Mainos

Jyväskylään uusi halli, mutta miten?

  • 781 524
  • 5 089

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Jopa keskustan ulkopuoliset kauppakeskukset ovat Jyväskylässä valovuosia paremmin toteutettuja kuin Porissa.

Jyväskylä ei ole tehnyt kaikkea täydellisesti, mutta isossa kuvassa asiat on pitkälti hoidettu varsin hyvin. Mikään kaupunki ei kehity täysin virheettömästi ja sama koskee myös Jyväskylää.

Näin juuri. Itseäni palvelee nykyisen kaltainen Jyväskylä täydellisesti kun kauppakeskukset ovat joka puolella keskikaupunkia ja bussilla pääsee kätevästi keskustaan jos joskus harvoin baariin eksyy.

Autolla en suin surminkaan keskustaan eksy jos ei ole pakko. Huonointa joukkoliikenteessä on bussinvaihdot ja se että linjat menevät aina keskustan kautta.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Autolla en suin surminkaan keskustaan eksy jos ei ole pakko. Huonointa joukkoliikenteessä on bussinvaihdot ja se että linjat menevät aina keskustan kautta.
Autolla keskustaan meneminen on mielestäni varsin mukavaa nykyään. Tähän mukavuuteen auttaa tietysti keskustan hiljentyminen, mutta liikenne on yleensä maltillista, jos ei pahimpaan ruuhka-aikaan ole liikkeellä, sekä parkkihallit palvelevat oikein mukavasti.
 

Ikijää

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Toronto Maple Leafs
Keskustaan oli todella perseestä mennä Tampereen suunnasta kun Forumin parkkitaloon ei voinut kääntyä vaan piti kiertää Urhonkadulle ja Sokkarin parkkiin. Nyt asun onneksi Kuokkalassa niin sinne voi vaikka kävellä ja asiointini keskustassa on lisääntynyt paljon.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Niin mikä ei pidä paikkaansa? On helppo puhua siitä, että olisi voitu säilyttää jonkinlainen "vanha kaupunki" ja rakentaa muualle, mutta käytännön toteutus on ihan toinen juttu. Sille on syynsä, että päädyttiin tekemään näin.

Oikeesti, suosittelen tutustumaan siihen mitä tourula oli oikeasti, ennen kuin iso raha koki tarpeen tilaan suunnitelmilleen ja millaisin rosvon toimin omistusasujat pakotettiin poistumaan ja tonttinsa luovuttamaan, kun pakkolunastukseen ei laki riittänyt. Tuolla kun paljon lapsuudessa tuli kuljeskeltua ja paljon koulukavereita oli sieltä, kehtaan väittää, että oli yksi kauneimmista ja parhaiten hoidetuista kaupunginosista missään suomessa ja ei, mikään Rauman tai muun Suomen puukortteli ei vaan vedä vertoja sille interiöörille joka siellä oli.

Kun sitten halutessaan kaivaa faktaa, löytää kyllä toimia vallankäytöstä josta ansaitsisi päästä tiilenpäitä lukemaan ja hauskinta asiassa on, että oliko mitään suunniteltuna tilalle? No ei ollut, vuosikausia vielä ghetonkin purkamisen jälkeen alueella ei käytännössä tapahtunut yhtään mitään, kun millekään toimijalle alue ei ollut sopiva hinnaltaan tai maatyypiltään, lopulta sinne muistaakseni yle pystytti jonkun tiiliröskön. Mikäli etsit tekosyitä ghettoutumisesta, tee vähän taustatyötä ja selvitä, miksi se valtaa käyttäen tahallaan sellaiseksi pakotettiin. Kehitys ja tourulan tuhoaminen ei kuulu samaan lauseeseen kuin esimerkkilauseessa mitkä sanat eivät koskaan voi kuulua samaan lauseeseen muulloin kuin tilapäisessä poikkeuslauseessa esimerkkitapauksena.
 

spaceman

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, #26, #15, #11, #45
Oulu vei Gardinerin ja nyt ne vie meidän hallitkin. Liigan puolella kerrotaan näin:

”Oulun uuden areenahankkeen edesottamuksia voinee jatkossa seurata täältä.

oulu.com/elamysareena

Vähintään 9000 katsojaa olisi lätkämatseihin kaavailtu kapasiteetiksi, voi olla 10000 tai ilmeisesti hitusen enemmänkin.”

Tulee juna-aseman viereen ja budjetti 120 miljoonaa.

Keski-Suomessa budjetti on aina yli 200 miljoonaa, oli kyseessä sitten maailmoja syleilevä master plan tai pelkkä halliremppa.

No, vertailun vuoksi Lappeenrannassa Kisapuiston tuleva remontti maksaa 3-5 miljoonaa.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Keski-Suomessa budjetti on aina yli 200 miljoonaa, oli kyseessä sitten maailmoja syleilevä master plan tai pelkkä halliremppa.

No, vertailun vuoksi Lappeenrannassa Kisapuiston tuleva remontti maksaa 3-5 miljoonaa.
Ehheh. Uuden kilpajäähallin budjetti on tässä hankkeen aikana ollut suurimmillaankin muistaakseni 50-60 miljoonaa.

Vertaus Lappeenrannan jeesusteippailuun on myös jokseenkin ontuva.

Mutta tuo Oulun areena valmistunee 10 vuotta meidän uuden hallin jälkeen, että sikäli ei tarvitse vielä kauheasti kadehtia.
 

Janders

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Olen päässyt tutustumaan Poriin aika paljon ja sehän on kokoluokaltaan aika lähellä Jyväskylää.
Täh? Onhan siellä tietty vähän yli puolet Jyväskylän asukasluvusta, mutta en sanoisi olevan "lähellä".

Tämä kaupungin lyhyen aikavälin kasvua yksinomaan korostava ajattelu on juuri sitä 60-70-lukujen näköalatonta pöljäilyä, jolla hävitettiin Suomen kauniit ja omaleimaiset kaupungit. Tilalle rakennettiin harmaita betonikolosseja täynnäolevia kouvoloita, jotka eivät juuri toisistaan eroa.

Toisaalta nuijittiinhan Jyväskylässä vielä 2000-luvulla vanha funkkis-huoltoasema. Sekin täysin turhaan. Fabun ansiokkaasti esiin nostama Tourulan tuhoaminen on kyllä mitä surullisin esimerkki röyhkeydestä, jolla tätä kaupunkia on johdettu.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Täh? Onhan siellä tietty vähän yli puolet Jyväskylän asukasluvusta, mutta en sanoisi olevan "lähellä".
Suosittelen tutustumaan kaupunkien rakenteisiin ja väkiluvun jakautumiseen niiden sisällä. Pori on toki pienempi, mutta ydinkaupunki on paljon lähempänä Jyväskylän kokoluokkaa, kuin pelkästä asukasluvusta voisi päätellä.

Mutta vaikka olisi puolta pienempi, niin silti mainitsemani asiat pätevät ihan yhtälailla. Jopa korostavat entisestään Jyväskylän onnistumisia ja kaupungin toimivuutta.
 

Janders

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Suosittelen tutustumaan kaupunkien rakenteisiin ja väkiluvun jakautumiseen niiden sisällä. Pori on toki pienempi, mutta ydinkaupunki on paljon lähempänä Jyväskylän kokoluokkaa, kuin pelkästä asukasluvusta voisi päätellä.

Mutta vaikka olisi puolta pienempi, niin silti mainitsemani asiat pätevät ihan yhtälailla. Jopa korostavat entisestään Jyväskylän onnistumisia ja kaupungin toimivuutta.
Pori "keskusta" 19,5 t (Porin kaupungin tilastoja))
Jyväskylä "kantakaupunki" 32 t (Jkl kaupungin tilastoja)
(Näistä en äkkiseltään löytänyt pinta-alaa/asukastiheyttä)

Jyväskylän keskustaajama 131 t, 1 166,7 as./km² (2021) (Wikipedia)
Porin keskustaajama (jostain syystä naapurikuntia taajamia ml.?) 83 t, 676,1 as./km² (2021) (Wikipedia)
Ehkä tämä riittää ohi aiheen pätemisestä osaltani.

Itse ketjun aiheeseen: uskon kun näen. Uutta hallia ei taideta enää saada, mutta jospa nyt sitten uusittu halli tulisi edes jollain aikataululla. Aiheettomia valituksia tehtaileville jarruttajille pitäisi kyllä saada jotain tehtyä. Liekö tuohon suunnitteilla korjaavaa lainsäädäntöä? Ympäri Suomea tuntuu olevan useita samanlaisia keissejä vireillä urheilurakentamisen saralla.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Itse ketjun aiheeseen: uskon kun näen. Uutta hallia ei taideta enää saada, mutta jospa nyt sitten uusittu halli tulisi edes jollain aikataululla. Aiheettomia valituksia tehtaileville jarruttajille pitäisi kyllä saada jotain tehtyä. Liekö tuohon suunnitteilla korjaavaa lainsäädäntöä? Ympäri Suomea tuntuu olevan useita samanlaisia keissejä vireillä urheilurakentamisen saralla.

En ihmettele yhtään että laihoina vuosina sirkushuvit tulevat vasta peruspalvelujen rahoituksen toimiessa. Sen sijaan ihmettelen miksei mitään oikein saatu aikaan vuosituhannen vaihteen jälkeen missään päin Suomea julkisen talouden kukoistaessa kun oli teknologiabuumit ja muuta. Ainut selitys sille on se että Suomi on aikamoinen takapajula emmekä oivaltaneet monitoimihallien bisneksen päälle pl.Hjallis.

Nyt täytyy valitettavasti todeta että juna meni jo. Julkista rahaa ei lähivuosina ole yhtään ylimääräistä käytettäväksi. Et sä valtuutettuna pysty ajaa näitä asioita jos perusasiat prakaavat ja mitenkään perustelemaan. Et vain pysty.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Pori "keskusta" 19,5 t (Porin kaupungin tilastoja))
Jyväskylä "kantakaupunki" 32 t (Jkl kaupungin tilastoja)
(Näistä en äkkiseltään löytänyt pinta-alaa/asukastiheyttä)

Jyväskylän keskustaajama 131 t, 1 166,7 as./km² (2021) (Wikipedia)
Porin keskustaajama (jostain syystä naapurikuntia taajamia ml.?) 83 t, 676,1 as./km² (2021) (Wikipedia)
Ehkä tämä riittää ohi aiheen pätemisestä osaltani.
Niin, en nyt näe, että mikä näissä lukemissa sotii sitä vastaan, mitä olen sanonut? Tai muutenkaan liittyy siihen mistä tässä on puhuttu.
 

Valajas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Bolts, Yanni Gourde
Autolla keskustaan meneminen on mielestäni varsin mukavaa nykyään. Tähän mukavuuteen auttaa tietysti keskustan hiljentyminen, mutta liikenne on yleensä maltillista, jos ei pahimpaan ruuhka-aikaan ole liikkeellä, sekä parkkihallit palvelevat oikein mukavasti.

Jos haluaa maksaa neljä euroa tunnissa pysäköinnistä niin onhan se ihan mukavaa. Itse en yli mediaanituloisenakaan siihen oikein meinaa taipua vaan asioin viimeiseen asti muualla.
 

Marcus Juslin

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jos en väärin muista, niin ennen kuntaliitoksia Jyväskylän väestötiheys oli Suomen kunnista toiseksi suurin. Kärjessä Kauniainen.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Suomen maajoukkueet
Toivotaan nyt että kaupunginvaltuusto hyväksyy tämän leasing esityksen, onhan näitä koulujakin rakennettu vähän vastaavilla elinkaarimalleilla.

Jos tämä ei mene maaliin niin vaihdan kansalaisuuden Norjaan, ja muutan Ruotsiin.
 

Kiuru

Jäsen
Suosikkijoukkue
1897 & Pimeä Aitio
Autolla keskustaan meneminen on mielestäni varsin mukavaa nykyään. Tähän mukavuuteen auttaa tietysti keskustan hiljentyminen, mutta liikenne on yleensä maltillista, jos ei pahimpaan ruuhka-aikaan ole liikkeellä, sekä parkkihallit palvelevat oikein mukavasti.
Sanotaanko niin, ettei toimivaan keskustaan tarvittaisi sitä, että autolla sinne meneminen on mukavaa. Mielellään näkisin paljon puhutun lähijuna/ratikka ja toimivan bussiliikenteen jyväskylässä, ja voisi jättää esim auton johonkin liityntäasemalle kauemmaksi ja pääsisi julkisella luotettavasti ilman jatkuvaa aikataulujen kyttäystä keskustaan sekä liikkumaan kauppakeskuksiin.

Autoilua ei toki tarvitse vaikeuttaa sikäli, mutta itsekin näin autoilevana olisin täysin fine, jos kauppakeskuksien kuin keskusta-alueen pysäköinti olisi monta kertaa kalliimpaa jos siis olisi varteenotettava julkinen infra olemassa.

Nykyisellä infralla autoilun vaikeutus on nähty itsemurha keskusta-alueen markkinoiden osalta
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Toisaalta nuijittiinhan Jyväskylässä vielä 2000-luvulla vanha funkkis-huoltoasema. Sekin täysin turhaan.

Joku ikälopumpi saattaa vielä muistaa harmoonitehtaan kohtalon. Lusimaan siitä olisi pitänyt laittaa niin yrittäjää kun omistajaakin, vaan korruptio maassa rulaa aina vaan.

Lyhyellä kiteytyksellä tuossa aseman lähellä oli vanha harmoonitehdas joka talo sai suojelupäätöksen ja kuinka ollakaan päätöksen voimaan tuloa edeltävänä yönä, huomatkaa _rehellisesti_ yöllä kävi topparoikka lanaamassa talon tasaiseksi ja sitten oltiin vaan, että sori siitä. Ihan samaa paskaa oli tuo kuin ole tourulankin tuhoaminen, voisi kiteyttää, että kun rikolliset pääsee valtaan, ne jatkaa rikollista toimintaansa, muuta kun eivät osaa.

Saattaa ehkä huomata, että täällä korpeaa kuin JYPin konttaaminen edelleen, mutta mulla on huono toleranssi valehtelulle ja epärehellisyydelle ja joitain asioita en anna koskaan anteeksi.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Sanotaanko niin, ettei toimivaan keskustaan tarvittaisi sitä, että autolla sinne meneminen on mukavaa. Mielellään näkisin paljon puhutun lähijuna/ratikka ja toimivan bussiliikenteen jyväskylässä, ja voisi jättää esim auton johonkin liityntäasemalle kauemmaksi ja pääsisi julkisella luotettavasti ilman jatkuvaa aikataulujen kyttäystä keskustaan sekä liikkumaan kauppakeskuksiin.

Autoilua ei toki tarvitse vaikeuttaa sikäli, mutta itsekin näin autoilevana olisin täysin fine, jos kauppakeskuksien kuin keskusta-alueen pysäköinti olisi monta kertaa kalliimpaa jos siis olisi varteenotettava julkinen infra olemassa.

Nykyisellä infralla autoilun vaikeutus on nähty itsemurha keskusta-alueen markkinoiden osalta
Pointtini ei ollutkaan, että keskustaan pitäisi ensisijaisesti mennä autolla tai että sen tulisi olla mukavaa, kunhan löytyy joku parempi vaihtoehto. Kommentoin vain tuota palstaveljen kommenttia siitä, ettei olisi halukas menemään autolla keskustaan.

Huomattavasti nykyistä toimivampi julkinen liikenne olisi kaikkien etu.
 
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Red Wings, #65
Pointtini ei ollutkaan, että keskustaan pitäisi ensisijaisesti mennä autolla tai että sen tulisi olla mukavaa, kunhan löytyy joku parempi vaihtoehto.

Eihän tämmöistä parempaa vaihtoehtoa ole olemassakaan ja sen takia keskusta on mitä on. Ei ole liikkeitä, ei ole ihmisiä, paitsi huumehörhöt ja juopot vallanneet koko kävelykadun vuorokaudenajasta riippumatta. Autolla et pääse mihinkään, etkä saa mihinkään parkkiin, tai jos saat, niin maksat siitä itsesi kipeäksi.

Omalla autolla ovelta ovelle, kaikki tarvittavat liikkeet ja ilmainen pysäköinti. Kaikki mitä suomalainen tarvitsee. Vai miksi ihmiset käyvät Sepässä, Keljossa ja Palokassa mielummin kuin keskustassa?
 

Kiuru

Jäsen
Suosikkijoukkue
1897 & Pimeä Aitio
Taitaa olla hesoissa myös palkkataso vähän eri. Terveisiä Keski-Suomesta.
Sanotaanko niin että on, mutta ei välttämättä kuitenkaan pakollisten maksujen jälkeinen rahamäärä tilillä sen enempää.

Parhaiten rahaa maksujen jälkeen itsellä ollut Virossa töissä ollessa, vaikka palkka periaatteessa pienin, Vaasassa ja Jyväskylä asuessa todellinen rahamäärä ollut käytännössä sama kuin nykyään pkseudulla asuvana vaikka nykyään palkka onkin isompi ja ihan huomattavasti. Yleisesti progressiivinen verotus ja sitten tietenkin pääkaupunkiseudun kalleus syö isomman palkan edut.

Menee ohi aiheen, mutta en yhtään ihmettele miksi suomessa nykyään moni ei halua itseään kehittää, kun verotus tappaa kaikki hyödyt ja jopa absurdeimmissa tilanteissa käyttöön jäävä rahasumma voi pienentyä vaikka vastuu ja palkka kasvaa.

Suomessa varsin yleistä ja kokoajan yleistymään päin ollut myös niin sanottu oman aseman downgreidaus, eli huononnentaan omaa asemaa kun jäävä palkka käytännössä sama, ilman merkittäviä lisävastuita.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Menee ohi aiheen, mutta en yhtään ihmettele miksi suomessa nykyään moni ei halua itseään kehittää, kun verotus tappaa kaikki hyödyt ja jopa absurdeimmissa tilanteissa käyttöön jäävä rahasumma voi pienentyä vaikka vastuu ja palkka kasvaa.

Ohi tosiaan menee, mutta jos tuohon lyhkösesti: Mikäli niillä vero euroilla saa palvelua ja yhteiskunnan toimivuutta ei ne vituta, eikä tapa hyötyjä mihinkään. Sitten on eri, jos niille euroille ei tule mitään vastinetta. Se, kumpi lie on fiksumpaa, yrittää kustantaa infran hinta omasta pussista saamalla enemmän sitä riihikuivaa kouraan, vai yhteisesti verotuksesta sopimalla on sitten herra nimeltä arvo valinta. Siis, joskus, vaikka summa tilinauhassa pienenisi voi saada parempia palveluja lopulta. Eroa voi selittää vaikka sillä, että otatko baby boxin vai 150 euroina.
 

Kiuru

Jäsen
Suosikkijoukkue
1897 & Pimeä Aitio
Ohi tosiaan menee, mutta jos tuohon lyhkösesti: Mikäli niillä vero euroilla saa palvelua ja yhteiskunnan toimivuutta ei ne vituta, eikä tapa hyötyjä mihinkään. Sitten on eri, jos niille euroille ei tule mitään vastinetta. Se, kumpi lie on fiksumpaa, yrittää kustantaa infran hinta omasta pussista saamalla enemmän sitä riihikuivaa kouraan, vai yhteisesti verotuksesta sopimalla on sitten herra nimeltä arvo valinta. Siis, joskus, vaikka summa tilinauhassa pienenisi voi saada parempia palveluja lopulta. Eroa voi selittää vaikka sillä, että otatko baby boxin vai 150 euroina.
Samaa mieltä, ja ennen minusta vastinetta sai ja henkilökohtaisesti nykyään ei saa.

Eiköhän se kuitenkin tuosta offarista.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös