Mainos

Keskustelua Jatkoajan kolumneista ja artikkeleista

  • 1 211 678
  • 6 952

Poro24

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kun tälle linjalle on lähdetty, niin odotan artikkelille jatko-osaa, jossa toimitus tarkkailee mitä Tapparan pelaajat syövät lounaaksi. Jos lautasilta löytyy ympäristöä kuormittavaa lihaa, niin alkaa olemaan niin räikeää arvojen rikkomista, että siinä on jo perusteet Tapparan sulkemiselle ulos pudotuspeleistä.
 

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Eihän tässä pelkkää lentämistä kritisoida, joka oikein onkin, vaan hienoilla korulauseilla kuorrutettujen arvotaulujen ja käytännön tekojen kohtaamista. Jos kerran ilmastohömpötys on niin tärkeää että siitä pitää erikseen mainita omana arvona, niin tottahan se saattaa joitain ihmetyttää että lennellään noinkin lyhyitä matkoja jolloin arvo tuntuu pelkältä hyvesignaloinnilta tmv.
Tässä tosin olisi "toimittajalta" ollut hyvien tapojen mukaisesti aiheellista myös tuoda ilmi, kuinka paljon enemmän tämä lentokoneen käyttäminen toi päästöjä linja-autoon verrattuna.

Tampereelta lentää Kuopioon mitä, 30 min? Eli lentokone on ilmassa yhteensä noin 60 min edestakaisessa matkassa. Kuinka paljon enemmän tämä tuo päästöjä vs 8-9 tuntia linja-autolla ajoa?
 

Waqu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja Dallas Stars
Kaiken perusteella Liigan moraalinen voittaja on Saipa. Ei ole lentänyt varmasti mihkään, eivät pöyhkeile ostojoukkueella, pelit ja ympäristön kuormitus loppui aikaisin ja peleissäkin kävi vähän porukkaa = sinne ajeltiin vähemmän autolla. Lisää SaiPoja toimimaan oikein ja vähemmän pöyhkeileviä Tapparoita lentämään. Hieno juttu kyllä, ehkä kohta lähtee homma oikeaan suuntaan ja moraalirappioisia Tapparoita ei jatkossa arvostettaisi.
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Mä oon kanssa samaa mieltä tästä, että kolumin aihe oli jopa hyvä, joskin tapa jolla sitä käsiteltiin, oli vähän heikko. Tosin kolumnithan ovat enemmän luonteeltaan enemmän pintaraapaisuja. Tässä olisi erinomainen aihe vähän syvällisemmän perkauksen aiheeksi.

Omasta mielestäni Suomen suosituimman urheilulajin ja seuratuimman Liigan seurojen pitää olla keskivertoa enemmän vastuullisia. Tämä on vain nykyaikaa yritysmaailmassa, eikä urheilubisnes siitä eroa - pikemminkin siellä aiheen kanssa ollaan suurennuslasin alla.
Ei tästä nyt oo kun 4 kk, kun ManU:n lento (30 min) Newcasteen peruttiin ja joutuivat ressukat istuu bussissa kokonsista 3 tuntii, mikä sinällään on aika erikoista, koska tollasella lennolla lennon molempiin päihin tulee ainakin 1-2 h jonkinmoista shuttle-matkailua ja enemmän säätöä. Kukin tavallaan, ne piirtää joil on liituu.
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Tässä tosin olisi "toimittajalta" ollut hyvien tapojen mukaisesti aiheellista myös tuoda ilmi, kuinka paljon enemmän tämä lentokoneen käyttäminen toi päästöjä linja-autoon verrattuna.

Tampereelta lentää Kuopioon mitä, 30 min? Eli lentokone on ilmassa yhteensä noin 60 min edestakaisessa matkassa. Kuinka paljon enemmän tämä tuo päästöjä vs 8-9 tuntia linja-autolla ajoa?


Tämän jutun perusteella taitaa Linja-auto olla suuripäästöisin matkustusmuoto tuon kokoisella ryhmällä.
 

Pantteli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tämän jutun perusteella taitaa Linja-auto olla suuripäästöisin matkustusmuoto tuon kokoisella ryhmällä.
Mitenkähän noita lukemia pitäisi tulkita? Toisille matkustusmuodoille on ilmoitettu päästöt kg/matkustaja, toisille kg. Onko potkurikonelennon kokonaispäästöt sitten ilmoitettu kokonaispäästöinä ja onko päästöjä 42 kg vai 42 kg vähemmän? Tuo on kyllä erittäin huonosti ja epäselvästi kirjoitettu juttu.
 

RÖDA1897

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
On kyl jotenki surullista nykyään tämä kulttuuri, että etsimällä etsitään joka asiasta negatiivinen puoli, että ihmiset pääsee somessa ja mediassa kertomaan että kuka teki minkäki asian väärin. Täällä uskalla enään hengittääkkään, ettei vaan joudu ”canceloiduksi” tai ”maalitetuksi” vai mitä nää termit nykysin onkaan.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Kaiken perusteella Liigan moraalinen voittaja on Saipa. Ei ole lentänyt varmasti mihkään, eivät pöyhkeile ostojoukkueella, pelit ja ympäristön kuormitus loppui aikaisin ja peleissäkin kävi vähän porukkaa = sinne ajeltiin vähemmän autolla. Lisää SaiPoja toimimaan oikein ja vähemmän pöyhkeileviä Tapparoita lentämään. Hieno juttu kyllä, ehkä kohta lähtee homma oikeaan suuntaan ja moraalirappioisia Tapparoita ei jatkossa arvostettaisi.

Jonkun playoffeissa pitää kuitenkin olla. Tappara on ympäristövastuullisuuden nimissä pyrkinyt viime vuosina pitämään omat sarjansa mahdollisimman lyhyinä. TPS-puolivälierissä vähän lipsuttiin ja jouduttiin kolmatta kertaa reissaamaan samalle vieraspaikkakunnalle.

Ilves sen sijaan ei ole tehnyt omaa osaansa. Paikallisfinaalit olisivat ekoteko.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Tässä tosin olisi "toimittajalta" ollut hyvien tapojen mukaisesti aiheellista myös tuoda ilmi, kuinka paljon enemmän tämä lentokoneen käyttäminen toi päästöjä linja-autoon verrattuna.

Tampereelta lentää Kuopioon mitä, 30 min? Eli lentokone on ilmassa yhteensä noin 60 min edestakaisessa matkassa. Kuinka paljon enemmän tämä tuo päästöjä vs 8-9 tuntia linja-autolla ajoa?

Riippuu konetyypistä, mutta noin kolmin-viisinkertainen määrä päästöjä per matkustaja. Jos potkurilla lensivät, sitten mentäisiin varmaan luokkaa kaksinkertaisiin päästöihin.
 

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Huippu-urheilussa kuuluu kääntää kaikki pienetkin marginaalit omalla puolelle. Toki jos Tappara ilmoittanut, että huomioi kaikessa toimessaan ilmaston ja ympäristön, niin ei se toki ihan täysin pidä paikkansa tietenkään, koska siinä tapauksessa eivät olisi lentäneet. Menestystä ei Tapparakaan uhraa aatteelle kuitenkaan.

Tämä oli ihan asiallinen kohta kyllä tuosta jutusta: "Liiga taasen kertoo keskittävänsä otteluita niin, että joukkueet pelaavat useita otteluita samalla matkalla vähentäen näin matkustamisen ympäristökuormaa. Ei tainnut tulla mieleen, että näin pudotuspeleissä olisi parempi pelata 2–2–1–1–1-formaatilla? Vähenisivät lennot Ouluun huomattavasti."
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Mä oon kanssa samaa mieltä tästä, että kolumin aihe oli jopa hyvä, joskin tapa jolla sitä käsiteltiin, oli vähän heikko. Tosin kolumnithan ovat enemmän luonteeltaan enemmän pintaraapaisuja. Tässä olisi erinomainen aihe vähän syvällisemmän perkauksen aiheeksi.

Omasta mielestäni Suomen suosituimman urheilulajin ja seuratuimman Liigan seurojen pitää olla keskivertoa enemmän vastuullisia. Tämä on vain nykyaikaa yritysmaailmassa, eikä urheilubisnes siitä eroa - pikemminkin siellä aiheen kanssa ollaan suurennuslasin alla.

Juuri näin. Suomen palloilusarjojen seuratuin ja ainoa ammattilaislaji on jääkiekon Liiga. Sen lähivuosien kärkijoukkue taas on Tappara. En näe ongelmaksi sitä, jos sanat vastaan teot -asetelmaa hieman ravistellaan. Kyse ei ymmärtääkseni kolumnissa ollut siitä, saako Tappara lentää. Totta kai saa, vaikka kuvitteelliseen seuraavaan ottelusarjaan lentäisivät Lahteen. Tai seuraavaan paikallispeliin valmistautuisivat ilmatilakierroksella Pirkanmaan talousalueen yllä.

Pointti oli minun lukukerrallani siinä, mitä seura tai jopa Liiga julistaa. Kärpät saattaa jo runkosarjassa lentää sen, mitä muut seurat yhteensä koko kauden aikana. Lahteen matkustivat Porin kautta, kuten varmaan yleensäkin mennään Oulusta... Toisaalta jos kerran Porissa on kenttä ja julkisin varoin tuettua lentotoimintaa, onko väärin, että sitä käytetään. Aseman tavarahihnalle tosin nipin napin mahtuu yksi mailakassi kerrallaan.

Siinä olisi ehkä toinen näkökulma, ei niinkään siinä, että kaikki kritiikin sana Tapparasta on vastoin kansainvälisiä sopimuksia.
 

axe

Jäsen
Liigan teettämä tutkimus kertoi, että 64 % liigakiekon päästöistä tulee katsojien liikkumisesta, 28 % tulee hallien jäänteosta, sähköhommista, lämmityksestä ym. ja vain 8 % seurojen omasta kulkemisesta. Tapparahan on tehnyt ihan vitullisen ympäristöteon siirtymällä pelaamaan moderniin keskusta-areenaan, joka on huomattavasti aiempaa energiatehokkaampi, ja jonne tulevista katsojista iso osa siirtyi oman auton sijaan käyttämään julkisia kulkuneuvoja.

Kyllä sillä Suurella Ympäristöteolla nyt yhden back-to-back-playoffin lennon kuittaa. Ja jos joku inisee, että miksi lennettiin takaisinkin kun ei ollut enää palautumistunneista kiinni, niin eihän se lentsikka Kuopioon jää muutenkaan. Eihän sitä nyt tyhjänä ainakaan kannata lennättää pois.
 
Viimeksi muokattu:

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Riippuu konetyypistä, mutta noin kolmin-viisinkertainen määrä päästöjä per matkustaja. Jos potkurilla lensivät, sitten mentäisiin varmaan luokkaa kaksinkertaisiin päästöihin.

Kyllähän se suihkukone oli. Air Balticin (tilauslento?) Airbus A220-300.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Aika moni ympäristöteko on "hyttysen ininää", mutta niillä on silti makrona iso merkitys. Idolitasolla symboliarvo on erityisen suuri, vaikka olisi tehnyt mitä tahansa muita ympäristötekoja.
 

eemuman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tavallaan ymmärrän kyllä ton kolumnin. Itseäni vähän jopa ihmetytti kuinka avoimesti ja koreasti Tapparan some esitteli lentoja erinäisillä alustoilla. Olikohan taustalla joku AirBaltic yhteistyö tai pröystäily kuinka ollaan menossa oikein chartterilla. Tuskin tätäkään kolumnia olisi kirjoitettu jos Tappara olisi vain kaikessa hiljaisuudessaan lentänyt edestakaisin.
 

Gagarin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Joopa joo... Itsehän toki toivoisin ettei kukaan lennä minnekään ja Tapparan peleihinkin pitäisi mieluusti aina mennä semmoinen takavuosilta tuttu charter-juna. Et sikäli ihan hyvä aihe. Mutta:

Vaikka kyseessä on "mielipide", niin vakavasti otettavassa mediassa olisi kyllä näin yksipuoliseen juttuun tai jutun kylkeen hankittu hieman muutakin tietoa ja lausuntoa. Esimerkiksi

- (ennen kaikkea:) Tapparan kommentti.

- Hieman yleiskuvaa siitä, minkä verran Liigassa ylipäätään a) liikutaan ja b) lennetään.

- Ja em. jatkoksi yleiskuvaa siitä, mikä em. valintojen todellinen merkitys päästömielessä on.


--

Itse joskus yllätyin kun jonkun laskurin mukaan, jos matkustaisin bussilla Thaimaahan, niin se tuottaisi about saman verran päästöjä kuin sinne lentäminen. Eli isoin vaikutus lentomatkustamisella on siinä, että noin ison jöötin voi aiheuttaa helposti kerralla lyhyessä ajassa (eikä siis pelkästään siinä, että se olisi per matkustettu km jotenkin erityisen turmiollista). Jääkiekon seuraaminen on myös selvitysten mukaan aika ekologinen harrastus, vaikkei se välttämättä intuitiivisesti siltä tunnu - eli seuraajia on niin paljon että per lärvi laskettuna päästöt lopulta varsin pienet.
 

Pantteli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
- Hieman yleiskuvaa siitä, minkä verran Liigassa ylipäätään a) liikutaan ja b) lennetään.
Oliko tämä muuten Tapparan ensimmäinen lento tällä kaudella (pois lukien CHL)? Jos kyllä, niin hieman ihmettelen sen saamia mittasuhteita, sillä onhan muutkin joukkueet saaneet siivet allensa tämän kauden aikana.
 

Kampf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Florida Panthers
Rivien välistä on luettavissa, että kirjoittaja on Pelicans-fani joka tarkoituksella yrittää saada jonkinlaista kohua aikaan häiritäkseen Tapparaa. Ei siis kannata suhtautua kolumniin turhan vakavasti, tuskin kirjoittaja itsekään on oikeasti tuota mieltä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: NK
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Tapparahan on tehnyt ihan vitullisen ympäristöteon siirtymällä pelaamaan moderniin keskusta-areenaan, joka on huomattavasti aiempaa energiatehokkaampi, ja jonne tulevista katsojista iso osa siirtyi oman auton sijaan käyttämään julkisia kulkuneuvoja.

No joo, toisaalta Areenan rakentaminen taisi tuottaa sen verran paljon päästöjä, että siinä saa jokusen lätkämatsin pelatakin, että ne on takaisin maksettu. Varsinkin jos rakennusalalla ja teollisuudessa ylipäätään alettaisiin huomioida se tuotteen elinkaari siitä alkaen, kun se on raaka-aineena kalliossa tai maaperässä, sekä käsittelyt ja koneet.
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eikös lätkä ole aika älytön laji ympäristön kannalta muutenkin, kun lajia pelataan jäädytettävällä alustalla lämmitetyssä hallissa?

Mutta älytön laji ympäristön kannalta on ihminenkin. Joku tekoälyohjelma taisi jo osata kertoa, että ihan toimiva ratkaisu ympäristöongelmiin olisi poistaa maailmasta ihmiset.

No, ehkä jutun kirjoittaja pelastaa palloa polkemalla lomamatkalle Porvooseen sen sijaan, että lentelee jonnekin ulkomaille sun muilla vastaavilla ilmastoteoilla.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Riippuu konetyypistä, mutta noin kolmin-viisinkertainen määrä päästöjä per matkustaja. Jos potkurilla lensivät, sitten mentäisiin varmaan luokkaa kaksinkertaisiin päästöihin.

Kyllähän se suihkukone oli. Air Balticin (tilauslento?) Airbus A220-300.

Airbussilla kaikki koneet tuota A220-300, jota mainostavat ympäristöystävälliseksi.
Päästöt 70.8 g/RPK. Ei kyllä itelle aukea et mitä tarkoittaa. No päästöjä kuitenkin


Tapparahan on tehnyt ihan vitullisen ympäristöteon siirtymällä pelaamaan moderniin keskusta-areenaan, joka on huomattavasti aiempaa energiatehokkaampi, ja jonne tulevista katsojista iso osa siirtyi oman auton sijaan käyttämään julkisia kulkuneuvoja.

Itsellä piteni matka arenalle vs Hakametsä, riippuen ajoreitistä, yhteensä 10 km ( mepa ). Vuodessa se tekeekin jo aika paljon, viime kaudella kaikki kotipelit, runkosarja, playoff sekä chl runkosarja ja playoff. Oisko tullut 46 kpl. Näistä kilometrejä vajaa 8000. Siihen päälle vielä vähän vieraspelejä, oisko kaiken kaikkiaan kaudessa tullut 11-12000 kilsaa autossa istumista Ai niin kävin Saksassakin lentokoneella. Olimpas ajattelematon. Hyi minua
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös