Kahvi

  • 236 447
  • 1 039

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ei saa cremaa sillä, kun ei ole painetta. "Pressopannu" (jolla ei siis espressoa saa keitettyä) matkoille mukaan toki, mutta himaan ostin kahvallisen keittimen.
Kyllä pressopannulla muodostuu cremaa kahvin pinnalle, tosin ei siinä määrin kuin muttereilla.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Hyvää cappuccinoa on ilo nauttia, harmi vain, että aika harvassa paikassa niitä saa. Peruskahviloissa en edes viitsi ottaa erikoiskahveja, koska niistä ei yleensä saa kuin pahan mielen.

No ei kannata joo, töissä saattaa olla ihan kuka tahansa kadulta repäisty jolle on nopeasti näytetty miten kahvinkeitin toimii. Ainakin nää kahvilaketjut jättäisin ihan suosiolla väliin jos jotain erikoiskahvia haluaa. Espresson nyt osaa tehdä melkein kuka tahansa edes sinne päin, jos vain joku asiansa osaava on kamat säätänyt kuntoon. Maidon vaahdotus taas tuntuu olevan monille jo liian vaativa tehtävä, puhumattakaan että saisi sitten mittasuhteet kuntoon. Stadin rafloissa ainakin suurimmassa osassa saatat saada ihan mitä tahansa paskaa capuccinon nimellä tarjoiltuna.

Parhaat kahvit stadissa saakin varmaan paremmista baareista, monilla baarimestareilla on takana myös barista-koulutusta ja yleensä laitteet ovat laadukkaat.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Kyllä pressopannulla muodostuu cremaa kahvin pinnalle, tosin ei siinä määrin kuin muttereilla.

Öö, no eikä muodostu. Ja vielä vähemmän mutteripannulla. Cremaan tarvitaan painetta ihan eri tavalla (kunnon espressokeittimessä sen 15 baria), mutteripannulla saat ehkä 3 baria, pressopannulla et paljon sen enempää.

Noilla molemmilla saa ihan kelvollista kahvia tehtyä, mutta cremaa tai liioin ylipäätään espressoa et.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Joo, mutterikeitin oli ajatusvirhe. Mutta cremaa muodostuu aivan tasan tarkkaa myös pressopannulla. Ei todellakan siinä määrin kuin keittimellä, mutta selkeä n. millin kerros muodostuu pannun pinnalle, ja ensikupilliseen vielä enemmän. Paine auttaa sitten siihen, että cremaa on cappuccinomaisen runsaasti.
 

Jussih

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Kahvipaketit ovat meikäläisellä ehdottomasti jääkaapissa, olipa avattu tai ei. Kahvin rasvat härskiintyvät siinä missä muutkin rasvat.

Täytyy nyt sen verran täsmentää omaa lausuntoani, että kun kirjoitin, etten diggaa kahvin varastoimista jääkaapissa, en tarkoita, etteikö se olisi toimiva ratkaisu. Tuo lainauksessa olevan sampion kommentti on tosi kuin evankeliumi (vai pitäisikö koittaa keksiä jokin muu vertaus, etteivät uskonnon vastustajat ymmärrä väärin). Näin toimisin itsekin jos säilöisin kahvia pidempiä aikoja. Olen kuitenkin suurkuluttaja ja ostan kerralla papuja 200-300 grammaa, joten eivät ehdi pilaantumaan mitenkään. Siten en myöskään käytä tuota jääkaappi vaihtoehtoa.

Tämä tietenkin toimii vain suuremmissa kaupungeissa asuville. Jos ainoa kauppa on S-market, silloin on pakko ostaa valmiita (=suuri kokoisia) pakkauksia ja jääkaappi muuttuu ainoaksi vaihtoehdoksi.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Näin toimisin itsekin jos säilöisin kahvia pidempiä aikoja. Olen kuitenkin suurkuluttaja ja ostan kerralla papuja 200-300 grammaa, joten eivät ehdi pilaantumaan mitenkään.
Ok. Meillä menee vaimon kanssa paketti aika nopeasti, puhun siis jauhoista, ja säilytämme sitä ehdottomasti jääkaapissa. Ainakin jauhoissa maku pysyy parempana. Ilmatiiviisti, kuten thego täsmensi. Mutta joo, eihän se mitään maitoa ole, eikä sinänsä käyttökelvottomaksi mene.
 

J.Petke

Jäsen
Olisiko kenelläkään suositella mitään espressokeitintä? Olen ajatellut sellaisen hankkia ja nyt alkuun saa riittää alle 200€ kone joka sitten päivitetään joskus jos innostusta riittää.. Delonghin icona 310 olen katsellut seka Rowentan es4600. Anyone?
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Tarkoitin siis itse sitä ns. kahvipurua. En ole hirveästi vielä tutustunut mutta olen siinä käsityksessä että tuo cappuccino/espresso on monesti ns. jauhemaista. Olenko aivan metsässä? Saako noihin itse jauhaa papuja?

edit: näyttää olevan ihan tavallinen juttu tuokin kun on vähän tutkinut. Löytyy jauhettavia papuja ja valmiita. Se jauhe on taas sitten kait juuri se feikki.

Jos et halua ostaa kallista konetta, ihan hyvä tapa tehdä capuccinoa on hommata mokkapannu (fi.wikipedia.org) ja semmonen paristolla toimiva maidonvaahdotin (suomela.fi).

Ja tietysti pitää käyttää nk. punaista maitoa, eikä mitään rasvattomia litkuja.

Minä keitän kahvini tämäntyyppisellä (mustaporssi.fi) kapselikoneella. Koneen hinta oli aikanaan opiskelijabudjetille sopiva, mutta kapselit ovat suhteellisen kalliita. Mutta olen kyllä valmis maksamaan siitä, että kahvi maistuu todella hyvältä.

Tuommoisessa yksinkertaisessa kapselikoneessa on sekin hyvä puoli, että jos haluaa juoda espresson sijaan vähän pidennetyn kahvin, onnistuu se helposti antamalla vaan sumpin valua kuppiin hieman pidemmän aikaa.
 

J.Petke

Jäsen
Jos et halua ostaa kallista konetta, ihan hyvä tapa tehdä capuccinoa on hommata mokkapannu (fi.wikipedia.org) ja semmonen paristolla toimiva maidonvaahdotin (suomela.fi).

Juu olen nuokin käynyt jo läpi ja olen päätynyt tuohon ns. koneeseen. Alkuun mietin myös tuota kapselikonetta mutta hylkäsin senkin sillä haluan opetella tuon itse taidon ennemmin. Lisäksi aion käyttää itse kahvimyllyä aina kun mahdollista. Tuo maidonvaahdotin ei kuulemma taas tee sitä kemiallista reaktiota maidolle minkä tuo höyrystin tekee. Isoista kahvifoorumeista ei oikein ole apua kun siellä puidaan vaan yli 500€ koneita ja niidenkin plussia ja miinuksia on aivan helvetin vaikea tuosta viidakosta oikeasti selvitellä.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Mitä hifistelyä. Halvalla saa vekottimia joilla voi etäisesti matkia elokuvissa nähtyä tai intterreilillä koettua elämystä ja autenttista kokemusta hakiessaan pitää lompakkoa venyttää. Mistä kumpuaa tämä hinku, että nollabudjetilla pitäisi saada kuranttia? Ei se mene niin.
 

J.Petke

Jäsen
Mitä hifistelyä. Halvalla saa vekottimia joilla voi etäisesti matkia elokuvissa nähtyä tai intterreilillä koettua elämystä ja autenttista kokemusta hakiessaan pitää lompakkoa venyttää. Mistä kumpuaa tämä hinku, että nollabudjetilla pitäisi saada kuranttia? Ei se mene niin.

Eli se menee niin, että jos haluat alkaa harrastamaan jääkiekkoa niin ensin käyt hakemassa kaupasta sen nanomailan ja 500€:n luistimet. Sen jälkeen pistät 150€ jääkiekkohanskoihin ja samalla muistat, että tarvitset myös samanlaista erkkaria kuin Crosby ja tilaat sen jenkeistä. Sitten menet ulkojäille ja toteat ekan vartin jälkeen, että ei tää muuten ole edes hauskaa ja kotiin päästyäsi pistät kamat nurkkaan ja annat ne viiden vuoden päästä jollekin kaverille pilkkahintaan.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Nyt on viikon verran porissut lahjaksi pärähtänyt Kenwoodin KMix-espressokeitin. Ostin sitten kokeeksi Segafredon Espresso Casaa, eikä se ole oikein vakuuttanut. Ennenkuin ehdin kahvimyllyn hankintaan tai tuhlaan Illyyn, mitä merkkiä täällä suositellaan? Onko kahvinsärpijöillä kokemuksia lohjalaisen paahtimon Cafetorian tuotteista?
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mitä hifistelyä. Halvalla saa vekottimia joilla voi etäisesti matkia elokuvissa nähtyä tai intterreilillä koettua elämystä ja autenttista kokemusta hakiessaan pitää lompakkoa venyttää. Mistä kumpuaa tämä hinku, että nollabudjetilla pitäisi saada kuranttia? Ei se mene niin.
Sen vuoksi omistankin vain pressopannun. Kahvimylly on hankintalistalla.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Nyt on viikon verran porissut lahjaksi pärähtänyt Kenwoodin KMix-espressokeitin. Ostin sitten kokeeksi Segafredon Espresso Casaa, eikä se ole oikein vakuuttanut. Ennenkuin ehdin kahvimyllyn hankintaan tai tuhlaan Illyyn, mitä merkkiä täällä suositellaan? Onko kahvinsärpijöillä kokemuksia lohjalaisen paahtimon Cafetorian tuotteista?
Ihan hyvää kamaa keskipaahtoisiksi, mutta en osaa espressomatskuista sanoa. En ole vähään aikaan käynyt, kun heiltä on puuttunut omaan makuuni riittävän tummat paahdot peruskahveista,.
 

lake79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi, Pahalampi.
Kysytääs nyt vaikka täältä.

Onkos noita Moccamastereita sen kummemmin tarjouksessa ennen joulua tai tammikuun aleissa?

Voisi ostaa nyt ekan masterin tässä, niin mietin vaan että samahan se sitten on säästää vähän rahaa ostaessaan sitä.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Onkos noita Moccamastereita sen kummemmin tarjouksessa ennen joulua tai tammikuun aleissa?

Voisi ostaa nyt ekan masterin tässä, niin mietin vaan että samahan se sitten on säästää vähän rahaa ostaessaan sitä.

Samaa oon vähän katsellut, mutta jää nyt tuon espressomasiinan myötä hankkimatta. Jos ei vieraille tiukka kelpaa, vetäkööt vanhan Philsun antimia.

Halvinta mallia on saanut esim Prisman tarjouksista satasella kun normihinta on siinä 120€:n paikkeilla. Sitten on esim näitä vuoden loppuun voimassa olevia "osta satasella, saat parikymppiä rabattia" -lärpäkkeitä. Ainakin Sokoksen moiset putosi postiluukusta. Taisi olla Anttilallakin vastaava. Uskoisin molempien myyvän Moccamastereita.
 

Natural

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Simon Gagne, Keith Primeau, JVR
Moccamaster

Kannattaa ostaa Moccamaster KBG-741 AO. Tässä mallissa on automaattinen tippalukko ja automaattinen sammutus 2 tunnin päästä käynnistyksestä. Siinä on myös lämpölevy.

Stockmannin kanta-asiakastarjouksena on tämä kyseinen malli kanta-asiakashintaan 139€, kun se normaalisti on 189. Taisi tarjous olla voimassa joulukuun loppuun.

Itse omistan kyseisen mallin ja olen erittäin tyytyväinen. 5 vuoden takuu ja kun käy rekisteröimässä Moccamasterin kotisivuilla tuotteen, tulee takuusta 10 vuoden pituinen.

Suosittelen!
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Kahvimylly on hankintalistalla.
Jos kaipaat käyttökokemuksia Braunin perusmyllystä, niin kysy minulta.

Vaikka tuo onkin ihan peruslaite, oman myllyn edut ovat ajaneet minut siihen tilanteeseen, etten voisi kuvitella enää eläväni ilman kahvimyllyä. Jos tuo joskus kilahtaa, vaihdan sellaiseen malliin, joka tiputtaa purut suoraan alaspäin. Tuossa Braunissa on "suutin" sivussa, mikä aiheuttaa sen hienorakeisimman kahvipölyn paakkuuntumisen purusäiliön vastakkaiselle laidalle. Ja joka kerta, kun sen säiliön irrottaa, siitä aukon reunoilta varisee kahvipölyä pitkin maisemia. Muuten ei ole mitään valittamista.

Pidän tuota pressopannun takia karkeimmalla mahdollisella jauhatuksella, eikä sekään mielestäni hirveän karkeaa ole. Joten voisin kuvitella, että espressojauhatus on ihan kohtuullisen hienorakeista.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Mistä kumpuaa tämä hinku, että nollabudjetilla pitäisi saada kuranttia? Ei se mene niin.


Jos kuitenkin halutaan autenttista kahvikokemusta, niin kyllähän sen saa halvalla.

Italialaiset kuitenkin tiesivät tapoja keittää cappuccinoa jo ennen kuin suurimmalla osalla oli edes sähköjä mökeissään. Puhumattakaan hightech-kahvikoneista. Heillä oli mokkapannu ja maidon he vaahdottivat manuaalisesti sekoittamalla :)
 
Viimeksi muokattu:

lake79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi, Pahalampi.
Kiitos nimim. Naturarille vihjeestä. Nyt löytyy kyseinen laite tuosta pöydältä ja juurikin Stokkalta kanttiskortilla hain.

Kohti parempia kahvihetkiä mars ->
 

J.Petke

Jäsen
Noniin, niinkun tuolla pukkiketjussa jo kirjoittelin niin kotiini hän toi Rowentan Silver Art-espressokeittimen. Tiedän ettei tuo vedä vertoja 600€ koneille mutta näin aloittelijalle joka ei ole kahvin suurkuluttajan, tuo riittää alkuun vallan hyvin. Tänään keittelen tavallista Presidentti-kahvia ja kyllä tuossakin jo huomaa sen eron mikä tulee painekoneella verrattuna tavalliseen. Kyllä nuo maut tulevat aivan eri tavalla esille tällä koneella.

Huomenna sitten ostamana kaupasta punaista maitoa sekä espressojauhetta. Olisiko mitään vinkkejä noin kauppojen perusvalikoimasta?
 

thego

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nashville
Tähänki talouteen tuli tossa vajaa kaks kuukautta sitten hommattua espressokeitin. Ihan perus keittolevylle iskettävä "pannu" siis kyseessä, ei mikään nykyajan hifistelylaite. Pirun tyytyväinen olen tähän mennessä ollut eikä juuri suodatinkahvia ole ikävä tullut. Pavut tulee jauhettua perus tehosekoittimella ja ois mukava kuulla vähän kannatteeko sijoittaa kahvimyllyyn vai onko sillä niin suurta merkitystä? Sen tosin olen huomannut ettei valmiiksi jauhetuista saa hyvää, ei sitten millään.

Niin ja tää keitin on jotakuinkin tätä mallia (Bialetti Mokka Express) eli onko kyseessä siis mokkapannu viralliselta nimeltään?
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Mulla on ihan halpis "pressopannu", eli se lasikannu johon kaadetaan kuumaa vettä ja sitten kansi painetaan alas ja se suodattaa kahvin. Tyytyväinen olen siihenki ollut, ja kahvinkeitin itseasiassa meni kaappiin kun en ollut moneen kuukauteen käyttänyt.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös