Joulukinkku

  • 199 066
  • 888

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Kinkuista kun on puhetta niin kyllä mä pidän erittäin tärkeänä myös sinappia. Kyllähän siihen kinkun siivuun on saatava sutaisu itse tehtyä joulusinappia. Mitäs jengi on mieltä...meneekö kaupan valmistuote vai vaatiiko omatekemää?
 

greatLeo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Spurs
Kinkuista kun on puhetta niin kyllä mä pidän erittäin tärkeänä myös sinappia. Kyllähän siihen kinkun siivuun on saatava sutaisu itse tehtyä joulusinappia. Mitäs jengi on mieltä...meneekö kaupan valmistuote vai vaatiiko omatekemää?

Jep, kinkku ilman sinappia on aika vaisu esitys. Aiemmin perinteinen turkulainen oli kova sana, mutta ruotsalaistumisen jälkeen Aura on ottanut sen paikan. Aura on muuten varsin mainio olutkin, mutta se ei kuulu tähän ketjuun. Ranskalainen Dijon-sinappi, ihan se perusversio, on hyvä toinen sinappi maistelua varten. Aika tulinen sinappi on siis kyseessä, joten ihan pelkästään sillä ei voi kinkkua ajatella syövänsä.
 

maniakos

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jep, kinkku ilman sinappia on aika vaisu esitys. Aiemmin perinteinen turkulainen oli kova sana, mutta ruotsalaistumisen jälkeen Aura on ottanut sen paikan. Aura on muuten varsin mainio olutkin, mutta se ei kuulu tähän ketjuun. Ranskalainen Dijon-sinappi, ihan se perusversio, on hyvä toinen sinappi maistelua varten. Aika tulinen sinappi on siis kyseessä, joten ihan pelkästään sillä ei voi kinkkua ajatella syövänsä.

Mielestäni Dijon-sinappi ei sovellu kinkulle laisinkaan. Kinkun kuorrutukseen sitä voi käyttää osana, mutta en kyllä suoraan kinkun päälle tule Dijon-sinappia tunkemaan. Joskus erehdyin tuotakin Dijon-sinappia testaamaan laittamalla sitä suoraan kinkun päälle, mutta se kyllä pilasi kinkun maun. Perinteiset Turun sinappi ja Aura-sinappi ovat hyviä, mutta koska itse en ole sinapin tekemiseen perehtynyt, tulee pöydästä löytymään mahdollisesti pientuottajien valmistamia sinappeja. Konjakkisinappi on aika hyväksi havaittu ja pitää luultavasti ostaa sitä tänäkin vuonna.
Makukysymyksiähän nuo tietenkin ovat, joten ei parane alkaa väittelemään.

Kyllä tässä alkaa jo vähän tehdä mieli päästä kinkun pariin, mutta vielä on monta päivää kärvisteltävänä. En tiedä muiden jouluruoka tottumuksista, mutta meikäläiselle karjalanpiirakat ovat ihan "must" tavaraa kinkun kanssa, ja päälle reilusti sinappia. Myöhemmin piirakat maistuu myös esim. aurajuusto+kylmäsavulohi yhdistelmällä.
 

koo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Olisiko ideaa siinä, jos ensin paistaisi sähköuunissa sen puolisen tuntia 200 asteessa ja sitten siirtäisi leivinuuniin pienemmälle lämmölle? Tuo takan lämpötilan laskeminen ihan hetkessä ei taida onnistua. Ja muutenkin taitaa vaatia vielä tänä viikonloppuna etukäteen pientä harjoittelua, että oppii nuo lämmönsäätelyt ja viiveet. Sinänsä hyvin tuntuu takka pitävän lämmön, kun saa sen lämmitettyä, varaava takka kun on.
Yön yli mietittyäni ymmärsin minkälaisesta takasta sinulla on kysymys ja tarkennan ohjeitani sillä tuollaisissa systeemeissä paisto onnistuu kyllä.
Alkulämpö sähköuunista on yksi mahdollisuus mutta miksi et samalla vaivalla opettelisi tuota koko systeemiä "leivinuunillasi".
Vaikka en (todistettavasti) ole takkatieteiden expertti niin luulisi tuon sinun uunisi lämpöä pystyvän säätelemään puiden määrällä ja tarvittaessa paistouunin luukun kautta. Eli, ensin kunnon lämmöt uuniin ja sitten vaan pieniä tunnelmatulia kunnes puiden polttamisen voi lopettaa kokonaan ja antaa kinkun paistua.
Sitä en kylläkään tiedä milloin tuossa systeemissä kannattaa laittaa pellit kiinni mutta luulisin, että pienellä viiveellä verrattuna siihen milloin ilman paistamuksia, lämmitystarkoituksessa, pellit kiinni laitetaan.
Kinkun sisään työnnettävä paistolämpömittari olisi hyvä olla sellainen jota pystyt seuraamaan helposti ja vähäisellä paistouunin luukun availulla.

Terveisin koo
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Mitäs jengi on mieltä...meneekö kaupan valmistuote vai vaatiiko omatekemää?
Makukysymyksiähän nämä ovat, joten oikeaa vastausta ei taida olla olemassakaan.

On tullut käytettyä sekä omavalmistetta että kotisinappia. Eipä niissä ole ollut juurikaan eroja, ja molemmat kyllä maistuvat kinkun päällä. Tosin se pitää mainita, että käyttämäni omavalmiste on varsin lähellä tuota kaupan tavaraa kaikilta ominaisuuksiltaan.

Itse kinkun suhteen on aavistuksen jännittynyt tunnelma edessä, koska tuli tilattua kinkku eri paikasta, josta sen olen tilannut jo vuosia. Ihan vaihtelun vuoksi tuo muutos haluttiin tehdä, vaikka entisessä ei mitään valittamista ollutkaan.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Kinkuista kun on puhetta niin kyllä mä pidän erittäin tärkeänä myös sinappia. Kyllähän siihen kinkun siivuun on saatava sutaisu itse tehtyä joulusinappia. Mitäs jengi on mieltä...meneekö kaupan valmistuote vai vaatiiko omatekemää?
Kinkun kanssa syötävän sinapin kanssa olen hyvinkin tarkka, siihen kelpaa ainoastaan itsetehty sinappi. Kinkun kuorrutuksen suhteen en ole ollut niinkään tarkka, siihen olen yleensä laittanut jotain Turun sinappia tai muuta kaupan moskaa.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Mun suuhun turun-/aurasinappi ei sovi kinkun kyljessä. Pidän kotisinapin tyylisiä sinappeja parempina. Tätini tekee myös hyvin kinkun kanssa sopivaa sinappia. Auran sinappi onkin sitten erinomaista grillimakkaran kanssa.
 

J.Petke

Jäsen
Mun suuhun turun-/aurasinappi ei sovi kinkun kyljessä. Pidän kotisinapin tyylisiä sinappeja parempina. Tätini tekee myös hyvin kinkun kanssa sopivaa sinappia. Auran sinappi onkin sitten erinomaista grillimakkaran kanssa.

Päätin tänä jouluna tehdä ensimmäisen kerran itse sinappia. Työkaveri on parina jouluna tuonut purkillisen joka on mennyt alle viikossa. Nyt hän antoi ohjeen jonka aioin testata huomenna. Tuo sinappi sopii taatusti melkein minkä vaan tuotteen kanssa jonka kanssa sinappia nyt on pruukattu käyttämään. Makeahkoa mutta tulista. Raportoin vaiheet myöhemmin.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Mitäs jengi on mieltä...meneekö kaupan valmistuote vai vaatiiko omatekemää?

Omatekemiä olen kokeillut, mutta eivät ne oikein ole olleet kinkkusinappeja. Tuollainen makea/tulinen, jota olen tehnyt grillimakkaran kanssa käytettäväksi, ei kinkun kanssa oikein sovi jostain syystä.

Nykyään en oikeastaan käytä muuta sinappia kuin Viron Felixin tuotetta. Tuo on näihin Turun/Auran yms. tulisiin sinappeihin verrattuna ihan eri tulisuusluokassa.

Muutenkin tulee Eestin Herkusta haettua yhtä ja toista joulupöytään, kuten leipää, juustoa ja savustettua possunkylkeä.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Muutenkin tulee Eestin Herkusta haettua yhtä ja toista joulupöytään, kuten leipää, juustoa ja savustettua possunkylkeä.

Kiitos muistutuksesta. Kangea on usein ollut, mutta ei koskaan kinkun kanssa. Mahtava tuote, mikähän markkinointipäätös siinä on, että Suomessa ei tuota herkkua myydä? Onhan se vahvaa, mutta chilikin on nykyään muodissa.
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Dee joutui ottamaan olosuhteiden pakosta varaslähdön ja kinkendahl on kypsytellyt itseään jo 4,5 tuntia. Sulaminen tapahtui ennakoitua nopeammin ja muutenkin huominen on niin yhtä vittua, että ei jaksa enää aatonvastaista yötä pöhkiä sianperseen parissa.

Helsingin Kauppiailta jälleen kinkun ostin ja rontti 11 kiloa löytyy painoa. Piti ostaa kunnon jööti, kun tulee molempien vanhemmat aattona syömään ja rääppiäisetkin on tulossa. Sitten vielä loppuvaiheessa raavin kappaleita paistinperunoiden lisukkeeksi ja tietysti hernekeiton, jonne isken aina koko luun lillumaan ja loput pläskit sinne muhimaan, komiaa!

Kyllä meikäläiselle kinkku on se joulun A ja O. Hunnun tekeminen on pyhä asia ja olenkin kehitellyt melkoisen reseptin, ainakin viime vuonna toimi kuin Ahtisaaren tekonivel...
 

ditrim

Jäsen
10 kilon kinkku otettiin pakkasesta jääkaappiin lauantai-iltana ja eilen aamupäivästä otin sen sen huoneenlämpöön. Paistomittarin lukemat alkavat vasta 50 asteesta joten en pääse testaamaan kinkun sisälämpötilaa. Jokohan sen uskaltaisi laittaa uuniin?
 

Rixa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kolmen kilon kinkku menee illalla uuniin. Samaten illalla tulee tehtyä sinappi. Kun omatekoisen sinapin makuun on päässy avot sitä kaipaa jos sitä ei ole :)
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Möllykkä on nyt uunissa ja pakko myöntää, että vähän jännittää. Ensimmäistä kertaa kinkkua paistamassa.

Kahtellaan mitä tulee.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
9-kiloinen porsaanperse menee pätsiin iltasella. Hitaasti kypsyttelemällä hyvä tulee.
 

verikuut

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suonen Veto
Tuossa yhdentoista aikoihin otettiin jo kinkku uunista, 10 kilon mötikkä pitäisi kolmeen pekkaan* pyhien aikana tuhota niin pakko oli ottaa pientä varaslähtöä. On se vaan niin mahdottoman hyvää.

*Termillä "pekka" tarkoitetaan tässä yhteydessä miespuolista henkilöä yleisesti.
 

Nakkikastike

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Mikko Pukka & Valencia CF
En ole koskaan ollut Joulukinkun ystävä mutta tänä vuonna olen kyllä yhden siivun erehtynyt sitä syömään :) Itseasiassa se oli ihan hyvääkin mutta asiaan vaikutti todennäköisesti esimieheni salaisella reseptillä valmistettu sinappi mikä oli aivan helvetin hyvänmakuista.

Itse en ole koskaan pitänyt jouluruoasta ja kun huomenna menen safkat ostamaan niin todennäköisesti ostoskorista ei löydy mitään jouluun liittyvää.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Itse olen tottunut kinkkuun. Eniten pidän aavistuksen ylikypsästä mureasta kinkusta. Nykyään on pöydässä vielä kalkkunaakin, kun emäntä ei syö punaista lihaa. Sen takia on tullut ostettua aina pienempi kinkku. Viime vuonna hokasin kompensoida poron paistilla, ja tänä vuonna on kinkkua, hirveä ja kalkkunaa. Lisäksi tietenkin normaalit laatikot. Lanttulooran jaksan vielä tehdä itse. Jouluna pitää syödä hyvin. Se on kai vanhimpia suomalaisia perinteitä jo pakanalliselta ajalta. Tästä pidetään kiinni.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Möllykkä on nyt uunissa ja pakko myöntää, että vähän jännittää. Ensimmäistä kertaa kinkkua paistamassa.

Kahtellaan mitä tulee.

Turhaan jännität, ei se oikeasti mitään rakettitiedettä ole. Pidät vaan huolen ettet sammu kesken paistamisen. Ekan kerran jälkeen tämänkin asian suhteen syntyy varsinainen himo, josta ei pääse irti vanhoilla päivilläkään. Lycka till!
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
4,5 kilon kilon juhlakinkku sai joulupöytään kaverikseen kaksi kilon panoista kalkkunarullaa. Proteiinit on turvattu. 800 gramman kylmäsavulohifileen hain myös tänään.
 

Tykki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Kolmen kilon kinkku menee illalla uuniin.
Jos ei mitään aivan pakottavaa tarvetta ole, niin minusta näitä pikkukinkkuja ei tarvitse illalla alkaa paistamaan. Ehtivät hyvin aatto-aamunakin. Näin aion ainakin menetellä oman 5,7 kiloisen kanssa.
 

Paul Kemp

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Beatles 1965-1970
Täälläkin suunnassa isäntä on valitettavasti iskenyt uuniin perinteisen about 6 kilon satsin stressaantunutta ja tympeän makuista sianlihaa. Varovaiset toiveet kinkun korvaamisesta kokonaan kalalla tai peräti kalkkunalla eivät jakeluun mene ja tuota ankeaa possua varmaan riittää taas loppiaiseen saakka.

Onneksi joulu on vain kerran vuodessa.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ensimmäinen possuton joulu ihan kokeilumielessä. Possun virkaa tekevät lapinlahtelainen kalkkuna, joka todennäköisesti vittuilee ruokapöydässä ja työkaverin ampuma peura, jossa myöskin on ihan varmasti jokin jäynä piilotettuna. Saapa nähdä selviääkö noilla eväillä joulusta...
 

tiuke

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Ensimmäinen kinkkuateria kaikkine lisukkeineen on takana ja olihan perskeles taas hyvää. Vuosi tätä taas on odotettu. Kyllähän jouluateria hyvässä seurassa on parasta joulussa ja onneksi tänä vuonna on vihdoin jätetty kaikki muu hössötys käytännössä kokonaan pois. Syödään ja vietetään aikaa hyvässä seurassa.
 
Jos ei mitään aivan pakottavaa tarvetta ole, niin minusta näitä pikkukinkkuja ei tarvitse illalla alkaa paistamaan. Ehtivät hyvin aatto-aamunakin. Näin aion ainakin menetellä oman 5,7 kiloisen kanssa.

Itse otin oman 5-kiloiseni juuri keittiön työtasolle ottamaan alkulämpöä. Varmaan ehtisi aamupäivälläkin uunittamaan, mutta koska ko. vempeleeseen on muutenkin hiukan tunkua, niin sika saa viettää siellä yönsä. Aamulla saa sitten herätä kinkun tuoksuun.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös