Jyväskylään uusi halli, mutta miten?

  • 694 979
  • 4 508

JJLehto

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ei ole.

Jos valitus on saatu toimitettua hallinto-oikeuteen ja se voidaan yhdistää johonkin asiaan tai/ja henkilöön, niin se käsitellään.
Voiko valittaja milloin vain vetää valituksensa takaisin? Toisin sanoen, onko mitään aikarajaa jonka jälkeen käsittelyä ei voi enää pysäyttää?
 

CreaseMonkey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Voiko valittaja milloin vain vetää valituksensa takaisin? Toisin sanoen, onko mitään aikarajaa jonka jälkeen käsittelyä ei voi enää pysäyttää?

Voi peruuttaa aivan oman tahtonsa mukaan. Raja tietenkin on se, että hallinto-oikeus antaa ratkaisunsa, koska sittenhän valituskaan ei enää ole vireillä.

Toki peruutustilanteessakin oikeus tekee päätöksen, jossa asian käsittely raukeaa. Varmaan siinä yhteydessä voi tulla ratkaistavaksi myös sivuvaatimuksia, jos valittajalta on vaadittu oikeudenkäyntikuluja.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ei ole.

Jos valitus on saatu toimitettua hallinto-oikeuteen ja se voidaan yhdistää johonkin asiaan tai/ja henkilöön, niin se käsitellään.
Tästä on kyllä toistuvasti puhuttu joka puolella, että valitus voidaan jättää myös käsittelemättä. Toki tuokin seulonta itsessään vaatii tietyn asteen käsittelyä, mutta kuitenkin. Ainakin tietyin perustein voidaan jättää käsittelemättä, mutta tämä tapaus ei niitä sitten taida täyttää.

Se on ainakin varmaa, että KHO voi jättää käsittelemättä valituksia.
 
Suosikkijoukkue
JYP
Päivi voitti tämän erän. Vaikuttaa siltä, ettei hän aio luovuttaa ja perua valitusta. Hallihanke siirtyy siis todennäköisesti vuodella eteenpäin. Saas nähdä, mikä on sijoittajien kiinnostus jatkossa.
 

Horemheb18

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Päivi voitti tämän erän. Vaikuttaa siltä, ettei hän aio luovuttaa ja perua valitusta. Hallihanke siirtyy siis todennäköisesti vuodella eteenpäin. Saas nähdä, mikä on sijoittajien kiinnostus jatkossa.

Minimissään.
Luettuani valituksen ja perusteet, tämä saattaa saada monta jatko-osaakin vielä.

On vittumainen tilanne.
 

CreaseMonkey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tästä on kyllä toistuvasti puhuttu joka puolella, että valitus voidaan jättää myös käsittelemättä. Toki tuokin seulonta itsessään vaatii tietyn asteen käsittelyä, mutta kuitenkin. Ainakin tietyin perustein voidaan jättää käsittelemättä, mutta tämä tapaus ei niitä sitten taida täyttää.

Se on ainakin varmaa, että KHO voi jättää käsittelemättä valituksia.

Laki oikeudenkäynnistä hallintoasioissa on hyvin selväsanainen mitä hallinto-oikeus voi tehdä valitusten kanssa. Lain 81 § 1 momentti:

"Hallintotuomioistuin voi hyväksyä tai hylätä valituksen tai jättää sen tutkimatta kokonaan tai osittain. "

Prosessilaki ei siis mahdollista valituksen jättämistä käsittelemättä. Se, jos prosessinedellytykset eivät täyty (lain 81 § 2 momentti), niin valitus jää tutkimatta, ei käsittelemättä. Hallinto-oikeus ei siis voi tehdä mitään tarkoitusharkintaa valitusten suhteen ja jättää niitä käsittelemättä, vaikka ne olisivat päättömiä.

Sama prosessilaki koskee myös korkeinta hallinto-oikeutta, eli sekään ei voi jättää valitusta käsittelemättä. Se mihin varmaan viittasit, on se, että KHO on mennyt kokoajan enemmän prejudikaattituomioistuimeksi ja valitusoikeus sinne yhä useimmissa tilanteissa luvan taakse. Se koska KHO:n myönnettävä valituslupa on säädetty prosessilain 111 §:ssä. Se, että KHO ei käsittelisi asiaa, vaikka valituslupaa ei myönnettäisi ei ole asian laita. Siellä käydään läpi koko juttu ja saatetaan sisäisesti tuottaa laajojakin muistioita, joiden perusteella päädytään ettei lupaa myönnetä, koska 111 §:n vaatimukset ei täyty . Siitä lopputuotteena on noin kymmenen rivin päätös josta saa maksaa muistaakseni 570 euroa.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Laki oikeudenkäynnistä hallintoasioissa on hyvin selväsanainen mitä hallinto-oikeus voi tehdä valitusten kanssa. Lain 81 § 1 momentti:

"Hallintotuomioistuin voi hyväksyä tai hylätä valituksen tai jättää sen tutkimatta kokonaan tai osittain. "

Prosessilaki ei siis mahdollista valituksen jättämistä käsittelemättä. Se, jos prosessinedellytykset eivät täyty (lain 81 § 2 momentti), niin valitus jää tutkimatta, ei käsittelemättä. Hallinto-oikeus ei siis voi tehdä mitään tarkoitusharkintaa valitusten suhteen ja jättää niitä käsittelemättä, vaikka ne olisivat päättömiä.

Sama prosessilaki koskee myös korkeinta hallinto-oikeutta, eli sekään ei voi jättää valitusta käsittelemättä. Se mihin varmaan viittasit, on se, että KHO on mennyt kokoajan enemmän prejudikaattituomioistuimeksi ja valitusoikeus sinne yhä useimmissa tilanteissa luvan taakse. Se koska KHO:n myönnettävä valituslupa on säädetty prosessilain 111 §:ssä. Se, että KHO ei käsittelisi asiaa, vaikka valituslupaa ei myönnettäisi ei ole asian laita. Siellä käydään läpi koko juttu ja saatetaan sisäisesti tuottaa laajojakin muistioita, joiden perusteella päädytään ettei lupaa myönnetä, koska 111 §:n vaatimukset ei täyty . Siitä lopputuotteena on noin kymmenen rivin päätös josta saa maksaa muistaakseni 570 euroa.
Nyt menee muuten pahasti semantiikan puolelle. Käytännössä tässä on puhuttu siitä, että valitus jätetään tutkimatta tai ei myönnetä valituslupaa. Luulisi, että olisit jo ymmärtänyt tämän vahingossa käytetyn väärän terminologian, jota käytetään paljon myös mediassa.
 

CreaseMonkey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Nyt menee muuten pahasti semantiikan puolelle. Käytännössä tässä on puhuttu siitä, että valitus jätetään tutkimatta tai ei myönnetä valituslupaa. Luulisi, että olisit jo ymmärtänyt tämän vahingossa käytetyn väärän terminologian, jota käytetään paljon myös mediassa.
Ei kyse ole mistään semantiiikasta, vaan siiinä kyse on täysin eri asioista.

Jos nyt on tarkoitettu, että tehty valitus jätettäisiin tutkimatta, niin veikkaan sen olevan tässä tapauksessa turha toive:

Valtuuston päätös on valituskelpoinen, valittajalla on valitusoikeus (kuntalainen), valitus on tehty ajoissa ja Hämeenlinnan hallinto-oikeus on toimivaltainen, valitus ei ole lain tarkoittamalla tavalla puutteellinen (esim. vaatimukset ja niiden perustelut löydettävissä). Tuskin löytyy muutakaan vastaavaa syytä jättää tutkimatta.

Sen oikaisen vielä, kun nyt ollaan samalla sivulla mistä on puhe, että vaikka hallinto-oikeus jättäisi tutkimatta valituksen, niin sekin päätös on valituskelpoinen.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ei kyse ole mistään semantiiikasta, vaan siiinä kyse on täysin eri asioista.

Jos nyt on tarkoitettu, että tehty valitus jätettäisiin tutkimatta, niin veikkaan sen olevan tässä tapauksessa turha toive:

Valtuuston päätös on valituskelpoinen, valittajalla on valitusoikeus (kuntalainen), valitus on tehty ajoissa ja Hämeenlinnan hallinto-oikeus on toimivaltainen, valitus ei ole lain tarkoittamalla tavalla puutteellinen (esim. vaatimukset ja niiden perustelut löydettävissä). Tuskin löytyy muutakaan vastaavaa syytä jättää tutkimatta.

Sen oikaisen vielä, kun nyt ollaan samalla sivulla mistä on puhe, että vaikka hallinto-oikeus jättäisi tutkimatta valituksen, niin sekin päätös on valituskelpoinen.
Jospa nyt menet vittuun täältä viisastelemasta. Jos et ymmärtänyt mistä puhuttiin, niin olet idiootti.

Tämä tilanne on ihan riittävän raskas ilman sun vittumaista viisastelua. Mene siis pois ja pysy pois.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: rama
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös