Joulukinkku

  • 199 093
  • 888

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Nyt tunnelmia ensimmäisen kinkun mutustelun jälkeen. Hieman meni liian kypsäksi makuuni, mutta helvetin hyvää! Kinkku jopa vietiin edestä pois hieman liian aikaisin, olin vielä kesken. No, illalla on aikaa sitten oikein tosissaan!
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Joulupöydän herkkuja

Hyvää on kun itse tekee - tänä jouluna oli radikaali kokeilu matalamman sisälämmön kanssa ja 75 astetta osoittautui hyväksi valinnaksi, liha oli selvästi mehevämpää kuin normaalisti. Kala on silti se joulupöydän kruunu: onko maailmassa herkullisempaa kala-lajia kuin silakka?
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kohta pitäisi lähteä siskon luokse syömään ja siellähän se kinkkukin odottelee, eli vielä en ole tänään päässyt possunpersettä maistelemaan. Mutta eiköhän tästä kohtapuoliin...
 

expertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Brodeur, Hughes bros., Dawson Mercer, NJD, HPK
Harjus on mun mielestä kaikkien kalojen isä ja äiti. Varsinkin itse pyydettynä ja kepin nokassa nuotiolla valmistettuna. nam.

Kinkku meni tänä vuonna hieman kuivahkoksi. Vieritän syyn uudelle liedelle, jonkan uuni on näköjään kovemmassa tikissä, kun vanhassa romussa.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Siitä päätellen että kirjolohi on listalla niin epäilenpä noita muitakin, ahven esimerkiksi lienee kai kuin piikkilankaa yrittäisi syödä... Silakan ongelma lienee tavallisuus, yleistä ei voi arvostaa.

Laiton jouluksi veljen tuomista silakoista suutarinlohta ja muutamaa muuta silakkaa (mm. valkosipuli), hyvää on. Mutta kyllä mm. graavisiika ja savuahven ajaa ohi.

Kinkun jätin 75 asteeseen ja tuli loistava.
 
Viimeksi muokattu:

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kinkku meni tänä vuonna hieman kuivahkoksi. Vieritän syyn uudelle liedelle, jonkan uuni on näköjään kovemmassa tikissä, kun vanhassa romussa.

Meillä toisinpäin. Minä pidän että se possu saisi olla mieluummin ihan kunnolla mureaa kuin vetistä, nyt oli jäänyt vähän liian vetiseksi minun makuuni. Kyllähän tuota söi mutta ei mikään suuri nautinto ollut. Taidan ostaa vielä pikkukinkun ja paistella sen itse sopivan mureaksi.
 

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhjäntoimittajan sijaisnäyttelijä Nybondas.
Taas se on vuosi vierähtänyt...

Vuosihan siitä on taasen kulunut ja iloisena kaivoin ketjun ylös.

Paistamaan en ole vielä alkanut, mutta kasikiloinen tarttui tumppuun äsken kaupasta. Myös korppujauhot, sinapit ja neilikat saavat odottaa alkuviikkoon.

Itse seurantaosuuteen sitten taas 23.12, pidetäänhän taas valvojaisia.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ai että sitten tänään vitutti lukea NYT-liitteestä jonkun ituhipin hekumointia siitä kuinka hän paistelee "kasviskinkkua" ihan kuten isä aikoinaan paistoi oikeaa kinkkua. Siis mikä vitun kasviskinkku? Jos se on leivottu jostain helvetin soijajauhoista niin eihän se mikään kinkku ole vaan joku kakku tai torttu ennemminkin! Jos te helvetin ituhipit ette halua syödä lihaa niin älkää häväiskö possunpersettä kutsumalla jotain soijakakkujanne kinkuksi! Asia on vakava!
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Ai että sitten tänään vitutti lukea NYT-liitteestä jonkun ituhipin hekumointia siitä kuinka hän paistelee "kasviskinkkua" ihan kuten isä aikoinaan paistoi oikeaa kinkkua. Siis mikä vitun kasviskinkku? Jos se on leivottu jostain helvetin soijajauhoista niin eihän se mikään kinkku ole vaan joku kakku tai torttu ennemminkin! Jos te helvetin ituhipit ette halua syödä lihaa niin älkää häväiskö possunpersettä kutsumalla jotain soijakakkujanne kinkuksi! Asia on vakava!

Sehän on vain kinkunystävien heikkoutta jos selkäranka ei kestä sitä, että jotain "kasvismöykkyä" kutsutaan kinkuksi. Maistamatta tätä "kakkua" on paha tuomitakaan sitä, tosin siihen nyt ei paljoa tarvita, että ruoka on kinkkua parempaa - mutta onko sitten "soijakikku" niin hyvä, vaikea sanoa. Ollapa ituhippi ystävänä, niin kenties pääsisin sellaista "herkkua" maistelemaan.

vlad.
 

Schwalbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Koska kerrostaloasuntomme sähköuunin koko aiheuttaa tiettyjä rajoituksia tämän hienon perinneruoan valmistukseen, olen päätynyt seuraavaan ratkaisuun: Kaksi n. kuusikiloista kinkkua paistetaan peräjälkeen. Se lienee peräti ekologistakin. Nelihenkiselle perheelle tuo on mielestäni sopiva määrä; tosin aattona tulee vielä pari naamaria siihen siivestämään, joten toivottavasti sikaa on loppupeleissä riittämiin.

Muutoin olen sitä mieltä, että haluan joulukinkkuni kuten naiseni: Suurena, halpana ja tanskalaisena.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Sehän on vain kinkunystävien heikkoutta jos selkäranka ei kestä sitä, että jotain "kasvismöykkyä" kutsutaan kinkuksi.

Tuskin tuollaisesta virheellisestä termistä kenenkään selkäranka napsahtaa poikki. Ymmärrän kyllä -OO-:n avautumisen tuosta asiasta.

Itse olen soijatuotoksia syönyt ja on kyllä ihan hyvää settiä. Kuitenkin melko erilaista kuin liha itsesään. Jonkinlaisena korvikkeena tuo voisi juuri mennä. Ja varsinkin silloin jos periaate hannaa lihatuotteita vastaan tai ei vain yksinkertaisesti pidä lihasta. Tuolloin ei kai soijatuotteita syödäkään sen vuoksi, että maku jäljittelee lihaa...

Tulipas tästä sekava teksti...
 

Pekkis

Jäsen
Kinkku meni tänä vuonna hieman kuivahkoksi. Vieritän syyn uudelle liedelle, jonkan uuni on näköjään kovemmassa tikissä, kun vanhassa romussa.

Jos olet vielä aktiivisena tällä foorumilla, niin annan sinulle vinkin, jolla vältyt kuivalta kinkulta.

Paas vuoraten se KOTIMAINEN kinkkusi ruiskuorella. Liha säilyy täten mehevänä, ja kuoresta tulee hyvä maku lihan pintaan. Ja se kuori kun on imenyt sitä ihraa siitä kinkun pinnasta, niin melko komian makuista ja rapsakkaa pureskeltavaa sekin. Toki tumman ja KOTIMAISEN oluen ryydittämänä.
 

Jotva

Jäsen
Hyviä neuvoja?

Pääsen (joudun) tänä vuonna paistamaan kinkun leivinuunissa eli tarkemmin määriteltynä takan yhteydessä olevassa puulämmitteisessä uunissa. Kyseinen leivinuuni lämpiää takkaa lämmitettäessä eli itse uunissa ei puita polteta. Nyt olen siis hukassa lämpötilojen ja paistoaikojen suhteen. Uunissa on onneksi lämpömittari, mutta silti homma arveluttaa.

