutaan erittäin paljon.

Sinällään on aiheellista varmaan puhua Priden suunnasta Suomessa tai muissa maissa. Tämäkin on lähtenyt Yhdysvalloista Suomeen ja siellä on erilainen perinne trans ja seksuaalivähemmistöjen asioissa kuin Suomessa. Suomessa kun ei ole ikinä ollut rotuerottelua tai rotuun perustuvaa orjuutta. Täten en ole varma siitä pitäisikö täällä olla samanlaisia painotuksia kuin siellä Yhdysvalloissa tai jossain muissa maissa joissa on vastaavaa historiaa.
 

redpecka

Jäsen

Tässä osutaan naulankantaan. Pride ei aidosti aja kaikkien seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen oikeuksia.
Noel on yksi ihminen. Aika hyvin tässä ketjussakin mainittiin - mitä harvakseltaan selailin - että ei sateenkaariväki edusta kaikkea monimuotoisuutta vaikka väripaletin laajuudesta voisi näin ehkä olettaa. Äärisuvaitsemattomuutta löytyy myös noista piireistä ja sateenaareen pitäisi ehkä keksiä lisää värejä.

Ja vaikka itse tykkäänkin joskus monesti laittaa samalle viivalle suvakin ja natsin ja katsoa kestääkö mielipiteet tiukkaa tarkastelua niin silti tiedostan, ettei kaikki mielipiteet vain ole samanarvoisia. Mutta se on hyvä käydä se ajatuskulku läpi. Tämä siis jotta saisin itseni kiinni epäjohdonmukaisuuksista eikä niin, että voisin narauttaa kanssamatkustajan.
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Sydän syrjällään ja pettyneenä on tätä ketjua saanut viime aikoina lukea, koska odotin että olisimme jo ainakin tällä palstalla päässeet näistä ”entäs miesten tasa-arvo?!” -hassutteluista. Aivan käsittämättömän koville ottaa Pride ja sen oheistapahtumat joillain, eritoten siihen nähden miten hyvällä ja tärkeällä asialla siinä ollaan.

Paljon on vielä työtä edessä, siksi näitä pitää jatkossakin järjestää.

No jos kaikki saa olla mitä ovat Pride-kulkueessa niin miksi kielletään jonkun osallistuminen? Sanomattakin selvää että parilla porukalla sinne on porttikielto hyvästä syystä mutta kaksilla rattailla se on ajamista silti.

Tsiigasin ite Tampereen version k.o tapahtumasta ja ihan kiva päivä puistossa oli. Mulle sieltä ei miestä löytyis vaikka laskisin tasoa rajusti. Ei ehkä mun juttu kuitenkaan tuonkaltainen tapahtuma ihan isossa mittakaavassa.

Siellä näki paljon sellaisia jotka poikkeavat massasta. Hyvä heille tällainen tapahtuma.
 

mutina

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Chicago Blackhawks, Fife Flyers
No jos kaikki saa olla mitä ovat Pride-kulkueessa niin miksi kielletään jonkun osallistuminen? Sanomattakin selvää että parilla porukalla sinne on porttikielto hyvästä syystä mutta kaksilla rattailla se on ajamista silti.
Nettitrollien* suosikkiargumentti: suvaitsevaisten pitäisi suvaita myös niitä, jotka haluavat oman maailmankatsomuksensa perusteella syrjiä muita ja rikkoa toisten ihmisoikeuksia.

“Tolerance of intolerance is cowardice.”


*En siis väitä sinua trolliksi, totean vain, että tämä argumentti on siitä pelikirjasta, mitä trolliluolassa luetaan.
 

redpecka

Jäsen
Nettitrollien* suosikkiargumentti: suvaitsevaisten pitäisi suvaita myös niitä, jotka haluavat oman maailmankatsomuksensa perusteella syrjiä muita ja rikkoa toisten ihmisoikeuksia.
Perus klisee että suvaitsen kaiken paitsi suvaitsemattomat.

Argumenttisi on hyvä ja voih jos kaikki vain osaisivat sitä noudattaa. Minä ymmärrän että jossain tuolla oman elinpiirini takana kaukana saattaa olla myös pahoinvoivaa populaa. Ylimielinen suhtautuminen toisten ahdinkoon on ei luontaista ainakin minulle.

Katselemassa juuri Kahdeksan surmanluotia Niskasen Mikolta Yle-Areenasta. Samaistun tuohonkin junttiin todella paljon. Sitä mies yrittää tehdä kaikkensa perheensä eteen samalla kun yleinen ilmapiiri vaan vittuilee ja lyö. Mulla menossa se neljäs osa tuosta filmistä. Voisin kuvitella mitä aattelisi meijän Pasi kun pellon poikki torvet tötteröllä marsittaisiin sateenkaarilippujen kanssa kun on Liisa-heppa just viety verottajan toimesta.

Mutta onneksi emme enää elä 60-70-luvulla. Pitkä ja kivulias matka se on ollut sieltä tähän päivään. Eikä sellaista päivää varmaan tulekaan kun kaik ois vain jees.

Onneksi tuntuu, että mitä nuorempaa on popula niin sitä valveutuneempaa se on. Minun pitäisi vanhana partana sanoa että ennen oli paremmin mutta kun en sano koska nykyisin on paremmin ja minun jälkeeni vielä paremmin.

Kirjastoon mielenilmaisua toteuttamaan menneet tyypit jos olisivat älykkäitä, tajuaisivat, että jos 60 vuotta sitten olisi ollut jotain tuollaista - hekin saattaisivat olla nykyään sellaisia joiden mielestä on ihan ookoo järjestää erilaisia tapahtumia eikä siitä tartte mieltänsä pahoittaa.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Perus klisee että suvaitsen kaiken paitsi suvaitsemattomat.

Argumenttisi on hyvä ja voih jos kaikki vain osaisivat sitä noudattaa. Minä ymmärrän että jossain tuolla oman elinpiirini takana kaukana saattaa olla myös pahoinvoivaa populaa. Ylimielinen suhtautuminen toisten ahdinkoon on ei luontaista ainakin minulle.

Katselemassa juuri Kahdeksan surmanluotia Niskasen Mikolta Yle-Areenasta. Samaistun tuohonkin junttiin todella paljon. Sitä mies yrittää tehdä kaikkensa perheensä eteen samalla kun yleinen ilmapiiri vaan vittuilee ja lyö. Mulla menossa se neljäs osa tuosta filmistä. Voisin kuvitella mitä aattelisi meijän Pasi kun pellon poikki torvet tötteröllä marsittaisiin sateenkaarilippujen kanssa kun on Liisa-heppa just viety verottajan toimesta.

Mutta onneksi emme enää elä 60-70-luvulla. Pitkä ja kivulias matka se on ollut sieltä tähän päivään. Eikä sellaista päivää varmaan tulekaan kun kaik ois vain jees.

Onneksi tuntuu, että mitä nuorempaa on popula niin sitä valveutuneempaa se on. Minun pitäisi vanhana partana sanoa että ennen oli paremmin mutta kun en sano koska nykyisin on paremmin ja minun jälkeeni vielä paremmin.

Kirjastoon mielenilmaisua toteuttamaan menneet tyypit jos olisivat älykkäitä, tajuaisivat, että jos 60 vuotta sitten olisi ollut jotain tuollaista - hekin saattaisivat olla nykyään sellaisia joiden mielestä on ihan ookoo järjestää erilaisia tapahtumia eikä siitä tartte mieltänsä pahoittaa.
Kyllä Pasin kohtalo koskettaa, mutta ei se silti poista vastuuta siitä, että hän surmasi neljä ihmistä ja se oikea ”Pasi” tappoi 1990-luvulla myös entisen vaimonsa.

Ei toisen pahoinvointi poista tarvetta nostaa esille joidenkin muiden pahoinvointia. Tämän kun ihmiset ymmärtäisivät.
 

redpecka

Jäsen
Kyllä Pasin kohtalo koskettaa, mutta ei se silti poista vastuuta siitä, että hän surmasi neljä ihmistä ja se oikea ”Pasi” tappoi 1990-luvulla myös entisen vaimonsa.

Ei toisen pahoinvointi poista tarvetta nostaa esille joidenkin muiden pahoinvointia. Tämän kun ihmiset ymmärtäisivät.
No ei poista ei, että surmasi neljä ihmistä. Saakai sitä yrittää ymmärtää.

Tästäkö ne eppujen sun muiden biisit on tehty? Teoksen nähtyäni ymmärrän populaarikulttuuria hivenen paremmin.

Ja kun Pride-ketjussa ollaan niin tämä ristiriita on vain niin suuri luolamiehen ja hippelispoppelisihmisen välillä. Siitä ei ole kyse olenko minä suvaitsevainen ja annan kaikkien kukkien kukkia, mutta kun yleisen elämänkokemuksen myötä on tiedossa, ettei se läheskään kaikille vaan oo ookoo, että ihminen saisi olla sitä mitä on.

Kyllä minä noitten trollien takaa aistin myös sen epävarman ihmisen - sen joka on oikeasti huolissaan. Epävarman vain siksi, että yhteiskunta luo ikään kuin normin nykyisin että kaikki pitäisi olla sallittua kun geeneissä kumminkin virtaa vuosisatojen, ehkä vuosituhansien, ehkä vuosisatatuhansien kuohut. Ja sitten kun sanoo että kuinka käy minun heterovalkoisen niin jengi vaan dissaa ja vähättelee.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös