Edellisen kerran oli tullut sienestettyä vanhempien ja isovanhempien seurassa joskus 25-30 vuotta sitten, ja silloin pikkupoikana pidinkin hommasta kovasti. Sitten se vain jäi jostain syystä. Asiaan ehkä vaikutti se, että asustelin pitkään kaupungissa. Ja se, että olen vanhemmiltani saanut vuosittain kuivattuja suppilovahveroita. Tänä vuonna kuitenkin tuli itsellekin innostus, ja nyt kun avovaimon työn takia asustellaan väliaikaisesti kahta asuntoa, päästään hyvin fillarilla koluamaan kahden eri seudun metsiä. Täällä vakituisella asuinpaikallamme Tampereen läheisyys vaikuttaa siihen, että ainakin nuo hyvien kulkuyhteyksien päässä olevat metsät on melko hyvin tyhjennetty, mutta kyllä sieltä jotain löytyy. Tuolla kakkoskämpällä ei tuota rasitetta ole, ja sienikori täyttyy helposti hetkessä.
Sieniä tunnen jotenkin. Kerään vain niitä, joissa ei ole erehtymisen vaaraa. Tai jos on, niin lopputulemana on vain aterian meneminen "mielenkiintoiseksi", kuten kombinaatioilla herkkutatti/sappitatti ja lampaankääpä/typäskääpä.
Nyt alkaneen harrastuksen aikana koriin on kertynyt neljää eri lajia. Kantarelleja, herkkutatteja, lampaankääpiä ja vaaleaorakkaita. Sieniä olen paistanut pannulla sekä myös pakastanut. Lampaankäävistä tein pihvejä. Hyvää tuli.
Rouskuja ja haperoita tuntuu olevan metsissä paljon. Ne olen kuitenkin jättänyt väliin. Haperoiden osalta lajimääritys tuntuu vaikealta, ja rouskuja en ole jaksanut keräillä, sillä jotenkin minulla on se käsitys, että ne eivät oikein toimi kastikkeissa tai paistettuna (ryöppäyksen jälkeen toki). Voin olla väärässäkin.
Vahverot ovat hienoja sieniä. Suppilovahverokautta odotan jo innolla. Vielä kun löytäisi jostain mustaa torvisientä. Se oli lapsena ehdoton suosikkini. Sitä löytyi joinain vuosina kotiseudultani ämpäritolkulla, mutta sitten tuo metsä hakattiin...
Olen miettinyt sienikuivurin hankkimista. Tekeekö tuollaisilla muutaman kympin laitteilla mitään? Esim. Clas Ohlson myy kuivuria muistaakseni noin 40€:n hintaan.