Mainos

Kahvi

• 243 345
  • 1 048
Suosikkijoukkue
Steelborn, Ich bin ein mouhijärveläinen
Homma parani entisestään, kun löysin Löfbergin Infernon eli 5+/5 paahdon - uijuma, kun mä tykkään!

Kiitos tästä, olihan se mainoksen uhrina kauppa-autolta haettava, kun olen vuosikausia vitosta juonut, ja pieni ajatus ollut, että voisihan sitä vieläkin tummempaa maistella yöntuijan palanpainikkeena.

Ja hyvää oli! Omaan makuun ei maistunut kuitenkaan varsinaisesti tummemmalta vaan pehmeämmältä. Tosin on huomautettava, että en ole mikään barista saatika gynekologi mutta aina kannattaa vilkaista.

Tykkään varsinkin kotioloissa juoda kahveeta jonkun kastettavan kanssa, mutta tässä femmaplussassa tulee fiilis, että mitään kastettavaa ei tarvita, sillä sen verran pehmeää se on.

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kahvin markkinahinta viimeisen kuukauden aikana. Toki hinnan aleneminen tulee kauppoihin takautuvasti, mutta toivottavasti jokin kauppa pistää hinnan taas alas ja veikkaan että se on eurooppalainen Lidl. Silti jotenkin veikkaan, että kaikki kahvilat pitävät nykyiset hinnat ennallaan, vitun rotat heh.
Meninkö nyt turhaan ostamaan Lidlistä 2,4 kiloa espressopapuja alennushintaan? Noh tällä mennään.

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kyllä menit. Ja tämä ei nyt liity mihinkään hintavaihteluihin.

Samalla välitän terveiset parempien kahvinjuojien kerhosta.
Lattea kun valmistaa kauramaidolla, niin ei siinä tarvitse panostaa pienpaahtimoiden papuihin.

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Lattea kun valmistaa kauramaidolla, niin ei siinä tarvitse panostaa pienpaahtimoiden papuihin.
Joo näin on. Kauramaito menee pienenä lorautuksena suodatinkahvin sekaan mutta latessa se tympeä maku kyllä puskee niin läpi, että se on ihan sama mitä kahvia siinä on seassa.

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Joo näin on. Kauramaito menee pienenä lorautuksena suodatinkahvin sekaan mutta latessa se tympeä maku kyllä puskee niin läpi, että se on ihan sama mitä kahvia siinä on seassa.
Haha. :) Makuasioita sanoi koira kun persettään nuoli.

Just juon tässä lattea Valion kahvimaitoon tehtynä kun oli kaveri käymässä viikonloppuna, kuka myös vihaa kauramaitoa. Omaan makuun kauramaitoon tehtynä maistuu 10 kertaa paremmalta.

Ehkäpä mä olen sitten se tarinan koira?

Oligopoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Moccamaster alkaa hajoilemaan ja ajattelin ostaa jonkun kahvikoneen. Onkos täällä jollakulla kokemusta pätevistä vehkeistä? Vaatimus olisi että laadukkaan americaanon saa ja tarpeeksi kuumana, automaattijauhannalla. Erikoiskahveja ei tarvitse. Hinta max 1500€.

BaronFIN

Jäsen
Valitettavasti ei ole antaa suosituksia; mutterikeittimellä mennään ja se täyttää omat tarpeet täydellisesti.

Ei ole kyllä enää suodatinkeittimeen paluuta. Jos joskus pitää keitinlinjalle siirtyä, niin Smegin ylihintainen espressokeitin (199-299€) varmaan riittäisi omiin tarpeisiin niin tuloksen kuin ulkonäön puolesta.

Edit:
Toki nyt kun alkoi katsoa mitä maailma pitää sisällään, niin tarjouksesta lähtisi DeLonghin kone, joka riittäisi yhden hengen talouteen erinomaisesti.

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Moccamaster alkaa hajoilemaan ja ajattelin ostaa jonkun kahvikoneen. Onkos täällä jollakulla kokemusta pätevistä vehkeistä? Vaatimus olisi että laadukkaan americaanon saa ja tarpeeksi kuumana, automaattijauhannalla. Erikoiskahveja ei tarvitse. Hinta max 1500€.
Uskoisin, että kannattaa Juraan investoida. Ei omaa kokemusta, mutta käsittääkseni hintansa väärtejä.

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Jurat on varmasti parhaita, DeLonghillakin on hyviä laitteita. Joka tapauksessa sellainen, jota voi huoltaa (kumpikin noista merkeistä on sellainen).

anthax

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Itse pohdin myös aikaisemmin automaattia, mutta Espresso-keitin vei voiton silloin. Nyt päivitin viime vuoden puolella Sage Barista Express Impressiin, joka alkaa olemaan jo aika lähellä automaattia työnkulultaan. Vähän joutuu toki kahvaa putsailemaan jne, mutta on lopulta erittäin iisi laite operoida. Tietysti kovin hifistely shotin tasoittelusta neulatyökalulla jne jää pois, mutta ehkä tässä pärjätään. Ainut miinus on, että suodatinta tai muita keittimiä varten tarvitsee edelleen erillisen myllyn pöydälle, koska tuosta ei saa jauhettua käytännössä erilliseen astiaan mitenkään järkevästi.

(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itse pohdin myös aikaisemmin automaattia, mutta Espresso-keitin vei voiton silloin. Nyt päivitin viime vuoden puolella Sage Barista Express Impressiin, joka alkaa olemaan jo aika lähellä automaattia työnkulultaan. Vähän joutuu toki kahvaa putsailemaan jne, mutta on lopulta erittäin iisi laite operoida. Tietysti kovin hifistely shotin tasoittelusta neulatyökalulla jne jää pois, mutta ehkä tässä pärjätään. Ainut miinus on, että suodatinta tai muita keittimiä varten tarvitsee edelleen erillisen myllyn pöydälle, koska tuosta ei saa jauhettua käytännössä erilliseen astiaan mitenkään järkevästi.

Mulla on Sage Bambino Plus ja myllynä erillinen Sage Smart Grinder Pro kun kaveri Sagen laitteita suositteli. Hyvän oloisia vehkeitä kyllä molemmat. Tosiaan jos espresso-keitintä miettii automaatin sijaan, niin Saget kannattaa katsastaa.

J.K.

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS Turku
Nostetaas vanha ketju ylös. Miten puhdistan kahvinkeittimen? Saattaa heittää mustaa moskaa alle ja tänään teki niin, että sinne purujen joukkoon ei mennyt vettä. Onko tehtävissä mitään vai täytyykö uusi hommata? Toisella kertaa sain kahvit keitettyä. Ja mitään puhdistusaineita ei ole.

Viimeksi muokattu:

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Nostetaas vanha ketju ylös. Miten puhdistan kahvinkeittimen? Saattaa heittää mustaa moskaa alle ja tänään teki niin, että sinne purujen joukkoon ei mennyt vettä. Onko tehtävissä mitään vai täytyykö uusi hommata? Toisella kertaa sain kahvit keitettyä
Ruokasoodaa veden sekaan. Säiliö täyteen vettä ja sitten keitin päälle. Sooda puhdistaa tehokkaasti keitintä sen läpi kulkiessaan, mutta jos se noin tukkeessa on, että ei tahdo edes vedet kiertää läpi, niin sitten en tiedä auttaako.

J.K.

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS Turku
Ruokasoodaa veden sekaan. Säiliö täyteen vettä ja sitten keitin päälle. Sooda puhdistaa tehokkaasti keitintä sen läpi kulkiessaan, mutta jos se noin tukkeessa on, että ei tahdo edes vedet kiertää läpi, niin sitten en tiedä auttaako.
Saako noita miten auki pohjasta, että pääsee tutkimaan? Ei oo siis moccamaster, ihan joku perus halpis.

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Saako noita miten auki pohjasta, että pääsee tutkimaan? Ei oo siis moccamaster, ihan joku perus halpis.
Niin siis olen ihan vaan kierrättänyt nuo soodavedet keittimen läpi, kun olen itse keitintä puhdistanut. Ei ole tullut auottua mitään.

(1)
  • Tykkää
Reactions: J.K.

Punamani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ylösalaisin ravistelua, paukuttelua tiskialtaan päällä. Näin sain yhden keittimen kuntoon, joku sakkaläjä sieltä tuli pois.Olin toki puhdistustabletilla sitä ensin yrittänyt.

J.K.

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS Turku
"keitin" juuri pannullisen ilman kahvia ja arvatkaa tuliko mustaa vettä hyi helvetti :D tuota litkua on tullu juotua.

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Sitruunahapolla olen omaa moccamasteria puhdistanut. Löytyy apteekista sopuhintaan.

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP

Sooda (emäs) käytännössä liuottaa kahvista jääneet rasvajämät, mutta toisaalta tarvitaan myös hapanta ainetta (esim. sitruunahappo) liuottamaan mahdolliset kalkkisaostumat.

Herra Hopotin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Sitruunahapolla olen omaa moccamasteria puhdistanut. Löytyy apteekista sopuhintaan.

Ihan lähikaupasta saa parempaan hintaan. Tais eurolla lähteä tuollainen pussukka.

Ihan lähikaupasta saa parempaan hintaan. Tais eurolla lähteä tuollainen pussukka.

Vielä kun pistää muutaman euron lisää, niin vähän isommasta marketista tai tavaratalosta saa jo ison purkin (~700g) sitruunahappoa, jolla puhdistaa kahvinkeittimen lisäksi myös astianpesu- ja pyykinpesukoneet. Ja riittää varmaan vuosikymmenen noihin puuhiin sekä tulee puhdistettua sitten tasaisimmin väliajoin.

BaronFIN

Jäsen
Vaihdoin Moccamasterin mutterikeittimeen. Enkä vaihda enää takaisin suodatinkeittimeen. Tämä nostaa kahvin ihan next levelille eikä ole väliä onko Juhla Mokka, Presidentti tai hienoista hienoin Löfberg (roasted by Paulig tämäkin). Jos hätätilanne iskee päälle, niin jopa pikakahvi voittaa suodatinkahvit.

Tiedä mikä yliannostus on tullut suodatinkahviin, mutta mutteripannuun vaihdon jälkeen ne ovat olleet omaan makuun ihan aneemisia. Ihan jokainen.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy