Kahvi

  • 236 428
  • 1 039

thego

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nashville
Mulla on ihan halpis "pressopannu", eli se lasikannu johon kaadetaan kuumaa vettä ja sitten kansi painetaan alas ja se suodattaa kahvin. Tyytyväinen olen siihenki ollut, ja kahvinkeitin itseasiassa meni kaappiin kun en ollut moneen kuukauteen käyttänyt.

Pikkubroidilla on tällänen ja kyl iteki tykästyin siihen. Voittaa kyl suodatinkahvin sen 6-0 vähintään. Melkein voisin kakkoskeittimeksi hommata vastaavan. Jotenki ton "mutteripannun" kanssa tulee sellanen hieno hifistely olo ku jauhaa ite pavut jne. Maistuu kahviki paremmalta ku vähän näkee vaivaa sen kupin eteen.
 

lake79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi, Pahalampi.
Onko näillä pehmeäpussisilla kahveilla suurikin makuero nähtynä esim. perus Juhlamokkaan?

Esimerkkinä nyt tämä Stockmannin hulluilla päivillä usein tarjouksessa oleva violettinen pussi (en muista merkkiä kun en ole koskaan ostanut).

On kuitenkin selvästi kalliimpi kahvi, joten näkeekö sen muussakin kuin hinnassa?

Olisikohan ihan Pauligia ollut tuokin pussi.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Onko näillä pehmeäpussisilla kahveilla suurikin makuero nähtynä esim. perus Juhlamokkaan?

Esimerkkinä nyt tämä Stockmannin hulluilla päivillä usein tarjouksessa oleva violettinen pussi (en muista merkkiä kun en ole koskaan ostanut).

On kuitenkin selvästi kalliimpi kahvi, joten näkeekö sen muussakin kuin hinnassa?

Olisikohan ihan Pauligia ollut tuokin pussi.

Pauligin Parisienne on ainakin usein ollut Hulluilla Päivillä tarjouksessa. Se taitaa olla Pauligin tummin paahto ja hakkaa juhlamokat ja presidentit aivan mennen tullen. Myös muita hyviä tummia paahtoja halvempaan hintaan löytyy.

Vaikka jokainen toki saa särpiä mitä tahansa plöröä, tämä (en tarkoita sua lake) suomalaisten Juhla Mokan ja Presidenttien hahkutus jaksaa mua ihmetyttää tasaisin väliajoin.
 

Hiker

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jalkapallo, jääkiekko, yleisurheilu
Vaikka jokainen toki saa särpiä mitä tahansa plöröä, tämä (en tarkoita sua lake) suomalaisten Juhla Mokan ja Presidenttien hahkutus jaksaa mua ihmetyttää tasaisin väliajoin.

Tätä itsekin olen joskus ihmetellyt. Olin muutama vuosi sitten jenkeissä kuukauden ison suomalaisnuorten porukan kanssa. Siellä sitten juotiin paikallisten tapojen mukaan vähän tummempipaahtoista kahvia, mistä kaikki eivät oikein pitäneet. Sitten kun jostain joku korkkasi kotoa tuomansa Juhla Mokka -paketin, osa porukasta oli aivan fiiliksissä: "Jee, saa suomalaista hyvää kahvia". Minä ainakin pidin paljon enemmän tuosta tummempipaahtoisesta kahvista, ja olen nyt täällä kotomaassakin alkanut kaupoista ostaa erään sukulaismiehen suosittelemana tummempia kahvilajeja.
 

Fiiu

Jäsen
Nyt on herännyt kunnon kahvin kaipuu. Tässä viime aikoina olen taas alkanut juomaan enemmän kahvia ja maistettuani mutterimokkaa (kiitos thego, osaat keittää hyvät kahvit) huomasin että miksi tuota suodatinkahvia pitää väkisin juoda kun parempaakin olisi tarjolla.

Eilen loppui edellinen suodatinkahvipaketti ja tänään ostin Presidentti tumma paahto-paketin ja kyllä tuossa jo parempi maku on kaikkiin edellisiin maistamiini suodatinkahveihin verrattuna mutta eihän tämä riitä.

Eli: kaipaan käyttökokemuksia ja suosituksia kahvikoneista (mutteripannu sinällään jees mutta olisihan se luksusta vain painaa nappia ja saada se kupillinen kuumaa) joihin kahvipapuja ladataan. Eli mielellään oma mylly tai sitten mutteri ja kahvimylly erikseen. Mahtaako em. kriteerit täyttyä millään alle 300 euron koneissa?
 

lake79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi, Pahalampi.
Tekisi mieli avata ketju tuosta Presidentin Tummapaahto-kahvista, kysellä että kuinka moni pitää ja kuinka moni ei. Tuntuu aika hyvin olevan sellainen kahvi, josta joko pitää tai ei. Itse kun taas en pidä siitä mausta.
 

expertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Brodeur, Hughes bros., Dawson Mercer, NJD, HPK
Tekisi mieli avata ketju tuosta Presidentin Tummapaahto-kahvista, kysellä että kuinka moni pitää ja kuinka moni ei. Tuntuu aika hyvin olevan sellainen kahvi, josta joko pitää tai ei. Itse kun taas en pidä siitä mausta.

Minusta "obama" on hyvää mustana, mutta maidolla pilattuna en siitä ihmeemmin pidä.
 

Filatovi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit & TS
Onko näillä pehmeäpussisilla kahveilla suurikin makuero nähtynä esim. perus Juhlamokkaan?

Esimerkkinä nyt tämä Stockmannin hulluilla päivillä usein tarjouksessa oleva violettinen pussi (en muista merkkiä kun en ole koskaan ostanut).

On kuitenkin selvästi kalliimpi kahvi, joten näkeekö sen muussakin kuin hinnassa?

Olisikohan ihan Pauligia ollut tuokin pussi.

Itse ostan juurikin tuota violetissa pussissa olevaa kahvia lähestulkoon aina. Kyseessä siis Pehmeä Mocca, ja se on nimensä veroinen. Eli melko pehmeänmakuinen. Muistaakseni tuota kahvia tuottaa Stockmannin tukkuri Tuko logistics, mutta en muista, johtavatko jäljet pauligin tehtaalle.

Myös useat ystäväni sekä sukulaiseni pitävät kyseisestä kahvista, joten suosittelen ainakin maistamaan. Eipä noissa kahvien hinnoissa ole kovin isoja eroja, ellei nyt verrata sitten johonkin Xtra-kahviin, mikä maksaa kaksi euroa paketti. Tuo Pehmeä Mocca taitaa maksaa alta vitosen, joka nyt on ihan järkihinta kahvipaketista, jos miettii että säästääkkö euro vai ei.

Kyseisestä kahvista löytyy myös tumma versio, eli yllättäen nimi on Tumma Mocca. Sitä en ole maistanut, mutta voisinpa itseasiassa laittaa korvan taakse ja ostaa ensi kerralla kun menen stockmannille.
 

Jyrla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves.
Mutteripannun sain ja hyvää (parempaa) kahvia tekisi mieli.

Seuraavaksi varmaankin kahvimyllyn ostoon, mikä olisi aloittelijalle sopiva (riittävä) malli?

Tummaa paahtoa on suodatinkahvina juotu jo se parisen vuotta, vaihdellen paahtoasteita 3-5, jos siis puhutaan tästä pakettien kyljestä löytyvästä 1-5 asteikosta.
Kotimainen vaalea paahto ei meinaa enää kyläpaikoissa upota, kun on sellaista lirua.

Kaikki info otetaan kiitollisuudella vastaan.
 

Target

Jäsen
Suosikkijoukkue
Löytyy
Suosittelen kahvin kuluttajille perkolaattorin hankkimista.Toimii ja maku aivan loistava. Löytyy kaapista kunnon mutteripannukin, mutta "keittimenä" perko on omaa luokkaansa.
 

Lunatico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Itellä löytyy muutaman vuoden vanha Severin -merkkinen peruskeitin, jossa on tippalukko, saa laitettua ajastimella sumpin tippumaan (kätevä jos on tietty aika nousta ylös niin laittaa edellisenä päivänä ajan valmiiksi) ja keitin on päällä max 2h, sammuu sitten itsestään.

Koljujahan tuo on saanut vuosien saatossa, mutta toimii edelleen ihan hyvin. Moccamasteria olen miettinyt tuon tilalle kun aika jättää Severinistä, mutta ei vielä, ei vielä. *koputus*
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Suosittelen kahvin kuluttajille perkolaattorin hankkimista.Toimii ja maku aivan loistava. Löytyy kaapista kunnon mutteripannukin, mutta "keittimenä" perko on omaa luokkaansa.

Mökillä on perinteisen kahvipannun lisäksi perkolaattori ja kyllä mun mielestä anopin suosima Juhla Mokka maistuu siinä pulputtaneena ihan hyvältä vaikken siitä muuten perustakaan. Voi toki johtua ilmapiiristäkin. Mutta ei kai perkolaattoria ja mutteripannua silti voi oikein verrata, kun niihin tungetaan mun mielestä sen verran erilaista kamaa.
 

thego

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nashville
tullut. Pavut tulee jauhettua perus tehosekoittimella ja ois mukava kuulla vähän kannatteeko sijoittaa kahvimyllyyn vai onko sillä niin suurta merkitystä?

"Kahvimylly" tuli hommattua ja sitä virkaa hoitaa jatkossa ihan perinteinen mortteli. Kaks euroa tais kustantaa kirpputorilta.
 

12961

Jäsen
Eli: kaipaan käyttökokemuksia ja suosituksia kahvikoneista (mutteripannu sinällään jees mutta olisihan se luksusta vain painaa nappia ja saada se kupillinen kuumaa) joihin kahvipapuja ladataan. Eli mielellään oma mylly tai sitten mutteri ja kahvimylly erikseen. Mahtaako em. kriteerit täyttyä millään alle 300 euron koneissa?

Hyvää kaffetta saa kovin monilla erilaisilla laitteilla. On tullut kokeiltua kaikenlaisia vehkeitä mutteripannuista barista-tason espressokoneisiin. Suurin ongelma on se, että yleispätevät koneet ovat kovin harvassa.

"Yleiskahvikonetta" katsoessasi kannattaa maistaa eri koneiden tekemiä espressoja. Niistä nuo käytännössä myös kahvinsa tekevät. "Normi" kahvit ovat siis pitkiä espressoja.

Tällä hetkellä tuossa pöydällä kököttää Jura Impressa C9, joka toimii lähes joka tilanteessa. Espresso on kohtuullista ja aamukaffekin maistuu omaan suuhuni hyvältä, anoppikin tykkää. Paras kahvi toki syntyy kunnon (mieluummin italialaisella), kahvilatason espressokeittimellä, mutta näpertely jää väliin, kun hankkii kunnollisen yleismasiinan. Mutteripannullakin saa vielä Juraa paremman juoman, mutta vaivaa senkin käytössä on. Hyvä kahvi on meikäläiselle tärkeää, mutta vaivaa ja aikaa saa kulua sen valmistuksessa mahdollisimman vähän. Muistettakoon myös, että itse kahvi vaikuttaa vielä valmistustapaakin enemmän.

Juran hankintahinta on toki lähes tähtitieteellinen verrattuna kaikkiin vaihtoehtoihin, mutta monipuolisuus ja kahvinkeiton helppous (riippumatta kahvityypistä) kallistaisivat edelleen valintani Juran suuntaan. Budjettisi paukkuu tosin reilunpuoleisesti, mutta et kadu sijoitustasi, mikäli pidät kahvista ja sen vaivattomasta valmistuksesta. Vaihtoehtona suosittelen mutteripannun lämmittämistä jatkossakin, saat paremman juoman kuin mistään automaatista.

Kahveina käytän aina tummapaahtoisia papuja, Arvid Nordqvistin Reko-sumppi on hyvää ja melko edullista, papuina myytävää arkikahvia, italcaffén erilaiset markettikahvit on myös maistettu ja hyviksi todettu.

Parasta kahvia ikinä oli Jamaica Blue Mountain, mutta eipä tuo ole hinnaltaan mikään jokapäivän juoma. Myös Kaffa roasteryn India Monsoon Malabar on erittäin hyvää.

Juhla Mokka ym. "vain-suomessa-juotavat lähes paahtamattomat" vaaleat kahvit ovat kovia närästämään ja maistuvatkin kamalalta, happamalta oksennukselta. Nykyään jättää mieluummin kahvit kokonaan väliin, mikäli kunnollista juomaa ei ole saatavilla.
 
Viimeksi muokattu:

Fiiu

Jäsen
...
Juran hankintahinta on toki lähes tähtitieteellinen verrattuna kaikkiin vaihtoehtoihin, mutta monipuolisuus ja kahvinkeiton helppous (riippumatta kahvityypistä) kallistaisivat edelleen valintani Juran suuntaan. Budjettisi paukkuu tosin reilunpuoleisesti, mutta et kadu sijoitustasi, mikäli pidät kahvista ja sen vaivattomasta valmistuksesta. Vaihtoehtona suosittelen mutteripannun lämmittämistä jatkossakin, saat paremman juoman kuin mistään automaatista.
...

Kiitos vinkeistä. Täytynee siis alkaa katselemaan pidemmällä tähtäimellä josko jossain välissä Juran kaappaisi haltuun. Tuo vaihtoehtokin voisi olla hyvä siihen asti eli hommaisi sen mutteripannun ja varmaan kahvimyllynkin, tosin kaveri ehdotti myös pressopannua joka saattaa olla hyväkin vaihtoehto. Tutkitaan ennen kuin hutkitaan, nuo Jurat on kieltämättä vähän hintavia.
 

J.Petke

Jäsen
Rancilio Silvia on myös yksi todella suosittu malli. Hintaa tällä on n.485€. Tämä on se kone minkä itse luultavasti ostan seuraavaksi jahka on tarpeeksi rahaa. Tuohon suosittelen panostamaan sen 200€ enemmän jotta saat oikeasti hyvän laitteen. Nappia painamallahan tuo kahvi ei tule mutta ainakin itse haluaisin nimenomaan opetella keittämään sellaiset kahvit kuin itse haluan ja oppia muutenkin handlaamaan tuon prosessin.

Tuo Arvid Norqvistin Reko on kyllä oikeasti hyvää ns. peruskahvia. Suosittelen.
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuo Arvid Norqvistin Reko on kyllä oikeasti hyvää ns. peruskahvia. Suosittelen.

Tänä aamuna maistoin Nordqvistin 'Franskrost'-kahvia ja nautin. Pidin jo tuoksusta ennen ensimmäistäkään siemausta. Hintakaan ei ole este, jos suhteuttaa hinnan niin, että paketin hinnalla saa pari kupillista kahvilassa :)
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Pauligin normituotteita paremmin ainakin omaan makuun sopii Cafe Mundo. Onhan tuo muutaman euron paketilta kalliimpi, mutta kun pari viikkoa puolen kilon pakkaus riittää niin so what.

Jos vähän erikoisempaa kaipaan, niin kärryyn osuu usein Arvid Nordquistin Kenya Tatu. Korkeahkoa hintaa (n. 7,5 €/500 g) kompensoi riittoisuus, tätä ei tarvitse annostella kuin tasamitallinen per kuppi. On tummaa, mutta pehmeää.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mulla on ihan halpis "pressopannu", eli se lasikannu johon kaadetaan kuumaa vettä ja sitten kansi painetaan alas ja se suodattaa kahvin. Tyytyväinen olen siihenki ollut, ja kahvinkeitin itseasiassa meni kaappiin kun en ollut moneen kuukauteen käyttänyt.
Halpa hankintahinta ei tässä tapauksessa ole ollenkaan huono asia, koska pressopannulla saa todella paljon parempaa kahviaa kuin suurimmalla osalla peruskeittimiä. Tai omasta mielestäni millään markettikeittimellä. Meillä meni Moccamaster katki, enkä ole reiluun vuoteen käyttänyt kuin pressopannua.

Pavut tulee jauhettua perus tehosekoittimella ja ois mukava kuulla vähän kannatteeko sijoittaa kahvimyllyyn vai onko sillä niin suurta merkitystä?
Kirjoititkin jo vaihtaneesi välinettä, mutta lainaan nyt tätä kuitenkin. Eli halvimpia sähkömyllyjä ja mainitsemiasi tehosekoittimia kannattaa välttää, koska niissä "jauhaminen" tapahtuu terällä, ei jauhamalla. Puruista tulee väkisinkin hyvin epätasalaatuisia ja iso osa pavuista menee aivan pieneksi pölyksi, mikä kitkeröittää kahvia. Myllyllä saa tasalaatuisemman jauheen, morttelin kanssakin saat olla tarkkana, vaikka periaate on sama kuin myllyssä.
---

Oma myllyni on ollut nyt syksystä saakka telakalla, joten olen tyytynyt valmiiksi jauhettuihin. Vaalea- tai edes keskipaahtoisiin en suostu omassa kämpässäni, vieraissa juon kohteliaisuudesta sen mitä tarjotaan. Mitä tummempaa, sen parempi. Arvid Nordqvistin Franskrost oli ennen vakiona, mutta pari viime pakettia ovat olleen taas Löfbergs Lilan Crescendoa, suosittelen.

Jamaica Blue Mountain ei iskenyt itselleni yhtään, kun sitä aikoinaan papuina hommasin. Pitänee silti antaa joskus taas uusi mahdollisuus.
 

Beast

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Jos vähän erikoisempaa kaipaan, niin kärryyn osuu usein Arvid Nordquistin Kenya Tatu. Korkeahkoa hintaa (n. 7,5 €/500 g) kompensoi riittoisuus, tätä ei tarvitse annostella kuin tasamitallinen per kuppi. On tummaa, mutta pehmeää.

Samaa mieltä. Hyvää kahvia ja vois juoda vaikka kuinka paljon. Ei sivumakua kuten kaikissa juhlamokissa, kultakatriinoissa ynnämuissa halpis-paskakahveissa. Heittäkää hyvät ystävät jo tässä vaiheessa kaikki sekakahvit menemään. Jos ette ole samaa mieltä, niin maistelkaa oikeasti sitä juhlamokkaa ja huomatkaa sivumaku. Sitäpaitsi juhla-mokka närästää, kun taas arabica 100%-kahvi ei.
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Samaa mieltä. Hyvää kahvia ja vois juoda vaikka kuinka paljon. Ei sivumakua kuten kaikissa juhlamokissa, kultakatriinoissa ynnämuissa halpis-paskakahveissa. Heittäkää hyvät ystävät jo tässä vaiheessa kaikki sekakahvit menemään. Jos ette ole samaa mieltä, niin maistelkaa oikeasti sitä juhlamokkaa ja huomatkaa sivumaku. Sitäpaitsi juhla-mokka närästää, kun taas arabica 100%-kahvi ei.

Minulla on jännä kokemus Juhlamokasta ja Presidenttikahvista. Nämä ovat siis tyypillisimpiä kahviostoksiani noin omaan käyttöön, jossain kahvilassa voi kokeilla jotain special-kahvin aromeja.

1,5 kuukauden influenssassa kevättalvella havaitsin Juhlamokan sivumaun. Makuaisti oli sairaana ollessa niin totaalisen puutunut, mutta se kahvin sivumaku oli suorastaan ällöttävä, meinasi käydä niin, ettei pystynyt juomaan. Mutta ... kun huonoon oloon ei tarvittu enää lisää vaivoja päänsärystä (sitä kun ei ollut koko aikaa muuten liikkeellä), oli pakko pakottautua juomaan se kahvi.

Siinä kyllä vähän mietin sitäkin, että onko pakko olla tähän addiktiossa... Tervehtymisen jälkeen ei ole ollut kahvin maun kanssa, käytin loppuun ne mokkapaketit. Jouduin tosiaan vääntäytymään lähikauppaan kahviostoksille kokeillakseni, että oliko toinen paketti saanut vain ilmaa liikaa.
 

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Vieläkin harmittaa kun Löfbergs Lila Skåne Roastia ei enää saa, ei ole oikein löytynyt mitään vakiokahvia sen tilalle. Itselle maistuvin paahtoaste tuntuu olevan 4 mutta ne ovat todella harvassa, 5 on turhan tumma joten joutuu sitten tyytymään yleensä paahtoasteen 3 kahveihin. Löfbergsillä on pari tuotetta jotka ovat ihan hyviä, Jubilee ja joku luomu, valitettavasti näitä on vaan aika harvoissa kaupoissa. Joskus miettynyt että minkähänlaista tulisi jos ostaisi paketit Löfbergsin joka kaupasta löytyviä 2 ja 5 paahtoasteen kahveja ja sekoittaisi keskenään, mahtaisikohan tulla sopivaa. Lidlin vihreä paketti toimii ihan hyvänä halpiskahvina ja sitä on tullut viime aikoina juotua, Advid Nordquistilla on kans jotain ihan hyviä kahveja. Ihan Moccamasterilla tulee kahvit keitettyä, mokka- ja mutteripannut löytyisi kans mutta aika harvoin jaksaa ottaa niitä esille.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Sitäpaitsi juhla-mokka närästää, kun taas arabica 100%-kahvi ei.
Juhla Mokka on 100 % Arabicaa.

Jos joudun juomaan useamman kupin vaaleapaahtoista päivän aikana, esimerkiksi jos sattuu olemaan yo-juhlia putkeen, myös mua alkaa närästää. Maun puolesta en toki viitsi muutenkaan niitä juoda, mutta kyllä nuo perusmerkit ovat usein myös täyttä Arabica-papua. Paahtoaste tekee sen suurimman eron, toki papulaadutkin vaikuttavat suuresti.

Glebille sen verran vinkkinä, että mikäli Skåne rost oli sun juttu, niin kannattaa katsastaa Pauligin Black Label. Lähinnä haen sitä, että niissä on sama paahtoaste, en jaksa kyllä muistaa, jäikö yhtäläisyys siihen.
 

-Niks-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit.
Kahvi aamulla heräämisen jälkeen ja seuraavan kerran noin klo 17. Kahvini juon maidon kanssa ja hieman sokeria sekaan. Juhla Mokka on suosikkini, oikeastaan muuta en juokkaan. Selvää kiukkua luvassa jos en aamulla kahvia saa jostain syystä, selvästi riippuvainen jo jollakin tasolla.

Kahvi on hyvää.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös