Jokerien paluu Suomen sarjoihin otettaisiin varmasti ilolla vastaan ex-kannattajien keskuudessa, koska se tietäisi samalla tämän nykyisen sieluttoman KHL-hömpötyksen loppua. Sekään ei kuitenkaan vanhaa yhteisöä enää takaisin toisi, mutta varmaan muutaman ex-kannattajan se toisi takaisin hallille. Tässä vaan vuodet tekevät työtään sen puolesta, että moniko enää jaksaisi innostua? Ehkä jokin Kärppien kaltainen nousu pohjalta huipulle saattaisi uuden boomin laukaista, mutta aika kaukaiselta tällaiset haihattelut tässä vaiheessa tuntuvat.
Paljon hyvää settiä, mutta lainaan vain tätä loppuosaa.
Ensinnäkin, jokaisella on omat tuntemuksensa ja jokainen kokee asiat omalla tavallaan. Arvostan sun mielipidettä enkä lähde mitään dumaamaan, koska jokaisella oikeus tuntea siten miltä sydämmessä tuntuu.
Eteläpääty oli hieno yhteisö ennen KHL:ään menoa. Varsinkin viimeiset liigakaudet näyttivät mitä tapahtuu kun pitkään rakennettu porukka kasvaa yhteen. Se oli todella hienoa aikaa, sitä ei käy kiistäminen.
KHL:n alku oli sekavaa fanitoiminnankin osalta. Osittain taustalla oli tietämättömyys tulevasta. Katsomotoiminta oli vielä ihan mukiin menevällä tasolla, mutta kaikki taustalla tapahtuva ajoi ihmisiä enemmän erilleen kuin yhteen. Vanha yhteisö oli, ainakin nuorison osalta, hajallaan ja joitain uutta pitäisi lähteä luomaan, toki vanhalle pohjalle. Alkuun ehkä vähän turhaan myös haikailtiin sen ns. vanhan porukan perään, josko sieltä joku tekisi vielä comebackin. Pro-aktiivisuus sen nykyisen porukan yhtenäistämiseksi jäi mun näkemyksen mukaan todella vähäiseksi ja Ry:n toiminta henkilöityi lähinnä yhden ihmisen oman kilven kiillottamiseen.
Nyttemmin on ymmärretty, että juna menee eteenpäin. Uusi porukka on kehittänyt toimintaa oman näköiseksi, KHL:n haasteiden rajoissa toki. Vaikka moni liigasta tuttu aktiviteetti onkin jäänyt nyt puuttumaan, niin tilalle on syntynyt uutta ja kliffaa yhteisöllistä tekemistä.
KHL:ssä on nyt pelattu 6 vuotta. Ne "junnut" ketkä nyt täyttää 18v on ollut sarjaan mentäessä about 12-vuotiaita. Aika menee eteenpäin ja porukka vaihtuu, se on ihan luonnollista kehitystä. Tietenkin messissä pysyy myös tietty määrä vakio-jääriä. Heitä arvostan suuresti!
Mielestäni tässä vaiheessa on enää ihan turha haikailla niiden "vanhojen tyyppien" perään. Jos joku sieltä tekee comebackin, niin tervetuloa lämpimästi, mutta kyllä Eteläpääty on olemassa ja tulee olemaan jatkossakin, huolimatta siitä tuleeko sieltä joku takaisin vai ei. Ei sieltä nyt mitään Jeesuksia odotella "pelastamaan", vaan hommaan on löytynyt "uudet" tekijät. Tiia on tehnyt puheenjohtajana loistavaa duunia ja saanut Ry:n takaisin jaloilleen, eikä se kalpene Liiga-aikojen vastaaville millään mitalla. Päin vastoin!
Vierasmatkojen osalta joudutaan menemään KHL:n realiteettien mukaan, mutta kyllä niistäkin on jengi päässyt nauttimaan ihan kiitettävällä tasolla. Kohteissa alkaa olemaan tuttuja aika monella, joita sitten treffaillaan erilaisilla kokoonpanoilla aina vieraspaikkakunnalle saavuttaessa, vastavierailuja Stadissa unohtamatta. Liiga-aikaista vastakkainasettelua tosin ei juuri synny, koska moniin näihin vastustajan faneihin on syntynyt ystävyyssuhteita ja vastaanotot vieraspaikkakunnilla ovat vihamielisen sijaan lähinnä kiinnostuneen ystävällisiä. Kielimuurit luovat tietenkin osan kanssa ongelmaa, mutta niin oli myös mm. Turussa, Porissa, Oulussa ja Raumallakin.
Esimerkiksi
@-Ville- ,
@iibor,
@ss74, Jack Daniel's, tai moni muu on saattanut menettää sen kovimman palon ja tunteen Jokereita kohtaan. Luulen että osittain se varmaan johtuu myös siitä, että ne teidän kaveriporukat on hajoneet, eikä sitä samaa tuttua porukkaa näe enää hallilla. Ystävyyssuhteet toki säilyy, mutta Jokerit on vain tippunut yhtälöstä pois.
Tästä tullaankin mun mielestä tärkeimpään pointtiin: vaikka teillä ei enää olisikaan Jokeriyhteisöä elämässänne, ei se tarkoita, etteikö monella muulla "uudella tyypillä" voisi olla niitä ihan samoja yhteisöllisyyden kokemuksia Jokereiden parissa, kuin teilläkin silloin aikanaan. Katkeruus sen yhteisön hajoamisesta saattaakin ainakin ajoittain näkyä katkeruutena KHL:ää ja jopa Jokereita kohtaan. Mä luulen että joillain (ei välttämättä teillä siis) tuo onkin isona tekijänä yleisen negatiivisuuden taustalla. Tietenkin taustalla vaikuttaa myös nämä ihan järkyttävät munaukset ja kyykytykset, joita suollettiin mm. entisen "vähemmistöomistajan" toimesta. Näistäkin on onneksi opittu ja vastaavilta farsseilta on nyttemmin vältytty.
Kuten oon aikasemmin kirjoittanutkin, niin en mä koe itseäni mitenkään pro-khl tai pro-venäjä -tyyppinä, mä olen vaan Jokerifani ja Jokerit on mulle elämäntapa. Mä
siedän tai
pyrin sietämään edellä mainittuja venäjä-asioita, koska Jokerit ja Jokeriyhteisö on mulle paljon tärkeämpiä. KHL:n myötä osa Venäläisiin liittyvistä ennakkoluuloista on karissut pois. Ei ne kaikki ole nurkkapatrioottisia putler-vouhottajia. Osa ennakkoluuloista on toki sitten vastaavasti voimistunut entisestään tai osoittautunut pelkän ennakkoluulon tai stereotypian sijaan ihan vaan "venäläiseksi tavaksi toimia", ei pelkäksi stereotypiaksi. Mitään soft-power teoriaa en tämän takia siis osta, koska ei KHL ole ainakaan mun näkemyksen ja havaintojen mukaan lisännyt venäjä-myönteisyyttä Jokerifanien keskuudessa, vaan jopa päinvastoin.
Jos ja kun Jokerit siis joskus palaa Liigaan tai muuhun suomalaiseen sarjaan, niin en mä ensimmäisenä katsoisi sen 10v poissa olleen fanikunnan perään, vaan lähtisin siltä pohjalta liikkeelle, jota tässä nyt parhaillaan rakennetaan.
Ps.
Mä oon saanut aivan uskomattoman määrän frendejä tän porukan kautta ja ne on mulle se syy tulla hallille kerta toisensa jälkeen. Kyllä multakin voisi kiinnostus vähentyä jos toi yhteisö katoais alta pois. Kaikkea hyvää ja lämmintä kesän odotusta vaan tasapuolisesti kaikille pastan Jokeri-ihmisille, kävitte sitten KHL-peleissä tai ette; moikataan ku törmätään!