Mainos

Jyväskylään uusi halli, mutta miten?

  • 801 713
  • 5 138

Kiuru

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pimeä Aitio ja vuosiluvut 1923 & 1897
Noita korkeita taloja mietittiin joitakin vuosia sitten ja muutamia visioita sitten aiheesta tulikin. Tosiaan Kalevankadulle on tullut se 16 kerroksinen Talo ja kaksi pienempää tulee siihen viereen.

Noita visioituja 20 kerroksisia on muistaakseni vähän tyrmätty eri tahojen toimesta.

Muutenhan nuo vuoden 2019 visioiden suunnitelmat ovat aika lennokkaita ja ei ole kannen rakentamista noissa visioissa vielä. Muistaakseni kannen rakentamisen yhteydessä oli myös joitakin korkeampia taloja, jotka oli vähän vastaavia kuin noissa.

Saa nähdä millainen keskustasta ihan oikeasti tulee edes 2030 mennessä.

Lisäksi yliopiston suunnalle ja vanhan keskussairaalan alueelle pitäisi rakentaa kaikenlaista...Aika isoilta kuulostaa suunnitelmat.

Visioita keskustan muutoksista vuonna 2019
On muuten suomessa ihan älytöntä tuo, että tornitalot tyrmätään tai vaaditaan usein pienemmiksi. Esim helsinki on tästä myös kärsinyt älyttömästi kun ei voida rakentaa niin tiiviisti kuin olisi järkevää ja kaupunki ns laajenee väärällä tavalla.

Toivottavasti jyväskylä ei toista samaa nimbyilyä vaan jos isot tornitalot on järkeviä ne voidaan myös rakentaa ja pitää kaupunki tiiviinä.
 

Nepi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, EV Zug & Detroit Red Wings
Ainakin suunnitelma mikä aiemmin oli pöydällä ja jonka olen nähnyt on, että Tampereen suunnasta köyhälammen ali vedettäisiin tunneliliittymällä yhteys hippoksen ympäristöön ja täten poistettasiin sumppu siihen suuntaan, jotain liikennejärjestely parannuksia oli myös suunniteltu kaupungin suuntaan, mutten nyt muista mitä ne oli.
Siis hetkinen, menisikö tämä tunneli nimenomaan vain sen Köyhälammen ali ja päättyisi siihen uuden liikenneympyrän kohdille? Eikö tuossa tapauksessa olisi vain järkevämpää vetää uusi tie siihen köyhälammen ja liikuntatieteellisen väliin? Siinä on toki niitä suojeltuja vanhoja rakennuksia vieressä, mutta ihan hyvin voisi sen Köyhälammen vieressä menevän kevyen liikenteen väylän muuttaa moottoriajoneuvoille sopivaksi.
 

Haamu

Jäsen
Ainakin suunnitelma mikä aiemmin oli pöydällä ja jonka olen nähnyt on, että Tampereen suunnasta köyhälammen ali vedettäisiin tunneliliittymällä yhteys hippoksen ympäristöön ja täten poistettasiin sumppu siihen suuntaan, jotain liikennejärjestely parannuksia oli myös suunniteltu kaupungin suuntaan, mutten nyt muista mitä ne oli.

Jaa, että autotunnelia, tornitaloja jne. ja niiden päälle/oheen uutta jäähallia/urheilukeskusta...Kyllä se on poijaat niin, että Jyväskylä ei ole Tampere tai Helsinki eikä edes Turku/Oulu, ei lähimainkaan. Tämä hipposperseily sen viimeistään osoittaa, että Jyväskylä on kuihtuva Itä-Suomen taajama ja vain yliopiston takia hieman Mikkeliä, Savonlinnaa yms. edellä. Kylään ei yksityinen raha tietään löydä edes vahingossa. Valtiolta vielä muutama sääliropo kaupungille liikenee, jotta tulevaisuudessa pohjoiseen tai itään läpikulkiessa ei tarvitse Vaajakosken liikenneympyrässä liian pitkää jonottaa. Yliopisto ja/tai Rautpohjan Valmet kun vielä kylästä lähtee niin viimeinen sammuttaa valot.

Nauttisin siis kylässä asuvana rallista ja pesäpallosta, nyt ja tulevaisuudessa.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Se perustuu varmaankin siihen, että onhan tuo ratapihan kansi ollut kaupungin puheissa jo kohta 10 vuotta. Vaikka kaupunki ei ole niihin puheisiin jäähallia yhdistänyt, muiden kaupunkien kansihankkeet ovat varmasti lisänneet kiinnostusta kaupungillakin. Tampereen halli on tietysti aivan eri planeetalta, kuin mihin Jyväskylässä rahkeet riittäisivät. Siitä ehkä vajaa puolikas hallia olisi varaa rakentaa Jyväskylään. Onko se sitten realismia ottaen huomioon, että ratapihalle perustusten teko maksaa varmasti maltaita, olisiko se liian kallista suhteessa hallin kapasiteettiin ja tuottokykyyn. Luultavasti.

Jaa, minä olen käsityksessä, että alue on kaavoitettu ihan muuhun kuin urheilupyhättöihin ja jos kaavoitusta ymmärtää niin nuo on kiinni lyöty jo vuosikymmenen aikajänteellä sitten. Kaavaa säätelee aika paljon se, kuinka se se aiemman rakentamisen myötä on muotoutunut, eli mikä on sen kehityspotentiaali.. Tietysti saahan tuolta kaupungin kansliasta halutessaan millainen kaava tuohon alueeseen on aikaa sitten juntattu. Veikkaan, että ihan muuta kuin jäähallia. Ja tokikin, siinä on vissiin Jyväskylän kalleinta maa - aluetta, jonka kulut (maa - ja tontin vuokrat) olisivat järjettömät, sillä omaksi ei tuosta tonttia saa millään rahalla.

Asian järjettömyyden vuoksi kehotin jättämään moiset haaveilut topikista, missä on tarkoitus pohtia olevia asioita haaveilun sijaan, niillekin vissiin täältä oma topikki löytyy.
 

Kiuru

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pimeä Aitio ja vuosiluvut 1923 & 1897
Jaa, että autotunnelia, tornitaloja jne. ja niiden päälle/oheen uutta jäähallia/urheilukeskusta...Kyllä se on poijaat niin, että Jyväskylä ei ole Tampere tai Helsinki eikä edes Turku/Oulu, ei lähimainkaan. Tämä hipposperseily sen viimeistään osoittaa, että Jyväskylä on kuihtuva Itä-Suomen taajama ja vain yliopiston takia hieman Mikkeliä, Savonlinnaa yms. edellä. Kylään ei yksityinen raha tietään löydä edes vahingossa. Valtiolta vielä muutama sääliropo kaupungille liikenee, jotta tulevaisuudessa pohjoiseen tai itään läpikulkiessa ei tarvitse Vaajakosken liikenneympyrässä liian pitkää jonottaa. Yliopisto ja/tai Rautpohjan Valmet kun vielä kylästä lähtee niin viimeinen sammuttaa valot.

Nauttisin siis kylässä asuvana rallista ja pesäpallosta, nyt ja tulevaisuudessa.
Niin jos ei visioida ja kehitytä, sekä kehitetä rohkeitakin uudistuksia sitten taannutaan, se on totta. Mielelläni jatkossakin näkisin Jyväskylän kasvavana ja se edellyttää rohkeita tekoja ei vain peruspalveluiden ylläpitoa. Niillä innovatiivisille hankkeilla myös yksityiset sijoittajat ja yhtiöt saadaan kiinnostumaan.
 

Kiuru

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pimeä Aitio ja vuosiluvut 1923 & 1897
Siis hetkinen, menisikö tämä tunneli nimenomaan vain sen Köyhälammen ali ja päättyisi siihen uuden liikenneympyrän kohdille? Eikö tuossa tapauksessa olisi vain järkevämpää vetää uusi tie siihen köyhälammen ja liikuntatieteellisen väliin? Siinä on toki niitä suojeltuja vanhoja rakennuksia vieressä, mutta ihan hyvin voisi sen Köyhälammen vieressä menevän kevyen liikenteen väylän muuttaa moottoriajoneuvoille sopivaksi.
Tunneli tuossa suunnitelmassa lähti ja palasi liittyminen suoraan Länsi-Päijänteentielle samassa suunnitelmassa kyseinen tie palautettaisiin nelikaistaista tieksi.
 

spaceman

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, #26, #15, #11, #45
Asian järjettömyyden vuoksi kehotin jättämään moiset haaveilut topikista, missä on tarkoitus pohtia olevia asioita haaveilun sijaan, niillekin vissiin täältä oma topikki löytyy.
Kyllä se Jyväskylässä on yhtä utopistista haaveilla uudesta tai edes remontoidusta jäähallista Hippokselle kuin kansiareenasta ratapihan päälle.
 

rahor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Jaa, minä olen käsityksessä, että alue on kaavoitettu ihan muuhun kuin urheilupyhättöihin ja jos kaavoitusta ymmärtää niin nuo on kiinni lyöty jo vuosikymmenen aikajänteellä sitten. Kaavaa säätelee aika paljon se, kuinka se se aiemman rakentamisen myötä on muotoutunut, eli mikä on sen kehityspotentiaali.. Tietysti saahan tuolta kaupungin kansliasta halutessaan millainen kaava tuohon alueeseen on aikaa sitten juntattu. Veikkaan, että ihan muuta kuin jäähallia. Ja tokikin, siinä on vissiin Jyväskylän kalleinta maa - aluetta, jonka kulut (maa - ja tontin vuokrat) olisivat järjettömät, sillä omaksi ei tuosta tonttia saa millään rahalla.

Asian järjettömyyden vuoksi kehotin jättämään moiset haaveilut topikista, missä on tarkoitus pohtia olevia asioita haaveilun sijaan, niillekin vissiin täältä oma topikki löytyy.
Siitä löytyy merkintä Jyväskylän karttapalvelusta: "Tavoiteaikataulu 2026. Alueelle on tutkittu esimerkiksi ratapihan ja rantaväylän ylittävää kansiratkaisua."

Pelkkä ratapihan kansi olisikin melko niukka hallille, mutta rantaväylälle asti ulottuessaan tila riittäisi kirkkaasti.

Kaavoitus on siis tulossa lähivuosina ja jos tuohon yksityistä rahaa osittain löytyisi, olen varma että kaupunki ainakin kaavan puolesta mahdollistaisi hallin rakentamisen. Se olisi lähellä messukeskusta muodostaen merkittävää synergiaa, nyt esim. rallit kärsivät tilapulasta. Junat, bussiyhteydet, hotellit ja ravintolat vieressä, valmiita parkkihalleja joka puolella lähellä keskustassa ja Lutakon puolella, autot purkautuisivat niistä moneen suuntaan isoille välille. Ai että.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Siitä löytyy merkintä Jyväskylän karttapalvelusta: "Tavoiteaikataulu 2026. Alueelle on tutkittu esimerkiksi ratapihan ja rantaväylän ylittävää kansiratkaisua."

Pelkkä ratapihan kansi olisikin melko niukka hallille, mutta rantaväylälle asti ulottuessaan tila riittäisi kirkkaasti.

Kaavoitus on siis tulossa lähivuosina ja jos tuohon yksityistä rahaa osittain löytyisi, olen varma että kaupunki ainakin kaavan puolesta mahdollistaisi hallin rakentamisen. Se olisi lähellä messukeskusta muodostaen merkittävää synergiaa, nyt esim. rallit kärsivät tilapulasta. Junat, bussiyhteydet, hotellit ja ravintolat vieressä, valmiita parkkihalleja joka puolella lähellä keskustassa ja Lutakon puolella, autot purkautuisivat niistä moneen suuntaan isoille välille. Ai että.

Minäpä veikkaan, että kaupunkisuunnittelu on jo vuosia sitten lyönyt aiesuunnitelmat alueiden kehittämisestä. Näin on tehty ennen ja sitä tuskin mikään on toiseksi muuttanut. Tuolla luodaan suuntaviivat sinne 10 - 20 vuoden päähän, eikä ne ole asioita, joita helposti toisiksi muutellaan. Minä veikkaan, että jos jotakin kansirakennelmaa on suunniteltu, sinne on määritetty liike - ja asuintiloja ja korkeintaan jotakin parkkihallia jos on laskettu liikenteen määrän kasvavan. Tuolle paikalle mikään jäähalli ei ole edes vaihtoehto missään kuvitelmassa, joten se siitä.

Utopistisista visioista paras ja toteuttamiskelpoisin on edelleen se vanhin, eli jyväsjärven päälle yhdistetty makean veden järvimaailma/akvaario + jäähalli. Sitä ei ole varattu kaavassa mihinkään muuhun rakentamiseen, eikä tontin hintakaan ole maalla olevaan verrannollinen. Saa haaveilla.
 

Marcus Juslin

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Eikös Pohjanmaalla ole tapana, että jos pitää rakentaa halli, niin rakennetaan halli ja jos joku kysyy lupia, niin sitten hankitaan luvat ja jos joku meinaa valittaa, niin viedään ladon taakse ja puhutaan sille järkeä...
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Eikös Pohjanmaalla ole tapana, että jos pitää rakentaa halli, niin rakennetaan halli ja jos joku kysyy lupia, niin sitten hankitaan luvat ja jos joku meinaa valittaa, niin viedään ladon taakse ja puhutaan sille järkeä...

Juu, lakeuksille mahtuu. Onhan se historian mukaan vähän semmoista junttieinarin putinismia, vaan vissiin tässä oli kansakuntana tarkoitus hamuta muun tyylin uralle. Jos nyt suhmurointia miettii, niin kyllä tourulan tuhoaminen menee junttiudessaan sinne koko maan kärkikymmenikköön kevyesti. Ei ollut kaavaa, eikä edes ideaa, mutta tasaiseksi piti lanata vaikka millä verukkeella. Jos ei uisko, niin kannattaa kaivaa yliopstojen kirjastoista tieteellistä selvitystä aiheesta. Muuallako muka rosvoja? Ei pärjää Jyväskylälle millään.
 

Kiuru

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pimeä Aitio ja vuosiluvut 1923 & 1897
Kaikista suurin rikos, mikä jyväskylässä tehty on sama mitä niin monessa muussakin suomalaisessa kaupungissa. Purettu kaunis ja alkuperäinen rakennuskanta ja pystytetty betonikuutioita.

Myöhemmin toki tajuttu virhe, niin turismin kuin kaiken muunkin kannalta, mutta tehtyä ei tekemättömäksi saa.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kaikista suurin rikos, mikä jyväskylässä tehty on sama mitä niin monessa muussakin suomalaisessa kaupungissa. Purettu kaunis ja alkuperäinen rakennuskanta ja pystytetty betonikuutioita.

Myöhemmin toki tajuttu virhe, niin turismin kuin kaiken muunkin kannalta, mutta tehtyä ei tekemättömäksi saa.
Kehitys kehittyy. Vaikka itsekin tiettyyn rajaan asti kannatan alkuperäisen rakennuskannan säilyttämistä, niin ei sen perusteella kannata kehitystä estää.

Mielestäni Jyväskylä ei ole tästä ihmeemmin kärsinyt. Olisi kärsinyt paljon enemmän, jos alkuperäisiä rakennuksia olisi säilytetty väkisin liikaa.
 

Kiuru

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pimeä Aitio ja vuosiluvut 1923 & 1897
Kehitys kehittyy. Vaikka itsekin tiettyyn rajaan asti kannatan alkuperäisen rakennuskannan säilyttämistä, niin ei sen perusteella kannata kehitystä estää.

Mielestäni Jyväskylä ei ole tästä ihmeemmin kärsinyt. Olisi kärsinyt paljon enemmän, jos alkuperäisiä rakennuksia olisi säilytetty väkisin liikaa.
Ei pidä paikkaansa, Jyväskylässä voisi olla Rauman kaltainen vanha kaupunki ja uusi keskusta ja kaupunki olisi ollut mahdollista laajeta Kuokkalan puolelle. Jyväskylä myös tuhonnut ehkäpä jopa eniten vanhaa, mitä muut isot kaupungit vaikka turuntaudista puhutaan niin ehkä pitäisi puhua myös jyväskyläntaudista.

Monet jyväskyläläiset vaikuttavatkin harmittelevat mitä tullut tehtyä.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ei pidä paikkaansa, Jyväskylässä voisi olla Rauman kaltainen vanha kaupunki ja uusi keskusta ja kaupunki olisi ollut mahdollista laajeta Kuokkalan puolelle. Jyväskylä myös tuhonnut ehkäpä jopa eniten vanhaa, mitä muut isot kaupungit vaikka turuntaudista puhutaan niin ehkä pitäisi puhua myös jyväskyläntaudista.

Monet jyväskyläläiset vaikuttavatkin harmittelevat mitä tullut tehtyä.
Niin mikä ei pidä paikkaansa? On helppo puhua siitä, että olisi voitu säilyttää jonkinlainen "vanha kaupunki" ja rakentaa muualle, mutta käytännön toteutus on ihan toinen juttu. Sille on syynsä, että päädyttiin tekemään näin.

Se on ihan selvää, että osa ihmisistä harmittelee asiaa. Ihan sama mitä isoja muutoksia kaupunkiin tehdään, niin osa ihmisistä sitä harmittelee.

Lähinnä tässä on kyse nostalgisesta ajattelusta ja omista toiveista, mutta se ei kulje käsi kädessä kaupungin edun kanssa.

Toki vanhaa rakenuskantaa olisi minunkin mielestäni voinut säilyttää ainakin jonkin verran enemmän, mutta itse en tuota jaksa harmitella, enkä missään nimessä usko, että kaupunki olisi nykyisistä ratkaisuista erityisesti kärsinyt.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Lähinnä tässä on kyse nostalgisesta ajattelusta ja omista toiveista, mutta se ei kulje käsi kädessä kaupungin edun kanssa.

Jyväskylä on niin lähiövetoinen kaupunki suhteessa muualle että keskikaupungin kuolemaa ei estä mikään, viimeinen niitti toki autoilun tekeminen lähes mahdottomaksi. Muuallakin em.harrastetaan mutta siellä on taas porukkaa riittävästi toimivan joukkoliikenteen toteuttamiseksi.

Täällä on aina leikitty isompaa kun ollaan eikä ole ymmärretty realiteetteja.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jyväskylä on niin lähiövetoinen kaupunki suhteessa muualle että keskikaupungin kuolemaa ei estä mikään, viimeinen niitti toki autoilun tekeminen lähes mahdottomaksi. Muuallakin em.harrastetaan mutta siellä on taas porukkaa riittävästi toimivan joukkoliikenteen toteuttamiseksi.

Täällä on aina leikitty isompaa kun ollaan eikä ole ymmärretty realiteetteja.
Olen päässyt tutustumaan Poriin aika paljon ja sehän on kokoluokaltaan aika lähellä Jyväskylää. Voin kertoa, että siellä tulee helvetisti ikävä sitä miten hyvin Jyväskylässä toimii liikenne ympäri kaupunkia ja miten paljon paremmin toimiva keskusta Jyväskylässä on.

Jopa keskustan ulkopuoliset kauppakeskukset ovat Jyväskylässä valovuosia paremmin toteutettuja kuin Porissa.

Jyväskylä ei ole tehnyt kaikkea täydellisesti, mutta isossa kuvassa asiat on pitkälti hoidettu varsin hyvin. Mikään kaupunki ei kehity täysin virheettömästi ja sama koskee myös Jyväskylää.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Jopa keskustan ulkopuoliset kauppakeskukset ovat Jyväskylässä valovuosia paremmin toteutettuja kuin Porissa.

Jyväskylä ei ole tehnyt kaikkea täydellisesti, mutta isossa kuvassa asiat on pitkälti hoidettu varsin hyvin. Mikään kaupunki ei kehity täysin virheettömästi ja sama koskee myös Jyväskylää.

Näin juuri. Itseäni palvelee nykyisen kaltainen Jyväskylä täydellisesti kun kauppakeskukset ovat joka puolella keskikaupunkia ja bussilla pääsee kätevästi keskustaan jos joskus harvoin baariin eksyy.

Autolla en suin surminkaan keskustaan eksy jos ei ole pakko. Huonointa joukkoliikenteessä on bussinvaihdot ja se että linjat menevät aina keskustan kautta.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Autolla en suin surminkaan keskustaan eksy jos ei ole pakko. Huonointa joukkoliikenteessä on bussinvaihdot ja se että linjat menevät aina keskustan kautta.
Autolla keskustaan meneminen on mielestäni varsin mukavaa nykyään. Tähän mukavuuteen auttaa tietysti keskustan hiljentyminen, mutta liikenne on yleensä maltillista, jos ei pahimpaan ruuhka-aikaan ole liikkeellä, sekä parkkihallit palvelevat oikein mukavasti.
 

Ikijää

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Toronto Maple Leafs
Keskustaan oli todella perseestä mennä Tampereen suunnasta kun Forumin parkkitaloon ei voinut kääntyä vaan piti kiertää Urhonkadulle ja Sokkarin parkkiin. Nyt asun onneksi Kuokkalassa niin sinne voi vaikka kävellä ja asiointini keskustassa on lisääntynyt paljon.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Niin mikä ei pidä paikkaansa? On helppo puhua siitä, että olisi voitu säilyttää jonkinlainen "vanha kaupunki" ja rakentaa muualle, mutta käytännön toteutus on ihan toinen juttu. Sille on syynsä, että päädyttiin tekemään näin.

Oikeesti, suosittelen tutustumaan siihen mitä tourula oli oikeasti, ennen kuin iso raha koki tarpeen tilaan suunnitelmilleen ja millaisin rosvon toimin omistusasujat pakotettiin poistumaan ja tonttinsa luovuttamaan, kun pakkolunastukseen ei laki riittänyt. Tuolla kun paljon lapsuudessa tuli kuljeskeltua ja paljon koulukavereita oli sieltä, kehtaan väittää, että oli yksi kauneimmista ja parhaiten hoidetuista kaupunginosista missään suomessa ja ei, mikään Rauman tai muun Suomen puukortteli ei vaan vedä vertoja sille interiöörille joka siellä oli.

Kun sitten halutessaan kaivaa faktaa, löytää kyllä toimia vallankäytöstä josta ansaitsisi päästä tiilenpäitä lukemaan ja hauskinta asiassa on, että oliko mitään suunniteltuna tilalle? No ei ollut, vuosikausia vielä ghetonkin purkamisen jälkeen alueella ei käytännössä tapahtunut yhtään mitään, kun millekään toimijalle alue ei ollut sopiva hinnaltaan tai maatyypiltään, lopulta sinne muistaakseni yle pystytti jonkun tiiliröskön. Mikäli etsit tekosyitä ghettoutumisesta, tee vähän taustatyötä ja selvitä, miksi se valtaa käyttäen tahallaan sellaiseksi pakotettiin. Kehitys ja tourulan tuhoaminen ei kuulu samaan lauseeseen kuin esimerkkilauseessa mitkä sanat eivät koskaan voi kuulua samaan lauseeseen muulloin kuin tilapäisessä poikkeuslauseessa esimerkkitapauksena.
 

spaceman

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, #26, #15, #11, #45
Oulu vei Gardinerin ja nyt ne vie meidän hallitkin. Liigan puolella kerrotaan näin:

”Oulun uuden areenahankkeen edesottamuksia voinee jatkossa seurata täältä.

oulu.com/elamysareena

Vähintään 9000 katsojaa olisi lätkämatseihin kaavailtu kapasiteetiksi, voi olla 10000 tai ilmeisesti hitusen enemmänkin.”

Tulee juna-aseman viereen ja budjetti 120 miljoonaa.

Keski-Suomessa budjetti on aina yli 200 miljoonaa, oli kyseessä sitten maailmoja syleilevä master plan tai pelkkä halliremppa.

No, vertailun vuoksi Lappeenrannassa Kisapuiston tuleva remontti maksaa 3-5 miljoonaa.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Keski-Suomessa budjetti on aina yli 200 miljoonaa, oli kyseessä sitten maailmoja syleilevä master plan tai pelkkä halliremppa.

No, vertailun vuoksi Lappeenrannassa Kisapuiston tuleva remontti maksaa 3-5 miljoonaa.
Ehheh. Uuden kilpajäähallin budjetti on tässä hankkeen aikana ollut suurimmillaankin muistaakseni 50-60 miljoonaa.

Vertaus Lappeenrannan jeesusteippailuun on myös jokseenkin ontuva.

Mutta tuo Oulun areena valmistunee 10 vuotta meidän uuden hallin jälkeen, että sikäli ei tarvitse vielä kauheasti kadehtia.
 

Janders

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Olen päässyt tutustumaan Poriin aika paljon ja sehän on kokoluokaltaan aika lähellä Jyväskylää.
Täh? Onhan siellä tietty vähän yli puolet Jyväskylän asukasluvusta, mutta en sanoisi olevan "lähellä".

Tämä kaupungin lyhyen aikavälin kasvua yksinomaan korostava ajattelu on juuri sitä 60-70-lukujen näköalatonta pöljäilyä, jolla hävitettiin Suomen kauniit ja omaleimaiset kaupungit. Tilalle rakennettiin harmaita betonikolosseja täynnäolevia kouvoloita, jotka eivät juuri toisistaan eroa.

Toisaalta nuijittiinhan Jyväskylässä vielä 2000-luvulla vanha funkkis-huoltoasema. Sekin täysin turhaan. Fabun ansiokkaasti esiin nostama Tourulan tuhoaminen on kyllä mitä surullisin esimerkki röyhkeydestä, jolla tätä kaupunkia on johdettu.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Täh? Onhan siellä tietty vähän yli puolet Jyväskylän asukasluvusta, mutta en sanoisi olevan "lähellä".
Suosittelen tutustumaan kaupunkien rakenteisiin ja väkiluvun jakautumiseen niiden sisällä. Pori on toki pienempi, mutta ydinkaupunki on paljon lähempänä Jyväskylän kokoluokkaa, kuin pelkästä asukasluvusta voisi päätellä.

Mutta vaikka olisi puolta pienempi, niin silti mainitsemani asiat pätevät ihan yhtälailla. Jopa korostavat entisestään Jyväskylän onnistumisia ja kaupungin toimivuutta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös