Kahvi

  • 236 306
  • 1 039

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Tulipa päivitettyä opiskelijaluukun Denver (5€)-kahvinkeitin Braunin testimenestyjä 560:n ja voi pojat, että on eroa kahvinmaussa! Mielestäni kestää vertailun Mocca Masteriinkin.

Muuten tällaiselle aamukahvi-ihmiselle kelpaa parjatut vaaleatkin kahvit (Presidentti, Hieno, Mocca), mutta kyllähän tummemmatkin maistuvat hyviltä (jälleen Presidentti, Hieno). Jotain erikoiskahvejakin pitäisi kai joskus ostaa kämpillekin.
 

J.Petke

Jäsen
Niin tuosta keittimestä tuli mieleen, että sain käyttööni perkolaattorin ja luultavasti en enää ikinä palaa tavalliseen kahvinkeittimeen. Johtuu varmasti suodatinkahvin erilaisuudesta mutta esim. Juhla Mokkakin maistuu hyvälle tuolla keitettynä.

Suosittelen
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Niin tuosta keittimestä tuli mieleen, että sain käyttööni perkolaattorin ja luultavasti en enää ikinä palaa tavalliseen kahvinkeittimeen. Johtuu varmasti suodatinkahvin erilaisuudesta mutta esim. Juhla Mokkakin maistuu hyvälle tuolla keitettynä.

Suosittelen

Tulee kyllä hemmetin hyvää kahvia tuollaisella! Kaverilta löytyy tuollainen ja kyllähän se useimmat suodatinkahvit peittoaa.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Kuka tarvitsee keitintä, kun pressopannukin on keksitty? Parasta kahvia. Ikinä. Missään.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Olisiko kenelläkään suositella vielä ns. makuisampaa kahvia. Eli missä olisi pitkä jälkimaku ja enemmän makua kuin tässä nykyisessä.

Itse siirryin tyystin juomaan Jakobsens krönung-merkkistä kahvia. Suomalaisiin kahveihin verrattuna todella pehmeä ja täyteläinen maku. Kahvin alkuperämaa taitaa olla Saksa.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Kuka tarvitsee keitintä, kun pressopannukin on keksitty? Parasta kahvia. Ikinä. Missään.

Ei saa cremaa sillä, kun ei ole painetta. "Pressopannu" (jolla ei siis espressoa saa keitettyä) matkoille mukaan toki, mutta himaan ostin kahvallisen keittimen.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ei saa cremaa sillä, kun ei ole painetta. "Pressopannu" (jolla ei siis espressoa saa keitettyä) matkoille mukaan toki, mutta himaan ostin kahvallisen keittimen.
En juokaan kotioloissa espressoa. Hiukan harhaanjohtava nimi muutenkin. Käyttäisin mieluummin sanaa bistropannu.

Juon kahvia kotona sen verran harvoin (=viikonloppuisin ja etäpäivinä), että satsaan mielelläni laatuun pavuissa. Valmiiksijauhettua en ole käyttänyt yli vuoteen, kun tuo kahvimylly tykkää siitä, että sitä käytetään. Aina ei ole aikaa käydä erikoisliikkeissä ostoksilla, joten nyt piti kokeilla vaihteeksi jotain muuta kuin sitä ikuista Pauligin Kenyaa, vaimitäseoli. Niinpä rohkaistuin Löfsbergin lilaan. Hinta/laadultaan ihan kelvollista. Kuitenkin hiukan kismittää, että tuo paikallinen CM hyvistä valikoimistaan huolimatta tarjoaa lähes pelkkää bulkkia, mitä kahvipapuihin tulee. Onhan tuo alkuperämaa-Kenya paljon parempaa kuin joku perus-kultamokka, mutta kymppi puolen kilon about peruskahvisäkistä on kuitenkin melko suolainen hinta.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
En juokaan kotioloissa espressoa. Hiukan harhaanjohtava nimi muutenkin. Käyttäisin mieluummin sanaa bistropannu.

Juon kahvia kotona sen verran harvoin (=viikonloppuisin ja etäpäivinä), että satsaan mielelläni laatuun pavuissa. Valmiiksijauhettua en ole käyttänyt yli vuoteen, kun tuo kahvimylly tykkää siitä, että sitä käytetään. Aina ei ole aikaa käydä erikoisliikkeissä ostoksilla, joten nyt piti kokeilla vaihteeksi jotain muuta kuin sitä ikuista Pauligin Kenyaa, vaimitäseoli. Niinpä rohkaistuin Löfsbergin lilaan. Hinta/laadultaan ihan kelvollista. Kuitenkin hiukan kismittää, että tuo paikallinen CM hyvistä valikoimistaan huolimatta tarjoaa lähes pelkkää bulkkia, mitä kahvipapuihin tulee. Onhan tuo alkuperämaa-Kenya paljon parempaa kuin joku perus-kultamokka, mutta kymppi puolen kilon about peruskahvisäkistä on kuitenkin melko suolainen hinta.

Koko lailla sama näihin myös. Ulkomaanretkiltä papuja on tullut kannetuksi, mutta ovat sitten enemmän tai vähemmän pakkasessa tilaa viemässä. Kahvimylly ja erillinen keitin on kaiken kaikkiaan hyvä systeemi - vähemmän hajoavia osia, kun harvalla kuitenkaan sitä 1500 euron automaattivehjettä on. Itselläni oli tuosta huomattavasti vähempiarvoinen automaattivehje, kesti alle vuoden...
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Olisiko kenelläkään suositella vielä ns. makuisampaa kahvia. Eli missä olisi pitkä jälkimaku ja enemmän makua kuin tässä nykyisessä.

Mä ostan nykyään pelkästään Löfbergs Lilaa. Kaffe från Skåne jota myydään ainakin meidän lähi S-Marketissa. Yleensä olen suosinut Mellanmörktiä, mutta viimeksi päädyin kokeilemaan kokonaan mörktiä. Oli meitin rouvan makuun liian tujua, joten palataan takaisin Mellaniin. Huomattavasti enemmän makua siinäkin kuin noissa kotoisissa vaaleapaahtoisissa.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU

scholl

Jäsen
Itse siirryin tyystin juomaan Jakobsens krönung-merkkistä kahvia. Suomalaisiin kahveihin verrattuna todella pehmeä ja täyteläinen maku. Kahvin alkuperämaa taitaa olla Saksa.

Jacobs on merkki, Krönung on se tyyppi. Taitaa olla kaikista yleisin kahvi, koska niitä vihreitä paketteja on marketeissa ainakin Saksassa kaikista eniten tarjolla. Tosin Saksassahan on kahvissa, teessä ja sokerissa vero, joten se kahvi on siellä kalliimpaa kuin mihin suomalaiset ovat tottuneet. Tai sitten se on vain parempaa niin ei kannata myydä halvalla.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Meinaat, että kana syö munan ja prosessoi sitä niin, että ulos tullessaan se on suorastaan herkullinen oikein valmistettuna?

En, kun sitä että kanan munasolu työntyy ulos sen bimbasta "kuukautisten" aikaan. Ja sitten me syömme sen halulla.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tein pari loistavaa löytöä Euroopan reissultani, belgialaista ja saksalaista liki hiilipaahtoista herkkua lähti mukaani pari pussillista. Pressopannulla noita keittelen, kun MoccaMaster meni poikki kesällä. En ole oikeastaan kaivannut, vaan ajattelin ostaa hiukan nörtimmän pressopannun nykyisen rinnalle.

Markettikahveista sen verran, että mulla oli pitkään arkikahvina Löfbergs Lilan Cresendo ja satunnaisesti Pauligin Parisien, jonka maku on hiukan parantanut tässä viime aikoina, tai sitten olen vain tottunut. Nyt kuitenkin bongasin Arvid Nordquistin Franskrostin, ja onpahan vain hyvää. Saman firman Festiva pitäisi löytää jostain kokeiluun, se kun lupailee vielä pykälän verran tummempaa paahtoa. Tosin eihän tuo tummuus kaikkea kerro, mutta aika paljon kuitenkin. Pauligilla ei oikein löydy vastaavia kuin Parisien, eikä sekään maultaan vedä vertoja.

Täytyy kyllä sanoa, että vaaleapaahtoiset eivät tarjoa minkäänlaista makunautintoa enää, vaan täysin kohteliaisuuttani niitä joudun juomaan vieraissa. Huoltoasemakahveihin en enää nykyään viitsi turvautua, kun ne ovat pääasiassa aivan tajutonta kuraa. Duunipaikalla en kahvia juo kuin juhlallisuuksissa kakun kaverina. Likaisista keittimistä valutettua vaaleapaahtoista ja laihaa moskaa, nam.
 

J.Petke

Jäsen
Noniin, nyt tuli sitten maistettua ensimmäistä kertaa ikinä cappuccinoa ja sehän oli menoa samointein. Loistava juoma. Tuossa tulee tuo jälkimaku aivan eri tavalla kuin perinteisessä kahvissa.

Täytyykin tästä katsastaa omaa keitintä jos löytyisi esim. käytettynä joku ok-tasoinen laite. Tehdäänkö tuota cappuccinoa aina siitä ns. jauheesta vai onko tuo joku pikakahvin merkki?
 

SGD

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ei raha kiekkoa
Täytyykin tästä katsastaa omaa keitintä jos löytyisi esim. käytettynä joku ok-tasoinen laite. Tehdäänkö tuota cappuccinoa aina siitä ns. jauheesta vai onko tuo joku pikakahvin merkki?

Ihan maidosta se tehdään, vaahdottamalla. Mitä minä en kyllä ole vielä kunnolla oppinut, sotku-lopputuote -suhde on aina jotain 70-30. En tosin tiedä, onko meikän keitinkään nyt ihan aito oikea vai pelkästään joku saksalainen versio.
 

J.Petke

Jäsen
Ihan maidosta se tehdään, vaahdottamalla. Mitä minä en kyllä ole vielä kunnolla oppinut, sotku-lopputuote -suhde on aina jotain 70-30. En tosin tiedä, onko meikän keitinkään nyt ihan aito oikea vai pelkästään joku saksalainen versio.

Tarkoitin siis itse sitä ns. kahvipurua. En ole hirveästi vielä tutustunut mutta olen siinä käsityksessä että tuo cappuccino/espresso on monesti ns. jauhemaista. Olenko aivan metsässä? Saako noihin itse jauhaa papuja?

edit: näyttää olevan ihan tavallinen juttu tuokin kun on vähän tutkinut. Löytyy jauhettavia papuja ja valmiita. Se jauhe on taas sitten kait juuri se feikki.
 
Viimeksi muokattu:

Egonomic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Mestis KalPa
Aikaa tästä nyt on jo useita vuosia ja kunnolla en asiaa enää muista, mutta olin ammattikoulu aikoina työharjottelussa eräässä kahvilassa, jossa myös tarjottiin erikoiskahveja. Muistaakseni tarjolla oli erilaisia kahvipapuja eri erikoiskahveja varten, jotka sitten itse jauhoimme tilauksen tultua.

En vaan kuolemaksenikaan muista, että minkälaisia papuja oli millekkin kahville..
 

SGD

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ei raha kiekkoa
Tarkoitin siis itse sitä ns. kahvipurua. En ole hirveästi vielä tutustunut mutta olen siinä käsityksessä että tuo cappuccino/espresso on monesti ns. jauhemaista. Olenko aivan metsässä? Saako noihin itse jauhaa papuja?

edit: näyttää olevan ihan tavallinen juttu tuokin kun on vähän tutkinut. Löytyy jauhettavia papuja ja valmiita. Se jauhe on taas sitten kait juuri se feikki.

No hyvinhän mä vedin, ei helevetti. Jauheesta olen tehnyt espressoni, kun tuo vehje syö nimenomaan sitä. Kaiketi sen voi jauhaa itsekin, mutta ainakin meikällä valmis kahvijauhe on ajanut asiansa mainiosti.
 

Jussih

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
edit: näyttää olevan ihan tavallinen juttu tuokin kun on vähän tutkinut. Löytyy jauhettavia papuja ja valmiita. Se jauhe on taas sitten kait juuri se feikki.

Ei jauhe ole sen feikimpi kuin pavutkaan. Kikka vain piilee siinä, että pavut säilyvät jauhettua kahvia paremmin eli kun jauhat itse juuri ennen keittämistä, maistuu kahvi tuoreemmalta (lisäksi jauhamisesta lähtevä aromi virittelee sinut mukavasti sopivaan tunnelmaan kahvinautintoa varten). Jotkut pyrkivät parantamaan jauheen säilyvyyttä mättäämällä avatun paketin jääkaappiin, mutta itse en oikein diggaa tuota ratkaisua.

Cappuccinoon tarvitset tietysti espresso-jauhatusta olevat pavut (tai valmiin espressokahvijauheen). Suomessa saatavilla olevista vaihtoehdoista suosittelisin Illyn espressoa joko papuina tai jauheena. Onhan se kallista, mutta ero on silti muihin melko tähtitieteellinen.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Jotkut pyrkivät parantamaan jauheen säilyvyyttä mättäämällä avatun paketin jääkaappiin, mutta itse en oikein diggaa tuota ratkaisua.
Kahvipaketit ovat meikäläisellä ehdottomasti jääkaapissa, olipa avattu tai ei. Kahvin rasvat härskiintyvät siinä missä muutkin rasvat.

Hyvää cappuccinoa on ilo nauttia, harmi vain, että aika harvassa paikassa niitä saa. Peruskahviloissa en edes viitsi ottaa erikoiskahveja, koska niistä ei yleensä saa kuin pahan mielen. Pahimmillaan myyjä ei edes tiedä, tarjoillaanko perussumppina tumma- vai kurapaahtoista, lähde siinä sitten luottamaan, että rahoilleen vastinetta erikoiskahvien puolella. Kyllä, olen nipottaja tässä asiassa. Tästä syystä en juuri kahvia juo kuin kotona. Pullan kanssa menee toki vieraisilla, mutta pullaa on silloin oltava paljon. Hyvä kahvi ei vaadi kuin kiireettömän hetken ja nautinto on siinä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös