Joukoissamme lymyävät sienestäjät?

  • 48 594
  • 449

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Kiitokset. Jossain kuivausohjeessa neuvottiin käyttämään saunan jälkilämpöä, mikä minua oudoksutti. Kostea ilma kun taitaa olla aika huono idea kuivauksen kannalta. Ja jälkilämmöissä keli on juurikin sellainen. Keittiön huoneilma voisi olla ihan hyvä ratkaisu, ainakin jos on itse parin päivän reissulla. Silloin ei kosteus nouse asunnossa minkään itse aiheutetun syyn (suihkussa käynti, pyykin pesu) takia.
Kyllä ne saunassa kuivuu, jos ilmanvaihto vaan pelaa. Sellainen varoituksen sana, saunan paneelit ja lauteet on varsin alttiita imaisemaan hajuja. Huonolla ilmanvaihdolla kuivuu hitaasti ja jää kyllä hajut kaupantekijäisiksi.

Itse taidan kokeilla kuitenkin alkuun tuolla kiertoilmauunilla kuivausta, kun sopivia sieniä löytyy. Kanttarellit ja orakkaat eivät tähän oikein sovi, mutta suppilovahverot ovat ainakin oikein passeleita.
Oon kuivannut kanttarelleja ja orakkaita. Kanttarellit sopivat vallan mainiosti. Orakkaatkin kuivuvat hyvin, mutta maku voimistuu kuivatessa todella paljon. Hieman myös kitkeröityy, joten parempaa tuoreeltaan.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Oon kuivannut kanttarelleja ja orakkaita. Kanttarellit sopivat vallan mainiosti. Orakkaatkin kuivuvat hyvin, mutta maku voimistuu kuivatessa todella paljon. Hieman myös kitkeröityy, joten parempaa tuoreeltaan.

Kerrotko vielä omia kokemuksiasi kantarellien (kielitoimiston mukaan tuo on sallittu kirjoittaa yhdellä tai kahdella t:llä) kuivaamisesta? Sienikirjoissa ja muissa ohjeissa yleensä sanotaan, että kantarellit eivät sopisi kuivattavaksi, vaan sitkistyisivät ja tulisivat karvaammiksi. Samaan hengenvetoon kirjoissa kuitenkin todetaan, että jotkut ovat asiasta toista mieltä, ja kuivaavat kantarelleja. Yhtenä käyttökohteena mainitaan kuivatuista kantarelleista tehty jauhe, jota voidaan käyttää mausteena esim. lihamurekkeissa ja keitoissa.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Kerrotko vielä omia kokemuksiasi kantarellien (kielitoimiston mukaan tuo on sallittu kirjoittaa yhdellä tai kahdella t:llä) kuivaamisesta? Sienikirjoissa ja muissa ohjeissa yleensä sanotaan, että kantarellit eivät sopisi kuivattavaksi, vaan sitkistyisivät ja tulisivat karvaammiksi. Samaan hengenvetoon kirjoissa kuitenkin todetaan, että jotkut ovat asiasta toista mieltä, ja kuivaavat kantarelleja. Yhtenä käyttökohteena mainitaan kuivatuista kantarelleista tehty jauhe, jota voidaan käyttää mausteena esim. lihamurekkeissa ja keitoissa.
Mä oon repinyt ohkaisiksi suikaleiksi syiden mukaan. Eniten käytänkin kaikenlaisiin kastikkeisiin ja pataruokiin. Sienikeitossa kyllä huomaa, että koostumus ja maku kyllä hiukan muuttuu. Huikan kuivaa sientä kouraan ja siinä hieroo murskaksi. En ole sen kummemmin jauhanut millään. Sitkistymiseen vaikuttaa paljon juuri kuivaus. Vähänkin liian kovassa lämmössä alkaa kypsymään ja hikoilemaan kosteutta, jonka jälkeen ne eivät kokatessa ime enää oikein nestettä. Kokemuksen perusteella sen parempi lopputulos mitä ohkaisemmaksi jaksaa repiä.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Mausteeksi jauhettavista sienistä täytyy nostaa esiin kuusilahokka. Erittäin töpäkkäarominen (metsäinen) sieni joka soveltuu hyvin ohuen koostumuksensa takia täydellisesti kuivattavaksi. Normaalikäyttöön poimitaan pelkät lakit (jalka on sitkeä/puiseva), mutta jauhatukseen voi pistää mielestäni surutta koko sienen. Kokonaisia olen murskannut huhmareella, pelkät lakit menevät kyllä pieneksi säläksi kämmenienkin välissä. Lahokka on vielä siitä mukava sieni että ainoita mitä voi löytää myös kevättalvella olosuhteiden ollessa otolliset, kasvaa todella suurina ryppäinä kuusenkannoilla (kyseessä siis nimensämukaisesti lahottajasieni) ja loppupeleissä helppo tunnistaa myrkkysienistä (syömäkelvottomat ja lievästi myrkyllisetkin lahokat kasvavat lehtipuiden kannoissa eikä tämä esim. kuusen kannoissa kasvavaa myrkkynääpikkää muistuta lainkaan), varovaisuutta tulee toki käyttää uusiin sieniin tutustuttaessa ja mieluiten mukaan tunnistamaan kaveri kuka noita on aiemmin kerännyt.
 

Useful Idiot

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Onko jollain "oikealla" sienestäjällä kokemuksia/ideoita Rusko-orakkaasta? Löytyi kyseistä lajia ämpärillinen tuolta talon viereisestä metsästä. Itse olen vielä ihan noviisi tässä skenessä, mutta koukutus on kova. Hienoa puuhaa, vielä kun tulisi tietotaitoa.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Onko jollain "oikealla" sienestäjällä kokemuksia/ideoita Rusko-orakkaasta? Löytyi kyseistä lajia ämpärillinen tuolta talon viereisestä metsästä. Itse olen vielä ihan noviisi tässä skenessä, mutta koukutus on kova. Hienoa puuhaa, vielä kun tulisi tietotaitoa.
Mitäs ideaa tarvitset? Muistelisin että käytetään samoin kuin vaaleaorakasta, eli pannulla vesien poisto sienipaloista ja sitten soosiin/muhennokseen/munakkaaseen/piiraaseen (tai mihin tahansa muuhunkin). Orakkaissa on muuten (tattien tavoin) melko roimasti sienisokeria ja voivat näin ollen aiheuttaa herkkävatsaisille esim. mahakipua. Ei myöskään suositella syömään kovin montaa kertaa viikossa tuosta vatsaärsytyksestä johtuen (jos nyt sellaisesta sattuu kärsimään). Itse kyllä tykkään orakkaista, melko lihaisia sieniä ja saa kasvaa verrattain isoksi ennen pilaantumista (kitkeröitymistä).
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
Sienien kuivaamiseen olen käyttänyt sähkölieden uunin kiertoilmatoimintoa, kuten @Sistis. Lämmöt minimiin ja uunin luukkuun puukauha tms. este, ettei luukku mene kokonaan kiinni. Pari pellillistä olen kuivattanut kerralla. Tarkimpana pitää olla ettei lämpötila nouse uunissa liian korkealle ja luukku on riittävästi raollaan - kuten @Vesuri sanoi, tulee sienistä helposti nahkean sitkeitä, jos kuivausteho on liian voimakas. Kuivaan näin toki vain mustatorvisienet, kanttarellit ja suppilovahverot (revitty suikaleiksi), joten en osaa sanoa miten kuivaustapa toimii "lihaisempien" sienien osalta.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Itse olen kuivannut hyvällä menestyksellä myös tatteja kiertoilmauunissa. Tattien täytyy toki olla sen verran terhakassa kunnossa että ne pystyy viipaloimaan läpikuultaviksi suikaleiksi. Vaaleat pillistöt olen kuivannut, mutta tummentuneet irroittanut tateista ennen kuivausta.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Kantarellia ei kyllä edelleenkään kannata kuivata, sillä rakenne kärsii rajusti. Suppilovahvero sen sijaan soveltuu vahveroista kuivattavaksi. Uuneja kuivatukseen ei tarvitse jos on vain tilaa, sillä kuivavat kyllä normaalin huoneen kosteuden vallitessa huoneenlämmössä, paperin päällä. Aiempaan keskusteluun kuivureista on sanottava, että niitä on todella monen tasoisia ja hinta-laatu tuppaa korreloimaan. Sedonan kuivurin kun hankitte, kuivuu vaikka mikä lajike hyvin. Ja saunaa jos käyttää, _ei missään tapauksessa_ lämpöjä, ei edes jälkilämpöjä vaan huoneenlämpöisenä.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onko jollain "oikealla" sienestäjällä kokemuksia/ideoita Rusko-orakkaasta? Löytyi kyseistä lajia ämpärillinen tuolta talon viereisestä metsästä. Itse olen vielä ihan noviisi tässä skenessä, mutta koukutus on kova. Hienoa puuhaa, vielä kun tulisi tietotaitoa.

No minä olen vasta-alkaja, mutta hyväksi sieneksi olen tuon jo todennut. Yksi päivä pienellä metsäretkellä löytyi korin pohjalle jokunen kantarelli sekä suunnilleen sama määrä rusko-orakkaita. Paistoin nuo pannulla, heitin sekaan tuorejuustoa ja pienen tilkan maitoa (kermaa ei ollut, enkä viitsinyt sitä lähteä hakemaan). Lisäksi maustoin nuo perinteisesti suolalla ja pippurilla. Sitten heitin nuo leivälle, juustoa päälle, ja satsi uuniin. Hyvää.

Monikäyttöinen sieni. Käytetään kuin vaaleaa veljeään. Ei oikein kai sovi kuivaukseen.

edit: Piti kirjoittaa, ettei sovi kuivattavaksi, ja kirjoitinkin pakastettavaksi...
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
Kantarellia ei kyllä edelleenkään kannata kuivata, sillä rakenne kärsii rajusti.
Millä tavoin käytät kant(t)arelleja?

En itse vaadi kuivalta kanttarellilta "hyvää" rakennetta. Käyttökohteet ovat sellaisia, joissa sienet eivät ole pääosassa, vaan lisukkeina (kuten keitot ja pizzat). Pakastaminen olisi kai kanttarelleille rakenteen kannalta paras säilytystapa, mutta lyhyt säilyvyys ja kylmätilan puute tulevat vastaan. Martta-tuttu puhui pakastetun kanttarellin kestävän vain vuoden, mutta liekö tässä arviossa marttahifistelyä mukana?
 

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
Martta-tuttu puhui pakastetun kanttarellin kestävän vain vuoden, mutta liekö tässä arviossa marttahifistelyä mukana?

Meillä syödään talvella pakastimesta kesällä poimitut kantarellit ja seuraavana kesänä poimitaan taas talveksi uusia kantarelleja pakastin pullolleen.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Millä tavoin käytät kant(t)arelleja?

En itse vaadi kuivalta kanttarellilta "hyvää" rakennetta. Käyttökohteet ovat sellaisia, joissa sienet eivät ole pääosassa, vaan lisukkeina (kuten keitot ja pizzat). Pakastaminen olisi kai kanttarelleille rakenteen kannalta paras säilytystapa, mutta lyhyt säilyvyys ja kylmätilan puute tulevat vastaan. Martta-tuttu puhui pakastetun kanttarellin kestävän vain vuoden, mutta liekö tässä arviossa marttahifistelyä mukana?

Yleissieninä, eli ihan kaikin tavoin. Keittoon voi tietty laittaa mitä vaan, mutta kastikkeissa jne. kuivattu kantarelli on vähän sitkas. Pakasteena säilyy rakenne hyvänä mihin käyttöön tahansa. Kyllä ne pakkasessa yli vuoden säilyvät, mutta maku alkaa kärsiä jossain kohtaa.
 

Flameberg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Joku joskus väitti jossain, että kantarelleja säilöttäessä jonkin sortin optimilopputulos tulis pakastamalla ne kypsentämättöminä ja kylmässä vedessä. Mene ja tiedä tällaisesta hifistelystä, mulla ei ole tila antanut kokeilulle myöten. Tänä sesonkina on kyllä semmonen runsaudenpula, että kantarellit on tullut syötyä tuoreeltaan ja säilöttyä kaikki muu. Taas sai hoksottimia mökillä kalibroida ihan hiessä, kun samassa metsässä samaan vuoden- ja kellonaikaan rehotti niin kantarellia, suppista, mustatorvisientä, herkkutattia kuin kaikenlaista muutakin. Orakkaat, rouskut, haperot ja ja alemman tähtiluokituksen tatit jäi tällä kertaa metsään, kun ei enää rahkeet riittäneet. Kuohuttavaa!
 

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
Pihallemme ilmestyi hetkessä isoja sieniä joita sieniperheestämme kukaan ei ole aiemmin nähnyt. Mitähän oheisen kuvan sienet mahtaa olla?
 

Liitteet

  • 20160825_105047.jpg
    20160825_105047.jpg
    830,9 KB · kertaa luettu: 472

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Pihallemme ilmestyi hetkessä isoja sieniä joita sieniperheestämme kukaan ei ole aiemmin nähnyt. Mitähän oheisen kuvan sienet mahtaa olla?
Mesisieni tulisi ensimmäisenä mieleen mutta hankala kuvasta sanoa pelkästään.

edit. Eikä kannata ihmetellä vaikkeivät kasvakaan kannolla, maan sisällä riittämiin kuolevaa puuainesta ja olen nähnyt noita rykelmissä nurmikolla useinkin. Voi olla myös joku helokka, niissä kanssa suomuinen pinta ja kellertävä väritys (lajista riippuen).
 
Viimeksi muokattu:

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
Mesisieni tulisi ensimmäisenä mieleen mutta hankala kuvasta sanoa pelkästään.

edit. Eikä kannata ihmetellä vaikkeivät kasvakaan kannolla, maan sisällä riittämiin kuolevaa puuainesta ja olen nähnyt noita rykelmissä nurmikolla useinkin. Voi olla myös joku helokka, niissä kanssa suomuinen pinta ja kellertävä väritys (lajista riippuen).

Tässä vielä tarkempia kuvia. Ei taida olla kumpikaan ehdottamistasi.
 

Liitteet

  • 20160825_171520.jpg
    20160825_171520.jpg
    416,1 KB · kertaa luettu: 632
  • 20160825_171219.jpg
    20160825_171219.jpg
    114,8 KB · kertaa luettu: 416

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
En ole koskaan nähnyt näin runsasta sienisatoa. Kantarelleja ja tatteja on aivan valtavasti. Aina ei jaksa sienestää, mutta nyt on erityisen mukava käydä kun saalis on varma.

On kyllä. Alkuviikosta lomailin lapsuusmaisemissa, ja kävin katsomassa yhden vanhemmiltani kuulemani suppilovahveropaikan. Yhtään suppilovahveroa en löytänyt, mutta kantarelleja tuli kori lähes täyteen puolessa tunnissa. Ja kori olisi täyttynyt, jos sade ei olisi keskeyttänyt hommaa. Mustia torvisieniä löysin myös sen verran, että sain kuivauksen jälkeen niitä purkin pohjalle. Pelkään vain, että äitimuori kuivatti nuo hieman liian kovalla lämmöllä. Sen verran sitkeiltä nuo tuntuvat. Noh, täytyy sitten jauhaa nuo morttelissa mausteeksi, jos muu ei auta.

Suppilovahveroiden osalta tilanne korjaantui paria päivää myöhemmin. Kävin katsastamassa yhden tuntemattoman metsän ihan yleisesti sienitarjonnan suhteen. Puoli tuntia ehdin tallustella, ja koriin oli eksynyt vasta yksi herkkutatti. Sitten löysin yhtäkkiä yhden suppilovahveroesiintymän, ja kori oli äkkiä puolillaan. Muutama minuutti tästä, ja löysin toisen. Kori tuli täyteen. Tämän jälkeen löytyi vielä yksi esiintymä, mutta se sai jäädä odottamaan uutta reissua tai sitten jotain toista sienestäjää.

Suppilovahvero on kyllä hieno sieni. Sen maku on minusta vielä kantarelliakin parempi.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Tässä vielä tarkempia kuvia. Ei taida olla kumpikaan ehdottamistasi.
Kyllä nuo mielestäni saattaisivat olla nuoria mesisieniä, joskin väri yllättävän kanelimainen (vai vääristääkö kuva?). Jos samasta ryppäästä löytyy myöhemmin sellaisia joissa lakit ovat auenneet, pääsee ihmettelemään helttojen ja itiöpölyn väriä ja rengasta. Mutta tosiaan kuvien perusteella hankala lajimääritystä tehdä.

edit. Esim tuossa hieman saman oloisia habitukseltaan:
Mesisieni
 

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
Kyllä nuo mielestäni saattaisivat olla nuoria mesisieniä, joskin väri yllättävän kanelimainen (vai vääristääkö kuva?). Jos samasta ryppäästä löytyy myöhemmin sellaisia joissa lakit ovat auenneet, pääsee ihmettelemään helttojen ja itiöpölyn väriä ja rengasta. Mutta tosiaan kuvien perusteella hankala lajimääritystä tehdä.

edit. Esim tuossa hieman saman oloisia habitukseltaan:
Mesisieni

Isoimmat olivat jo n. 40 cm pitkiä ja heltta kuten kuvassani. Eivätkä kasva ryppäässä vaan kaikki ihan erillään. Ja ovat kyllä kuin olisi kanelia ripoteltu pintaan. Sienen jalka ei "poksahtanut" poikki vaan sitä sai vähän taivutella ja sitten jalan uloin osa irtosi sisemmästä.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Isoimmat olivat jo n. 40 cm pitkiä ja heltta kuten kuvassani. Eivätkä kasva ryppäässä vaan kaikki ihan erillään. Ja ovat kyllä kuin olisi kanelia ripoteltu pintaan. Sienen jalka ei "poksahtanut" poikki vaan sitä sai vähän taivutella ja sitten jalan uloin osa irtosi sisemmästä.
Ok, tuon kokoisia ei kyllä tule mieleen kuin ukonsieni, mutta ei tuo muilta osin muistuta sitä lainkaan. Jos kiinnostusta piisaa niin laita sienestysaiheiselle sivulle kysely noista, itse tuli hyödynnettyä edistyneempien asianharrastajien (ja taisi siellä olla seassa ammattilaisiakin) tietoja kun pyrin laajentamaan sienitietämystäni muutama vuosi sitten.
 

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
Ok, tuon kokoisia ei kyllä tule mieleen kuin ukonsieni, mutta ei tuo muilta osin muistuta sitä lainkaan. Jos kiinnostusta piisaa niin laita sienestysaiheiselle sivulle kysely noista, itse tuli hyödynnettyä edistyneempien asianharrastajien (ja taisi siellä olla seassa ammattilaisiakin) tietoja kun pyrin laajentamaan sienitietämystäni muutama vuosi sitten.
Tämäkin arvoitus ratkesi, vaimon opiskelukaverin mukaan kyseessä on joku huippumyrkyllinen seitikki. Suomessa on yli 200 seitikkilajia joten tarkempi määritys jääköön tekemättä. Googlella en ole vastaavan kuvaa löytänyt, en tuosta alku- enkä loppuvaiheesta.

Toki tuon olisi nyt ehkä tunnistanut itsekin kun sienet loivat nahkansa lakin alaosasta ja alta paljastui heltat.

Enpä olisi arvannut, niin eri mallinen oli tuo sieni aluksi (vaikka olikin jo valtava) eikä helttoja näkynyt kun olivat nahan alla piilossa.
 

Liitteet

  • 20160830_115014.jpg
    20160830_115014.jpg
    396,4 KB · kertaa luettu: 413
  • 20160825_171219.jpg
    20160825_171219.jpg
    114,8 KB · kertaa luettu: 327
Viimeksi muokattu:

Aurinkotuuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK & useat muut punapaidat & Pallopojat
Hieno sää taas nyt lauantaina. Huomenna sitten suppilovahveroiden metsästys jatkukoon! Hieno kesä kertakaikkiaan.
 

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
Pihallemme ilmestyi hetkessä isoja sieniä joita sieniperheestämme kukaan ei ole aiemmin nähnyt. Mitähän oheisen kuvan sienet mahtaa olla?
Heh, näistäkin tuli useampi varma tunnistus, ja lopulta olivat siis jotain seitikkejä. Vaan eipä olleetkaan, avasin sattumalta sienikirjan kohdasta Kultasieni ja sehän se sitten oli.

Jos joku on aikeissa ostaa sienikirjan, niin voin lämpimästi suositella Lasse Kososen viime vuonna ilmestynyttä kirjaa Sienenmetsästystä. Ylivoimaisesti paras johon olen törmännyt!
 

Liitteet

  • 20160825_171219.jpg
    20160825_171219.jpg
    114,8 KB · kertaa luettu: 320
  • 20160825_171520.jpg
    20160825_171520.jpg
    416,1 KB · kertaa luettu: 338
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös