Joulukinkku

  • 198 874
  • 888

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuli eilen sitten tehtyä sellanen 3 litraa sinappia, tai jotain sinne päin. Omat sinapit sitä olla pitää, tosin aika monella sukulaisella ja muutamalla kaverilla on mun sinapit. :)
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hetki sitten seitsemän kilon kinkku ulostautui uunista kypsänä. Vielä kuorrutus niin pääsee maistamaan, nam. Olenkohan ainoa, joka syö kinkun yleensä ilman sinappia?

edit. Pari vuotta sitten eräs opiskelukaverini kertoi, että syö kinkkua aina lämpimänä. Minusta tuo tuntui hullulta, sillä olen itse syönyt kinkkua aina kylmänä. Mites muut, joulukinkku kylmänä vai lämpimänä?
 
Viimeksi muokattu:

tiuke

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Hetki sitten seitsemän kilon kinkku ulostautui uunista kypsänä. Vielä kuorrutus niin pääsee maistamaan, nam. Olenkohan ainoa, joka syö kinkun yleensä ilman sinappia?

Et sentään. Minä syön suurimman osan aina ilman sinappia. Joskus saatan laittaa, mutta harvemmin. Muista aineksista sitten lisämakua, laatikoista, kalasta jne.

Edit. Tähän jälkimmäiseen myös ehdottomasti kylmänä. Kaikki italiansalaatit jne on myös hemmetin hyviä ja kuuluu jouluateriaan, vaikka syön arkenakin.
 
Viimeksi muokattu:

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhjäntoimittajan sijaisnäyttelijä Nybondas.
Minusta tuo tuntui hullulta, sillä olen itse syönyt kinkkua aina kylmänä. Mites muut, joulukinkku kylmänä vai lämpimänä?

Eka setti kuumana, ennen kuorrutusta, loput sitten kylmänä.

Nythän tuo möllöttää tuolla uunissa ja tässä odotellaan, minä, Laphroaig 10yo, Karhun A ja moni muukin ystävä messissä. Poikahan sieltä tulee, sellainen vajaa kasikiloinen. Varpajaisia odotellessa...

Hienoa aikaa tämä, töihin ei ole kiiire ja parhaus edessä...
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Tuolla se pieni poika, 13,2 kg viljasikaa, köllii uunissa miedossa lämmössä. Ah on se taas hienoa kun saa aamulla veistää aamukahvin seuraksi parit tuhdit viipaleet ja päälle tietysti vaimon tekemää kunnon dynamiittia.

Mutta muuten joulukinkku kylmänä, ei uppoa lämpimänä kuin uunista otettuna maistiaiset.
 

sunnuntai

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Newcastle united
Uuniin läks 8 kilon kinkku. Aamulla sitten piirakan päälle, nam.

Ihan sama kuumaa tahi lämmintä, parasta.
 

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhjäntoimittajan sijaisnäyttelijä Nybondas.
Olisko kuitenkin nakkikattila kun on tulossa?

Harvoin olen Ilmalan seuran edustajien kanssa samaa mieltä, ny olen.

Tää on kyllä aina hyvää, pääsee yllättään niinkuin puuntakaa. Possu näki kuorrutteen ja odottelee noutajaansa. Ika huutais nyt, että Sika saatana, nyt tulee noutaja, mutta tässävaiheessa korkeintaan teen kaatoryypyn. Hätäilemään ei olla tultu.

Pasila, Porilaisten marssi!
 

KevlarB

Jäsen
Suosikkijoukkue
Syracuse B, Aaron B, Oral B
6,5 kg kinkku, sisälämpötila nyt 72 ast. Perkele, kohta tärähtää!!

Moderaattori tuli kylään, juonut perheen oluet ja nyt päivystää uunia...

Kev
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Reisi on nyt ollut uunissa vasta puoli tuntia. Aamulla otetaan tuo vielä seitsemän kiloinen jalka pois joka on varmasti kuihtunut 2-3 kiloa. Onhan tuo kuitenkin joulun tärkein asia, kylmän possun syönti aina uuteen vuoteen asti. Jouluna muiden jouluruokien seurassa ja sen jälkeen leivän päällä. Niin kuin poikani sanoisi, MAM! Saa nähdä mikä on pojan reaktio kun ensi kertaa saa maiskuttaa joulukinkkua.
 

Lauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues & Devils
Ensimmäistä kertaa ollaan itsekin pappia kyydissä tämän kinkun paistamisen kanssa. Mutta tuollahan se vajaa ysikiloinen on uunissa köllötellyt jokusen tunnin ja mittari näyttää 55. Pakkohan se on valvoa siihen asti kunnes kinkku on valmis.
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
No nyt on kinkkuneitsyys menetetty ja täytyy olla tyytyväinen. Edellinen kinkunpaistaja suosi kosteampaa kinkkua kuin minä, mutta nyt on luonnollisen poistuman kautta siirrytty kuivempaan kinkkuun.
 

Lauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues & Devils
Saatanan K-kaupan halpismittari on näyttänyt 55C jo monen tunnin ajan ja kinkku ollut uunissa kohta 8h. Ensi jouluksi pitää kyllä ostaa kunnon laitteet ettei tällaisen takia mene nautinto sivu suun. Pitää nyt vaan sitten luottaa sokeasti tunti/kilo tahtiin.
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Takkaleivinuuniyhdistelmän moittijoille tiedoksi: joulukinkku onnistuu siellä kyllä mainiosti. Tokikaan leipää en lähtisi leipomaan. Mutta kaksi pesällistä puita ja kinkku uuniin. Intuitio sanoi, että kello soimaan 5:20 ja sanoi ihan oikein. Kinkun sisälämpö 78°C, eli lievästi ylikypsä, siis juuri parhaimmillaan. Nestettä poistunut erittäin vähän, tuosta juuri ja juuri tekee kastikkeen joulupöytään.

Painoa kinkulla varmaan vähän alle 10kg, en tarkkaan tiedä kun on työnantajan lahjus. Sai sulaa jääkaapissa 4vrk ja sen jälkeen päivän verran huoneenlämmössä. Maistettu on tosin vasta verkkoon kiinni jääneet roippeet, mutta hyviä olivat ne.

Nyt pitää kuorrutusta varten vaihtaa sähköuuniin. Näyttää tosin siltä, että korppujauho pitää korvata mannaryynillä kun sitä korppujauhoa ei vaan ole. Vaan ei se joulua pilaa. Ja kai sitä pitää niitä neilikoita asentaa siihen koristeeksi. Oli meinaan pentujen suosikkijobi jouluna rakentaa graafisia kuvioita neilikoista kinkun päälle.

Joulua viettämään ovat tulossa tänne myös lapsenlapseni 4v, 3v ja 1kk. Yli 20v tauon jälkeen kylässä käy myös oikea joulupukki. Aika hieno fiilis tämäkin.

Hyvää joulua kaikille.

t. hanu
 

sunnuntai

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Newcastle united
Uuniin läks 8 kilon kinkku. Aamulla sitten piirakan päälle, nam.

Ihan sama kuumaa tahi lämmintä, parasta.

Ai perkules kinkku otettiin uunista tovi sitten ja hyvää muuten on.

Eka tunti korkeella lämmöllä, sitten lämpö alas ja tunti per kilo. Iliman mittää mittareita ja inkeitä, aina on onnistunu.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
5,8 kg täyttä sikaa oli uunissa karvan alle 7 tuntia ja lopputulemana oli 77 asteista herkkua. Lämpötila oli säädetty kokoajan 100 asteeseen.

Sitten nahkan ja verkon poisto. Sen jälkeen omatekelesinappipäällyste sekä vähän korppujauhoja ja taas uuniin 15 minuutiksi.

Kivikylän kinkku tuo on, ja oikein maukas siitä tuli, ei voi muuta sanoa. Ehkä jatkan samalla linjalla ensi vuonnakin.
 

Kyynhakkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki Seinäjokelaaset "palloolu" joukkueet ;o)
7,5kg veli pontevaa tarttui äsken kauppareissulla mukaan... Tästä se paistotouhu taas lähtee käyntiin...
 

Susimies

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa,Toronto Maple Leafs,Westghost,Ghostbusters
Eilen laittelin 7,5 kg kinkun sulamaan tuonne kellarin kylmäkomeroon.(Hieno jäänne 60-luvulta kerrostalossamme) Saa kaveri siellä viikonlopun Iltalehteen ja muovipussiin kääriytyneenä sulatella itteään rauhassa tonne torstaille ja sit pääsee kaveri uuniin.
 

Bone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buccaneers, Lightning
Joulukinkunpaisto-neitsyys menetetty. Otin möhkäleen puoli tuntia sitten uunista pois. Nestettä oli puolisen litraa paistopussissa. Vajaa neljä kiloa oli kinkulla painoa. Antaa sen nyt jäähtyä rauhassa ja jos huomenna puskisi siihen sinappihunnun päälle.
 

Paul Kemp

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Beatles 1965-1970
Vahvasti vaikuttaa siltä, että huomisaamuna pitää herätä ällöön sian hajuun taas täälläkin, mutta kyllähän sen kerran vuodessa kestää. Kotitekoinen sinappi on kyllä todella hyvää, mutta harmillista on, että sitä saa vain tämän jouluraadon yhteydessä. Pitäisi varmaan ite opetella tekemään..
 

J.Petke

Jäsen
Vahvasti vaikuttaa siltä, että huomisaamuna pitää herätä ällöön sian hajuun taas täälläkin, mutta kyllähän sen kerran vuodessa kestää. Kotitekoinen sinappi on kyllä todella hyvää, mutta harmillista on, että sitä saa vain tämän jouluraadon yhteydessä. Pitäisi varmaan ite opetella tekemään..

Tuo sinappi on oikeasti maailman helpoin tehdä. Purkki jauhetta, 2dl sokeria, 1 muna, 2dl kermaa, 1rkl öljyä ja 1rkl etikkaa. Kaikki nuo etikkaa lukuunottamatta kattilaan ja kuumentaa kunnes kiehahtaa. Sekoittaa pitää koko ajan ettei tuo pala pohjaan. Sitten tuon jälkeen pistetään etikka sekaan. Etikka on se mikä tuo sen potkun sinappiin.

Itse ajattelin laittaa tänä vuonna toiseen satsiin sekaan savuista viskiä ja katson mitä siitä tulee..
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Sulatus tetenee hyvään malliin ja aattoyönä saa sitten valvoa med Esa Pirnes eli sianperse.

Niitä perinteisiä isoja HK:n joulukinkkuja ei tuntunut löytyvän mistään, mutta Pirkan joulukinkku näytti olevan HK:n tekosia, joten sellainen lähti mukaan. 9 kiloa löytyy tällä kertaa.
 

12961

Jäsen
Tuo sinappi on oikeasti maailman helpoin tehdä. Purkki jauhetta, 2dl sokeria, 1 muna, 2dl kermaa, 1rkl öljyä ja 1rkl etikkaa. Kaikki nuo etikkaa lukuunottamatta kattilaan ja kuumentaa kunnes kiehahtaa. Sekoittaa pitää koko ajan ettei tuo pala pohjaan. Sitten tuon jälkeen pistetään etikka sekaan. Etikka on se mikä tuo sen potkun sinappiin.

Itse ajattelin laittaa tänä vuonna toiseen satsiin sekaan savuista viskiä ja katson mitä siitä tulee..

Makuasioitahan nämä, mutta minä teen sinapin kokonaan ilman etikkaa. 1,5 -kertainen määrä sinappijauhetta ja etikka pois. Mikäli töhnä on liian jämäkkää, ohennetaan kermalla. Pappa teki joskus näin, sieltä on tämä opittu. Ylimääräisellä sinappijauheella saa tahnan tuntumaan nenässä saakka.

Viski muuten toimii todella hyvin sinapissa, kaapista joulun aikaan löytynyttä islay -viskiä olen yleensä uskaltanut uhrata joukkoon. Tänä vuonna ajattelin kokeilla sinappiin erittäin pientä hitusta wasabia.


Kinkku on haettu mestaripalvista, ja itse suolattu. Kokemus opettaa oikean suolausajan, itsetehty maistuukin aina makeammalta nähdyn vaivan takia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös