Mainos

Jyväskylään uusi halli, mutta miten?

  • 783 145
  • 5 069

Janders

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Suosittelen tutustumaan kaupunkien rakenteisiin ja väkiluvun jakautumiseen niiden sisällä. Pori on toki pienempi, mutta ydinkaupunki on paljon lähempänä Jyväskylän kokoluokkaa, kuin pelkästä asukasluvusta voisi päätellä.

Mutta vaikka olisi puolta pienempi, niin silti mainitsemani asiat pätevät ihan yhtälailla. Jopa korostavat entisestään Jyväskylän onnistumisia ja kaupungin toimivuutta.
Pori "keskusta" 19,5 t (Porin kaupungin tilastoja))
Jyväskylä "kantakaupunki" 32 t (Jkl kaupungin tilastoja)
(Näistä en äkkiseltään löytänyt pinta-alaa/asukastiheyttä)

Jyväskylän keskustaajama 131 t, 1 166,7 as./km² (2021) (Wikipedia)
Porin keskustaajama (jostain syystä naapurikuntia taajamia ml.?) 83 t, 676,1 as./km² (2021) (Wikipedia)
Ehkä tämä riittää ohi aiheen pätemisestä osaltani.

Itse ketjun aiheeseen: uskon kun näen. Uutta hallia ei taideta enää saada, mutta jospa nyt sitten uusittu halli tulisi edes jollain aikataululla. Aiheettomia valituksia tehtaileville jarruttajille pitäisi kyllä saada jotain tehtyä. Liekö tuohon suunnitteilla korjaavaa lainsäädäntöä? Ympäri Suomea tuntuu olevan useita samanlaisia keissejä vireillä urheilurakentamisen saralla.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Itse ketjun aiheeseen: uskon kun näen. Uutta hallia ei taideta enää saada, mutta jospa nyt sitten uusittu halli tulisi edes jollain aikataululla. Aiheettomia valituksia tehtaileville jarruttajille pitäisi kyllä saada jotain tehtyä. Liekö tuohon suunnitteilla korjaavaa lainsäädäntöä? Ympäri Suomea tuntuu olevan useita samanlaisia keissejä vireillä urheilurakentamisen saralla.

En ihmettele yhtään että laihoina vuosina sirkushuvit tulevat vasta peruspalvelujen rahoituksen toimiessa. Sen sijaan ihmettelen miksei mitään oikein saatu aikaan vuosituhannen vaihteen jälkeen missään päin Suomea julkisen talouden kukoistaessa kun oli teknologiabuumit ja muuta. Ainut selitys sille on se että Suomi on aikamoinen takapajula emmekä oivaltaneet monitoimihallien bisneksen päälle pl.Hjallis.

Nyt täytyy valitettavasti todeta että juna meni jo. Julkista rahaa ei lähivuosina ole yhtään ylimääräistä käytettäväksi. Et sä valtuutettuna pysty ajaa näitä asioita jos perusasiat prakaavat ja mitenkään perustelemaan. Et vain pysty.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Pori "keskusta" 19,5 t (Porin kaupungin tilastoja))
Jyväskylä "kantakaupunki" 32 t (Jkl kaupungin tilastoja)
(Näistä en äkkiseltään löytänyt pinta-alaa/asukastiheyttä)

Jyväskylän keskustaajama 131 t, 1 166,7 as./km² (2021) (Wikipedia)
Porin keskustaajama (jostain syystä naapurikuntia taajamia ml.?) 83 t, 676,1 as./km² (2021) (Wikipedia)
Ehkä tämä riittää ohi aiheen pätemisestä osaltani.
Niin, en nyt näe, että mikä näissä lukemissa sotii sitä vastaan, mitä olen sanonut? Tai muutenkaan liittyy siihen mistä tässä on puhuttu.
 

Valajas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Bolts, Yanni Gourde
Autolla keskustaan meneminen on mielestäni varsin mukavaa nykyään. Tähän mukavuuteen auttaa tietysti keskustan hiljentyminen, mutta liikenne on yleensä maltillista, jos ei pahimpaan ruuhka-aikaan ole liikkeellä, sekä parkkihallit palvelevat oikein mukavasti.

Jos haluaa maksaa neljä euroa tunnissa pysäköinnistä niin onhan se ihan mukavaa. Itse en yli mediaanituloisenakaan siihen oikein meinaa taipua vaan asioin viimeiseen asti muualla.
 

Marcus Juslin

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jos en väärin muista, niin ennen kuntaliitoksia Jyväskylän väestötiheys oli Suomen kunnista toiseksi suurin. Kärjessä Kauniainen.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Suomen maajoukkueet
Toivotaan nyt että kaupunginvaltuusto hyväksyy tämän leasing esityksen, onhan näitä koulujakin rakennettu vähän vastaavilla elinkaarimalleilla.

Jos tämä ei mene maaliin niin vaihdan kansalaisuuden Norjaan, ja muutan Ruotsiin.
 

Kiuru

Jäsen
Suosikkijoukkue
1897 & Pimeä Aitio
Autolla keskustaan meneminen on mielestäni varsin mukavaa nykyään. Tähän mukavuuteen auttaa tietysti keskustan hiljentyminen, mutta liikenne on yleensä maltillista, jos ei pahimpaan ruuhka-aikaan ole liikkeellä, sekä parkkihallit palvelevat oikein mukavasti.
Sanotaanko niin, ettei toimivaan keskustaan tarvittaisi sitä, että autolla sinne meneminen on mukavaa. Mielellään näkisin paljon puhutun lähijuna/ratikka ja toimivan bussiliikenteen jyväskylässä, ja voisi jättää esim auton johonkin liityntäasemalle kauemmaksi ja pääsisi julkisella luotettavasti ilman jatkuvaa aikataulujen kyttäystä keskustaan sekä liikkumaan kauppakeskuksiin.

Autoilua ei toki tarvitse vaikeuttaa sikäli, mutta itsekin näin autoilevana olisin täysin fine, jos kauppakeskuksien kuin keskusta-alueen pysäköinti olisi monta kertaa kalliimpaa jos siis olisi varteenotettava julkinen infra olemassa.

Nykyisellä infralla autoilun vaikeutus on nähty itsemurha keskusta-alueen markkinoiden osalta
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Toisaalta nuijittiinhan Jyväskylässä vielä 2000-luvulla vanha funkkis-huoltoasema. Sekin täysin turhaan.

Joku ikälopumpi saattaa vielä muistaa harmoonitehtaan kohtalon. Lusimaan siitä olisi pitänyt laittaa niin yrittäjää kun omistajaakin, vaan korruptio maassa rulaa aina vaan.

Lyhyellä kiteytyksellä tuossa aseman lähellä oli vanha harmoonitehdas joka talo sai suojelupäätöksen ja kuinka ollakaan päätöksen voimaan tuloa edeltävänä yönä, huomatkaa _rehellisesti_ yöllä kävi topparoikka lanaamassa talon tasaiseksi ja sitten oltiin vaan, että sori siitä. Ihan samaa paskaa oli tuo kuin ole tourulankin tuhoaminen, voisi kiteyttää, että kun rikolliset pääsee valtaan, ne jatkaa rikollista toimintaansa, muuta kun eivät osaa.

Saattaa ehkä huomata, että täällä korpeaa kuin JYPin konttaaminen edelleen, mutta mulla on huono toleranssi valehtelulle ja epärehellisyydelle ja joitain asioita en anna koskaan anteeksi.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Sanotaanko niin, ettei toimivaan keskustaan tarvittaisi sitä, että autolla sinne meneminen on mukavaa. Mielellään näkisin paljon puhutun lähijuna/ratikka ja toimivan bussiliikenteen jyväskylässä, ja voisi jättää esim auton johonkin liityntäasemalle kauemmaksi ja pääsisi julkisella luotettavasti ilman jatkuvaa aikataulujen kyttäystä keskustaan sekä liikkumaan kauppakeskuksiin.

Autoilua ei toki tarvitse vaikeuttaa sikäli, mutta itsekin näin autoilevana olisin täysin fine, jos kauppakeskuksien kuin keskusta-alueen pysäköinti olisi monta kertaa kalliimpaa jos siis olisi varteenotettava julkinen infra olemassa.

Nykyisellä infralla autoilun vaikeutus on nähty itsemurha keskusta-alueen markkinoiden osalta
Pointtini ei ollutkaan, että keskustaan pitäisi ensisijaisesti mennä autolla tai että sen tulisi olla mukavaa, kunhan löytyy joku parempi vaihtoehto. Kommentoin vain tuota palstaveljen kommenttia siitä, ettei olisi halukas menemään autolla keskustaan.

Huomattavasti nykyistä toimivampi julkinen liikenne olisi kaikkien etu.
 
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Red Wings, #65
Pointtini ei ollutkaan, että keskustaan pitäisi ensisijaisesti mennä autolla tai että sen tulisi olla mukavaa, kunhan löytyy joku parempi vaihtoehto.

Eihän tämmöistä parempaa vaihtoehtoa ole olemassakaan ja sen takia keskusta on mitä on. Ei ole liikkeitä, ei ole ihmisiä, paitsi huumehörhöt ja juopot vallanneet koko kävelykadun vuorokaudenajasta riippumatta. Autolla et pääse mihinkään, etkä saa mihinkään parkkiin, tai jos saat, niin maksat siitä itsesi kipeäksi.

Omalla autolla ovelta ovelle, kaikki tarvittavat liikkeet ja ilmainen pysäköinti. Kaikki mitä suomalainen tarvitsee. Vai miksi ihmiset käyvät Sepässä, Keljossa ja Palokassa mielummin kuin keskustassa?
 

Kiuru

Jäsen
Suosikkijoukkue
1897 & Pimeä Aitio
Taitaa olla hesoissa myös palkkataso vähän eri. Terveisiä Keski-Suomesta.
Sanotaanko niin että on, mutta ei välttämättä kuitenkaan pakollisten maksujen jälkeinen rahamäärä tilillä sen enempää.

Parhaiten rahaa maksujen jälkeen itsellä ollut Virossa töissä ollessa, vaikka palkka periaatteessa pienin, Vaasassa ja Jyväskylä asuessa todellinen rahamäärä ollut käytännössä sama kuin nykyään pkseudulla asuvana vaikka nykyään palkka onkin isompi ja ihan huomattavasti. Yleisesti progressiivinen verotus ja sitten tietenkin pääkaupunkiseudun kalleus syö isomman palkan edut.

Menee ohi aiheen, mutta en yhtään ihmettele miksi suomessa nykyään moni ei halua itseään kehittää, kun verotus tappaa kaikki hyödyt ja jopa absurdeimmissa tilanteissa käyttöön jäävä rahasumma voi pienentyä vaikka vastuu ja palkka kasvaa.

Suomessa varsin yleistä ja kokoajan yleistymään päin ollut myös niin sanottu oman aseman downgreidaus, eli huononnentaan omaa asemaa kun jäävä palkka käytännössä sama, ilman merkittäviä lisävastuita.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Menee ohi aiheen, mutta en yhtään ihmettele miksi suomessa nykyään moni ei halua itseään kehittää, kun verotus tappaa kaikki hyödyt ja jopa absurdeimmissa tilanteissa käyttöön jäävä rahasumma voi pienentyä vaikka vastuu ja palkka kasvaa.

Ohi tosiaan menee, mutta jos tuohon lyhkösesti: Mikäli niillä vero euroilla saa palvelua ja yhteiskunnan toimivuutta ei ne vituta, eikä tapa hyötyjä mihinkään. Sitten on eri, jos niille euroille ei tule mitään vastinetta. Se, kumpi lie on fiksumpaa, yrittää kustantaa infran hinta omasta pussista saamalla enemmän sitä riihikuivaa kouraan, vai yhteisesti verotuksesta sopimalla on sitten herra nimeltä arvo valinta. Siis, joskus, vaikka summa tilinauhassa pienenisi voi saada parempia palveluja lopulta. Eroa voi selittää vaikka sillä, että otatko baby boxin vai 150 euroina.
 

Kiuru

Jäsen
Suosikkijoukkue
1897 & Pimeä Aitio
Ohi tosiaan menee, mutta jos tuohon lyhkösesti: Mikäli niillä vero euroilla saa palvelua ja yhteiskunnan toimivuutta ei ne vituta, eikä tapa hyötyjä mihinkään. Sitten on eri, jos niille euroille ei tule mitään vastinetta. Se, kumpi lie on fiksumpaa, yrittää kustantaa infran hinta omasta pussista saamalla enemmän sitä riihikuivaa kouraan, vai yhteisesti verotuksesta sopimalla on sitten herra nimeltä arvo valinta. Siis, joskus, vaikka summa tilinauhassa pienenisi voi saada parempia palveluja lopulta. Eroa voi selittää vaikka sillä, että otatko baby boxin vai 150 euroina.
Samaa mieltä, ja ennen minusta vastinetta sai ja henkilökohtaisesti nykyään ei saa.

Eiköhän se kuitenkin tuosta offarista.
 

Kiuru

Jäsen
Suosikkijoukkue
1897 & Pimeä Aitio
Onkohan Seppänenkin jo luovuttanut uuden hallin suhteen?

Seppäselle kuten sanottua alkanut jo uudet kuviot kauan sitten, hyvä jos saadaan tuo muutettu versio maaliin muttei se ole sellainen mitä Jukka haluaa ja uudet viritykset on jo käynnissä.
 

Kiuru

Jäsen
Suosikkijoukkue
1897 & Pimeä Aitio
Olen ehkä lukenut palstan viestejä huonosti. Mitä nämä uudet kuviot ovat?
Valitettavasti ei konkretiaa ole näyttää, että parhaimmillaankin vuosien päässä, mutta tässä lainaukset joissa viimeksi tällä palstalla asiaa käyty. On myös vanhempia viestejä aiheesta, kun ei tämä ole uusi juttu ja Seppänen alkoi miettiä muuta vaihtoehtoja heti kun alkuperäinen hippos2020 suunnitelma meni roskiin. Nykyisen suunnitelman läpimenosta hyötyisi JYP, mutta ei tuokaan toisi kuin muutaman vuoden tai vuosikymmenen lisäaikaa.

Seppäsen ja co on miettinyt jo pitkään muitankin areena vaihtoehtoja, kun tämä meni puihin ja alkuperäistä lähdetiin sohlaamaan. Tämä fakta, yhtä iso fakta on kuitenkin se, että tämä nykyinen hanke olisi se mikä nopeiten kaupungin ja seuran tilannetta voisi helpottaa.

Seppäsen miettimä uusi hanke, on kuitenkin parhaimmillaankin vielä vuosien päässä, joka tapauksessa esim. kaupunkina pitäisi kaikki vaihtoehdot auki kaavoituksen suhteen, vaikka tämän hippoksen toivoisin menevän maalin. Nykyinen versio hankkeesta on kuitenkin lähinnä parin vuosikymmenen jatkoaika, ei mikään lopullinen ja hyvä ratkaisu. Ehkä ratapihan kannelle täälläkin voisi tehdä sen JYPin ja jääkiekon kannalta optimaallisen ratkaisun ostoskeskuksineen tai hotelleineen?

Juurikin tämä! Tästä aiheesta palstalle aikaisemmin kirjoitinkin. Hippos2020 alkuperäinen hanke kun meni nurin, niin siinä vaiheessa itse sain hyvin vahvan käsityksen siitä, että Seppänen kumppaneineen on kiinnostunut rakentamaan Jyväskylään oikean monitoimiareenan Tampereen tapaan. Myös paremmalle sijainnille kuin mitä Hippos on. Aikajanasta ei ole tietoa, mutta ikäänkuin viimeisenä palveluksenaan Jyväskylälle, JYPille ja sen kannattajille. Seppäsen jatkajalla olisi sitten erittäin mallikasta jatkaa siitä, kun fasiliteetit ovat oikeasti kunnossa.

Ja niinkuin edellä mainittiin, tämä hanke ei ole millään tavalla myöskään riippuvainen siitä, valmistuuko hippos plan ikinä vaiko ei.

Eihän tuo Seppäsen mahdollinen hallihanke ole tästä hipposhankkeesta suoraan riippuvainen, muuta sen tarve ja sitä kautta siihen saatava tuki ja rahoitusmahdollisuudet heikentyvät valtavasti, jos Hippokselle saadaan nyt uusi halli rakennettua.

On kuitenkin täysin selvää, että Seppänen ja kumppanit eivät tuota pystyisi toteuttamaan ilman valtavaa ulkopuolista tukea. Tämä tarkoittaa sekä rahallista, että byrokratian voittamiseen liittyvää tukea.

Jos tätä lähdettäisiin ajamaan sellaisessa tilanteessa, että meillä on juuri valmistunut uusi halli Hippoksella, niin tuen saaminen olisi todennäköisesti täysin mahdotonta.
 

ToBey

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Jyväskylä
Seppäselle kuten sanottua alkanut jo uudet kuviot kauan sitten, hyvä jos saadaan tuo muutettu versio maaliin muttei se ole sellainen mitä Jukka haluaa ja uudet viritykset on jo käynnissä.
Tätä olen itsekin aavistellut jo pidemmän aikaa. Tämä kuulostaa edelleen hyvältä ajatukselta. Seppänen tuskin aikoo tyytyä tuohon nykyiseen malliin (jos ikinä tulee pystyyn) koska siinäkään ei kovin isoa kassan kasvatusta taida JYPin lompakkoon olla luvassa. Sillä tilanne varmasti saataisiin vakautettua ja homma vakaalle pohjalle, mutta oikeasti tuloksen tekemiseen tarvitaan, sitten jo ihan eritason tiloja.

Tässä Seppäsen kuviossa puhutaan kuitenkin varmasti n. 10-20 vuodesta, joten tuo nykyinen hippos-hanke malli olisi kuitenkin välttämätön.
 

Kiuru

Jäsen
Suosikkijoukkue
1897 & Pimeä Aitio
Tätä olen itsekin aavistellut jo pidemmän aikaa. Tämä kuulostaa edelleen hyvältä ajatukselta. Seppänen tuskin aikoo tyytyä tuohon nykyiseen malliin (jos ikinä tulee pystyyn) koska siinäkään ei kovin isoa kassan kasvatusta taida JYPin lompakkoon olla luvassa. Sillä tilanne varmasti saataisiin vakautettua ja homma vakaalle pohjalle, mutta oikeasti tuloksen tekemiseen tarvitaan, sitten jo ihan eritason tiloja.

Tässä Seppäsen kuviossa puhutaan kuitenkin varmasti n. 10-20 vuodesta, joten tuo nykyinen hippos-hanke malli olisi kuitenkin välttämätön.
Juuri näin, toivottavasti nykyinen hanke silti toteutuu, sillä se toki toisi lisää happea ja aikaa JYPille, ennekuin saataisiin se oikeasti lisäresursseja tuova hanke edes kunnolla byrokratian rattaisiin. Nykyinen lato heikentää JYPin potentiaalisia tuloja ja muita mahdollisuuksia, uusittu hippos toisi areenan ainakin nykyaikaan ja hieman helpotusta nykyiseen tilanteeseen
 

Kiuru

Jäsen
Suosikkijoukkue
1897 & Pimeä Aitio
Nyt Seppänen sanoo, että Hippos-hanke on hyvä ja se kannattaa nuijia kaupunginvaltuustossa rakentamista vaille valmiiksi.

Tottakai, sillä tämä hanke turvaisi tulevaa isosti. Nykyinen Areena on valitettava hidaste ja jopa negatiivinen vaikutus asioihin. Myöskään mitään muuta hanketta ei ole mahdollista saada nopeasti maaliin. Tämä on ainoa mahdollisuus saada asioita nopealla aikajänteellä paremmaksi nykyisestä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös