Yritän nyt rakentavasti esimerkin kautta:
Jo käynnissä olevien yhdenvertaisuushankkeiden lisäksi NHL:ssä aloitetaan uusia koulutus- ja tutkimusohjelmia.
www.jatkoaika.com
Tämä kirjoitus on kategoriassa ”uutiset”
Uutinen on Oinosen puolesta kirjoitettu, se sisältää tekstiä 7 melko lyhyttä kappaletta, jossa uutinen kerrotaan täsmällisesti ja lähteitä kunnioittaen, se on hyvin kirjoitettu (joskin lyhyt) uutinen.
MUTTA
Varsinaisen uutisen lisäksi Oinonen on kirjoittanut perään otsikolla ”kommentti” oman mielipiteensä uutisaiheesta kritisoiden organisaatiota ja tuoden esille huom. Oman mielipiteensä asiasta ja organisaatiosta. Laadukas uutinen päättyy mm. Näihin sanoihin:
”NHL:n arvomaailma tulee selväksi: bisnes tulee ensin, ja pussin pohjalta löytyvillä hiluilla voidaan tukea jotain pehmeitä arvoja ja ideologioita. Julkisivu pysyy siistimpänä.”
Minulle uutisesta jäi mieleen se, että NHL tekee jotain oikein, mutta Oinonen esittää pilkallisesti sen olevan ”mädän organisaation julkisivun kiillotusta”. Silloin tässä sotkeutuu minun mielestäni se, mikä on uutisointia ja mikä mielipidekirjoittelua. Molemmille on paikkansa, mutta otsikolla ”Uutiset” odotan saavani uutisen, enkä kirjoittajan omia mielipiteitä.
Ehdotan sitä, että Oinosta toimitetaan tarkemmin, mielipidekirjoitukset uutisista erilleen ja kieltämättä asiasisällöltä laadukkaat kirjoitukset näistä kriittisistä aiheista erikseen ja selkeästi erikseen. Se tuo lukijoille selkeyttä, parantaa verkkolehden laatua ja luettavuutta, sekä kehittää Oinosta kirjoittajana.
Vielä Oinoselle (jos luet tätä). On totta, että jos haluaa kirjoittaa hyvin, pitää kirjoittaa paljon. Muista kuitenkin, että editoi itse iteäsi. ”Kill your darlings”. Kaikki kirjoitukset eivät voi olla mestarieoksia, jokaisella päätyy jotain roskiin. Tsemppiä ja menestystä uralle!