Pitäisikö varmuuden vuoksi hommata kaksi kinkkua, toinen leivinuuniin ja toinen vanhaan malliin sähköuuniin (siinäkin vielä minulle uutena kiertoilmavaihtoehto, että menisi vaikeaksi)? Auttakaa nyt kaveria mäessä!
 

koo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Auttakaa nyt kaveria mäessä!
Jos ymmärsin uunisi toiminnan oikein niin ensin sun pitää saada se uuni jonne kinkun laitat noin 200 asteiseksi. Tuossa lämmössä kinkku voisi olla puoli tuntia mutta sitten lämmön pitäisi laskea 100-120 asteeseen. Kai tuo lämpötilan lasku sillä onnistuu kun lopetat lisäilemästä puita takkaan, ehkä jo silloin kun laitat kinkkusi uuniin. Siihen asti kun kinkkusi on valmis, (sisälämpötila 70 astetta) uunissasi pitäisi pysyä tuo noin 100 astetta. Tuohon kuluva aika riippuu kinkun koosta.
Eli onnistuu kun tarkkailet sekä uunin että kinkun lämpömittaria ja säätelet poltettavien puiden määrää.

Terveisin koo
 

Jotva

Jäsen
Jos ymmärsin uunisi toiminnan oikein niin ensin sun pitää saada se uuni jonne kinkun laitat noin 200 asteiseksi. Tuossa lämmössä kinkku voisi olla puoli tuntia mutta sitten lämmön pitäisi laskea 100-120 asteeseen.

Olisiko ideaa siinä, jos ensin paistaisi sähköuunissa sen puolisen tuntia 200 asteessa ja sitten siirtäisi leivinuuniin pienemmälle lämmölle? Tuo takan lämpötilan laskeminen ihan hetkessä ei taida onnistua. Ja muutenkin taitaa vaatia vielä tänä viikonloppuna etukäteen pientä harjoittelua, että oppii nuo lämmönsäätelyt ja viiveet. Sinänsä hyvin tuntuu takka pitävän lämmön, kun saa sen lämmitettyä, varaava takka kun on.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Sehän on vain kinkunystävien heikkoutta jos selkäranka ei kestä sitä, että jotain "kasvismöykkyä" kutsutaan kinkuksi. Maistamatta tätä "kakkua" on paha tuomitakaan sitä, tosin siihen nyt ei paljoa tarvita, että ruoka on kinkkua parempaa - mutta onko sitten "soijakikku" niin hyvä, vaikea sanoa. Ollapa ituhippi ystävänä, niin kenties pääsisin sellaista "herkkua" maistelemaan.

vlad.
Miksi ihmeessä kutsua jotain kasvismöykkyä lihaksi, kun ei lihamöykkyäkään kutsuta kasvikseksi?
Pääsen (joudun) tänä vuonna paistamaan kinkun leivinuunissa eli tarkemmin määriteltynä takan yhteydessä olevassa puulämmitteisessä uunissa. Kyseinen leivinuuni lämpiää takkaa lämmitettäessä eli itse uunissa ei puita polteta. Nyt olen siis hukassa lämpötilojen ja paistoaikojen suhteen. Uunissa on onneksi lämpömittari, mutta silti homma arveluttaa.

Pitäisikö varmuuden vuoksi hommata kaksi kinkkua, toinen leivinuuniin ja toinen vanhaan malliin sähköuuniin (siinäkin vielä minulle uutena kiertoilmavaihtoehto, että menisi vaikeaksi)? Auttakaa nyt kaveria mäessä!
On kutakuinkin rikollista kutsua noita varaavien takkojen päällä olevia lukkuja leivinuuneiksi. Antavat kyllä mukavan sisustuksellisen vaikutelman, mutta leivinuuneista ovat kaukana.
 

Nenna

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lopen Uupuneet Sohvaperunaurheilijat.
kinkunpaistoa leivinuunissa?

Kinkku ja leivinuuni on minulle jokavuotinen perinne, johon liittyy yksi erittäin käytännöllinen ja "paistamista" nopeuttava toimi: kinkku esikeitetään suuressa kattilassa (sipulia, musta- ja maustepippuria, laakerinlehti) ja siirretään loppusilausta varten leivinuunin jälkilämpöön muhimaan sinapin ja muiden hötöjen kera. Ei tule kinkusta kuivaa eikä tarvitse ruiskuoren kanssa taistella. Ennen keittämistä kinkkua on liotettu vahvassa suolavedessä mahdollisen veren poistamiseksi vuorokauden verran kylmässä tilassa (meillä sisä/ulkoeteinen, kaupungissa vaikka lasitettu parveke/kylmiö) ja sitten kinkku on huuhdeltu, jonka jälkeen se on valmis pataan muhimaan. Leivinuunissa kinkku viihtyy siis korkeintaan puoli tuntia, sillä se on keittämisen jäljiltä jo lähestulkoon kypsä.

Keittämiseen tarvisee noin 10-12 litran teräs/emalikattilan kinkun koon mukaan ja sitä kinkkua voi keittämisen aikana käännellä hieman (ja tökätä sen paistomittarin siihen kattilassa muhivaan kankkuun).

Varaavassa takkaleivinuunissa ei näet ole tarkoitus polttaa kovin montaa pesällistä kerralla, sillä kuten sanoit, uuni lämpiää tehokkaasti ja pysyy pitkään leivonnaisille sopivassa paistolämpötilassa. Kinkku on ns. jälkilämpöön soveltuva ja silloin esikypsytys on tarpeen.

Tietysti tämä on useimmille täysin epäortodoksinen tapa paistaa kinkkua, mutta käytännössä testattu ja kelvolliseksi havaittu.
 

Rike.K

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kissapedot
Ai että sitten tänään vitutti lukea NYT-liitteestä jonkun ituhipin hekumointia siitä kuinka hän paistelee "kasviskinkkua" ihan kuten isä aikoinaan paistoi oikeaa kinkkua. Siis mikä vitun kasviskinkku? Jos se on leivottu jostain helvetin soijajauhoista niin eihän se mikään kinkku ole vaan joku kakku tai torttu ennemminkin! Jos te helvetin ituhipit ette halua syödä lihaa niin älkää häväiskö possunpersettä kutsumalla jotain soijakakkujanne kinkuksi! Asia on vakava!

En nyt oikein ymmärrä tätä näkökantaa. Meidän perheessä syödään aika harvoin sianlihaa ja nyt kun paljastui tämä sikojen huono kohtelu, niin me päätettiin ettemme osta tänä jouluna sikaa. Ei tuo kinkku ole ikinä ollut mikään välttämättömyys meidän joulussa.

Katsoimme noita vaihtoehtoja kinkulle ja lopulta päädyimme kalkkunaan joulupöydämme komistukseksi. Olisimme ihan hyvin voineet valita tuon “kasviskinkunkin”, mutta kun siitä ei ollut kokemuksia, niin päädyimme kalkkunaan.
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
En nyt oikein ymmärrä tätä näkökantaa. Meidän perheessä syödään aika harvoin sianlihaa ja nyt kun paljastui tämä sikojen huono kohtelu, niin me päätettiin ettemme osta tänä jouluna sikaa. Ei tuo kinkku ole ikinä ollut mikään välttämättömyys meidän joulussa.

Katsoimme noita vaihtoehtoja kinkulle ja lopulta päädyimme kalkkunaan joulupöydämme komistukseksi. Olisimme ihan hyvin voineet valita tuon “kasviskinkunkin”, mutta kun siitä ei ollut kokemuksia, niin päädyimme kalkkunaan.
Kenties tekopyhintä, mitä olen pitkään aikaan kuullut.

Kalkkunoita varmasti siis kasvatetaan aina pelkällä rakkaudella ja tehotuotanto on täysin vieras käsite näiden eläinten kohdalla. Ruokapöytään päätyy siis ainoastaan iloisen elämän kalkkunoita.

Nukkukaa yönne rauhassa, olette tehneet todella vahvojen eettisten periaatteiden pohjalta valintanne.

Meillä paistetaan tuollainen vajaa kuusikiloinen kinkku. Ei ne sikojen eikä muidenkaan ruokapöytään tarkoitettujen eläinten olot parane siitä, jos joku muutama kinkku vuosittain jätettäisiin ostamatta. Itselleen sillä liikkeellä kyllä voi valehdella autuaan olon.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
En nyt oikein ymmärrä tätä näkökantaa.

Nimimerkki -OO- on vittuuntunut kun ituhippi kutsuu soijakakkua kinkuksi. Kinkku on vieläpä -OO-:lle pyhä asia.

Mitä et nyt ymmärtänyt tässä näkökannassa?
 

Rike.K

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kissapedot
Kenties tekopyhintä, mitä olen pitkään aikaan kuullut.

Kalkkunoita varmasti siis kasvatetaan aina pelkällä rakkaudella ja tehotuotanto on täysin vieras käsite näiden eläinten kohdalla. Ruokapöytään päätyy siis ainoastaan iloisen elämän kalkkunoita.

Nukkukaa yönne rauhassa, olette tehneet todella vahvojen eettisten periaatteiden pohjalta valintanne.

No huh huh! Kysymys oli nyt pelkästään tämän vuoden joulupöydän ateriasta, ei mistään sen suuremmasta eettisestä kannanotosta. Se että me nyt tänä jouluna päätimme luopua siasta, johtuu kyllä ihan mediaan tulleista kuvista ja sen jälkipelistä.

Tekopyhää ehkä, mutta ei me haettu mitään eettisesti täydellistä ratkaisua, vaan sitä mikä kaikkien mielestä tuntui oikealta. Meille kinkku ei ole mikään joulun kohokohta, joten kun näitä uutisia eläimien sairaasta kohtelusta alkoi tulemaan, niin teimme oman ratkaisun. Totta kai joulupöydässä pitää olla joku pääruokalaji ja tällä kertaa se on kalkkuna, vaikka ilmeisesti sekään ei ole “eettisesti” oikein.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
En nyt oikein ymmärrä tätä näkökantaa. Meidän perheessä syödään aika harvoin sianlihaa ja nyt kun paljastui tämä sikojen huono kohtelu, niin me päätettiin ettemme osta tänä jouluna sikaa. Ei tuo kinkku ole ikinä ollut mikään välttämättömyys meidän joulussa.
Olette valitettavasti kaikkein pahimpia eläinrääkkääjiä. Koska ette osta sitä kinkkua, niin juuri se teidän sikanne joutuu olemaan siellä huonossa kohtelussa edelleenkin kun vaihtoehtona olisi ollut mukava peti keskellä joulupöytäänne.

Olitko muuten käymässä eduskunnassa tossa yhtenä päivänä?
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Totta kai joulupöydässä pitää olla joku pääruokalaji ja tällä kertaa se on kalkkuna, vaikka ilmeisesti sekään ei ole “eettisesti” oikein.

No eihän se ole. Teidän perhe ei ole koskaan kuullut vaikka lehmien huonosta kohtelusta? Joka vuosi noita uutisia tulee eri eläimistä, syitä on erilaisia. Avioero ja alkoholismi esimerkiksi milloin viljelijät uupuvat samalla tavalla kuin kaupunkilaiset kvartaaleissaan.

Jos te voitte nauramatta omalle hienolle päätöksellenne syödä jouluateriaa tällä tavalla kuvien johdosta, niin senkuin vaan.
 

Koira

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tänä vuonna tekisi mieli testata jotain uutta kuorrutusta... Kellään hyvää reseptiä esim. Hunaja/sinappi tai siirappi/sinappi pohjaisiin kuorrutuksiin? Antaisiko jo tässäkin ketjussa mainittu worchester -kastike jotain uutta terää?

Kukaan testaillut korppujauhon sekaan hapankorppu murskaa?

PS. Ymmärtääkö joku neilikat kuorrutuksessa? Vtu mänin ja toissa jouluna purasin yhden kun ahneuksissani en putsannut pois, ja sen jälkeen ei ole meitin kinkussa neilikoita ollut. Onko se vaan koriste ja jos on niin miksi vitussa? Emmä tajuu, alan dokaan. prkl.
 

sunnuntai

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Newcastle united
Mie en oo ikinä ymmärtänyt noitten kuorrutusten päälle, pilata ny kinkku joillain hilavitkuttimilla.

On muuten jotain käsittämättömän hyvää.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös