Keskustelua Pride-kulkueesta yms.

  • 159 834
  • 1 345

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Kyllä minä ymmärrän tuolla ylempänä mainitun Noelin pointin - tai siis sen miksei koe tapahtumaa itsensä näköiseksi.

Nimittäin en minäkään. Nykyinen Pride on vähemmistön vähemmistöjen tilkkutäkki. Niitä alaryhmiä on niin paljon, etten minä pysy enää kartalla. Se ei tietenkään ole mikään syy miten Pride ei ole enää tarpeellinen. Se todellakin on tarpeellinen. Se, että minulla - valkoisella cis homomiehellä - on elämässä pääosin kaikki oikein hyvin, ei todellakaan tarkoita, että muilla vähemmistöillä olisi. Tai edes muilla kaltaisillani olisi. Tietenkin olen muutamaan kertaan käynyt marssimassa ja onhan noissa puistojuhlissa aivan fantsu (hih) fiilis.

Ja kun muistetaan mistä Pride on saanut alkunsa, eli Stonewallin homoista ja varsinkin heidän dragqueeneistaan - niin mikä minä "normikaduntallaajana" olen sanomaan, että nyt on kaikki hyvin. Ei varmasti ole. Edelleen valtavirrasta erottuvia katsotaan vähän vinoon.

En ollenkaan ihmettele, että nyt Pridessa korostuu enemmän epäkohdista kärsivät pienryhmät. Heidän on aikakin saada äänensä kuuluville. Se, etten minä oikein "kuulu" porukkaan, ei tietenkään tarkoita etteikö heidän asiansa olisi yhtä tärkeä kuin minun.

Kuten sanoin, mulla on pääsääntöisesti kaikki ok enkä minua katsota kieroon. OK, joudun mä vähän varomaan sanojani ja varsinkaan uudessa yhteisössä (on sitten työ- tai harrastus/muu) en nyt ihan avoin homoudestani ole. Tosin olen siinä "onnekkaassa" asemassa: olen faija ja faari. Kuitenkin mun ikäiseltä jossain välissä kysellään jälkikasvusta tai parisuhteesta voin rehellisesti sanoa olevani eronnut yhden lapsen isä. Nykyisessä duunipaikassa ja sitä edellisessäkin (pomoni kuolemattomat sanat taisi olla jotain että täällä saa olla vaikka kääpiöhomoneekeri, kunhan hommat hoituu) saanut olla ihan oma itseni. Joskus täytyy vaan edelleen olla varovainen.

En minäkään ihan kaikkia Prideen olisi hyväksymässä; jotenkin on vastenmielinen ajatus AnoMarcon olevan kulkueessa. Miesten tasa-arvo ry ei nyt samaan kastiin kuulu, mutta olisin senkin kohdalla ollut hyvin kriitiinen.

Ja kuulutaanhan me kaikki kuitenkin vähemmistöön. Jotkut on lappeenrantalaisia tai kouvolalaisia. Ja jotkut - luoja paratkoon - vantaalaisia.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Kyllä Pasin kohtalo koskettaa, mutta ei se silti poista vastuuta siitä, että hän surmasi neljä ihmistä ja se oikea ”Pasi” tappoi 1990-luvulla myös entisen vaimonsa.

Ei toisen pahoinvointi poista tarvetta nostaa esille joidenkin muiden pahoinvointia. Tämän kun ihmiset ymmärtäisivät.
Oikea Pasi eli Tauno Pasanen oli elokuvasta poiketen mahdollisesti myös toistuvasti väkivaltainen perhettään kohtaan ennen surmia. Heitä ei kuunneltu elokuvaa tehdessä.


Tämän esilletuonti elokuvassa muuttaisi todennäköisesti ymmärrystä viittä henkirikosta kohtaan. Aihe venyy ja paukkuu kohta OT:n puolelle, mutta Pride-aggressiota purkava voi aiheuttaa sitä lähipiirissään muillekin. Ylitsevuotavan aggressioon syyllisestä huolehtimisen ohella voi olla vielä monta tekijää haavoittuvaisemmassa/heikommassa asemassa olevaa uhria. Se lienee keskeinen peruste sille, miksi pitäisi keskittyä tuohon käytökseen puuttumiseen.

Syyllisen ymmärtäminen, enemmistön ymmärtäminen, suvaitsemattomien suvaitseminen ja heteromiesten tasa-arvo: sille voisi varmaan olla oma ketjunsa, kun välillä kaikki ketjut muuttuvat sellaiseksi. Veikkaan vaan, että juuri se ketju olisi sitten hiljainen ja kaikki muut jatkaisivat hetken kulutta ennallaan, heh. Mutta ehkä joku perustaa, ellei jo ole.
 
Oikea Pasi eli Tauno Pasanen oli elokuvasta poiketen mahdollisesti myös toistuvasti väkivaltainen perhettään kohtaan ennen surmia. Heitä ei kuunneltu elokuvaa tehdessä.
Mielestäni ei olisi ehkä pitänytkään kuunnella, koska elokuva ei kerro Tauno Pasasesta vaikka pieniä yhtymäkohtia on. Toki mielikuva monille jäi, että Pasi-hahmo perustuu täysin Tauno Pasaseen myös muuten kuin ampumistapaukesn myötä ja näin Tauno sai elokuvan jälkeen sympatiapisteitä ihan valtiojohtoa myöten. Ehkä se unohtui katsojilta että kyseessä on fiktioelokuva (alun introteksteissä jo mainitaan), kun Mikko Niskanen veti elämänsä roolin ja kuvaus oli varsin realistinen.

Ettei mene ihan offtopickiksi, niin mitä Prideen tulee, niin paljon on saanut kuulla taas juttuja muiden suusta kuinka ihmisille tuputetaan tätä tapahtumaa väkisin. Itse en ole kyllä kokenut, että tapahtumaa olisi tuputettu millään lailla väkisin, vaikka uutisia seuraan joka päivä. Sinänsä muutenkin Pride-vastaisuus on mielenkiintoinen ilmiö, että mistä se tulee. Oma tulkintani on tähän asti ollut, että Priden vastustajia ärsyttää ihmiset Priden taustalla, eikä tavallaan itse sanoma.
 

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, maapisteet, Captain Conker
Tynkkyselle pisteet tästä.
 

Liitteet

  • 2AB0CDA1-1951-46A7-A30A-DED63706C3E2.jpeg
    2AB0CDA1-1951-46A7-A30A-DED63706C3E2.jpeg
    187 KB · kertaa luettu: 319

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
jumankauta, enpä olisi uskonut että kirjaston satuhetkeen liittyvään keskusteluun tervepäisimmän ja parhaiten koostetun yhteenvedon meille tarjoaa Sebastian Tynkkynen.
Ei kai se mikään suuri yllätys pitäisi olla tietäen hänen taustansa.
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Nettitrollien* suosikkiargumentti: suvaitsevaisten pitäisi suvaita myös niitä, jotka haluavat oman maailmankatsomuksensa perusteella syrjiä muita ja rikkoa toisten ihmisoikeuksia.

“Tolerance of intolerance is cowardice.”


*En siis väitä sinua trolliksi, totean vain, että tämä argumentti on siitä pelikirjasta, mitä trolliluolassa luetaan.

Siis joo, olen itse seksuaalivähemmistön edustaja.

Mutta mitä tulee näihin juttuihin niin yhtälailla pridesakki dissaa Räsästä ym. vaikka heilläkin on oikeus sanoa mielipiteensä.

En trollaa mutta osa pridesakista on aika lailla tekopyhää porukkaa, ei toki kaikki.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli

Nahkasohva

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ronnie O'Sullivan, Sunderland
Tynkkyselle pisteet tästä.
Hienoa, Tynkkynen. Voi jospa häneltä voisi jotenkin siirtää hieman tekoälyä puolueensa puheenjohtajalle. Purran twiitti samasta tapauksesta kertoi, että hän todella olisi sen tarpeessa.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Siis joo, olen itse seksuaalivähemmistön edustaja.

Mutta mitä tulee näihin juttuihin niin yhtälailla pridesakki dissaa Räsästä ym. vaikka heilläkin on oikeus sanoa mielipiteensä.

En trollaa mutta osa pridesakista on aika lailla tekopyhää porukkaa, ei toki kaikki.
Räsästä dissaa nyt aika moni muukin kuin pridesakka.

Olisi kiva kuulla lisää veljeltä tekopyhyydestä.
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Räsästä dissaa nyt aika moni muukin kuin pridesakka.

Olisi kiva kuulla lisää veljeltä tekopyhyydestä.

Lähinnä vaan että tietty porukka on vaatimassa tiettyjä vapauksia mutta itse eivät antaisi muille vapauksia. Kyllä tästä depatin sais aikaan.

Olen monessa asiassa samaa mieltä mitä asiaa osa tuolta ajaa kuten vaikka translaki ja muita sellaisia lakeja mikä helpottaisi elämää ilman jäykkää byrokratiaa. Suomi on tosin monessa muussakin asiassa takapajula.
 

SlamDunk71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Sivusin aihetta tuolla toisessa ketjussa, mutta ylläoleva linkki oikein alleviivaa ajatustani. Ei vaan mahdu itselle päähän tämä aivopesu-kortin toitottaminen tai lisääntymis huolet.

Koska kyllähän se on selkeä merkki omasta epävarmuudesta jos pystyt kuvittelemaan että sinut pystyisi ns. "homoksi aivopesemään". Homous tai mikä tahansa muu seksuaalinen suuntaus on täysin normaali juttu ja sitä joko ollaan tai ei olla jotakin, ei näillä tapahtumilla yhtäkään suuntausta muuteta vaan asenteita.

Ja tuohon toiseen täällä olleeseen asiaan että Priden takana on ihan normaaleja ihmisiä läjäpäin joten kyllä siihen ryhmään uuvatteja mahtuu niinkuin mihin tahansa muuhunkin ryhmään.
 
Suosikkijoukkue
Colorado, Toronto, sympatiat Krakenille
Sivusin aihetta tuolla toisessa ketjussa, mutta ylläoleva linkki oikein alleviivaa ajatustani. Ei vaan mahdu itselle päähän tämä aivopesu-kortin toitottaminen tai lisääntymis huolet.
Korttia pelaavat vielä yleensä ihmiset, joilla ei ole omia lapsia tai omien lasten varhaislapsuudesta on kulunut jo vähintään 20-25 vuotta. Jokainen leikki-ikäisten kanssa säännöllisesti tekemisissä oleva tietää, miten hupsuja kaikki tämmöiset "lasten aviopesu homouteen" -salaliittoteoriat ovat. Muksut ovat jo luonnostaan suvaitsevaisuuden suhteen niin vahvasti "syvässä päädyssä", että kaikki mahdollinen "aivopesu" vain lieventäisi käyrää, ei jyrkentäisi sitä. Ainoa tapa kiskoa lapset näistä hirveistä syvistä vesistä pois on määrätietoinen ahdasmielinen ja suvaitsematon kotikasvatus, jolle valitettavasti vielä varsin suuri prosentti ikäluokasta altistuu, oli kotipaikka mikä tahansa.

Homoseksuaalisuudesta, "homopropagandasta" ja muista seksuaalivähemmistöistä eniten huolissaan tuntuu yleensä olevan noin 55-75 -vuotias mies, joka on yksinkertaisesti kasvatettu siihen, että nämä edustavat jotakin epänormaalia ja ihanneyhteiskunnalle haitallista toimintaa. Ja vahvana vallitsee myös stereotypia neitimäisistä "hinteistä", jota on varmasti kotona toisteltu halki 50- , 60- ja 70-lukujen. Nyt he sitten pelkäävät kuollakseen sitä, että joku reipas sukulaispoika "kääntyy" homoksi, kun joka puolella sitä niin kovasti ihannoidaan. Silloin näiden sankarien kirjoissa pojan "arvo" laskisi reilusti ja vahinko olisi peruuttamaton. Vähän kuin sukulaistyttö saisi lapsia jonkun tummaihoisen kanssa. Mutta se, mikä herättää eniten pelkoa, on varmasti se, että joutuisivat tarkastamaan omia näkökulmiaan ja tarkastelemaan omia "arvojaan" kriittisesti. Juuri kun ovat oppineet olemaan heittämättä "neekeriä" joka toiseen kahvikeskusteluun.

Edellä kuvattu tapaus perustuu osittain omaan appiukkooni, jolla on omista progressiivisista puolistaan huolimatta hämmentävän vihamielinen ja vähättelevä suhtautuminen homoseksuaaleihin. Olen yrittänyt käyttää kaikkia keittiöpsykologian tutkintoni tuomia voimia hyväksi tämän ajattelumallin "lähteen" hahmottamiseksi, mutta tuloksetta. Isänsä, johon myös ehdin tutustumaan, oli asian suhteen taas ikäluokkansa huomioiden erittäin leppoisa.

Ylipäänsä tämä tuntemattoman ja vieraan (ja mahdollisesti oman epävarmuuden) pelko kumpuaa monilla jostain todella syvältä, sillä jokainen keskustelu, mitä olen ikinä käynyt "homorummutuksesta huolissaan olevien" kanssa, päätyi joko raamattuun (game over) tai epämääräiseen "niin asiat nyt vain ovat" -toteamukseen, kun yritin tiedustella sitä, mikä homoudessa heitä nyppii niin paljon, että ovat valmiita tekemään julistuksia esimerkiksi anonyymeilla keskustelupalstoilla.

Onneksi ihmiskunta jatkaa kehittymistään ja esimerkiksi länsimaissa on tultu valtavan paljon eteenpäin viimeisten 30 vuoden aikana. Miten monta mielenterveysongelmaa on vältetty, miten monta ihmistä on voinut elää onnellisen ja menestyksekkään elämän sen ansiosta, että jokainen päivä ei kulu itseinhossa, häpeässä tai "paljastumisen" pelossa.
 

vsmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, ManU
Tuli mieleen, että kuinkahan paljon joillakin homouden (tms) hyväksymiseen vaikuttaa ihmisen asema yhteiskunnassa.

Kuuntelen juuri Judas Priestin laulajan Rob Halfordin äänikirjaa ja hänellä kaapista ulostulo oli kohtalaisen tuskaista. Johtuen pelosta, että fanit jättävät yhtyeen. Halford oli myös ollut Pride-kulkueessa ennen ulostuloaan. Tuskin löytyy tilastoja kuinka moni jätti yhtyeen musiikin ulostulon takia, mutta olisi mielenkiintoista tietää. Se on tiedossa, että monet pysyivät faneina. Minä mukaan lukien.

Voisin heittää esimerkin typerästä logiikasta eräästä rasistista jalkapallofanista. Ja tämä henkilö on rasisti eikä hänen kohdallaan tarvitse etsiä merkkejä mikroaggressioista. Häntä häiritsee tummaihoiset ihmiset, mutta kannattamassaan jalkapallojoukkueessa he ovat ok jos pelaavat hyvin. Nerokasta.
 

mesag

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Heti alkuun sen verran, että pedofiili ja lapsen hyväksikäyttäjä ovat kaksi täysin eri asiaa.

Se joukko, joka kärsii ylivoimaisesti eniten ennakkoluuloista ja stereotypioista ovat pedofiilit. Jos mietitään evoluution ja luonnon kautta, niin heterous on se "normaali", ilman sitä lajit kuolisivat sukupuuttoon. Itse rinnastan pedofilian, heterouden ja esimerkiksi homoseksuaalisuuden samaan tapaan, kaikki seksuaalisia suuntautumuksia, eivätkä ihmiset käytännössä noihin voi vaikuttaa. Pedofilia itsessään ei ole suoraan "paha" asia, mutta nykyisellään ihmiset sitä sellaisena pitävät. Ei pedofiili varmasti haluaisi olla henkilö, joka kiihottuu lapsista, mutta ei hän tälle mitään voikaan.

Olisikin mielestäni tärkeää, että tuota tuotaisiin enemmän esille, nyt se on sellainen tabu, vaiettu salaisuus. Jos tuota pystyttäisiin tuomaan esille fiksusti molemmista näkökulmista, siitä miten pedofiili voisi hakea itselleen apua ja toisaalta siitä, että lapsille opetettaisiin, että kukaan vieras henkilö ei saa koskea näihin ilman lupaa, ja jos näin käy, siitä pitää heti kertoa opettajalle, vanhemmille tai vastaavalle. Jos yksikin hyväksikäyttötapaus saataisiin näillä toimin estettyä, niin oltaisiin voiton puolella.

On totta, että hetero ja homoseksuaali pystyvät toteuttamaan mielihaluja lain puitteissa, pedofiili ei. Mutta niin kauan, kun pedofiili ei käytä lasta hyväkseen, on tämä mielestäni samalla viivalla ihan jokaisen muunkin ihmisen kanssa. Voin vain kuvitella kuinka raskasta elämä on henkisesti tuollaiselle ihmiselle, joka tietää olevansa "sairas" (niin kuin siitä monet käyttävät, että pedofiilit on sairaita, jotka pitäisi tappaa), mutta avun hakeminen on todella vaikeata, ja oikeastaan kenellekään tuosta ei voi hiiskahtaa, tai yhtäkkiä oletkin sekopäinen lastenraiskaaja.

Nyt monet hakeutuvat esimerkiksi tor-verkoissa kaltaistensa seuraan, kun muuten sitä on todella vaikea tehdä, ja siellä sitten levitetään fantasioita, kuvia jne. Jos olisi väylä hakea apua pienellä kynnyksellä ja helposti, voisi tuollaiset jäädä syntymättä, jolla taas saattaisi olla ehkäiseviä vaikutuksia siihen, kuinka moni lapsi joutuu kärsimään elinikäisistä traumoista.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Onneksi ihmiskunta jatkaa kehittymistään ja esimerkiksi länsimaissa on tultu valtavan paljon eteenpäin viimeisten 30 vuoden aikana. Miten monta mielenterveysongelmaa on vältetty, miten monta ihmistä on voinut elää onnellisen ja menestyksekkään elämän sen ansiosta, että jokainen päivä ei kulu itseinhossa, häpeässä tai "paljastumisen" pelossa.
Suhtaudun tähän hieman skeptisesti. Minulla on ollut mahdollisuus seurata sivusta pitkään uuden sukupolven kasvamista, ihmisiä luokkaa 8-25 vuotta. Maailma - tai nuorten asenteet - ovat kyllä joiltain osiltaan ja joitain asioita kohtaan muuttuneet, mutta sitten toisaalta esimerkiksi kiusaamiselle ja syrjimiselle on tullut uusia muotoja, joita on vaikea tunnistaa ulkoa päin. Joskus olo tuntuu ihan avuttomalta, kun ei osaa sanoa, että miten nuoren kaverin pitäisi toimia tullessaan kiusatuksi esimerkiksi somen kautta - kiusaamisen muoto on sellaista, että siinä ei päällisin puolin ole mitään sellaista, johon olisi helppo puuttua.

Ylipäätään suhtaudun hieman epäillen kyselytutkimuksiin, jotka tehdään esimerkiksi 14-16 -vuotiaille heidän asenteistaan. Ihminen on nuorempana joiltain osin joustavampi, koska omat kannat ovat vielä jäsentymättömiä ja seuraavat enemmän kaveripiirin konsensusta, eikä monistakaan asioista ole vielä omakohtaista kokemusta kannan muodostamiseksi. Mutta sitten toisaalta sen ikäinen ihminen osaa olla todella julma ja välinpitämätön.

Ehkä Suomessa näissä Pride-asioissa nyt yksi näkyvä ihmisryhmä on tuo paljon parjattu 50-70 -vuotiaat, mutta se voi hyvin johtua siitä, että monien ko. ryhmän edustajien ulosanti netissä on "kömpelöä" nykystandardien valossa.

Mutta kyllä - maailma muuttuu. Jos ei muuten niin siksi, että elämme melkoista yhteiskunnallista murroskautta, teollisesta yhteiskunnasta tietotekniseksi yhteiskunnaksi, joka muuttaa monia yhteiskunnan perusrakenteita esimerkiksi elinkeinojen suhteen. Eikä sille ole vielä näkyvissä loppua, päin vastoin, kaikkineen olemme nähneet 20-30 vuoden aikana vasta alkua.
 

MegaForce

Jäsen
Hyvät naurut sain tästä ketjusta. Joillekin tämä pride lienee nollasummapeliä ja jokin pride-lippu sattuu niin paljon omassa perseessä että saattavat jopa pitää siitä. Ei pride ole keneltäkään pois, eikä se jos nainen tykkää suudella naista tai mies miestä. Jos homoilu ei kiinnosta, älkää homostelko. Jos ehkäisy on syntiä niin älkää käyttäkö sitä. Vapaa maa.

Peace and love kaikille.
 
Viimeksi muokattu:

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet

Siis tietysti Maakunta on tunnetun maailmankaikkeuden keskus (kirjaimellisesti se on Lakeuden Ristin kellotorni), mutta vaan hullu siälä asuus. Itse olin Helsingin junassa 80-luvun loppupuolella kaksi kuukautta ylioppilasjuhlien jälkeen. Korjaan, ylioppilasseurojen.
 

Polemos

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nakkilan uimaseura Uivat Nakit
Pojat on poikia, ja tytöt tekee lisää. Ei viitteitä terrorismiin, kertoo Hesari.

Poliisin mukaan epäillyt ovat paikkakuntalaisia 14–15-vuotiaita nuoria. Poliisi ei epäile, että teko olisi tehty terroristisessa tarkoituksessa tai että se olisi suunnattu Pride -tapahtumaa vastaan.

Nuorten epäillään aiheuttaneen kirjastossa häiriötä ennen pommin räjähdystä. Heidät oli poistettu paikalta.

Poliisin mukaan yksi nuorista oli huudellut samalla alueella liikkuneille Pride-tapahtumaan osallistuville ihmisille alatyylisiä ilmaisuja. Huutelu oli osoitettu selkeästi tapahtumaa järjestäviä ja siihen osallistuvia kohtaan. Huutelu on Pohjanmaan poliisilaitoksen tiedotteen mukaan ollut uhkaavaa ja vihamielistä.

 
F

Flonaldo

On siis huudettu uhkaavasti ja vihamielisesti pride-osallistujille. Samat henkilöt ovat varastaneet pride-lippuja ja käyttäytyneet uhkaavasti muulloinkin. Kuin sattumalta pommi sattui juuri tapahtuman aikaan.

Mutta pommipojat ovat pommipoikia.

Eikö tällaisen voisi nyt välittömästi siirtää jonkun paikallispoliisin tutkinnasta KRP:lle.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös