Oma tuntemukseni tässä sekasorron keskellä on jopa hieman helpottunut. Kun tänään Helsingin Jokerit pelaa Minskissä, se katkaisee omat siteeni seuraan ainakin siksi ajaksi, kun KHL-taival seuralla kestää. Järjellä ajateltuna minun olisi pitänyt liputtaa itseni ulos jo aikaisemmin, mutta järki sumentuu, kun riittävä määrä tunnetta mylvii pitkin kehoa.
Tämä kesä ja alkusyksy ovat olleet mielenkiintoista ja mieleenpainuvaa aikaa. Harjoitusottelut Suomen pääsarjaa pelaavia joukkueita vastaan saivat ajatukseni kasaan ja vanhat muistijäljet tekivät tehtävänsä. Aloin salaa haaveilla Helsingin Jokereiden paluusta SM-liigaan. Olen kuitenkin KHL-reissun ajan pötkötellyt Jokerit-junan vuodeosastolla nauttien jääkiekosta, vaikka se tunne itse sarjaan ja peliin on ollut täysin yksipuolista. Ei minulle ole syntynyt mitään sidettä sarjaan nimeltä KHL. Osaan nykyisin luetella KHL-joukkueet, mutta tietous pelaajista on todella vajaavaista - johtuen siitä, että KHL on minulle liian laaja ja suurimmaksi osaksi mielenkiinnoton sarja.
Uskallanko jäädä asemalle vilkuttelemaan, kun Jokereiden edustusjoukkue jatkaa matkaansa? Todellakin. Mitä on tapahtunut jokereille (pelaajille) KHL-aikanamme? Ulkomuistista heitän, että Lindell, Lindbohm, Kiviranta, Juolevi ja Hännikäinen ovat käyneet pelaamassa Liigaa muualla, koska meitä ei enää ollut. Surullista. Aikanaan menetimme Lehterän Jorin Tampereelle hölmöilyillämme ja se harmitti. Kun nyt havahtuu tähän todellisuuteen, ei itku ole kaukana. Tuo pelaajalista muualle Suomeen menetetyistä on oikeasti taatusti pitempi, mutta muistini on onneksi vanhemmiten rajallinen. Esim. Ilari Filppulalle olisi ollut mukava antaa keltapunaisten siipien suojaa vielä muutama kausi takaperin ja tänä kesänä nuoria jokereita on jälleen kirmannut kohti maakuntia. Uskon ja tiedän, että meille on käyttöä suomalaisessa junioritoiminnassa ja tiedostan, kuinka tärkeää oma Suomessa ja suomalaisessa pääsarjassa pelaava edustusjoukkue tässä tapauksessa on. Tarinassamme on yhtäläisyyksiä K-Espoon kanssa. Toivon sydämeni pohjasta, että nämä molemmat pääkaupunkiseudun joukkueet kohtaavat toisensa vielä elinaikanani SM-liigassa. Asemalla Jokereille tänään vilkuttaminen ei näiden syiden vuoksi pelota lainkaan.