Jokerit & KHL – millä fiiliksillä?

  • 1 734 109
  • 8 198
KHL vituttaa siksi, että se on suorassa yhteydessä Venäjän hallintoon ja tavoitteisiin. Toisille tämä sopii, monille ei.

Ihan yhtäläillä NHL on Yhdysvaltain ja Kanadan yhteinen tuote. USA:n puolella juhlistetaan patrioottisesti kotiinpalaavia rauhanturvaajia, jotka ovat todennäköisesti joutuneet ampumaan siviilejä ja terroristeja lähi-idässä, sekä muualla. Niin vain suomalainenkin nousee hallissa seisomaan, ja taputtamaan näille sankareille.

Tässä on juuri se esimerkki, että NHL on just ton verran kiinni "politiikassa" ja nostaa kansallisia arvoja. Kuten KHL tekee ja KHL:ssä on linkkejä Venäjän johtoon. En vaan näe peleissä mitään Venäjän sotaan tms. liittyvää.

Mut Cobol, jätetään tähän. Keskustellaan Jokereista ja mä olen väärä ihminen oikeasti puhumaan näistä. Syitä on kaksi: En tiedä asioista mitään, eikä mua paskaakaan kiinnosta.
 

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kiitos kysymästä. Loistavilla fiiliksillä. Joukkueeseen on todellista imua ja joukkue on juuri pelannut yhden yhtenäisimmistä kausista 2000-luvulla. Ja mikäs sen parempaa kun saada nauttia loistavasta urheilusta tulevaisuudessa. Seuraavaan kertaan.
 
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings
Jokerien paluu Suomen sarjoihin otettaisiin varmasti ilolla vastaan ex-kannattajien keskuudessa, koska se tietäisi samalla tämän nykyisen sieluttoman KHL-hömpötyksen loppua. Sekään ei kuitenkaan vanhaa yhteisöä enää takaisin toisi, mutta varmaan muutaman ex-kannattajan se toisi takaisin hallille. Tässä vaan vuodet tekevät työtään sen puolesta, että moniko enää jaksaisi innostua? Ehkä jokin Kärppien kaltainen nousu pohjalta huipulle saattaisi uuden boomin laukaista, mutta aika kaukaiselta tällaiset haihattelut tässä vaiheessa tuntuvat.

Paljon hyvää settiä, mutta lainaan vain tätä loppuosaa.

Ensinnäkin, jokaisella on omat tuntemuksensa ja jokainen kokee asiat omalla tavallaan. Arvostan sun mielipidettä enkä lähde mitään dumaamaan, koska jokaisella oikeus tuntea siten miltä sydämmessä tuntuu.

Eteläpääty oli hieno yhteisö ennen KHL:ään menoa. Varsinkin viimeiset liigakaudet näyttivät mitä tapahtuu kun pitkään rakennettu porukka kasvaa yhteen. Se oli todella hienoa aikaa, sitä ei käy kiistäminen.

KHL:n alku oli sekavaa fanitoiminnankin osalta. Osittain taustalla oli tietämättömyys tulevasta. Katsomotoiminta oli vielä ihan mukiin menevällä tasolla, mutta kaikki taustalla tapahtuva ajoi ihmisiä enemmän erilleen kuin yhteen. Vanha yhteisö oli, ainakin nuorison osalta, hajallaan ja joitain uutta pitäisi lähteä luomaan, toki vanhalle pohjalle. Alkuun ehkä vähän turhaan myös haikailtiin sen ns. vanhan porukan perään, josko sieltä joku tekisi vielä comebackin. Pro-aktiivisuus sen nykyisen porukan yhtenäistämiseksi jäi mun näkemyksen mukaan todella vähäiseksi ja Ry:n toiminta henkilöityi lähinnä yhden ihmisen oman kilven kiillottamiseen.

Nyttemmin on ymmärretty, että juna menee eteenpäin. Uusi porukka on kehittänyt toimintaa oman näköiseksi, KHL:n haasteiden rajoissa toki. Vaikka moni liigasta tuttu aktiviteetti onkin jäänyt nyt puuttumaan, niin tilalle on syntynyt uutta ja kliffaa yhteisöllistä tekemistä.

KHL:ssä on nyt pelattu 6 vuotta. Ne "junnut" ketkä nyt täyttää 18v on ollut sarjaan mentäessä about 12-vuotiaita. Aika menee eteenpäin ja porukka vaihtuu, se on ihan luonnollista kehitystä. Tietenkin messissä pysyy myös tietty määrä vakio-jääriä. Heitä arvostan suuresti!

Mielestäni tässä vaiheessa on enää ihan turha haikailla niiden "vanhojen tyyppien" perään. Jos joku sieltä tekee comebackin, niin tervetuloa lämpimästi, mutta kyllä Eteläpääty on olemassa ja tulee olemaan jatkossakin, huolimatta siitä tuleeko sieltä joku takaisin vai ei. Ei sieltä nyt mitään Jeesuksia odotella "pelastamaan", vaan hommaan on löytynyt "uudet" tekijät. Tiia on tehnyt puheenjohtajana loistavaa duunia ja saanut Ry:n takaisin jaloilleen, eikä se kalpene Liiga-aikojen vastaaville millään mitalla. Päin vastoin!

Vierasmatkojen osalta joudutaan menemään KHL:n realiteettien mukaan, mutta kyllä niistäkin on jengi päässyt nauttimaan ihan kiitettävällä tasolla. Kohteissa alkaa olemaan tuttuja aika monella, joita sitten treffaillaan erilaisilla kokoonpanoilla aina vieraspaikkakunnalle saavuttaessa, vastavierailuja Stadissa unohtamatta. Liiga-aikaista vastakkainasettelua tosin ei juuri synny, koska moniin näihin vastustajan faneihin on syntynyt ystävyyssuhteita ja vastaanotot vieraspaikkakunnilla ovat vihamielisen sijaan lähinnä kiinnostuneen ystävällisiä. Kielimuurit luovat tietenkin osan kanssa ongelmaa, mutta niin oli myös mm. Turussa, Porissa, Oulussa ja Raumallakin.

Esimerkiksi @-Ville- ,@iibor, @ss74, Jack Daniel's, tai moni muu on saattanut menettää sen kovimman palon ja tunteen Jokereita kohtaan. Luulen että osittain se varmaan johtuu myös siitä, että ne teidän kaveriporukat on hajoneet, eikä sitä samaa tuttua porukkaa näe enää hallilla. Ystävyyssuhteet toki säilyy, mutta Jokerit on vain tippunut yhtälöstä pois. Tästä tullaankin mun mielestä tärkeimpään pointtiin: vaikka teillä ei enää olisikaan Jokeriyhteisöä elämässänne, ei se tarkoita, etteikö monella muulla "uudella tyypillä" voisi olla niitä ihan samoja yhteisöllisyyden kokemuksia Jokereiden parissa, kuin teilläkin silloin aikanaan. Katkeruus sen yhteisön hajoamisesta saattaakin ainakin ajoittain näkyä katkeruutena KHL:ää ja jopa Jokereita kohtaan. Mä luulen että joillain (ei välttämättä teillä siis) tuo onkin isona tekijänä yleisen negatiivisuuden taustalla. Tietenkin taustalla vaikuttaa myös nämä ihan järkyttävät munaukset ja kyykytykset, joita suollettiin mm. entisen "vähemmistöomistajan" toimesta. Näistäkin on onneksi opittu ja vastaavilta farsseilta on nyttemmin vältytty.

Kuten oon aikasemmin kirjoittanutkin, niin en mä koe itseäni mitenkään pro-khl tai pro-venäjä -tyyppinä, mä olen vaan Jokerifani ja Jokerit on mulle elämäntapa. Mä siedän tai pyrin sietämään edellä mainittuja venäjä-asioita, koska Jokerit ja Jokeriyhteisö on mulle paljon tärkeämpiä. KHL:n myötä osa Venäläisiin liittyvistä ennakkoluuloista on karissut pois. Ei ne kaikki ole nurkkapatrioottisia putler-vouhottajia. Osa ennakkoluuloista on toki sitten vastaavasti voimistunut entisestään tai osoittautunut pelkän ennakkoluulon tai stereotypian sijaan ihan vaan "venäläiseksi tavaksi toimia", ei pelkäksi stereotypiaksi. Mitään soft-power teoriaa en tämän takia siis osta, koska ei KHL ole ainakaan mun näkemyksen ja havaintojen mukaan lisännyt venäjä-myönteisyyttä Jokerifanien keskuudessa, vaan jopa päinvastoin.

Jos ja kun Jokerit siis joskus palaa Liigaan tai muuhun suomalaiseen sarjaan, niin en mä ensimmäisenä katsoisi sen 10v poissa olleen fanikunnan perään, vaan lähtisin siltä pohjalta liikkeelle, jota tässä nyt parhaillaan rakennetaan.


Ps.

Mä oon saanut aivan uskomattoman määrän frendejä tän porukan kautta ja ne on mulle se syy tulla hallille kerta toisensa jälkeen. Kyllä multakin voisi kiinnostus vähentyä jos toi yhteisö katoais alta pois. Kaikkea hyvää ja lämmintä kesän odotusta vaan tasapuolisesti kaikille pastan Jokeri-ihmisille, kävitte sitten KHL-peleissä tai ette; moikataan ku törmätään!
 
Viimeksi muokattu:
Mitään soft-power teoriaa en tämän takia siis osta, koska ei KHL ole ainakaan mun näkemyksen ja havaintojen mukaan lisännyt venäjä-myönteisyyttä Jokerifanien keskuudessa, vaan jopa päinvastoin.

En lainaa koko viestiä, liian paljon asiaa, mutta ainakin omalta osalta syy tähän "poruun" on se, että en halua lukea, kun saman alan ihmiset riitelee keskenään.

Mua ärsyttää suunnattomasti, että Jokerifanit riitelee ja ihan turhaan. Tai "riitelee", luo vastakkainasettelua.

Tää matka KHL:ssä on osana Jokereiden historiaa. Niinkuin on tippumiset divariinkin ja mestaruudet Nordiksella.

Siinä missä jotkut pahottaa ska:n maalilaulun soimisesta mielensä, niin minusta pahempi juttu historiassa on se, kun ifk:n kannattaja osti paskan pois, kun ei ifk:ta saanut ostettua.

Toki, ilman Harkimoa ei olisi mestaruuksia tai Jokereita ylipäätään. Ilman venäläisiä ei olisi enää Jokereita... Miettikääpä sitä.
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
...
Mitään soft-power teoriaa en tämän takia siis osta, koska ei KHL ole ainakaan mun näkemyksen ja havaintojen mukaan lisännyt venäjä-myönteisyyttä Jokerifanien keskuudessa, vaan jopa päinvastoin.
...

Suosittelen lukemaan "pääsuunnat Venäjän federaation politiikalle kansainvälisen kulttuuri- ja humanitäärisen yhteistyön aluella" -asiakirjan vuodelta 2010. Kyse on virallisesta Venäjän vuoden 2008 ulkopolitiikan päälinjauksen liitännäisasiakirjasta.


Urheilu on äärimmäisen toimiva vaikuttamisen väline, koska - muuten täysin rationaaliset - ihmiset suhtautuvat urheilutoimijoihin usein äärimmäisellä tunteella ja sokealla lojaalisuudella tai vastaisesti vihalla. En usko Jokereiden valjastamisen vieraan vallan ulkopoliittisten päämäärien ajamisen välineeksi itsessään vieraannuttaneen tiettyjä kannattajia. Oletan ongelman liittyvän siihen, minkälaisesta vieraasta vallasta on kyse; Venäjä on demokratiavastainen, uusimperialistinen rikollisorganisaatio, jonka pyrkimys ei ole yhteistyö läntisten demokratioiden kanssa, vaan lännen vaikutusvallan ja yhtenäisyyden heikentäminen ja hegemonia valtion lähialueilla, johon luonnollisesti Suomi kuuluu, jopa "Near Abroad" -valtioita laajemmin.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings
Suosittelen lukemaan "pääsuunnat Venäjän federaation politiikalle kansainvälisen kulttuuri- ja humanitäärisen yhteistyön aluella" -asiakirjan vuodelta 2010. Kyse on virallisesta Venäjän vuoden 2008 ulkopolitiikan päälinjauksen liitännäisasiakirjasta.


Se, että KHL:n yksi tarkoituksista on positiivisen venäjä-kuvan luominen, ei välttämättä tarkoita sitä, että lähempi tutustumisemme venäläiseen kulttuuriin tai mainittuun "venäläiseen tapaan toimia" parantaisi tuota kuvaa Jokerifanien silmissä. Kuten sanoin on todennäköistä, että on käynyt jopa päinvastoin. En siis usko, että tämä max- tai soft-power jotenkin täällä saisi jengin lääpälleen itärajan suuntaan. En siis usko sen tehokkuuteen.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Se, että KHL:n yksi tarkoituksista on positiivisen venäjä-kuvan luominen, ei välttämättä tarkoita sitä, että lähempi tutustumisemme venäläiseen kulttuuriin tai mainittuun "venäläiseen tapaan toimia" parantaisi tuota kuvaa Jokerifanien silmissä. Kuten sanoin on todennäköistä, että on käynyt jopa päinvastoin. En siis usko, että tämä max- tai soft-power jotenkin täällä saisi jengin lääpälleen itärajan suuntaan. En siis usko sen tehokkuuteen.
Se ei ole uskon asia.

Asian voi havainnollistaa näin:
Vastaa kysymykseen "Haluaisitko, että Venäjän valtion vastaiset pakotteet toimisivat niin hyvin, että se ei voisi toimia Euroopassa ja globaalisti ihmisoikeuksien, demokratian ja yleisen turvallisuuden vastaisesti, kuten se tälläkin hetkellä täysin tietoisesti tekee, vaikka se tarkoittaisi, että Jokereiden toiminta lakkaisi joko kokonaan tai ainakin KHL:ssä?"

Tuohon kysymykseen voi vastata joko "Kyllä, haluaisin, että pakotteet toimisivat paremmin ja Venäjä saataisiin ruotuun" tai "Ei, en halua, sillä se tarkoittaisi, etten voisi seurata rakasta jääkiekkoseuraani".

Edelliseen sisältyy vaihtoehto, jossa jossitellaan sillä, että Jokerit voisi silloin palata suomalaisiin sarjoihin. Se on varmasti jossain määrin realistinen vaihtoehto, ja sivumennen sanoen aika moni toivoo tämän vaihtoehdon toteutumista.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Se, että KHL:n yksi tarkoituksista on positiivisen venäjä-kuvan luominen, ei välttämättä tarkoita sitä, että lähempi tutustumisemme venäläiseen kulttuuriin tai mainittuun "venäläiseen tapaan toimia" parantaisi tuota kuvaa Jokerifanien silmissä. Kuten sanoin on todennäköistä, että on käynyt jopa päinvastoin. En siis usko, että tämä max- tai soft-power jotenkin täällä saisi jengin lääpälleen itärajan suuntaan. En siis usko sen tehokkuuteen.

Tässä menee väärin oikeastaan kaikki. Venäjän ns. soft power ei ole Jokerien faneille suunnattu. Toisin sanoen, Venäjän tarkoitus ei ole saada Jokerien faneja lääpälleen Venäjän syliin.

KHL soveltuu Venäjällä (ei siis Suomessa) maan eri alueiden välisesti urheilusarjaksi, jossa on mausteena länsimainen Jokerit. Tarkoitushan oli saada Tukholma, Bern, Berliini, Pariisi, Lontoo jne mukaan, jotta KHL voisi olla aito "mannerten" välinen sarja, jossa parhaat venäläisjoukkueet toimivat. Tämä ei onnistunut, vaikka KHL ja Venäjä tätä yrittivät. Mutta Jokerien esiintyminen kaukana Venäjän sydänmailla on jonkinlainen tapaus ja sikäläisille merkki siitä, että kyseessä on kansainvälinen sarja aidolla kilpailulla. Aito tässä toki sikäläisessä merkityksessä.

Toiseksi, KHL on viihdettä yhdistettynä kansalliseen identiteettiin Suomessa asuville venäläisille, jotka voivat nähdä omia joukkueitaan, joiden näkeminen livenä vaatisi muuten matkustamista hyvinkin kauaksi. KHL luo yhteenkuuluvuutta ja tuo tavallaan virallisen Venäjän tervehdyksen jokaiseen otteluun Venäjän kansallishymninkin kautta. Muissa maissa (Baltia, Ukraina, Slovakia, Tsekki jne) Venäjä on myöhemmässä vaiheessa hyödyntänyt vastakkainasettelussa luomaansa kansallisidentiteettiä.

Ja kolmanneksi, Venäjä haluaa esittää Suomessa ja lännessä yhä enemmän kaikesta vaihtoehtoisen totuutensa. Venäjä viestii samalla arvoja, jotka ovat meille länsimaisille ihmisille täysin vieraita. KHL on näistä Venäjän viestimistä valheista irrallinen, mutta kuitenkin kiinteä osa Venäjän identiteettiä.
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Se, että KHL:n yksi tarkoituksista on positiivisen venäjä-kuvan luominen, ei välttämättä tarkoita sitä, että lähempi tutustumisemme venäläiseen kulttuuriin tai mainittuun "venäläiseen tapaan toimia" parantaisi tuota kuvaa Jokerifanien silmissä. Kuten sanoin on todennäköistä, että on käynyt jopa päinvastoin. En siis usko, että tämä max- tai soft-power jotenkin täällä saisi jengin lääpälleen itärajan suuntaan. En siis usko sen tehokkuuteen.

Soft-power -vaikuttaminen ei tietenkään aina toimi täysimääräisesti tai tarkoitetulla tavalla. Onko kyse soft-powerista vai ei, määrittyy kuitenkin vaikuttamista yrittävän päämäärien, ei vaikutusyrityksen kohteen näkemysten perusteella. Greg Simons, joka on Venäjään erikoistunut tutkija Uppsalan yliopistossa, on aika hyvin tuonut esille, mihin Venäjän soft-powerin toimivuuden ongelmat palautuvat(lainaus liitteenä).

Mielenkiintoista, jos pidät epäselvänä, aiemmin linkittämäni asiakirjan luettuasi, mistä on kyse, kun Venäjä ottaa hallintaan Suomen merkittävimmän viihde-/tapahtuma-areenan sekä suositun suomalaisen urheilutuotteen. Toimivin vaikuttaminen tapahtuu kohteen tiedostamatta. Jos mietitään KHL:ää ja Jokereita, kyse on ajan myötä – vuosien, mahdollisesti vuosikymmenien – tapahtuvasta suomalaisten totuttamisesta Venäjän preesensiin suomalaisessa urheilussa, kulttuurissa ja mielikuvien muokkaamista pikkuhiljaa. Luulen, että tuhansille Jokereiden peleissä käyville on jo täysin luontevaa kuulla Venäjän kansallislaulu ennen Jokereiden peliä, nähdä Venäjän lippu hallin ulkopuolella ja ylipäätään seurata venäläistä urheilusarjaa suomalaisen tai amerikkalalisen sijasta. Tälläkin palstalla on useita suomalaisia Jokeri-kirjoittajia, joille on jo muodostunut ennakkokäsitys jonkun kanssakirjoittajan KHL:n kriittisen tarkastelun olevan lähtökohtaisesti "vihaamista". Tällaiselle kirjoittajalle on jo muodostunut ehdoton, positiivinen kuva KHL:stä "hyvänä", jota on suojattava koetulta vihamielisyydeltä. Propagandalla on aina kauniit kasvot, Nye'n klassikkomääritelmä soft-powerillehan on vaikuttaminen viehättämällä.
 

Liitteet

  • Näyttökuva 2020-5-8 kello 15.06.48.png
    Näyttökuva 2020-5-8 kello 15.06.48.png
    128,1 KB · kertaa luettu: 171
Viimeksi muokattu:
Mä oon itse tätä nuorempaa kannattajasukupolvea, 90-luvun ensimmäisellä puoliskolla syntyneitä. Faija vei ensimmäistä kertaa matsiin 2000-luvun alussa ja ekan kausarin taisin 2009 paikkeilla ostaa itse. On toki useita juttuja, mitkä on nyt KHL:ssä paremmin, mutta iso osa niitä asioita, mihin rakastuin nuorempana yksinkertaisesti puuttuu. Vierasmatkojen helppous, frendeille vittuilu muiden jengien kannatuksesta, "Stadin herruus", isot matsit Kärppiä vastaan, hype isojen junnustarojen ympärillä ja tunnelma kotimatseissa (nimenomaan kun vierasfanit tulivat sankoin joukoin) – nämä nyt ensiksi tulevat mieleen.

Se mikä KHL:ssä on tosi nastaa on se, että ollaan saatu nauttia isoista staroista, joihin Liigassa ei paukut ois riittänyt. Samalla tavalla vastustajilla on ollut ihan älyttömiä jätkiä kaukalossa; SKA ja TsSKA nyt esimerkkinä, molemmat jengit pystyisivät voittamaan runkosarjan aikana useita häntäpään NHL-seuroja. Jokin siitä silti puuttuu. 2016 en enää uusinut KHL-kausaria, ei vaan jollain tavalla.. kiinnostanut. Katson kuitenkin aina Jokereiden matsit Viaplaysta ja tulen luultavasti aina seuraamaankin meidän jengiä, mutta vaikka olen yksittäisissä himamatseissa ollut messissä, niin jotenkin on semmoinen scouttifiilis. Pelin seuraaminen on muuttunut todella neutraaliksi, onko kenelläkään muulla samaa?

Yksi asia, joka mielestäni on yleisesti ikävää nykyajan lätkässä, on yksilöllisen peli-identiteetin puute. Liekö voittamisen tärkeys "kävi mitä kävi" -asenteella, mutta ois todella nastaa nähdä jengikohtaisesti erilaista lätkää. Nykyajan hokijargoni, jossa kerrotaan vastustajan olevan luisteleva joukkue joka tulee kovaa päälle ja joka pelaa tiivistä viisikkopeliä on ajatustasolla niin helvetin tylsää. Ois todella siistiä, jos voittaminen saavutettaisiin pelaamalla juuri brändin mukaista lätkää. Jokereilla olis rosteri täynnä logonmukaisesti kundeja, joilla ois pilke silmäkulmassa. Teoriassa juuri JM Aaltosen, Limpanin ja Moseksen kaltaiset pelaajat sopivat niin täydellisesti jokerikiekkoon. Ei helkkari oli mukavaa tsiigailla Liigassa Teuvoa, Pulua sekä Karlssonia ja Klingbergiä 2010-luvulla, vaikka John ihan raakile olikin.

Toiselta kantilta haluaisin nähdä vastapuolella jengejä, joiden pelityyli eroaisi muista; "toi Torpedo pelaa niin fyysistä lätkää, että ollaan mustelmilla kaks kuukautta", "Admiral luistelee kuin ois jokanen kenttä pihlströmejä täynnä". Ai että mä nauttisin käydä matseissa!

Nämä siis ihan omasta näkökulmasta, tiedostan toki että ennen 2000-lukua ennen oli myös jokerilätkää :)
 

YamahaGPR

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jos sitä objektiivisesti yrittää ajatella, niin olisihan se aivan hirveä tilanne (joillekin tänä tapahtui vuonna 2013) että syksyllä iltojen pimetessä ei olisi enää joukkuetta jota olisi vuosia seurannut ja vapaa-aikana muutamana iltana viikossa olisi keksittävä yht’äkkiä muuta tekemistä.
 

sorza

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaPKo,Jokerit,Tamminen,Harri Aholan lounaskaverit
Pelottaa nostaa ketju ylös ja vieläpä toisen leirin edustajana, mutta minullakin on omat fiilikset Jokereiden pelaamisesta venäläisten liigassa.

Ei nosto minua ainakaan haittaa. Lainaan vain osan vaikka moneen kohtaan vastaus saattaa rönsyillä. Itse olen aikanaan jo tarinani Joketeihin kertonut ja silti tässä veneessä KHLssä olen. Harkimo aikanaan jo vuosituhannen vaihteessa oli Euroopan laajuista sarjaa ajamassa ja se ei ikinä toteutunut. Areena tuotti tappiota miljoona luokkaa kaudessa ja jossain vaiheessa ne rahat loppuu. Liigassa tapahtui asioita ja viimeinen pisara KHL retken kannalta taisi olla case Nordlund.

Jokerit tulee aikanaan palaamaan Suomeen, kun seikkailu idässä päättyy paikallisen liigan omaan mahdottomuuteensa. Jokerit siinä vaiheessa lähtee konkurssin jälkeen rakentamaan liiton suomalta sarjatasolta nousua kohti Liigaa. Immateria oikeudet on junnujen ryllä, joita edustus on tähänkin asti "vuokrannut".

KHLssä on niitä tiistain haista paska pelejä. Miksi muuten Severstalia vastaan pelataan Tallinnassa eikä Jaffalla. Siihen samaan saadaan yhdistettyä myös ns vierasmatkat.

Henkilökohtaisesti nautin kovatasoisista peleistä ja mikäs sen mukavampaa on kuin saada Ilja kuumennettua suihkuun. Tulen tulevaisuudessa Jokereiden takana pysymään olipa sarjataso Suomessa mikä tahansa. Tosin SaPKoa vastaan pelatessa sydän on synnyinkaupungin seuralle.

Loppukaneettina sanoisin. Seuraa ei valita, siihen synnytään.
 

sorza

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaPKo,Jokerit,Tamminen,Harri Aholan lounaskaverit
Hartwallissa kelpaisi kyllä käydä vielä joskus.
Suosittelen käyntiä. Suomessa tällä hetkellä ainoa oikea Areena missä jokaiselta paikalta näkee pelin ja omista fiiliksistä riippuen otatko alakatsomosts paikat mistä aistii pelin tai ylä katsomosta mistä näkee pelin.

Sen mihin viittasin aiemmassa viestissä oli tämä viesti

Tuohon myös liittyy ne ensimmäiset pelit, kun minut vietiin katsomaan Liiga karsintoja KooKoota ja Ilvestä vastaan Savonlinnan halliin.
 

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Niin se vain aika vierii ja ensimmäiset harjoitusottelut on about kuuden viikon päässä. Kauden päätöspeli pelattiin noin 14 viikkoa sitten, joten voiton puolella ollaan ja reilusti. Vielä on kesää jäljellä, mutta fiilikset tulevasta kaudesta on mitä parhaimmat. Nyt vaan toivotaan, että sama trendi jatkuu kentän ulkopuolella, nii päästään pelaamaan ajoissa.

Jälleen on tullut/tulossa tukuttain mielenkiintoisia pelaajia sarjaan. Vaikka vastustajan paidassa ei luekkaan Tappara tai HPK, niin pelaajat ovat sitäkin mielenkiintoisempia ja näin joukkueetkin. Jokeritkin on tuonut jälleen Euroopan parhaimmistoa joukkueeseen katsojien iloksi.

Palkkakatto astui voimaan täksi kaudeksi, joka on tasoittanut voimasuhteita sarjan sisällä. Hurjasti heikentyneet armeijan joukkueet SKA ja CSKA saavat tehdä tosissaan töitä voiton eteen. Kauteen lähdetään tasaisimmista ennakkoasetelmista, kuin koskaan. CSKA tuota kattoa kritisoi, mutta KHL:n vastaus oli, että opetelkaa tienaamaan rahanne ja tekemään tulosta, niin kattoa voidaan tarkastaa jatkossa. Jokeritkin saa olla hereillä heti runkosarjan alusta, kun keskipalkin joukkueet ovat vahvistuneet.

Katon lisäksi fiilistä nostattaa pienenevät kaukalot. Jokaisella joukkueella, paitsi Riikalla ja Kunlunilla, on ensi kaudella joko NHL-mallinen tai 28metriä leveä aski. Pelin nopeus ja intensiteetti kasvaa.

Sarja kehittyy koko ajan ja sarjaa halutaan viedä eteenpäin.

Loistavat fiilikset. Tästä ne viikot vähenee ja toivottavasti päästään pelaamaan ajoissa.

Cman!
 

YamahaGPR

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Toi kaukaloiden pieneneminen vie pelin intensiteetin vielä napsun ylemmäs vaikka ei ole homma KHL stintin aikana viihdearvosta ollut ainakaan kiinni.

Tästä ainakin näin ennakkoon iso +

Joku englanninkielinen slogan mun piti tähän loppuun vielä painaa mutta helle vienyt voimat ja nyt lyö pelkkää ohutta yläpilveä!
 

Kruunu_ranne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit & Klubi
Kai tähänkin ketjuun voisi jonkun rivin kirjoittaa. Jokereiden khl:n meno tuntui aika hyvältä aikanaan, koska toivoin aidosti jotta olisimme saaneet ehkä jonkun muunkin Suomi seuran sarjaan ja Ruotsista muutaman. Olisimme saaneet kunnon pohjoismaalaisia vääntöjä josta olisi voineet kehkeytyä hyviä ”paikallis-vääntöjä”. Tämä portti sulkeutui lähes välittömästi kumminkin Ukrainan kriisin myötä. Ilman Ukraina kriisiä fiilikset olisivat olleet paremmat. Toisaalta ei seuraa jätetä, vaikka liigat vaihtuvat. Ukrainan kriisin myötä toivoin, että olisimme pelanneet liigaa. Eli, Ukrainan kriisi vaikutti/vaikuttaa yllättävän paljon asiaan itselläni. Eikä korona ainakaan helpota asiaa. Näillä mennään kumminkin.
 
Viimeksi muokattu:

Randalf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Slava Ukraini
Tämä portti sulkeutui lähes välittömästi kumminkin Ukrainan kriisin myötä. Ilman Ukraina kriisiä fiilikset olisivat olleet paremmat.

Tämä ja vähän isommassa kuvassa koko... noh, "näin Venäjällä" -meininki alleviivaa erinomaisesti KHL:n traagisuutta urheilusarjana. On jotenkin todella kuvaavaa ja surullista, että pelkästään jääkiekkoa katsoen niinkin herkullista sarjakonseptia sekoitetaan kaikella maailmanpoliittisella spärdöilyllä.

Toisaalta taas, koko KHL:n synnyn taustalla on Venäjän imago- ja muu politiikka, mikä vähän vesittää ylläolevaa näkökulmaa. Kaikesta huolimatta seuraan mielenkiinnolla ja näin ollen olen varmaan pieni osa ongelmaa...

No mutta näillä mennään!

Euroviisuvoitosta on jo 14 vuotta, Suomi on toista vuotta putkeen hallitseva lätkän maailmanmestari ja Väyrynen ei ole ainakaan toistaiseksi ilmoittautunut keskustan puheenjohtajakisaan, joten kai Venäjänkin meininki ja poliittinen kulttuuri voi vielä muuttua...
 

Kruunu_ranne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit & Klubi
Tämä ja vähän isommassa kuvassa koko... noh, "näin Venäjällä" -meininki alleviivaa erinomaisesti KHL:n traagisuutta urheilusarjana. On jotenkin todella kuvaavaa ja surullista, että pelkästään jääkiekkoa katsoen niinkin herkullista sarjakonseptia sekoitetaan kaikella maailmanpoliittisella spärdöilyllä.

Toisaalta taas, koko KHL:n synnyn taustalla on Venäjän imago- ja muu politiikka, mikä vähän vesittää ylläolevaa näkökulmaa. Kaikesta huolimatta seuraan mielenkiinnolla ja näin ollen olen varmaan pieni osa ongelmaa...

No mutta näillä mennään!

Euroviisuvoitosta on jo 14 vuotta, Suomi on toista vuotta putkeen hallitseva lätkän maailmanmestari ja Väyrynen ei ole ainakaan toistaiseksi ilmoittautunut keskustan puheenjohtajakisaan, joten kai Venäjänkin meininki ja poliittinen kulttuuri voi vielä muuttua...

Itse uskon vakaasti, että Venäjän meininki ei muutu. Venäjä on ja tulee olemaan puoli demokraattinen maa. Jota kumminkin johdetaan kuin diktatuuria. Johtajat voivat muuttua, mutta Venäjä ei pysty muuttumaan maana eikä johto edes halua. Mielestäni mitä nopeammin tämän asian ymmärtää sitä nopeammin on helpompi ymmärtää Venäjän tapaa toimia ulko-politiikassa ja urheilussa.
 

Randalf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Slava Ukraini
Itse uskon vakaasti, että Venäjän meininki ei muutu. Venäjä on ja tulee olemaan puoli demokraattinen maa. Jota kumminkin johdetaan kuin diktatuuria. Johtajat voivat muuttua, mutta Venäjä ei pysty muuttumaan maana eikä johto edes halua. Mielestäni mitä nopeammin tämän asian ymmärtää sitä nopeammin on helpompi ymmärtää Venäjän tapaa toimia ulko-politiikassa ja urheilussa.

No siis näinhän se todellisessa maailmassa todennäköisesti on. Kunhan tapani mukaisesti viljelin toiveikkaita latteuksia.

Isossa kuvassa tuo on kyllä tosiaan vähän kiusallinen ongelma, kun Venäjän toiminnan mittakaava on usein sitä luokaa, että välillä sivutuotteena syntyy näennäisesti positiivisiakin juttuja - olkoon vaikka KHL:n urheilullisempi puoli - mutta vastaavasti sen tukeminen ja mukana leikkiminen pelaa kuitenkin lopulta ison karhun pussiin.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Itse uskon vakaasti, että Venäjän meininki ei muutu. Venäjä on ja tulee olemaan puoli demokraattinen maa. Jota kumminkin johdetaan kuin diktatuuria. Johtajat voivat muuttua, mutta Venäjä ei pysty muuttumaan maana eikä johto edes halua. Mielestäni mitä nopeammin tämän asian ymmärtää sitä nopeammin on helpompi ymmärtää Venäjän tapaa toimia ulko-politiikassa ja urheilussa.

Venäjä ei ole puolidemokratia. Ei ole vapaita vaaleja, vapaata mediaa jne. Todellisuudessa Venäjällä ja demokratialla on hyvin vähän tekemistä. Ei puolikasta, vaan ehkä sadasosa. Venäjän kanssa toimitaan jatkossa hyvin vähän urheilussa, koska Wada laittoi vuosiksi Venäjän boikottiin. Ei Venäjän valehtelua, kieroilua yms tarvitse ymmärtää. Fiksua olisi toimia Wadan hengessä eli lopettaa urheilukisoihin osallistuminen Venäjällä. Venäjä käyttää kaikki osallistumiset oman propagandan jatkeena nyt kun kansainvälinen urheilu Venäjällä vähenee suurempien tapahtumien osalta merkittävästi. Futiksen EM, ja se on sitten siinä vuosiksi.
 
Venäjä ei ole puolidemokratia. Ei ole vapaita vaaleja, vapaata mediaa jne. Todellisuudessa Venäjällä ja demokratialla on hyvin vähän tekemistä. Ei puolikasta, vaan ehkä sadasosa. Venäjän kanssa toimitaan jatkossa hyvin vähän urheilussa, koska Wada laittoi vuosiksi Venäjän boikottiin. Ei Venäjän valehtelua, kieroilua yms tarvitse ymmärtää. Fiksua olisi toimia Wadan hengessä eli lopettaa urheilukisoihin osallistuminen Venäjällä. Venäjä käyttää kaikki osallistumiset oman propagandan jatkeena nyt kun kansainvälinen urheilu Venäjällä vähenee suurempien tapahtumien osalta merkittävästi. Futiksen EM, ja se on sitten siinä vuosiksi.

Niin, kyllähän Venäjä ja kaikki itäblokin maat ovat sellaista saastaa, ettei demokratiassa sitä voi ymmärtää. Mutta kuten minun isoisäni sanoi, joka Karjalasta joutui venäläistä karkuun lähtemään: "Ei se kansalainen paha ole vaan valtion johto".
 

Kruunu_ranne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit & Klubi
Venäjä ei ole puolidemokratia. Ei ole vapaita vaaleja, vapaata mediaa jne. Todellisuudessa Venäjällä ja demokratialla on hyvin vähän tekemistä. Ei puolikasta, vaan ehkä sadasosa. Venäjän kanssa toimitaan jatkossa hyvin vähän urheilussa, koska Wada laittoi vuosiksi Venäjän boikottiin. Ei Venäjän valehtelua, kieroilua yms tarvitse ymmärtää. Fiksua olisi toimia Wadan hengessä eli lopettaa urheilukisoihin osallistuminen Venäjällä. Venäjä käyttää kaikki osallistumiset oman propagandan jatkeena nyt kun kansainvälinen urheilu Venäjällä vähenee suurempien tapahtumien osalta merkittävästi. Futiksen EM, ja se on sitten siinä vuosiksi.

Venäjä tutkijoiden mukaan Venäjä on puoli demokratia. Heidän mukaan siellä on vaalit, vaikka oppositiolla on lähes olemattomat mahdollisuudet pärjätä. Yksi iso syy myös se, että tavallinen kansa ei koe äänestämisellä olevan mitään hyötyä heille. Siellä on siis myös hyvin pienet äänestys määrät vaaleissa. Onhan siellä myös kansainväliset vaalitarkkailijat. Tiettyyn pisteeseen Venäjällä oppositio saa hääriä. Heidän mukaansa myös tuomioistuin toimii tietyllä tapaa itsenäisesti. Onhan siellä pistetty näitä massikeisareita linnaan mm. korruptiosta iso nippu. Ymmärrän sen itse, että se on myös tietynlaista teatteria jolla Putin kalastelee kansan suosiota. Vapaata mediaa on Venäjällä, mutta yhä vähemmän kuin ennen. Lisäksi vapaata mediaa vainotaan kremlin taholta. Viimeisen 5-vuoden aikana näihin kaikkeen on tullut paljon takapakkia tietysti. Puoli demokratia ei ole siis minun keksimä termi Venäjästä.
 
Viimeksi muokattu:

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Venäjä tutkijoiden mukaan Venäjä on puoli demokratia. Heidän mukaan siellä on vaalit, vaikka oppositiolla on lähes olemattomat mahdollisuudet pärjätä. Yksi iso syy myös se, että tavallinen kansa ei koe äänestämisellä olevan mitään hyötyä heille. Siellä on siis myös hyvin pienet äänestys määrät vaaleissa. Onhan siellä myös kansainväliset vaalitarkkailijat. Tiettyyn pisteeseen Venäjällä oppositio saa hääriä. Heidän mukaansa myös tuomioistuin toimii tietyllä tapaa itsenäisesti. Onhan siellä pistetty näitä massikeisareita linnaan mm. korruptiosta iso nippu. Ymmärrän sen itse, että se on myös tietynlaista teatteria jolla Putin kalastelee kansan suosiota. Vapaata mediaa on Venäjällä, mutta yhä vähemmän kuin ennen. Lisäksi vapaata mediaa vainotaan kremlin taholta. Viimeisen 5-vuoden aikana näihin kaikkeen on tullut paljon takapakkia tietysti. Puoli demokratia ei ole siis minun keksimä termi Venäjästä.

Olen vapaan puolen Venäjä-ketjussa käynyt läpi tutkijoiden Venäjä-käsityksiä ja jätän ne tässä toistamatta. Myös kansainvälisten vaalitarkkoilijoiden tekstejä (ei Johan Bäckman ja vastaavat) olen muistaakseni lainannut. Venäjän johdon näkemys on, että heillä on suvereeni demokratia tai - toisissa yhteyksissä - heillä on oma demokratia. Vertailua esimerkiksi länsimaiseen demokratiaan ja oikeusvaltioon olen Venäjä-ketjuissa tehnyt.

Joten ei tästä osaltani Jokerien osiossa enempää, kun asia ei ole todellakaan uusi.
 

Kruunu_ranne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit & Klubi
Olen vapaan puolen Venäjä-ketjussa käynyt läpi tutkijoiden Venäjä-käsityksiä ja jätän ne tässä toistamatta. Myös kansainvälisten vaalitarkkoilijoiden tekstejä (ei Johan Bäckman ja vastaavat) olen muistaakseni lainannut. Venäjän johdon näkemys on, että heillä on suvereeni demokratia tai - toisissa yhteyksissä - heillä on oma demokratia. Vertailua esimerkiksi länsimaiseen demokratiaan ja oikeusvaltioon olen Venäjä-ketjuissa tehnyt.

Joten ei tästä osaltani Jokerien osiossa enempää, kun asia ei ole todellakaan uusi.

Saanko kysyä koska näytät tietävän Venäjästä enemmän, kuin tutkijat mikä taustasi on? Oletan että olet asunut Venäjällä vuosia ja puhut kieltä ainakin?Seuraatko päivittäin Venäjän eri medioita? Onko sukulaisia Venäjällä? Vai perustuuko tietosi mitä Yle kertoo? Ehkä muutamaan dokumenttiin vuosien varrelta? Niiden perusteella osaat sitten läpikotaisin analysoida Venäjää? Mikä on koulutuksesi jos saan kysyä? Tosi hienoa jos keskuudessamme on yliopistotason Venäjä tietäjä. Sehän on tosi upeaa jos näin on?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös