Mainos

Keskustelua Jatkoajan kolumneista ja artikkeleista

  • 1 210 332
  • 6 963

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Tässä tosin olisi "toimittajalta" ollut hyvien tapojen mukaisesti aiheellista myös tuoda ilmi, kuinka paljon enemmän tämä lentokoneen käyttäminen toi päästöjä linja-autoon verrattuna.

Tampereelta lentää Kuopioon mitä, 30 min? Eli lentokone on ilmassa yhteensä noin 60 min edestakaisessa matkassa. Kuinka paljon enemmän tämä tuo päästöjä vs 8-9 tuntia linja-autolla ajoa?

Riippuu konetyypistä, mutta noin kolmin-viisinkertainen määrä päästöjä per matkustaja. Jos potkurilla lensivät, sitten mentäisiin varmaan luokkaa kaksinkertaisiin päästöihin.
 

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Huippu-urheilussa kuuluu kääntää kaikki pienetkin marginaalit omalla puolelle. Toki jos Tappara ilmoittanut, että huomioi kaikessa toimessaan ilmaston ja ympäristön, niin ei se toki ihan täysin pidä paikkansa tietenkään, koska siinä tapauksessa eivät olisi lentäneet. Menestystä ei Tapparakaan uhraa aatteelle kuitenkaan.

Tämä oli ihan asiallinen kohta kyllä tuosta jutusta: "Liiga taasen kertoo keskittävänsä otteluita niin, että joukkueet pelaavat useita otteluita samalla matkalla vähentäen näin matkustamisen ympäristökuormaa. Ei tainnut tulla mieleen, että näin pudotuspeleissä olisi parempi pelata 2–2–1–1–1-formaatilla? Vähenisivät lennot Ouluun huomattavasti."
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Mä oon kanssa samaa mieltä tästä, että kolumin aihe oli jopa hyvä, joskin tapa jolla sitä käsiteltiin, oli vähän heikko. Tosin kolumnithan ovat enemmän luonteeltaan enemmän pintaraapaisuja. Tässä olisi erinomainen aihe vähän syvällisemmän perkauksen aiheeksi.

Omasta mielestäni Suomen suosituimman urheilulajin ja seuratuimman Liigan seurojen pitää olla keskivertoa enemmän vastuullisia. Tämä on vain nykyaikaa yritysmaailmassa, eikä urheilubisnes siitä eroa - pikemminkin siellä aiheen kanssa ollaan suurennuslasin alla.

Juuri näin. Suomen palloilusarjojen seuratuin ja ainoa ammattilaislaji on jääkiekon Liiga. Sen lähivuosien kärkijoukkue taas on Tappara. En näe ongelmaksi sitä, jos sanat vastaan teot -asetelmaa hieman ravistellaan. Kyse ei ymmärtääkseni kolumnissa ollut siitä, saako Tappara lentää. Totta kai saa, vaikka kuvitteelliseen seuraavaan ottelusarjaan lentäisivät Lahteen. Tai seuraavaan paikallispeliin valmistautuisivat ilmatilakierroksella Pirkanmaan talousalueen yllä.

Pointti oli minun lukukerrallani siinä, mitä seura tai jopa Liiga julistaa. Kärpät saattaa jo runkosarjassa lentää sen, mitä muut seurat yhteensä koko kauden aikana. Lahteen matkustivat Porin kautta, kuten varmaan yleensäkin mennään Oulusta... Toisaalta jos kerran Porissa on kenttä ja julkisin varoin tuettua lentotoimintaa, onko väärin, että sitä käytetään. Aseman tavarahihnalle tosin nipin napin mahtuu yksi mailakassi kerrallaan.

Siinä olisi ehkä toinen näkökulma, ei niinkään siinä, että kaikki kritiikin sana Tapparasta on vastoin kansainvälisiä sopimuksia.
 

axe

Jäsen
Liigan teettämä tutkimus kertoi, että 64 % liigakiekon päästöistä tulee katsojien liikkumisesta, 28 % tulee hallien jäänteosta, sähköhommista, lämmityksestä ym. ja vain 8 % seurojen omasta kulkemisesta. Tapparahan on tehnyt ihan vitullisen ympäristöteon siirtymällä pelaamaan moderniin keskusta-areenaan, joka on huomattavasti aiempaa energiatehokkaampi, ja jonne tulevista katsojista iso osa siirtyi oman auton sijaan käyttämään julkisia kulkuneuvoja.

Kyllä sillä Suurella Ympäristöteolla nyt yhden back-to-back-playoffin lennon kuittaa. Ja jos joku inisee, että miksi lennettiin takaisinkin kun ei ollut enää palautumistunneista kiinni, niin eihän se lentsikka Kuopioon jää muutenkaan. Eihän sitä nyt tyhjänä ainakaan kannata lennättää pois.
 
Viimeksi muokattu:

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Riippuu konetyypistä, mutta noin kolmin-viisinkertainen määrä päästöjä per matkustaja. Jos potkurilla lensivät, sitten mentäisiin varmaan luokkaa kaksinkertaisiin päästöihin.

Kyllähän se suihkukone oli. Air Balticin (tilauslento?) Airbus A220-300.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Aika moni ympäristöteko on "hyttysen ininää", mutta niillä on silti makrona iso merkitys. Idolitasolla symboliarvo on erityisen suuri, vaikka olisi tehnyt mitä tahansa muita ympäristötekoja.
 

eemuman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tavallaan ymmärrän kyllä ton kolumnin. Itseäni vähän jopa ihmetytti kuinka avoimesti ja koreasti Tapparan some esitteli lentoja erinäisillä alustoilla. Olikohan taustalla joku AirBaltic yhteistyö tai pröystäily kuinka ollaan menossa oikein chartterilla. Tuskin tätäkään kolumnia olisi kirjoitettu jos Tappara olisi vain kaikessa hiljaisuudessaan lentänyt edestakaisin.
 

Gagarin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Joopa joo... Itsehän toki toivoisin ettei kukaan lennä minnekään ja Tapparan peleihinkin pitäisi mieluusti aina mennä semmoinen takavuosilta tuttu charter-juna. Et sikäli ihan hyvä aihe. Mutta:

Vaikka kyseessä on "mielipide", niin vakavasti otettavassa mediassa olisi kyllä näin yksipuoliseen juttuun tai jutun kylkeen hankittu hieman muutakin tietoa ja lausuntoa. Esimerkiksi

- (ennen kaikkea:) Tapparan kommentti.

- Hieman yleiskuvaa siitä, minkä verran Liigassa ylipäätään a) liikutaan ja b) lennetään.

- Ja em. jatkoksi yleiskuvaa siitä, mikä em. valintojen todellinen merkitys päästömielessä on.


--

Itse joskus yllätyin kun jonkun laskurin mukaan, jos matkustaisin bussilla Thaimaahan, niin se tuottaisi about saman verran päästöjä kuin sinne lentäminen. Eli isoin vaikutus lentomatkustamisella on siinä, että noin ison jöötin voi aiheuttaa helposti kerralla lyhyessä ajassa (eikä siis pelkästään siinä, että se olisi per matkustettu km jotenkin erityisen turmiollista). Jääkiekon seuraaminen on myös selvitysten mukaan aika ekologinen harrastus, vaikkei se välttämättä intuitiivisesti siltä tunnu - eli seuraajia on niin paljon että per lärvi laskettuna päästöt lopulta varsin pienet.
 

Pantteli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
- Hieman yleiskuvaa siitä, minkä verran Liigassa ylipäätään a) liikutaan ja b) lennetään.
Oliko tämä muuten Tapparan ensimmäinen lento tällä kaudella (pois lukien CHL)? Jos kyllä, niin hieman ihmettelen sen saamia mittasuhteita, sillä onhan muutkin joukkueet saaneet siivet allensa tämän kauden aikana.
 

Kampf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Florida Panthers
Rivien välistä on luettavissa, että kirjoittaja on Pelicans-fani joka tarkoituksella yrittää saada jonkinlaista kohua aikaan häiritäkseen Tapparaa. Ei siis kannata suhtautua kolumniin turhan vakavasti, tuskin kirjoittaja itsekään on oikeasti tuota mieltä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: NK
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Tapparahan on tehnyt ihan vitullisen ympäristöteon siirtymällä pelaamaan moderniin keskusta-areenaan, joka on huomattavasti aiempaa energiatehokkaampi, ja jonne tulevista katsojista iso osa siirtyi oman auton sijaan käyttämään julkisia kulkuneuvoja.

No joo, toisaalta Areenan rakentaminen taisi tuottaa sen verran paljon päästöjä, että siinä saa jokusen lätkämatsin pelatakin, että ne on takaisin maksettu. Varsinkin jos rakennusalalla ja teollisuudessa ylipäätään alettaisiin huomioida se tuotteen elinkaari siitä alkaen, kun se on raaka-aineena kalliossa tai maaperässä, sekä käsittelyt ja koneet.
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eikös lätkä ole aika älytön laji ympäristön kannalta muutenkin, kun lajia pelataan jäädytettävällä alustalla lämmitetyssä hallissa?

Mutta älytön laji ympäristön kannalta on ihminenkin. Joku tekoälyohjelma taisi jo osata kertoa, että ihan toimiva ratkaisu ympäristöongelmiin olisi poistaa maailmasta ihmiset.

No, ehkä jutun kirjoittaja pelastaa palloa polkemalla lomamatkalle Porvooseen sen sijaan, että lentelee jonnekin ulkomaille sun muilla vastaavilla ilmastoteoilla.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Riippuu konetyypistä, mutta noin kolmin-viisinkertainen määrä päästöjä per matkustaja. Jos potkurilla lensivät, sitten mentäisiin varmaan luokkaa kaksinkertaisiin päästöihin.

Kyllähän se suihkukone oli. Air Balticin (tilauslento?) Airbus A220-300.

Airbussilla kaikki koneet tuota A220-300, jota mainostavat ympäristöystävälliseksi.
Päästöt 70.8 g/RPK. Ei kyllä itelle aukea et mitä tarkoittaa. No päästöjä kuitenkin


Tapparahan on tehnyt ihan vitullisen ympäristöteon siirtymällä pelaamaan moderniin keskusta-areenaan, joka on huomattavasti aiempaa energiatehokkaampi, ja jonne tulevista katsojista iso osa siirtyi oman auton sijaan käyttämään julkisia kulkuneuvoja.

Itsellä piteni matka arenalle vs Hakametsä, riippuen ajoreitistä, yhteensä 10 km ( mepa ). Vuodessa se tekeekin jo aika paljon, viime kaudella kaikki kotipelit, runkosarja, playoff sekä chl runkosarja ja playoff. Oisko tullut 46 kpl. Näistä kilometrejä vajaa 8000. Siihen päälle vielä vähän vieraspelejä, oisko kaiken kaikkiaan kaudessa tullut 11-12000 kilsaa autossa istumista Ai niin kävin Saksassakin lentokoneella. Olimpas ajattelematon. Hyi minua
 

JakkeKasi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Mää oon elänyt silloin kun Jatkoaika oli jääkiekkomedia ja jääkiekon puolella. Muistaako muut sellaista?
Ei sellasilla jutuilla saa klikkejä. Tämä kyseinen koluminhan oli aamupäivästä ampparit.com :n luetuimpien listalla ja nyt siellä on sitten Iltalehden tekemä juttu asiasta jossa myös Aron kommentit viidenneksi luetuimpana. Uusimpana paheksujana listalle on saatu myös Helsingin Sanomien haastattelema Oras Tynkkynen.
 

AwiRanne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Paksut kirjekuoret. Jyri Rönn
Eikös Kalpa ollut yötä hotellissa pe-la yö? Tuo kuluttaa enemmän luontoa kuin se että joukkue nukkuisi omissa kodeissaan. Ens kolumnissa toivottavasti huomioidaan tämä rikos
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Eikös Kalpa ollut yötä hotellissa pe-la yö? Tuo kuluttaa enemmän luontoa kuin se että joukkue nukkuisi omissa kodeissaan. Ens kolumnissa toivottavasti huomioidaan tämä rikos

Jäivät yöksi Jyväskylään. Mä kysyn miksi? Samaa ihmetteli Kuopiossa asuva KalPa:aa kannattava kaverini. Totesi, et luulisi olevan kivempi herätä omasta sängystä aamulla?
Myöhäänhän se olisi mennyt, että ovat kotona?

Tapparan huolto veti pe pelin jälkeen yötä vasten Kuopioon. Myöhään on niilläkin mennyt.

Mutta joo kun tommonen määrä jää yöksi kotimatkalla hotelliin,niin kelatkaa mikä määrä siellä on tullut pestävää pyykkiä, lakanat ja pyyhkeet. Ja vaan parin tunnin stopin vuoksi. My God.
No ei aiheuta otsikointia, koska ei ollut Tappara
 

kepardi

Jäsen
Aina sitä lapsellisesti ennen playoffeja toivoo, että puhuttaispa tänä vuonna enemmän pelistä ja vähemmän tuomareista, yksittäisten tilanteiden tulkinnoista, väärin kannattamisesta, valmentajien itkemisestä jne.

No ei saatana, nyt sometetaan ja matkustetaankin jo väärin. Alkaa asiallisemmatkin jutut hukkuun tämän aivan järjettömyyksiin menneen klikkien metsästyksen varjoon.

Hienoja pleijarisarjoja pelataan tänäkin vuonna. Edelleen toivon, että keskityttäis peliin. Näin ollen, klikkitoimittajat, tulkaa pois sieltä, siellä on peli.
 

KooMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, San Jose Sharks
No onko Jatkoajassa jo artikkelia kuinka paljon mikäkin SM-liiga joukkue joutuu runkosarjassa matkustamaan, kun kerta NHL:n puoleltakin nähty jossain juttua noista..
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat

Nyt täytyy antaa vähän heikompaa palautetta tästä uutisesta. Ihan sellaiset perusasiat puuttuvat, eli ketkä on ottelussa pelanneet ja mitä siellä on tapahtunut. Nyt nuo asiat on jätetty joko tietoisesti tai vahingossa käsittelemättä jutussa.

"Connor McDavid syötti ottelun toisessa erässä Zach Hymanin tekemän maalin, joka vei siinä vaiheessa Oilersin jo 9−1-johtoon. Syöttöpiste oli McDavidin kauden sadas. McDavid oli onnistunut kerran maalinteossa ottelussa, jonka Oilers voitti lopulta 9−2 NHL:n tämän kauden huonointa joukkuetta vastaan."

Toiseen lauseeseen asti kaikki on selvää, mutta tuo kolmas lause on jo hyvin kryptinen. Missä ottelussa McDavid teki maalin? Ilmeisesti tässä samassa ottelussa, mutta sekin jää vähän avoimeksi, kun maalista puhuttiin pluskvanperfektissä ("oli onnistunut"). Entä mikä joukkue on tuo mystinen "NHL:n tämän kauden huonoin joukkue"? Onko se siis sarjajumbo, vai voiko kauden huonoimmaksi joukkueeksi päästä myös muilla toimenpiteillä? Ja mikä on joukkueen nimi?

Olisi huomattavasti selkeämpää ja informatiivisempaa muotoilla lause(et) seuraavaan muotoon:

"Connor McDavid syötti ottelun toisessa erässä Zach Hymanin tekemän maalin, joka vei Oilersin jo 9−1-johtoon. Syöttöpiste oli McDavidin kauden sadas. Juhlavan syöttöpisteen lisäksi McDavid onnistui ottelussa kerran myös maalinteossa. Oilers voitti San Jose Sharksin ottelussa lopulta numeroin 9−2. San Jose Sharksia voidaan pitää NHL:n tämän kauden huonoimpana joukkueena, sillä se on kerännyt selvästi vähiten pisteitä runkosarjassa."

Sori nillityksestä, mutta juttu kiinnitti negatiivisesti huomion, kun sen tulkitsemiseen piti vielä erikseen katsoa illan otteluiden lopputulokset, McDavidin tilastot ja NHL:n sarjataulukko.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
"Connor McDavid syötti ottelun toisessa erässä Zach Hymanin tekemän maalin, joka vei Oilersin jo 9−1-johtoon. Syöttöpiste oli McDavidin kauden sadas. Juhlavan syöttöpisteen lisäksi McDavid onnistui ottelussa kerran myös maalinteossa. Oilers voitti San Jose Sharksin ottelussa lopulta numeroin 9−2. San Jose Sharksia voidaan pitää NHL:n tämän kauden huonoimpana joukkueena, sillä se on kerännyt selvästi vähiten pisteitä runkosarjassa."
Sharks on varmistanut paikkansa runkosarjan huonoimpana joukkueena. Kun joukkue on myös päästänyt eniten maaleja ja tehnyt toisiksi vähiten niin jään miettimään mitä muita meriittejä joukkueen pitäisi kerätä ollakseen selkeästi huonoin.
Nyt täytyy antaa vähän heikompaa palautetta tästä uutisesta.
Tämä kyllä osui hyvin, sillä palautteesi on melko heikkoa.
 

Hande75

Jäsen
Suosikkijoukkue
LiverpoolFC, Jokerit, suomalaiset NHL:ssä ja Lauri
En pysty avaamaan klikkiotsikkoa. Minkä arvostetun palkinnon saajaksi Barkov on ehdolla?
Florida Panthersin Aleksander Barkov on ehdolla arvostetun King Clancy Trophyn saajaksi.
 

Nukkemurhaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Palevan Kallo
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös