Päivin mies? Toki jos on kiekkomiehiä niin lie jo pakannut kamansa (tai heittänyt akan pihalle)Edelliseen liittyen olisi hienoa jos joku antaisi kasvot tälle kansanliikkeelle ja osaisi julkisuudessa esiintyä asian puolesta.
Päivin mies? Toki jos on kiekkomiehiä niin lie jo pakannut kamansa (tai heittänyt akan pihalle)Edelliseen liittyen olisi hienoa jos joku antaisi kasvot tälle kansanliikkeelle ja osaisi julkisuudessa esiintyä asian puolesta.
Ja tästä:
Selvisi vissiin Päiville siinä vaiheessa, kun kiristykset ei menneetkään läpi. Jukan kanssa siis keskusteltu sunnuntaina. My god.
On myös mahdollista, että hallinto-oikeus ei ota valitusta edes käsittelyyn. Silloin ei voi viedä enää eteenpäin.Jep. Tämä Päivin tekemä valitus tulee viivästyttämään hankkeen aloittamista noin vuodella. Ensiksi hallinto-oikeuden käsittely, ja sen jälkeen muutama kuukausi kun korkein oikeus toteaa, että valitusoikeutta ei tule. Sieltä tuo nimittäin tulee valitusoikeutta hakemaan kun hallinto-oikeus hylkää.
Vuoden viive on yksi kärpäsenpaska tässä koko saagassa. Uskoisin, että kaikilla hankkeen osapuolilla on vuodenkin päästä intressit tätä lähteä toteuttamaan, toki joitain sopimuksia joudutaan varmasti neuvottelemaan odotusaikana uusiksi.
Ei ole.On myös mahdollista, että hallinto-oikeus ei ota valitusta edes käsittelyyn. Silloin ei voi viedä enää eteenpäin.
Voiko valittaja milloin vain vetää valituksensa takaisin? Toisin sanoen, onko mitään aikarajaa jonka jälkeen käsittelyä ei voi enää pysäyttää?Ei ole.
Jos valitus on saatu toimitettua hallinto-oikeuteen ja se voidaan yhdistää johonkin asiaan tai/ja henkilöön, niin se käsitellään.
Voiko valittaja milloin vain vetää valituksensa takaisin? Toisin sanoen, onko mitään aikarajaa jonka jälkeen käsittelyä ei voi enää pysäyttää?
Tästä on kyllä toistuvasti puhuttu joka puolella, että valitus voidaan jättää myös käsittelemättä. Toki tuokin seulonta itsessään vaatii tietyn asteen käsittelyä, mutta kuitenkin. Ainakin tietyin perustein voidaan jättää käsittelemättä, mutta tämä tapaus ei niitä sitten taida täyttää.Ei ole.
Jos valitus on saatu toimitettua hallinto-oikeuteen ja se voidaan yhdistää johonkin asiaan tai/ja henkilöön, niin se käsitellään.
Päivi voitti tämän erän. Vaikuttaa siltä, ettei hän aio luovuttaa ja perua valitusta. Hallihanke siirtyy siis todennäköisesti vuodella eteenpäin. Saas nähdä, mikä on sijoittajien kiinnostus jatkossa.
Tästä on kyllä toistuvasti puhuttu joka puolella, että valitus voidaan jättää myös käsittelemättä. Toki tuokin seulonta itsessään vaatii tietyn asteen käsittelyä, mutta kuitenkin. Ainakin tietyin perustein voidaan jättää käsittelemättä, mutta tämä tapaus ei niitä sitten taida täyttää.
Se on ainakin varmaa, että KHO voi jättää käsittelemättä valituksia.
Nyt menee muuten pahasti semantiikan puolelle. Käytännössä tässä on puhuttu siitä, että valitus jätetään tutkimatta tai ei myönnetä valituslupaa. Luulisi, että olisit jo ymmärtänyt tämän vahingossa käytetyn väärän terminologian, jota käytetään paljon myös mediassa.Laki oikeudenkäynnistä hallintoasioissa on hyvin selväsanainen mitä hallinto-oikeus voi tehdä valitusten kanssa. Lain 81 § 1 momentti:
"Hallintotuomioistuin voi hyväksyä tai hylätä valituksen tai jättää sen tutkimatta kokonaan tai osittain. "
Prosessilaki ei siis mahdollista valituksen jättämistä käsittelemättä. Se, jos prosessinedellytykset eivät täyty (lain 81 § 2 momentti), niin valitus jää tutkimatta, ei käsittelemättä. Hallinto-oikeus ei siis voi tehdä mitään tarkoitusharkintaa valitusten suhteen ja jättää niitä käsittelemättä, vaikka ne olisivat päättömiä.
Sama prosessilaki koskee myös korkeinta hallinto-oikeutta, eli sekään ei voi jättää valitusta käsittelemättä. Se mihin varmaan viittasit, on se, että KHO on mennyt kokoajan enemmän prejudikaattituomioistuimeksi ja valitusoikeus sinne yhä useimmissa tilanteissa luvan taakse. Se koska KHO:n myönnettävä valituslupa on säädetty prosessilain 111 §:ssä. Se, että KHO ei käsittelisi asiaa, vaikka valituslupaa ei myönnettäisi ei ole asian laita. Siellä käydään läpi koko juttu ja saatetaan sisäisesti tuottaa laajojakin muistioita, joiden perusteella päädytään ettei lupaa myönnetä, koska 111 §:n vaatimukset ei täyty . Siitä lopputuotteena on noin kymmenen rivin päätös josta saa maksaa muistaakseni 570 euroa.
Ei kyse ole mistään semantiiikasta, vaan siiinä kyse on täysin eri asioista.Nyt menee muuten pahasti semantiikan puolelle. Käytännössä tässä on puhuttu siitä, että valitus jätetään tutkimatta tai ei myönnetä valituslupaa. Luulisi, että olisit jo ymmärtänyt tämän vahingossa käytetyn väärän terminologian, jota käytetään paljon myös mediassa.
Jospa nyt menet vittuun täältä viisastelemasta. Jos et ymmärtänyt mistä puhuttiin, niin olet idiootti.Ei kyse ole mistään semantiiikasta, vaan siiinä kyse on täysin eri asioista.
Jos nyt on tarkoitettu, että tehty valitus jätettäisiin tutkimatta, niin veikkaan sen olevan tässä tapauksessa turha toive:
Valtuuston päätös on valituskelpoinen, valittajalla on valitusoikeus (kuntalainen), valitus on tehty ajoissa ja Hämeenlinnan hallinto-oikeus on toimivaltainen, valitus ei ole lain tarkoittamalla tavalla puutteellinen (esim. vaatimukset ja niiden perustelut löydettävissä). Tuskin löytyy muutakaan vastaavaa syytä jättää tutkimatta.
Sen oikaisen vielä, kun nyt ollaan samalla sivulla mistä on puhe, että vaikka hallinto-oikeus jättäisi tutkimatta valituksen, niin sekin päätös on valituskelpoinen.
Jossain luki, että valitus on käsiteltävä vaikka pikkulapsi tekisi sen pilanpäiten. Jos todella näin, niin hämmentävää. Ymmärrän kyllä meidän elävän erilaisessa maassa, kuin se missä tehdään päätös ja toimitaan ilman minkäänlaista mahdollisuutta vaikuttaa. Onko tämä lopulta hyvä vai huono asia?Ei kyse ole mistään semantiiikasta, vaan siiinä kyse on täysin eri asioista.
Jos nyt on tarkoitettu, että tehty valitus jätettäisiin tutkimatta, niin veikkaan sen olevan tässä tapauksessa turha toive:
Valtuuston päätös on valituskelpoinen, valittajalla on valitusoikeus (kuntalainen), valitus on tehty ajoissa ja Hämeenlinnan hallinto-oikeus on toimivaltainen, valitus ei ole lain tarkoittamalla tavalla puutteellinen (esim. vaatimukset ja niiden perustelut löydettävissä). Tuskin löytyy muutakaan vastaavaa syytä jättää tutkimatta.
Sen oikaisen vielä, kun nyt ollaan samalla sivulla mistä on puhe, että vaikka hallinto-oikeus jättäisi tutkimatta valituksen, niin sekin päätös on valituskelpoinen.
Jos ei muuta tämä nykyinen malli on kiusantekoa kaikille veronmaksajille, ihan törkeää rahojen väärinkäyttöä ja ylituhlausta käsitellä myös ns huumorivalitukset yms.Jossain luki, että valitus on käsiteltävä vaikka pikkulapsi tekisi sen pilanpäiten. Jos todella näin, niin hämmentävää. Ymmärrän kyllä meidän elävän erilaisessa maassa, kuin se missä tehdään päätös ja toimitaan ilman minkäänlaista mahdollisuutta vaikuttaa. Onko tämä lopulta hyvä vai huono asia?
Sinä kun tunnut olevan näistä erilaisista kiemuroista ihan hyvin kartalla, niin olisiko tuolta kohdin tehtävissä jotain korjausta menettelytapoihin ettei näinkin selvässä kiusanteossa tarvitse mennä käsittelyn kautta?
Jos ei muuta tämä nykyinen malli on kiusantekoa kaikille veronmaksajille, ihan törkeää rahojen väärinkäyttöä ja ylituhlausta käsitellä myös ns huumorivalitukset yms.
Lähde: Hippos-himmelistä valitus 2.11.2024 | Päivi KorpivaaraKorpivaaran mielestä Hippos pitäisi rakentaa kaupungin investointina ja lainalla keskustaan, rautatien päälle Lutakon viereen.
Hippos-hanke on vaakalaudalla toki tässä hetkessä ja lähitulevaisuudessa, mutta jotain tässä on saavutettavissa ennakkotapauksena.Poliitikko kiistää kiristävänsä Jyväskylän jättihankkeella – professori: valitus voi joskus kääntyä kiskonnaksi
Jyväskylässä vuosia väännetty Hippoksen alueen liikuntarakentamisen miljoonahanke uhkaa vaarantua siitä tehdyn valituksen vuoksi.yle.fi
Tämän uutisen pohjalta vaikuttaa siltä, että Päivi löytää itsensä oikeussalista. Tämä tulee kyllä käymään asian myös hovioikeuden kautta, eli ratkaisu tullaan näkemään joskus 3-5v kuluttua.
Pakottaminen ei sen sijaan edellytä taloudellista etua. Siitä voidaan tuomita, jos jollain uhkauksella pakottaa toisen tekemään, sietämään tai tekemättä jättämään jotakin.
– Jos joku yrittää tehdä kunnallisvalituksen sen takia, että saisi jonkun pakotettua tekemään jonkun teon, se voisi olla jossain määrin rikosoikeudellisesti ongelmallista.
Kiskonnasta voidaan tuomita sakkoa tai vankeutta enintään kahdeksi vuodeksi.
Törkeästä kiskonnasta on rangaistuksena vähintään neljä kuukautta ja enintään neljä vuotta vankeutta.
Pakottamisesta voidaan tuomita sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.
Menee pahasti taas offarin puolelle, mutta jos mitä niin suomessa pitäisi pystyä keventämään byrokratiaa huomattavasti. Ylpeys pitäisi niellä ja mennä ottamaan mallia esim. Virosta, joka on rakentanut kasvavan yhteiskuntansa suomen mallia käyttämällä pohjalla, mutta parantamalla sitä ja lisäämättä turhia byrokratia kerroksia. Suomen olisi aika mennä nyt vuorostaan tutkimaan viron järjestelmää ja tehdä sen perusteella isoja rakenteellisia muutoksia meidän järjestelmään ja keventää byrokratiaa ja julkista puolta isosti.Muutenkin, kun on paljon puhetta Suomen kilpailukyvystä ja talouskasvusta. Se ei ole ihme, että kelkasta jäädään, jos kasvun ja kehityksen edellytykset on luokkaa tämä. Edelleen huolestuttavalla tiellä ollaan, mikäli byrokratian rattaita ei saada Suomessa voideltua tuottamaan tehokkaampia päätöksenteko- ja investointiprosesseja.
Kiitos viestistä, toivottavasti viitsisit tutustua tähän asiaan ja lopettaa tyhjän huutelun. Tämä hanke on hoidettu niin asianmukaisesti kuin on mahdollista ja hyväksytetty niin monta kertaa eri byrokratian rattaissa, että siitä ei ole tosiaan kyse, että hanke olisi hoidettu huonosti. Valitettavasti suomen järjestelmä sellainen, että hyvinkään hoidettu hanke ei etene nopeasti, jos joku tai jotkut kokee tarpeelliseksi valittaa. Valitusoikeus kun suomessa on lähes rajoittamaton ja myös lähes aina ilmaista.Kyllä ne hankkeet menevät läpi yksittäisten ihmisten valituksista huolimatta ja vieläpä hyvissä ajoin, jos niissä hankkeissa on asiat hoidettu asianmukaisella tavalla.
Ihan tiedoksi: Kuka tahansa voi milloin tahansa tehdä valituksen, vaikka sille ei olisi mitään oikeaa perustetta. Tästäkin hankkeesta on tehty useita valituksia aiemmin, jotka kaikki hylättiin, mutta silti niistä aiheutui noin viiden vuoden viivästys, rahoittajien perääntymisiä ja hanketta jouduttiin supistamaan. Samalla viivästyksen aikana rakentamisen kustannukset nousivat valtavasti.Kyllä ne hankkeet menevät läpi yksittäisten ihmisten valituksista huolimatta ja vieläpä hyvissä ajoin, jos niissä hankkeissa on asiat hoidettu asianmukaisella tavalla.